ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Jeszcze przed II wojną światową firma Auto Union zaprojektowała model DKW F 9 / WANDERER W-31 / AUDI 920, którego wprowadzenie zaplanowano na 1940 rok. Gdy wybuchła wojna, plany zostały wstrzymane. Ponownie model F 9 został oficjalnie zaprezentowany na Targach Wiosennych w Lipsku w 1948 roku. Został zaprezentowany i zbudowany jako jeden z pierwszych powojennych modeli w NRD.
Od 1949 roku przedwojenny model DKW F8 już jako
IFA F 8
był początkowo produkowany w fabryce pojazdów silnikowych VEB Audi w Zwickau , od października 1950 roku model F 9 również wszedł do produkcji w Zwickau.
Wanderer W-31
AUDI 920 - 1938
Nadwozia były produkowane w fabryce w Zwickau Horch, silnik pochodził z fabryki silników Chemnitz, a samochody były montowane w dawnej fabryce Audi Auto Union. Liczba egzemplarzy była początkowo ograniczona, w Zwickau wyprodukowano łącznie 1920 pojazdów F-9. W 1952 roku dodano kabriolet karosowany przez VEB Karosseriewerk Dresden (dawniej Glasses Body). W tym samym roku moc silnika zwiększono z 28 do 30 KM. Wyprodukowano też samochody testowe z nadwoziem z tworzywa. Prace rozwojowe w tym kierunku nie były później kontynuowane. Latem 1953 roku produkcja w Zwickau została zakończona na rzecz nowo opracowanego AWZ P 70 - F 8 z plastikowym nadwoziem w kształcie pontonu.https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html
W latach 1953-1956 produkcja w VEB Automobilwerk Eisenach była już kontynuowana w znacznie większych ilościach pod wewnętrzną nazwą EMW 309 (było to nawiązanie do tradycji firmy BMW i jej sposobu znakowania modeli od cyfry 3). Od tego czasu sedan miał bardziej nowoczesną przednią szybę i zmodyfikowaną tylną szybę: przednia szyba nie składała się już z dwóch płaskich, ukośnych części z centralną belką, ale była teraz większa, jednoczęściowa i zakrzywiona. Duża jednoczęściowa panoramiczna tylna szyba zastąpiła małą tylną szybę, która wcześniej była podzielona na dwie części.
Ze względu na znacznie powiększone okna mówiło się wówczas również o nadwoziu pełnoekranowym lub limuzynie pełnoekranowej. W 1954 roku ciągła szyba przednia znalazła się również we wszystkich innych wariantach nadwozia. Program produkcyjny uzupełniono o kombi o konstrukcji stalowo-drewnianej lub całkowicie stalowej, których liczba pozostała jednak niewielka. Miał wzmocnione sprężyny z tyłu, grubsze opony 5,50 zamiast 5,00 i inne przełożenie w napędzie przedniej osi.
W 1954 czołg został przeniesiony na tył i zwiększony z 30 do 40 litrów.
W poprzedniej lokalizacji zainstalowano bardziej wydajny system grzewczy. Przede wszystkim zmodyfikowane głowice cylindrów zmniejszyły wymagania silnika w zakresie odporności na stukanie mieszanki dwusuwowej, a zmodyfikowany układ wydechowy nieco lepiej wytłumił hałas w przedziale pasażerskim. Ponadto zmieniono przełożenie i przełożenia napędu. W 1955 zmiana crutch shift została zastąpiona zmianą kierownicy. Podatna na awarię pompa centralnego smarowania została w 1955 roku przerobiona z prasowanego materiału na wtrysk cynku. W 1956 roku zmieniono wyłącznik, aby wyeliminować zakłócenia zapłonu. Wyposażenie i akcesoria F 9 miały do końca produkcji szereg drobnych niedociągnięć. Produkcja zakończyła się w 1956 roku, a jego następcą był Wartburg 311, https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-311312313.html rozwinięty z F 9. Do maja 1956 wyprodukowano łącznie około 30 000 pojazdów. Produkcja nadwozi zamiennych była kontynuowana w zakładzie karoserii w Dreźnie co najmniej do 1963 r.
W 1955 roku Auto Union złożyło pozew stawiając zarzut nieuczciwej konkurencji, ponieważ F 9 był zbyt podobny do DKW F 93 i był produkowany w oparciu o dokumentację i technologię należącą do Auton Union. Efektem tego procesu było ograniczenie produkcji, i na początku 1956 roku F 9 zastąpienie go przez model Wartburg 311. W kwestii dalszego wykorzystania technologii produkcji silników, podwozi i części zamiennych Auto Union i NRD osiągnęły porozumienie.
Oprócz sedana (wariant modelu 309-1) F 9 był również dostępny w niewielkich ilościach jako kabriolet (309-2), kabriolet sedan (309-3), Kübelwagen jako pojazd ratunkowy dla Policji Ludowej i Narodowej Armii Ludowej NRD (309-4), Pick-up (309-5), prawostronny (309-6), kombi z drewnianą karoserią (309-7), limuzyna ze składanym szyberdachem (309-8) i station wagon z nadwoziem stalowym (309-9).
Nadwozie kabrioletu zostało wyprodukowane w fabryce karoserii w Dreźnie. Znane są trzy zachowane egzemplarze czteromiejscowego Kübelwagen 309-4.
IFA F9 Typ 309/1. Fotografiert im Verkehrsmuseum Dresden
IFA F9 Kübelwagen
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Polecam też inne nasze
posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach
i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.
Źródła
http://www.mmh.org.pl/download/jaguar_dla_ubogich.pdf
https://it.wikipedia.org/wiki/IFA_F9
https://de.wikipedia.org/wiki/IFA_F_9
Tomasz Szczerbicki: Samochody PRL. Czerwonak: Vesper, 2014, s. 211-212. ISBN 978-83-7731-180-6.
DKW F 9 – der neue leistungsfähige Personenkraftwagen der IFA. In: Kraftfahrzeugtechnik. 3/1951
https://pl.wikipedia.org/wiki/IFA_F9
https://www.carfolio.com/ifa-f9-94743?car=94743
https://dkwautounionproject.blogspot.com/2017/07/auto-union-streamliners.html
Witam. Trafiłem na Pana artykuł i jestem pełen podziwu dla Pana wiedzy. Czy miałby Pan jakieś informacje o samochodzie Morris Minor 2 d Saloon/1953r.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Paweł.
Witam serdecznie. Dziękuję za bardzo miłe słowa. To niezwykle ważne gdy jest się docenionym przez czytelników. Widać wtedy że to co się robi nie idzie na marne . Co prawda blog MĘSKI BIGOS to głównie felietony o motoryzacji dawnych krajów socjalistycznych i krajów tzw. dawnego III-go świata. Postaram się jednak poszukać interesujących pana materiałów. Może nawet coś o tym autku napiszę tym bardziej że niewielka ich ilość w latach 50-tych podobno trafiła do Polski.
Usuńhttps://meskibigos.blogspot.com/2023/01/auto-story-morris-minor.html
Usuń