Translate

niedziela, 22 sierpnia 2021

#151 - DACIA 1100 - KARPACKA OBLUBIENICA FRANCUSKIEGO KSIĘCIA / MIREASA CARPATIANĂ A UNUI PRINȚ FRANCESC

THE CARPATHIAN BRIDE OF A FRENCH PRINCE /
DIE KARPATHIANISCHE BRAUT EINES FRANZÖSISCHEN PRINZES /
КАРПАТСКАЯ НЕВЕСТА ФРАНЦУЗСКОГО КНЯЗЯ /
MIREASA CARPATIANĂ A UNUI PRINȚ FRANCESC

  Dacia 1100

20-go sierpnia 2018 roku, w Mioveni obchodzono  50-lecie uruchomienia produkcji samochodów przez markę Dacia. To wtedy bramy fabryki w Piteşti opuścił pierwszy samochód wyprodukowany na  licencji Renault 12 -  Dacia 1100. 


Dacia - 1100 - 1969 - Catawiki

 Firma Uzina de Autoturisme Pitesti powstała w Pitesti w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Jej historia sięga jednak roku 1943 gdy to na potrzeby w małej prowincjonalnej  fabryce budowano silniki do samolotów. Marka Dacia wywodzi się od  nazwy rzymskiej prowincji Dacja, położonej na obecnych terenach Rumunii.

 DACIA 1100 | Dacia 1100 | Renault | Flickr

Fabryka podejmowała kilka prób wprowadzenia do produkcji samochodu własnej konstrukcji lecz każda z nich kończyła się niepowodzeniem.

 Największe zbrodnie Nicolae Ceaușescu | CiekawostkiHistoryczne.pl

 
W 1965 r. Nicolae Ceaușescu został wybrany pierwszym sekretarzem PCR i zdecydował, że wysiłek walutowy związany z importem samochodów powinien zostać zmniejszony. W celu jak najszybszego rozpoczęcia produkcji i braku nowoczesnego krajowego przemysłu do opracowania nowego samochodu, Komitet Centralny Partii ogłasza przetarg na produkcję samochodu klasy średniej z silnikiem 1000-1300 cm3 i roczna produkcja 40 000 - 50 000 sztuk. Do aukcji przystąpiły następujące firmy i modele: 

Alfa Romeo GT 1300 (wprowadzona na rynek w 1965) Ilustracja

Fiat 1100D (wprowadzony na rynek w 1957) Ilustracja

Morris Mini (uruchomiony w 1959) Ilustracja

Peugeot 204 (uruchomiony w kwietniu 1965)Ilustracja

Renault 12 (w tym czasie w fazie rozwoju) Ilustracja

Ostatecznie  przetarg wygrało Renault i 6 września 1966 r. w Bukareszcie podpisano umowę  między państwem rumuńskim a Régie Nationale des Usines Renault. Francuska firma zaproponowała jednoczesne wprowadzenie swojego nowego, nowoczesnego modelu z wersją rumuńską. W 1969 roku Renault 12 został wprowadzony na rynek w Paryżu, a Dacia 1300 w Bukareszcie. Umowa, ważna na 10 lat, przewidywała tymczasową budowę drugiego modelu z oferty francuskiego producenta, do czasu wprowadzenia na rynek modelu Renault 12.

Początkowo był to model Renault 16. Ilustracja Wydawał się om bardziej preferowany przez stronę rumuńską, lecz koniec końców  podjęto produkcję 8 Major,Ilustracja którego cena była bardziej przystępna dla rumuńskich klientów. Nowa marka nosi nazwę Dacia, od rzymskiej nazwy obszaru zajmowanego przez dzisiejszą Rumunię, a model 1100, od pojemności silnika 1108 cm3 16 września 1966 podjęto decyzję o umieszczeniu fabryki naprzeciwko Zakładu Części Samochodowych Colibași, wykorzystując kilka hangarów wybudowanych w 1943 roku dla lotnictwa. Budowa fabryki rozpoczęła się na początku 1967 roku przy pomocy Renault. Półtora roku później, 1 lipca 1968 roku, na 217 stacjach roboczych rozpoczęły się puste testy. 3 sierpnia 1968 pierwsze przedseryjne samochody opuściły bramy nowej Fabryki Samochodów Pitesti.

 Dacia | Logopedia | FandomDacia | Logopedia | FandomDacia | Logopedia | FandomDacia 1100

Dacia 1100 Dacia 1100 została oparta na Renault 8, sedanie z silnikiem z tyłu. Model był dostępny w następujących kolorach: turkusowy zielony. czerwony granatowy, kremowy,  jasnoszary, niebieski.
 Dacia 1100 S | Renault, Car, Diesel
Silnik Renault Cléon-Fonte („Sierra”) rozwijał 46 KM (35 kW) przy 4600 obr/min i rozpędzał samochód do 132 km/h. Montowano go wzdłużnie z tyłu i chłodzono wodą.
 INTREPRINDEREA DE AUTOMOBILE DACIA PITESTI - 1970
 
Początkowa cena wynosiła około 55 000 lei, biorąc pod uwagę, że średnia pensja netto w 1968 r. wynosiła 1139 lei. Jednak sprzedaż nadal była bardzo dobra, nawet po premierze Dacii 1300 w 1969 roku, 1100 był produkowany równolegle z nim przez kolejne 2 lata. 
 
Pierwszy samochód postawiony pod bramą fabryki podczas otwarcia 20 sierpnia 1968 r. został podarowany prezydentowi Socjalistycznej Republiki Rumunii Nicolae Ceaușescu. Tabliczka pamiątkowa w komorze silnika głosi: " Pierwszy samochód produkcyjny wyprodukowany w RSR. Robotnicy, inżynierowie i technicy budowy samochodów przynoszą wam, towarzyszu Nicolae Ceaușescu, dar wdzięczności za rozpoczęcie produkcji samochodów w Rumunii i za nieustanną troskę o rozwój naszego socjalistycznego przemysłu". W rzeczywistości Nicolae Ceaușescu otrzymał model nr. 75. Dziś znajduje się w kolekcji pojazdów o znaczeniu historycznym Automobilklubu Rumuńskiego. 
W 1971 roku wprowadzono na rynek model z tym samym silnikiem, ale podrasowanym do 65 KM, Dacia 1100S. Został wyprodukowany w niespełna 100 egzemplarzach, dostępny tylko na konkursy i MSW. W latach 70. brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Kraju. Dacię 1100S można rozpoznać po 4 okrągłych reflektorach.  
Początkowo Dacia 1100 była identyczna jak Renault 8, różniła się jedynie emblematem. Wszystkie duże elementy zostały dostarczone z Francji i Valladolid w Hiszpanii, a następnie zmontowane w Rumunii. Silniki i skrzynie biegów były gotowe do montażu, wystarczyło zalać je olejem. Nadwozie z gotowych elementów zgrzewano i lakierowano w Rumunii. Od 1969 roku w Rumunii produkowane są też opony, systemy grzewczo-wentylacyjne, okna, a także instalacje elektryczne, tapicerka, fotele. W ten sposób można było utrzymać niski koszt i stałą szybkość produkcji. Chociaż produkcja nie została w pełni prowadzona w Rumunii, części zamienne były dostępne bez problemów.

 

W 1971 roku po wyprodukowaniu 37.546 samochodów zakończono produkcję Dacii 1100. Na taśmie produkcyjnej pozostał model 1300 ale to już temat na inną dłuższą opowieść.

 



dacia 1100 S three units 

 
dacia 1100S rally racing

 

Tak zaczyna się historia Dacii, której obecnymi symbolami się modele Sandero, Doker i Duster.

 

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-311312313.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-127p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-128-3p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-132-p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-130-p.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-bmw-emw-3273.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-krupp-protze.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-polski-fiat.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sr-carpati-i-sr-bucegi.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/fap-famos-najwiekszy-bakanski-producent.html  

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-skoda-1000-mb-nowe-otwarcie.html


Bibliografia

https://francuskie.pl/dacia-48-produkcji-samochodow/ 

https://autokult.pl/12040,rumunski-francuz-historia-dacii-geneza-motoryzacji 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Dacia_1100 

https://adevarul.ro/cultura/istorie/aselenizarea-colibasi-comparat-ceausescu-cucerirea-lunii-dacia-1100-1_5218c7b9c7b855ff560c767f/index.html 

https://www.britishpathe.com/video/new-rumanian-car-dacia-1100-aka-new-rumanian-car/query/300110 

https://foto.agerpres.ro/foto/detaliu/11321595 

http://romaniancar.com/dacia-1100-s/ 

https://www.renaultgroup.com/en/our-company/our-brands/dacia/the-dacia-story/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz