Tatra 613 - reprezentacyjna limuzyna wyższej klasy średniej, produkowana przez firmę Tatra w latach 1974-1995. Była następczynią modelu Tatra 603.
Pierwsze prototypy zbudowano w 1969 roku.
Tatra 613 to legenda czechosłowackiej motoryzacji. Jest wyjątkowa zarówno pod względem swojej historii ale też konstrukcji. Opracowano ją w Czechosłowacji jako reprezentacyjny, luksusowy samochód, przeznaczony dla czołowych urzędników państwowych i urzędników rządzącej Partii Komunistycznej. Używali go prezydenci, członkowie rządów i dyrektorzy przedsiębiorstw państwowych. Samochód nie był dostępny w wolnej sprzedaży. Produkowany był w filii firmy Tatra w Příborze w krótkich seriach z dużym udziałem pracy ręcznej.
Była pierwszym modelem Tatry od czasu modelu 77 przy stylizacji którego projektanci zrezygnowali z, niezbyt już wtedy modnego, stylu Streem line.
Pozostawiono jednak ogólną koncepcję układu tylnego napędu oraz chłodzonego powietrzem silnika V8 z tyłu nadwozia. W konstrukcji wykorzystano wiele podzespołów podwozia prototypowego modelu Tatra 603X.
Wraz z umieszczeniem silnika nad tylną osią, dało to świetny wpływ wpływ na bardzo dobre właściwości jezdne. Opracowanie nowoczesnego nadwozia T-613 zlecono włoskiej firmie Carrozzeria Vignale.
Pierwsze samochody zostały zbudowane bezpośrednio we Włoszech i zostały dostarczone do Czechosłowacji na początku 1969 roku. Samochód wszedł do produkcji dopiero po zakończeniu prac rozwojowych w 1973 roku i był produkowany w zmodernizowanej formie do 1995 roku, kiedy to został zastąpiony przez technicznie wyprowadzony ostatni samochód osobowy - Tatra 700. W trakcie procesu produkcyjnego dokonano kilku modernizacji silnika, oraz wnętrza i nadwozia. Oznaczenia typów uległy zmianie od czasu modernizacji. Najważniejsze modele to T613, T613-2, T613-3, T613-4 i T613 S (Special).
Tatra 613 uchodził za szybki, przestronny i wygodny pojazd z elastycznym silnikiem gaźnikowym 2x2 OHC o pojemności 3,5 l i mocy 168 KM. Rozpędzał się do 190 km/h. W niewielkich ilościach pojawiły się też mocniejsze silniki o większej pojemności skokowej, a pod koniec produkcji także silniki z wtryskiem i mocą 200 KM. Samochody te osiągały prędkość do 230 km/h. Skrzynia biegów była pierwsza czterobiegowa, ostatnie samochody były już wyposażane w skrzynie pięciobiegowe. Tatrę 613 produkowano głównie w wersji sedan. Były też inne nadwozia np. coupe, długie z wydłużonym rozstawem osi, dwumiejscowe pojazdy specjalne dla ratowników i strażaków, karetki pogotowia i samochody serwisowe, samochody policyjne, itp.).
W zwykłej wersji T 613 był rejestrowany jako pojazd pięciomiejscowy, ale tylne siedzenie zostało ukształtowane pod kątem wygodnego siedzenia dla dwóch osób z podniesioną środkową częścią siedzenia i składanym oparciem. Luksusowe wersje (Tatra 613 Special) zostały zaprojektowane tylko dla czterech osób z naciskiem na jak najwyższy komfort pasażera, pomimo wydłużonego o 150 mm rozstawu osi. Na środku oparcia umieszczono minibar. Wersje oznaczone jako T 613 MiLong mogą znacznie różnić się zastosowanym wyposażeniem wnętrza zgodnie z wymaganiami klienta. To oczywiście skutkowało znacznymi różnicami w cenach poszczególnych samochodów. Wiele sportowych prototypów zbudowano również na bazie grup technicznych Tatra 613; najbardziej znanym z nich jest MTX Tatra V8 z 1991 roku.
Próbą unowocześnienia linii modelowej był prototyp Tatra President.
Łącznie wyprodukowano zaledwie około dziesięć tysięcy samochodów wszystkich wersji, co sprawia, że Tatra 613 wraz ze swoją oryginalną koncepcją techniczną jest pewnym wyróżnikiem wyjątkowości. Dziś pojazdy są poszukiwanym obiektem wśród kolekcjonerów samochodów. Tatry 613 najczęściej możemy spotkać na spotkaniach miłośników samochodów. Jednak ze względu na słabą ochronę antykorozyjną karoserii oraz gorszą dostępność części zamiennych, utrzymanie samochodów w dobrym stanie technicznym jest trudniejsze.
TATRA T613 BIULETYN CZĘŚĆ 6: ,,Dostawa prototypów Vignale ,,. Pod koniec 1968 r. rozpoczęła się przeprawa prototypowego podwozia Tatra T613 z firmą Vignale w Turynie. W sumie ukończono 4 sztuki. Trzy czterodrzwiowe sedany (smarowane trzecim układem napędowym) i dwudrzwiowe coupe. Pierwszy prototyp, znany jako TATRA T613 Vignale Standard (zwany dalej „pierwszym prototypem Vignale”), przybył do Koprivnic 21 kwietnia 1969 roku na płaskowyżu dla ciężarówek. Jasnoszary, metaliczny kolor i jasnoszare wino wnętrze. Kolejne dwa prototypy z 1969 maja kończą budowę w Koprivnicach. TATRA T613 Vignale DeLuxe (dalej tylko „drugi prototyp Vignale”) to wino czarnego burgunda z wnętrzem. Został wyposażony w klimatyzację i elektrycznie sterowane szyby. Wraz z nim pojawiła się legendarna TATRA T613 Vignale Coupe (dalej tylko „trzeci prototyp Vignale”), która nosiła modną metalową poziomicę w kolorze pieprzowej zieleni i była wnętrzem z czarnego wina. W czerwcu 1969 roku „czwarty prototyp Vignale” w końcu dotarł do Koprivnic w kolorze białym jako nadwozie bez silnika i podwozia do celów technologicznych. Wśród trzech typowych oznak zmotoryzowanego prototypu Vignale, w tym silnika T603K, można wymienić inspirowany koncepcją „tylną klapę” T603H 2,5-litrowy silnik V8. Planowana moc 120 KM została podniesiona jedynie do 114 KM. Nowy 3,5-litrowy silnik DOHC został wprowadzony na rynek przez Vignale Coupe w październiku 1969 roku. Z przekrojowego punktu widzenia wszystkie cztery prototypy Vignale miały otwierane boczne okna i lekko spadzisty dach. Chromozę rysuje się na lokomotywach grubymi gumkami. W 1970 roku mógł rozpocząć się długi proces testowania prototypów, a także szereg zmian niezbędnych do rozpoczęcia produkcji seryjnej. Niestety moment narodzin prototypów TATRY T613 jest również tragiczny dla tragicznego wydarzenia. Alfredo Vignale cegalapito zginął w wypadku samochodowym w październiku 1969 roku. Tak więc, obok DeTomaso Panthera, T613 był ostatnim dużym projektem w jego życiu. Świadomość Vignale początkowo zdobywał głównie słynny brat Pinin Farina, Giovanni Farina - Stabillimenti Farina. W 1948 założył firmę Carrozzeria Vignale w Turynie. Tworzył głównie prototypy dla Fiata, ale zajmował się także własną produkcją samochodów na małą skalę. Tragiczny wypadek miał miejsce zaledwie 3 dni po sprzedaży firmy. Nowy właściciel, Carrozzeria Ghia (część DeTomaso Automobil), zamknął firmę Vignale w 1974 roku. Ciąg dalszy nastąpi...
Tatra 624
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
ŹRÓDŁA
https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=77014
https://www.garaz.cz/clanek/tatra-613-by-si-zaslouzila-lepsi-povest-1149
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz