Translate

niedziela, 15 sierpnia 2021

#149 - POLSKI FIAT 127p

 

 

 W 1973 roku w wieczornych wiadomościach Dziennika Telewizyjnego TVP przekazano społeczeństwu informację rozszerzeniu palety produkowanych samochodów o modele POLSKI FIAT 132p  i POLSKI FIAT 127p. Wiadomość wywołała powszechną radość. Dostępność samochodów dla przeciętnego Polaka zawsze budziła w Polsce wiele emocji. Po siermiężnej polityce Władysława Gomułki, 35 lat temu zmarł Władysław Gomułka - działacz komunistyczny, przywódca PPR  i PZPR | dzieje.pl - Historia Polski 

który uważał indywidualny samochód za coś absolutnie zbędnego, polityka reform i modernizacji państwa, przemysłu i rolnictwa rozbudziła wiele nadziei w społeczeństwie.

Już w 1971-72 roku czyli 4-5 lat od uruchomienia w Polsce seryjnej produkcji pierwszego nowoczesnego samochodu, jakim był Polski Fiat 125p dyrekcja postanowiła rozszerzyć paletę oferowanych modeli. Sprzyjało temu kilka czynników. Pierwszym i zasadniczym była akceptacja i znaczne poparcie władz państwa pod kierownictwem Edwarda Gierka.

 Pomożecie? Pomożemy!” - kim był Edward Gierek | Twoje Zagłębie

Państwo stawiało ono ogromny nacisk na unowocześnienie przemysłu i znaczący wzrost poziomu życia Polaków. Drugim była potrzeba posiadania w palecie produkcyjnej nowoczesnego samochodu klasy premium podobnie jak i samochodu popularnego który mógłby zmotoryzować społeczeństwo. Zastąpiłyby one tak bardzo już przestarzałe auta jak Warszawa 223/224 FSO Warszawa 223 1968 - 65 000 PLN - Otoklasyki.pl (będzie post)

a w przypadku pojazdu popularnego Syrena 105 https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-syrena-100105.htmlTrzeba tu zaznaczyć że również przemysł tzw. bratnich krajów socjalistycznych nie produkował na tyle dobrych i nowoczesnych pojazdów które mogłyby wypełnić tę lukę na polskim rynku samochodowym. Wołga 24OMMMA 2011 Impressionen (6108921175).jpg importowana do Polski bazowała na starych rozwiązaniach i była już w latach 70-tych pojazdem siermiężnym nadającym się głównie do pełnienia roli taksówki. Radziecka Łada 2103Lada (7907461522).jpg, rumuńska Dacia,Dacia 1300.JPG Skoda S100 Škoda 100 

to odpowiednicy naszego Polskiego Fiata 125p.https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-125-nadziei-na-przyszosc.html 

 Pozostałe marki samochodów na polskim rynku, Moskwicz,Ilustracja Trabant, Zaporożec, Wartburg https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-125-nadziei-na-przyszosc.html WARTBURG 353 deluxe , 1969 r . , jeden właściciel | Łódź | Ogłoszenie na  Allegro Lokalnieto też była raczej niższa liga. 

Trwająca od kilku lat współpraca między FSO a włoskim koncernem FIAT mogła być w tamtych latach wzorcem dla innych tego rodzaju stosunków ekonomicznych.  Współpraca rozwijała się znakomicie i obie strony podjęły decyzję o jej rozszerzeniu. Było to o tyle proste że zainteresowana w takiej współpracy była również jugosłowiańska firma CRVENA ZASTAVA która w Kragujevacu montowała duże ilości samochodu ZASTAVA 125PZ czy Polski Fiat 125p w jugosłowiańskiej wersji. W Polsce natomiast uruchomiono montaż ZASTAVY 1100p czyli ZASTAVY 101 ala polacca. IlustracjaWzajemna wymiana z ZASTAVĄ dotyczyła też wielu części a nawet całe podzespoły (tylne mosty napędowe do 125p), elementy blacharskie do 1100p, elementy tapicerki, wyposażenia elektrycznego itp. itd.

Efektem negocjacji był wybór najnowszy model FIAT 132. Jego montaż został uruchomiony zarówno w FSO (wykorzystano miejsce po zlikwidowanej linii produkcyjnej samochodu WARSZAWA 223/224) oraz w Jugosławii. W Polsce otrzymał nazwę Polski Fiat 132phttps://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-132-p.html a w Jugosławii ZASTAVA 132. 

Jednocześnie z modelem 132p uruchomiono też montaż innych modeli Fiata ale o tym już niedługo w oddzielnych postach gdyż każdy z tych samochodów zasługuje na uwagę i oddzielny opis.Polski Fiat 126p emblmemat znaczek logo

Potrzebny też był model większy niż produkowany w Bielsku Białej Polski Fiat 126p.

Tym modelem którego produkcję rozpoczęto w 1973 roku w FSO był Polski Fiat 127p.  


Jeżdżę samochodem polski fiat 127p - 7489607756 - oficjalne archiwum AllegroSamochody Świata - Forum Motoryzacyjne • Zobacz temat - 1973 Polski FIAT  127p 

 Polski Fiat 127p montowany był w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu od 1973 roku i niemal nie różnił się od swojego włoskiego odpowiednika w wersji Standard I, natomiast w wersji Standard II pojazd miał nieco części, które pochodziły z Polskiego Fiata 125p.

Samochód był wyposażony w silnik o pojemności 903 cm3 i mocy 47 KM. Rozpędzał się do około 140 km/h. Na początku 1973 tygodnik motoryzacyjny „Motor” tak opisywał wprowadzenie do montażu Fiata 127p: „Obok przyszłego małolitrażowego Polskiego Fiata 126p, montowany będzie nieco większy Polski Fiat 127p, a asortyment dużych samochodów Polski Fiat 125p będzie uzupełniony luksusowym modelem Polski Fiat 132p”. Później asortyment Polskich Fiatów poszerzono o modele 128p Sport Coupe, 128p Coupe 3p, 131p i 130p. W 1980 roku pokazała się niewielka ilość Polskiego Fiata / Fiata Ritmo ??. W Polsce montowano te pojazdy do 1981 roku. 

Ilustracja
Łącznie sprzedano ok. 6200 pojazdów, w tym także egzemplarze zakupione we Włoszech jako gotowe. Samochód był dostępny tylko w sieci PEWEX

Fiat 127 - dane techniczne, spalanie, opinie, cena | Autokult.pl  

Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w marcu 1971 roku jako następca  modelu 850. W konstrukcji  wykorzystanych zostało wiele elementów z modelu 

Autobiachi a112. 

 

którego produkcję rozpoczęto w 1969 roku. Przejęty został cały układ napędowy oraz zespół podwozia. Nadwozie pojazdu zaprojektowane zostało całkowicie od nowa. Początkowo pojazd oferowany był wyłącznie jako 2-drzwiowy fastback. W 1972 roku gamę nadwoziową pojazdu poszerzono o wersję 3-drzwiowy hachback. Samochód napędzał czterocylindrowy, benzynowy silnik o poj. 903 ccm i mocy 45 KM.

W 1974 roku wprowadzona została wersja Special charakteryzująca się bogatszym wyposażeniem.

W maju 1977 roku przeprowadzona została pierwsza modernizacja pojazdu. Wprowadzony został m.in. nowy pas przedni pojazdu i pokrywa silnika, zastosowane zostały większe zderzaki wykonane z plastiku. Z tyłu pojazdu poszerzono drzwi oraz zmieniono lampy. Pojawiła się nowy wzór  deski rozdzielczej, a do palety silników wprowadzono nowy silnik o pojemności 1.05 l. Od 1978 roku dostępna była także usportowiona wersja Sport.

W 1980 roku gamę nadwoziową pojazdu poszerzono o wersję 5-drzwiowego hatchbacka, który został opracowany i wyprodukowany w firmie SEAT. Pod koniec tego samego roku do produkcji wprowadzona został wersja KOMBI o nazwie 127 Panorama. Wiosną 1981 roku gamę jednostek napędowych powiększono o DIESLA o pojemności 1.3 l.

Na początku 1982 roku zaprezentowano pojazd po drugiej modernizacji. Całkowicie zmieniono wygląd przedniej części pojazdu. Zastosowano zupełnie nowy pas przedni w który wkomponowane zostały większe reflektory, większa atrapa chłodnicy oraz zupełnie nowe zderzaki.w Europie samochód produkowano do 1983 roku.

 



Do dziś przetrwało niewiele Polskich Fiatów 127p. Są one ozdobą kolekcji Yountimerów a na zlotach wzbudzają ogromne sensacje.

Fiat 127p  

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html


PRZYPISY

https://www.wykop.pl/wpis/40886379/lepszy-maluch-czyli-polski-fiat-127p-lata-60-i-70-/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_127 

https://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_127 

https://ruoteclassiche.quattroruote.it/fiat-127-rustica-una-dura-di-campagna/

https://archivio.unita.news/assets/main/1980/03/10/page_007.pdf 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz