Niedawno pisałem o Dacii. Ale nie o Dacii Duster, Doker czy też Sandero. Te modele znają wszyscy. Są powszechnie obecne na ulicach i drogach całego świata. I choć często mają inne marki to ciągle jest to ta sama Dacia z innym logo. Pisałem o początkach marki Dacia i pierwszym samochodzie który zjeżdżał z linii produkcyjnej w Mioveni. https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-dacia-karpacka-oblubienica.html
Teraz kolej na następczynię Dacii 1100 i jej niekończącą się historię. Niekończącą się bo nawet dziś, jadąc rumuńskimi drogami, codziennie zobaczymy ich setki.
W 1969 roku na taśmie w Mioveni obok modeli 1100 i 1100S pojawił się model Dacia 1300. Dacia 1300 czyli klon francuskiego samochodu Renault 12. Produkcja obu rozpoczęła się w tym samym czasie. Był elementem snu o rumuńskiej potędze gospodarczej w wydaniu niejakiego Nicolae Ceaușescu.
Dacia 1300 to samochód rodzinny produkowany w latach 1969-1984. Powstał na bazie licencji zakupionej od Renault na model 12. Był to dalszy ciąg umowy między Renault a rządem Rumunii. Do produkcji wszedł w sierpniu 1969 roku.. Samochód miał nowoczesny wygląd. Początkowo produkowany był sedan 4 drzwiowy z 5 siedzeniami. Później dołączyły do niego wersje kombi, coupe, pic-up w kilku wersjach a pod sam koniec produkcji pojawił się liftback 1320 i 1325 Liberta.. Układ napędowy miał pojemność skokową 1289 cm3, który rozwijał moc 54 koni mechanicznych, prędkość maksymalną 144 km/h i zużycie 7,0 litrów.
Początkowo w Dacii 1300 montowano tylko podstawowy silnik 1289 cm3. Później pojawiły się też silniki R4 1,2 l (1185 cm³), OHV, R4 1,4 l (1397 cm³), OHV,
R4 1,6 l (1557 cm³), OHV. Był też Diesel adaptowany z Volkswagena. Ogólnie rzecz biorąc ilość wersji silnikowych (ta sama pojemność a różna moc maksymalna) pomnożona przez ilość wersji nadwoziowych pomnożona przez wersje wyposażenia daje taką mnogość wariantów że nawet sami Rumuni nie próbują tego jakoś uporządkować. Ja też tego robił nie będę. Zacytuję tu tylko fragment z rumuńskiej Wikipedii.
W tłumaczeniu na polski to mniej więcej to.
W 1970 roku dla modelu 1300 wprowadzono trzy warianty wyposażenia: Standard, Lux, Lux Super 1301 (model przeznaczony wyłącznie do użytku jako samochód serwisowy Rumuńskiej Partii Komunistycznej i Bezpieczeństwa). Dacia 1301 Lux Super posiadała funkcje, których nie było w modelach Standard i Lux takie jak: fabryczna instalacja radia, podnoszone przednie fotele, podwójny obwód hamulcowy, zewnętrzne lusterka wsteczne, lusterko wewnętrzne z pozycją dzień/noc, osłona przeciwsłoneczna pasażera z lusterko, podświetlany schowek, zapalniczka elektryczna, elektryczna spryskiwacz przedniej szyby, dostępne w ciemnych kolorach, takich jak czarny.[3] W 1973 roku rozpoczęto produkcję modeli Break, a w 1975 roku wprowadzono na rynek van Dacia 1302. [2] Dacia 1302 różniła się od 1300 jedynie tylnym zawieszeniem i mogła wytrzymać maksymalne obciążenie 500 kg. W latach 1975-1985 wyeksportowano 1500 samochodów dostawczych, w większości do Argentyny i 2500 do Kolumbii. 1300 został zastąpiony Dacią 1310 w 1979 [2], ale był produkowany do 1984 r. W 1982 r. wypuszczono na rynek hybrydę o nazwie DACIA 1300 Z ELEMENTAMI 1310. Nadal było wystarczająco dużo zasobów i części do produkcji Dacii 1310. były 2 wersje: - DACIA 1300 / 1310P. Wyglądał dokładnie jak model 1310 z pierwszej serii, ale silnik pozostał 54 KM z 1300, 1310 z 56-57 KM. Były wyposażone w serwo układu hamulcowego oraz w pompę dwuobwodową, ale płyta była tą, która pozostała z modeli 1300, z kilkoma zmodyfikowanymi elementami sterującymi. Tylne światła były nowego modelu, monoblok, specyficzne 1310. Modele z kodem P były przeznaczone na eksport do Polski, R.D.G, Czechosłowacji, Węgier. - DACIA 1300 L, ten model miał tę cechę, że posiadał przód identyczny z modelami 1300 / 1310P, a pierwsze modele 1310, ale tył, chociaż miał też zderzak 1310, światła stop pozostały tymi z modeli 1300 , z oddzielnym światłem cofania pod każdym światłem stopu. Modele te zostały wyposażone zarówno w normalny hamulec, jak i wspomaganie serwo. Posiadały zarówno hamulce jednoobwodowe, jak i dwuobwodowe. Jednak niektóre modele z tej serii były również wyposażone w specjalną deskę rozdzielczą DACIA 1310. Modele te zostały uzyskane w celu utrzymania atrakcyjności Dacii 1300. Ponadto nadal istniał zapas karoserii 1300, a także deski rozdzielczej 1300 i zdecydowano się na ten tańszy wariant zmiany stylizacji. - W modelach Break, z elementami 1310, przednia część była charakterystyczna dla pierwszych modeli 1310, ale klamki drzwi zostały zmienione, dodano wycieraczkę tylnej szyby, światła cofania, pompa podwójnego obwodu hamulcowego i serwo w wyposażeniu standardowym. Deska rozdzielcza pozostała modelem 1300, ale z 3 stycznikami po prawej stronie do odszraniania tylnej szyby i wycieraczki tylnej szyby. Modele Break były również dostarczane z oponami 165-SR-13 i felgami 5jx13.
Trudno z tego coś logicznego wywnioskowań ale to cecha charakterystyczna nie tylko dla produktów Dacii ale też wielu marek z państw socjalistycznych, i nie tylko, usiłujących gdzieś w innych krajach upchnąć swoje przestarzałe wyroby.
Teoretycznie produkcja Dacii 1300 zakończyła się w 1984 roku. Jednak pozostawała ona w produkcji jako Dacia 1200, 1301, 1310, 1310P, 1320, 1325 Liberta, 1304, 1307, 1410 itp, itd. Stale pogarszająca się jakość produkowanych samochodów sprawiła że w pewnym momencie Renault wycofał się ze współpracy z Rumunią i planowane wprowadzenie do produkcji modelu Dacia 18 (Renault 18) po zmontowaniu z francuskich podzespołów około 100 pojazdów, nie doszło do skutku. W oparciu o umowę z Francuzami zbudowano jeszcze tylko niewielką ilość Dacii 2000 (Renault 20).
i Dacii D6 (Renault Estafette)
O tych rzadko spotykanych modelach Dacii przygotowuję artykuł. Gdybyście mieli jakieś ciekawe info na ten temat to będę wdzięczny. Dotyczy to też modeli Lastun, Solenza, Nova i Supernova oraz Dacia D33 concept..
Pregătesc un articol despre aceste rare modele Dacia. Dacă ați avea informații interesante despre acest subiect, aș fi recunoscător. Acest lucru se aplică și modelelor Lastun, Solenza, Nova și Supernova, precum și conceptului Dacia D33.
Ostatnie egzemplarze samochodu Dacia 1300 w wersji pick-up zjechały z taśmy w 2006 roku czyli już po przejęciu firmy przez Renault. I tak oto historia zatoczyła koło. Produkt kiedyś sprzedany powrócił do pierwotnego wytwórcy.
Bibliografia
https://ro.wikipedia.org/wiki/Automobile_Dacia_S.A.
http://michaltorz.pl/2017/06/do-satu-mare-stara-dacia-i-nysa/
https://www.flickr.com/photos/httpwwwfickrcomphotos-valentin-multescu-1993/5151475473
History always enthralls. So do the car culture and history pertaining to the east bloc are quite fascinating and one should admire the remarkable spirit of the nations with tryst to put their nation on wheels on limited resources and prevailing social and economic conditions . And the cars evolved that time are worth mentioning for their time tested endurance.
OdpowiedzUsuńHello my friend. Thank you for visiting my blog and for a very interesting comment.
Usuń