THE CARPATHIAN BRIDE OF A FRENCH PRINCE /
DIE KARPATHIANISCHE BRAUT EINES FRANZÖSISCHEN PRINZES /
КАРПАТСКАЯ НЕВЕСТА ФРАНЦУЗСКОГО КНЯЗЯ /
MIREASA CARPATIANĂ A UNUI PRINȚ FRANCESC
20-go sierpnia 2018 roku, w Mioveni obchodzono 50-lecie uruchomienia produkcji samochodów przez markę Dacia. To wtedy bramy fabryki w Piteşti opuścił pierwszy samochód wyprodukowany na licencji Renault 12 - Dacia 1100.
Firma Uzina de Autoturisme Pitesti powstała w Pitesti w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Jej historia sięga jednak roku 1943 gdy to na potrzeby w małej prowincjonalnej fabryce budowano silniki do samolotów. Marka Dacia wywodzi się od nazwy rzymskiej prowincji Dacja, położonej na obecnych terenach Rumunii.
Fabryka podejmowała kilka prób wprowadzenia do produkcji samochodu własnej konstrukcji lecz każda z nich kończyła się niepowodzeniem.
W 1965 r. Nicolae Ceaușescu został wybrany pierwszym sekretarzem PCR i zdecydował, że wysiłek walutowy związany z importem samochodów powinien zostać zmniejszony. W celu jak najszybszego rozpoczęcia produkcji i braku nowoczesnego krajowego przemysłu do opracowania nowego samochodu, Komitet Centralny Partii ogłasza przetarg na produkcję samochodu klasy średniej z silnikiem 1000-1300 cm3 i roczna produkcja 40 000 - 50 000 sztuk.
Do aukcji przystąpiły następujące firmy i modele:
Alfa Romeo GT 1300 (wprowadzona na rynek w 1965)
Fiat 1100D (wprowadzony na rynek w 1957)
Morris Mini (uruchomiony w 1959)
Peugeot 204 (uruchomiony w kwietniu 1965)
Renault 12 (w tym czasie w fazie rozwoju)
Ostatecznie przetarg wygrało Renault i 6 września 1966 r. w Bukareszcie podpisano umowę między państwem rumuńskim a Régie Nationale des Usines Renault. Francuska firma zaproponowała jednoczesne wprowadzenie swojego nowego, nowoczesnego modelu z wersją rumuńską. W 1969 roku Renault 12 został wprowadzony na rynek w Paryżu, a Dacia 1300 w Bukareszcie. Umowa, ważna na 10 lat, przewidywała tymczasową budowę drugiego modelu z oferty francuskiego producenta, do czasu wprowadzenia na rynek modelu Renault 12.
Początkowo był to model Renault 16. Wydawał się om bardziej preferowany przez stronę rumuńską, lecz koniec końców podjęto produkcję 8 Major, którego cena była bardziej przystępna dla rumuńskich klientów. Nowa marka nosi nazwę Dacia, od rzymskiej nazwy obszaru zajmowanego przez dzisiejszą Rumunię, a model 1100, od pojemności silnika 1108 cm3 16 września 1966 podjęto decyzję o umieszczeniu fabryki naprzeciwko Zakładu Części Samochodowych Colibași, wykorzystując kilka hangarów wybudowanych w 1943 roku dla lotnictwa. Budowa fabryki rozpoczęła się na początku 1967 roku przy pomocy Renault. Półtora roku później, 1 lipca 1968 roku, na 217 stacjach roboczych rozpoczęły się puste testy. 3 sierpnia 1968 pierwsze przedseryjne samochody opuściły bramy nowej Fabryki Samochodów Pitesti.
W 1971 roku po wyprodukowaniu 37.546 samochodów zakończono produkcję Dacii 1100. Na taśmie produkcyjnej pozostał model 1300 ale to już temat na inną dłuższą opowieść.
Tak zaczyna się historia Dacii, której obecnymi symbolami się modele Sandero, Doker i Duster.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-311312313.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-127p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-128-3p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-132-p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-130-p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-bmw-emw-3273.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-krupp-protze.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-polski-fiat.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sr-carpati-i-sr-bucegi.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/fap-famos-najwiekszy-bakanski-producent.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-skoda-1000-mb-nowe-otwarcie.html
Bibliografia
https://francuskie.pl/dacia-48-produkcji-samochodow/
https://autokult.pl/12040,rumunski-francuz-historia-dacii-geneza-motoryzacji
https://ro.wikipedia.org/wiki/Dacia_1100
https://www.britishpathe.com/video/new-rumanian-car-dacia-1100-aka-new-rumanian-car/query/300110
https://foto.agerpres.ro/foto/detaliu/11321595
http://romaniancar.com/dacia-1100-s/
https://www.renaultgroup.com/en/our-company/our-brands/dacia/the-dacia-story/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz