Translate

czwartek, 2 września 2021

#158 - GAZ 21 VOLGA

 



W połowie lat 50-yuch XXw. modele osobowe produkowane w ogromnych radzieckich zakładach GAZ w Gorki były już zdecydowanie przestarzałe. Dotyczyło to zarówno luksusowej limuzyny GAZ 12 ZIM


jak i popularnej Pobiedy GAZ M20. Konstrukcyjnie pojazdom tym było bliżej do przedwojennych konstrukcji opartych o przemysłową licencję Forda i epokę NEP, niż do współczesnych konstrukcji czy to europejskich czy też amerykańskich.

W 1951 roku podjęto prace nad nowym samochodem. 

Od samego początku wymagania dla samochodu były bardzo specyficzne ze względu na obiektywne uwzględnienie warunków produkcji i eksploatacji pojazdów w ZSRR. W rezultacie Volga połączyła rozwiązania techniczne, takie jak całkowicie aluminiowy silnik z mokrymi tulejami i automatyczną skrzynią biegów, z przestarzałym zawieszeniem i  amortyzatorami ramieniowymi. Jako główne charakterystyczne cechy poprzedniego modelu - „Pobieda”, pierwotnie ustanowionego w projekcie przyszłej „Wołgi”, można zauważyć: naswozie typu „sedan” o zwiększonych wymiarach z bardziej przestronnym i wygodnym wnętrzem; panoramiczne jednoczęściowe szyby przednie i tylne; całkowicie aluminiowy czterocylindrowy silnik górnozaworowy, znacznie (prawie półtora raza) zwiększony w porównaniu z mocą „Pobiedy”; automatyczna hydromechaniczna skrzynia biegów; sprzęgło hydrauliczne w wersji z manualną skrzynią biegów; trójłożyskowy wał kardana; hipoidalna oś tylna z półwyważonymi półosiami; scentralizowane smarowanie zespołów podwozia; oddzielne siłowniki hydrauliczne przednich klocków hamulcowych (w hamulcach tylnych obie klocki napędzane były jednym wspólnym siłownikiem hydraulicznym); hamulec postojowy skrzyni biegów zamiast działania na hamulce tylnych kół. 

Od 1952 r. równolegle prowadzono prace nad dwoma niezależnymi projektami M-21 pod hasłem „Gwiazda” (projektant – John Williams)


Może być zdjęciem przedstawiającym 1 osoba i „Wołga” (projektant – Lew Eremejew).
W 1953 roku gotowe były oba prototypy. W tym okresie „Gwiazda” przeszła kilku modernizacjach  projektu, w ostatniej stała się kompletnym analogiem „Wołgi”. Posiadała jednak nadwozie  typu fastback i dwie duże płetwy z tyłu. Od 1953 r. A. Nevzorov został mianowany wiodącym projektantem samochodu, a N.I. Borisov był głównym projektantem fabryki dla większości projektów samochodu. W dużych fabrykach ZSRR, gdzie równolegle projektowano kilka maszyn, dla każdej z nich powołano osobnego konstruktora wiodącego. Wraz z nim był główny konstruktor zakładu, który mógł bezpośrednio uczestniczyć w tworzeniu konkretną maszyną, lub mógł jedynie pozostać koordynatorem wszystkich prac. Pierwsza próbna jazda została wykonana w 1954 roku. Sedan Eremeeva wszedł do produkcji jako bardziej obiecujący - w1956 roku.

Возможно, это черно-белое изображение (автомобиль и дорога)

Produkcja GAZ-21 w samym GAZ trwała do 15 lipca 1970 r., Ale jeszcze przez długi czas montaż zasadniczo nowych samochodów był kontynuowany w zakładach naprawy samochodów, do drugiej połowy lat 70. produkowano samochody „Remzavodovsky”. Indeks modelu fabrycznego był pierwotnie M-21, później (od 1965) - GAZ-21. W sumie GAZ wyprodukował 639 478 szt. wszystkich modyfikacji (w tym zestawy samochodowe do montażu za granicą, ale z wyłączeniem samochodów produkowanych przez warsztaty samochodowe)

 Warto też wspomnieć o inspiracjach którymi kierowali się konstruktorzy. Jak zwykle pełną garścią czerpali z wzorców amerykańskich i częściowo europejskich. Niema w tym nic nagannego. Wszyscy tak robią. Widać to szczególnie teraz kiedy często jeśli nie widzimy logo to trudno jest określić z jaką marką mamy do czynienia.

  



 

Porównanie z zagranicznymi odpowiednikami 

Niektóre z zagranicznych analogów, które były badane w zakładzie w odpowiednim okresie lub zaangażowane we wspólne testy: 1954 Ford Mainline (USA, 1952-1954). 1954 Plymouth Savoy (USA, 1953-1954; w Australii - do 1964 z modernizacją). 1953 Chevrolet 210 DeLuxe (USA, 1949-1954).  1952 Kaiser Henry J (USA, 1950-1954). Podobny został zakupiony i zbadany przez zakład podczas opracowywania GAZ-21. 1951 Opel Kapitän (Niemcy, 1951-1953).  Podczas opracowywania szeroko wykorzystywano doświadczenie zagranicznych producentów, do których badań, zgodnie z tradycją tamtych lat, przyciągnięto pełnowymiarowe kopie nowoczesnych samochodów zagranicznych, takich jak 1954 Plymouth Savoy Sedan, dwa 1954 Ford Mainline - z silnikami sześcio- i ośmiocylindrowymi (USA), Chevrolet 210 (w wielu źródłach - Styleline DeLuxe) rok modelowy 1953 (USA), Plymouth Savoy 1953 (USA), Kaiser Henry J 1952 (USA), Standard Vanguard 1952 (Wielka Brytania) i Opel Kapitän (Niemcy), ewentualnie inne. Pierwsze dwa zostały zakupione w celu zbadania automatycznych skrzyń biegów, jako przedstawiciele w dużej mierze polarnych szkół ich projektowania. Następnie samochody te zostały użyte do testów porównawczych wraz z modelami manualnymi M-21. Fabryki samochodów ZSRR stale kupowały zagraniczne odpowiedniki swoich produktów do badań, co jest normalną praktyką według światowych standardów i nie zawsze było związane z rozwojem jakichkolwiek własnych projektów. W tym przypadku zagraniczne modele były zaangażowane właśnie w proces opracowywania i dopracowywania konstrukcji samochodu i nie były badane w poprzednim okresie w celu kopiowania. Na przykład „Ford Mainline”,

 

     

1954 Ford Mainline          1954 Plymouth Savoy     1953 Chevrolet 210 DeLuxe

     

1952 Kaiser HENRY      1953 Standard Vanguard 1951 Opel Kapitän

Pewne cechy zagranicznych odpowiedników znalazły odzwierciedlenie w Wołdze, zwłaszcza w projektowaniu poszczególnych elementów nadwozia (na przykład obrotowych zamków drzwi; jednak samo nadwozie było najbardziej zbliżone do poprzednich modeli GAZ - Pobeda i ZIM ) a wystrój wnętrza (na przykład ostateczna wersja prędkościomierza w postaci przezroczystej „półkuli” pojawiła się dopiero po przestudiowaniu samochodu Forda - wczesne prototypy M-21 miały kilka różnych opcji dla zupełnie innej konstrukcji pojazdu deska rozdzielcza, całkowicie płaska jak w Pobiedzie). Pozwala to wnioskować o ich uważnej analizie i braku wystarczającego osobistego doświadczenia w projektowaniu nowoczesnych samochodów. Automatyczna skrzynia biegów została generalnie opracowana na bazie przekładni Ford-O-Matic samochodów Ford Corporation, którą z kolei dla „Forda” opracował Borg-Warner. 

Jednocześnie mechaniczna część Wołgi jako całość była oryginalnego radzieckiego projektu i w dużej mierze opierała się na elementach już będących w masowej produkcji.  Dotyczy to przede wszystkim konstrukcji jednostek transmisyjnych i podwozia. „Wołga” powstała pod wpływem (głównie) amerykańskiej szkoły inżynierii samochodowej, a pod względem wzornictwa była oryginalną sowiecką interpretacją stylu wywodzącego się z Ameryki . 

W Europie modele tej klasy w tamtych latach były dość rzadkie i były produkowane przez stosunkowo niewielką liczbę producentów, z których wielu było pod wpływem amerykańskiego przemysłu samochodowego - na przykład Opel, Vauxhall, niemieckie i angielskie Fordy były spółkami zależnymi firmy amerykańskie i w tamtych latach stosowały właśnie podejście amerykańskie; przestrzegał orientacji na amerykańskie trendy stylistyczne i wiele innych europejskich firm motoryzacyjnych, a także w tamtych latach wszystkie australijskie. Jednocześnie wiele cech oryginalnego (przedstawionego na prototypach i częściowo „drugiej serii” z lat 1959-1962) projektu Wołgi również powraca do ZIM GAZ-12 - w szczególności wykonano zderzaki, światła boczne w podobnym stylu, co oczywiście powinno podkreślać stylistyczną jedność linii samochodów fabryki Gorkiego. Podobną opinię podziela m.in. wybitny badacz problematyki Ivan Paderin . 

Pewne podobieństwa z zagranicznymi odpowiednikami nie dziwią w przypadku samochodów tego samego stylu i epoki, zaprojektowanych z uwzględnieniem tych samych pomysłów i trendów, czasem z wzajemnym zapożyczaniem się, ale „od zera” i bez bezpośredniego kopiowania. 

Angielski magazyn „Autocar”, który przeprowadził jazdę próbną samochodem „Wołga” M-21K w 1960 roku, w pełni rozpoznał oryginalne sowieckie pochodzenie „Wołgi” (angielska Wołga jest w całości pochodzenia rosyjskiego ...) i opisał swoją stylizację jako „mieszanka stylizacji Wołgi to mieszanka najnowszych wpływów amerykańskich i europejskich.

 

Były trzy generacje Wołgi 21. Najłatwiej odróżnić je po atrapie chłodnicy. Pierwsza miała charakterystyczną wielką gwiazdę po środku. Dodatkowo maskę ozdobiona pięknym skaczącym jeleniem.



Istnieje legenda, że projekt przedniej części „z gwiazdą” powstał z tego powodu, że pierwotna wersja nie podobała się na Kremlu po przetestowaniu przez marszałka Żukowa Gieorgij Żukow – Wikipedia, wolna encyklopedia(według innej wersji legendy – miał to być przewodniczący Rady Ministrów ZSRR Bułganin)Nikołaj Bułganin – Wikipedia, wolna encyklopedia Samochód został więc tak przyozdobiony, aby w ogóle móc rozpocząć jego seryjną produkcję. Nawet w tym miejscu musiano zaznaczyć ewidentne pochodzenie auta.


Druga generacja miała zmienioną atrapę chłodnicy. Była to 16-szczelinowa osłona chłodnicy ( ta odrzucona przez Żukowa ). Została przywrócona do samochodu, z pewnymi zmianami w stosunku do prototypów. Zmieniono deskę rozdzielczą (jeszcze w trakcie produkcji pierwszej generacji) i poprawiono wnętrze.




 
DO YOU REMEMBER – THE GAZ VOLGA M21? | Lancaster Insurance

 

Kolejna trzecia generacja otrzymała nową atrapę ale straciła jelenia na masce.

 





Według standardów amerykańskich już w roku modelowym 1958 Wołga była samochodem o przestarzałej konstrukcji (od 1954 r., kiedy budowano prototypy Wołgi, w USA większość producentów zdołała już zmienić dwie lub trzy generacje swoich modeli, każda z czego wizualnie bardzo radykalnie różnią się od poprzedniego). 

W Europie, która pozostawała w tyle za Stanami Zjednoczonymi pod względem tempa aktualizacji swoich serii modeli, prototypy o podobnym stylu istniały do ​​początku lat 60-tych, a niektóre modele - do końca lat 60-tych. XX wieku. Ogólnie rzecz biorąc, europejski styl zmienił się na samym początku lat 60-tych, po czym Wołga zaczęła wyglądać głęboko konserwatywnie pod względem wzornictwa jako samochód. Mimo systematycznych modernizacji w 1969 roku na taśmę wjechał model GAZ 24 WOŁGA

 


 

 Oprócz sedana Wołga 21 występowała też jako  Wołga 23 z silnikiem V8- wyprodukowano około 600 sztuk pojazdów

 
a także wersja kombi Wołga 22


Moskiewski ARZ produkował pickupy z prostą kanciastą platformą ładunkową, pomalowaną głównie na kolor czekoladowy (według niektórych źródeł, aby rdzę była mniej zauważalna). Najbardziej zaawansowane konstrukcyjnie i wysokiej jakości pickupy zostały wyprodukowane na Łotwie, gdzie samochody były dostarczane z platformą ładunkową o bokach o złożonym kształcie, powtarzającym przekrój nadwozia zwykłej „Wołgi”, co nadało samochodowi bardziej wykończony wygląd zewnętrzny. Zakład opracował zamknięty samochód dostawczy GAZ-22A oparty na kombi, ale nie wszedł do produkcji. Ale zapotrzebowanie na takie maszyny trwało. 

Dlatego ARZ produkowała samochody dostawcze na podstawie wycofanych z eksploatacji samochodów. Samochody dostawcze były również produkowane przez niektóre przedsiębiorstwa i oparte na nowym GAZ-22. 




Za granicą znane są pickupy na bazie Wołgi, a nawet turystyczne vany, GAZ ale nie wiadomo, kto brał udział w ich produkcji (sądząc lednak po ilości i jakości, nie była to produkcja masowa). Ponadto baza naprawy samochodów w mieście Siewierodonieck wyprodukowała szereg oryginalnych autobusów „Start” z nadwoziem z włókna szklanego.




W tym samym miejscu
został opracowany samochód osobowy Zarya na tych samych podzespołach, ale nie był produkowany masowo.


Wołga GAZ-21 (M-21) był jednym z pierwszych masowo eksportowanych samochodów radzieckich. Samochody eksportowe miały ulepszoną konstrukcję, skład zestawu - według roku produkcji. Ponadto silniki tych maszyn zostały wzmocnione o 10 KM.


Największym zachodnim producentem Wołgi była belgijska firma Skaldia.
Pod koniec lat 50. zachodni dealer GAZ, belgijska firma Scaldia-Volga S.A., zamówił zmianę stylizacji GAZ-M-21 w turyńskim studiu projektowym Ghia. Specjaliści Ghia podeszli do zadania w szczególny sposób - Wołga została wyposażona w szeroką (na całą szerokość samochodu) osłonę chłodnicy z poziomym paskiem wykonaną z dość cienkich listew. Poza tym projekt pozostał praktycznie niezmieniony. Wśród współczesnych fanów „Wołgi” ten projekt znajduje wiele szacunków. Znany jest również inny wariant zagranicznego projektu, podobno również z Ghia, który miał bardziej złożoną osłonę chłodnicy z poziomym paskiem, również opartą na „serii II”. Ten samochód miał listwy rynnowe i oryginalną osłonę chłodnicy z trzema bardzo szerokimi, mocnymi prętami, które rozciągały się nad błotnikami do nadkoli.

Wołga, Wołga...


 

 

 

 GAZ-21 "Volga" (front view).jpg

 

 W zakładzie GAZ stworzono eksperymentalne modyfikacje Wołgi: z zapłonem w komorze wstępnej, układem wtrysku paliwa, napędem na wszystkie koła i kilkoma innymi. Stosunkowo duża liczba „Wołg” z napędem na wszystkie koła jest znana zarówno na podstawie sedana, jak i kombi. Oprócz pięciu kombi 4x4 produkowanych przez GAZ (z których według niektórych źródeł Breżniew używał go do polowań).
 Leonid Breżniew (1906-1982) | CiekawostkiHistoryczne.pl 
 Były to przeróbki samochodów seryjnych takiej lub innej jakości, wykonane z wykorzystaniem jednostek seryjnych na wszystkie koła jeździć pojazdami terenowymi, takimi jak te samochody (z wyjątkiem pierwszego zdjęcia). Z reguły zmiany, ze względu na ich względną złożoność, były przeprowadzane, chociaż metodami pół rękodzielniczymi, ale wciąż nie pozbawione możliwości naprawy i konserwacji samochodów - w zakładach naprawczych i bazach naprawczych, w wydziałowych warsztatach i garażach, jednostkach wojskowych i tak dalej.
W zakładach napraw samochodowych (ARP) samochody były składane z własnoręcznie wykonanych, dostarczanych przez producentów, odbieranych z magazynów, usuwanych z uszkodzonych i zużytych aut, a montaż trwał jeszcze długo po wycofaniu modelu z produkcji w samym GAZ, dlatego istnieją egzemplarze z latami produkcji do końca lat 70-tych. Zwykle mają specjalne tabliczki znamionowe remzavodovskie z numerami jednostek, niektóre zakłady naprawcze miały nawet własną markę. Jakość produkcji i montażu takich maszyn była na ogół znacznie niższa niż w GAZ, chociaż zależała od konkretnego przedsiębiorstwa. Samochody ARZ były dostarczane do firm taksówkarskich w miejsce wycofanych z eksploatacji, co często formalizowało się jako kapitalny remont z jednoczesną wymianą silnika i nadwozia, numer podwozia pozostał. W rzeczywistości często były to nowe samochody, choć nie były montowane w GAZ. Możliwości produkcyjne ARZ były bardzo zróżnicowane, największe z nich, jak moskiewski VARZ, same tłoczyły karoserię i montowały silniki z części dostarczanych z ZMZ, czyli faktycznie były pełnoprawnymi montowniami samochodów. 
Menedżerowie firm taksówkarskich preferowali produkty ARZ z dwóch powodów: po pierwsze nie było problemów z dostawą od Gorkiego, a po drugie uproszczenie rejestracji otrzymanych samochodów dzięki zastosowaniu opisanego powyżej schematu z remontem. Innym powodem pojawienia się w dokumentach z lat wydania, które nie odpowiadają okresowi, w którym GAZ-21 zjechał z linii montażowej, są błędy funkcjonariuszy policji drogowej podczas rejestracji i „szare” schematy legalizacji samochodów . Często w przypadku samochodu, którego prawdziwy rok produkcji jest nieznany, PTS (paszport techniczny) określał rok rozpoczęcia produkcji modelu, w wyniku czego pojawiło się wiele „Wołg” rzekomo wyprodukowanych w 1956 r. (w faktycznie w tym roku wyprodukowano tylko pięć samochodów i do dziś nie przetrwały). Powszechnie praktykowano również „ponowne wyposażanie” starych samochodów - na przykład ręcznie zmontowana Wołga z części zamiennych została zarejestrowana na istniejących dokumentach z „Emki” lub „Pobiedy”, z zapisem roku produkcji.
 
Oprócz remontów samochodów, warsztaty samochodowe również masowo przerabiały sedany i kombi, które wyczerpały swoje zasoby w pickupy. Jakość ich produkcji była zwykle niska, zasoby były odpowiednio małe, nie były sprzedawane na własny użytek, więc praktycznie nie dotrwały do ​​naszych czasów.  
W 1959 r. Siły moskiewskiej floty taksówek nr 6 zmontowały szereg samochodów wyścigowych GAZ-Sport-SG4, Soviet sports cars, auto rarities of USSR / GAZ-Sport (GAZ-SG4) 
które miały silnik na wtrysku z GAZ-21, na podstawie konstruktywnych opracowań i gotowych nadwozi z GAZ. Później układ wtryskowy został również eksperymentalnie zastosowany w samochodzie GAZ-24 (w modyfikacji GAZ-24EI), który również wykazał dobre wyniki. Sportowa wersja takiego silnika rozwinęła się do 125 KM. z. przy 4800 obr/min.
Za granicą pierwsze pojazdy z elektronicznym wtryskiem paliwa zostały wyprodukowane w bardzo małej serii (35 sztuk) pod różnymi markami Chryslera w 1958 roku. Tak więc elektroniczny układ wtrysku paliwa opracowany w tych samych latach w Gorkim można słusznie przypisać wiodącej technologii ówczesnego światowego przemysłu motoryzacyjnego. 
Wojskowe zakłady naprawy samochodów (głównie NII-21 z Bronnicy) na bazie GAZ-21 produkowały otwarte modyfikacje (w niektórych źródłach określane są jako „ceremonialne faetony”). Dach został całkowicie odcięty, nadwozie wzmocnione. Zachowano cztery drzwi, ale tylne lewe zostały przyspawane dla dodatkowego wzmocnienia.  
Soviet Retro - GAZ 21 Cabriolet Russia VIP Travel

W kabinie zamontowano poręcz oraz opcjonalnie system głośnomówiący. Nie było przeszklenia drzwi i podnoszonego blatu. Takie samochody były używane do parad w okręgach wojskowych, w których nie było fabrycznych kabrioletów opartych na ZIL lub Czajka. Kolor samochodów był ciemnoszary (w niektórych źródłach jest to wskazane - jasnozielona, ​​być może były różne opcje). 
 
W Pekinie Automobile Plant (ChRL), na podstawie dokumentacji Wołgi GAZ-21, powstała jego własna wersja pod nazwą Dongfanghong BJ760 („Dongfang Hong” – „Czerwony Wschód”, a dokładniej „Aleet East”) Dongfeng CA71 (replica) front-right 2016 Beijing Auto Museum.jpgSamochód prawie całkowicie został skopiowany z GAZ-21 pod względem technicznym, ale miał bardzo znaczące różnice zewnętrzne. Czyli ściana boczna była płaska, bez wytłoczeń na tylnych drzwiach i błotniku, kratka chłodnicy była kratkowana, tylna szyba była panoramicznie powiększona, maska ​​i panel wycieraczek pod przednią szybą były bardziej płaskie, konstrukcja przedniej części dach i rynny, projekt tylnej części nadwozia, deska rozdzielcza i wiele więcej. W latach 1959-1969 wyprodukowano nie więcej niż 600 samochodów, a nadwozia wykonywano głównie ręcznie, przy minimalnej mechanizacji, a wiele części dostarczano z ZSRR. 
Chociaż produkcja samochodów osobowych w Chinach została przerwana z powodów ideologicznych, Krasny Wostok odegrał ważną rolę w szkoleniu młodego chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie znane są 3 ocalałe samochody, wszystkie należą do byłych sekretarzy KC Komunistycznej Partii Chin, dwa z nich są eksponowane w muzeach. 
 W020130611375451125607 

 123597898_921n_500
 Dziś Wołga 21 jest pięknym oldtimerem wzbudzającym zachwyt widzów, zazdrość kolekcjonerów i ciekawość miłośników historii motoryzacji. Jest też wdzięczną bazą do budowania replik rzadkich wersji ale takich których nigdy nie było.
  
Тест-драйв уникального самодельного микроавтобуса РАФ-21А «Афалина» |  carakoom.com 

BIBLIOGRAFIA


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz