Translate

niedziela, 15 sierpnia 2021

#150 - POLSKI FIAT 130 p

 




Polski Fiat 130p.

 Było ich zaledwie kilka, może kilkanaście. Obecnie trudno zdobyć nawet materiały ikonograficzne z tym pojazdem

Fiat 130 165PS 1976 2.jpg

Jego produkcja. a właściwie montaż logo Polskiego Fiata na atrapie chłodnicy mimo że owiany był tajemnicą, stanowił efekt współpracy FSO z Fiatem. Samochód był przeznaczony do obsługi dygnitarzy w tym do obsługi wizyty Jana Pawła II w Polsce w 1979 roku. Fakt faktem był to najbardziej luksusowy samochód jaki kiedykolwiek produkowano w Polsce.Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Polski Fiat 126p emblmemat znaczek logo Polski Fiat 130p to samochód produkowany i sprzedawany przez FIAT w latach 1969-1977. Wewnętrzny kod projektowy samochodu to X1 / 3. Wyposażony w 6-cylindrowy silnik benzynowy V, miał pojemność 2,8 litra, którą następnie zwiększono do 3,2 litra. Jego produkcję zakończono się po 8 latach produkcji, a łącznie wyprodukowano niecałe 20 000 egzemplarzy, nawet biorąc pod uwagę wszystkie wersje i silniki. Samochód powstał w związku z brakiem w palecie Fiata pojazdu klasy premium.  Biorąc pod uwagę widoczną obecnie przestarzałość modeli 

takich jak FIAT 2300 Lusso, Fiat 1500L 63PS 1962 1.jpg 

kierownictwo Fiata zdecydowało się zaprojektować sedana Gran Turismo, który powinien stać się potężnym konkurentem dla samochodów z tego samego segmentu. producentów takich jak BMW i Mercedes Benz. Pomimo wątpliwości i zakłopotania wyrażanych wówczas przez konstruktorów (Dante Giacosa) co do celowości produkcji samochodu nieprzeznaczonego na rynek masowy, co zawsze było „historyczną” prerogatywą FIATA, w okresie powstawania modelu inżynierowie opracowali wyrafinowaną mechanikę, charakteryzującą się szczególnymi rozwiązaniami technicznymi, połączoną z nadwoziem o zdecydowanie klasycznej, wyważonej linii oraz szeroką dostępnością przestrzeni wewnętrznej zarówno z przodu, jak i z tyłu, typową dla produkowanych wówczas „trzech pudełek” przez wielu konkurentów producentów samochodów. Projekt sedana rozpoczął się w 1963 roku. Samochód Dział techniczny kierowany przez Dante Giacosę stworzył podwozie charakteryzujące się rozwiązaniem technicznym niezależnego zawieszenia na 4 koła, a Aurelio Lampredi (ex Ferrari)  

opracował 6-cylindrowy silnik V o pojemności 2866 cm³ i mocy 140 KM. Powszechnie uważa się, że silnik ten wywodzi się z Ferrari „V6 Dino”, jednak porównanie pokazuje, że między tymi dwoma silnikami nie ma pokrewieństwa technicznego. W V6 Dino cylindry tworzą kąt 65°, z półkulistymi komorami spalania, zawory nachylone i podwójny wałek rozrządu na zespół cylindrów (później wersja z czterema zaworami na cylinder). W silniku Fiat 130 kąt między rzędami cylindrów 60°, komory spalania o ściętych stożkach i zawory rzędowe poruszane bezpośrednio przez wałek rozrządu. W rzeczywistości, silnik był wynikiem konkretnego projektu, który uwzględniał studium czterocylindrowego Fiata 128 powiększonego w stosunku 2:1 i dostosowanego do architektury V6.

  Obraz techniczny został uzupełniony przez zastosowanie napędu na tylne koła,  zastosowanie 4 hamulców tarczowych, przez zastosowanie serwo hamulcowego i wreszcie przez zastosowanie 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów (Borg-Warner), która została dostarczane jako oryginalne wyposażenie, natomiast 5-biegowa manualna skrzynia biegów była dostępna tylko na życzenie, jako opcja. 

Ze stylistycznego punktu widzenia, sedan nigdy w pełni nie spotkał się z uznaniem publiczności, począwszy od swojej pierwszej prezentacji, która odbyła się na Salonie Samochodowym w Genewie w 1969 roku. Samochód charakteryzował się ogólnie zrównoważoną linią zewnętrzną, ale był raczej „obciążony” i obciążony znaczną ilością bezużytecznych dodatków, takich jak duże chromowane profile, które otaczały i przecinały nadmiernie duże tylne światła, czy monolityczną i barokową osłonę chłodnicy front, charakteryzujący się nieco dopracowanym i złożonym designem. Deska rozdzielcza z prostokątnymi i wyrównanymi przyrządami została zastosowana w pierwszej serii 130, stylistycznie nawiązując do tych z ówczesnych amerykańskich sedanów. W drugiej serii został zastąpiony deską rozdzielczą charakteryzującą się bardziej klasycznym designem, okrągłymi przyrządami i wyrafinowanym wykończeniem, ponieważ zastosowano drewniane okładziny ozdobne. Polski Fiat 130p

POLSKI FIAT 130p był napędzany przez benzynowy silnik v6 o poj. 3200 ccm i moc 165 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 190 km/h (w rzeczywistości do 210 km/h) a zużycie paliwa wahało się od 13 do 18,5 l na 100 km. Do dnia dzisiejszego prawdopodobnie nie zachował się żaden Polski Fiat 130p. Po latach służby w kolumnie rządowej trafiły do rąk prywatnych i często kończyły swój żywot jako luksusowe taxi. Pamiętam jeden egzemplarz używany przez ogrodnika z Łodzi w latach 80-tych XX w.

 Fiat 130 Berlina, wnętrze zdjęcie : Auto Nostalgia 2019 Polski Fiat 130p #0702 

 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 


Image





Polski Fiat 130p  

Jęśli jesteście zadowoleni to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 Fiat 130 Papamobile –

  PRZYPISY

 

http://auto-zer.com/photo/polski-fiat-130p/11/default.html 

http://www.motoshowminatura.fora.pl/wydawnictwa-gazetowe,3/legendy-fso,21635-180.html 

https://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_1800#/media/File:Fiat_1500L_63PS_1962_1.jpg 

http://www.motoshowminatura.fora.pl/gadamy-o-samochodach,35/pojazdy-zachodnie-prod-montowane-w-krajach-socjalizmu,2488.html 

http://klasykagatunku.pl/auta/fiat-130-3200/ 

3 komentarze:

  1. Kadry z filmu ''Życie na gorąco"....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za podpowiedź. Wiedziałem że oglądałem ten film lecz ni jak nie mogłem przypomnieć sobie tytułu.

      Usuń
    2. Jak mówi legenda to ten Fiat 130 z filmu należał do kogoś z zarządu FSO i był sprowadzony z Włoch w całości (w przeciwieństwie do np 132p do których to w FSO instalowano jakieś części) a znaczek "Polski Fiat" założył sobie całkiem prywatnie kierowca tego auta.Co do zdjęć czy rysunków to w zestawie pocztówek wydanych z okazji XXX lecia FSO była taka z Fiatem 130p

      Usuń