Translate

środa, 22 września 2021

#177 - HEBROS 1100

 




Czy ktoś z was słyszał o marce samochodów Hebros? Pewnie nikt. Ja też jeszcze do niedawna też nie słyszałem. No może garstka pasjonatów  z Bułgarii. Dlaczego z Bułgarii? Bo tam się to auto narodziło. 

Poszukiwałem ostatnio materiałów do artykułu o bułgarskim samochodzie 

 Balkan 1200 i jakież było moje zdziwienie gdy grzebiąc w przepastnych czeluściach internetu zobaczyłem zdjęcie nieznanego mi auta na starych bułgarskich tablicach rejestracyjnych. Podpisane było Hebros 1100 1969 rok. 

We wrześniu 1968 roku na XXVII Targach Technicznych w Płowdiwie zaprezentowano prototyp nowoczesnego samochodu o nazwie Hebros 1100. Spektakularne nadwozie hatchbacka zostało wykonane z włókna szklanego i pomalowane na niebieski metalik. Podwozie i większość komponentów zaczerpnięto z produkowanego w Płowdiw Bulgarrenault 10. Silnik spektakularnego prototypu został zaprojektowany przez Bazę Rozwoju Technicznego w DSO Metalchim i wyprodukowany przez budowę maszyn zakład w Kazanłyku. 

Pięciobiegowa skrzynia biegów i mechanizm różnicowy są we wspólnej jednostce, a maksymalna prędkość Hebrosa 1100 sięga 150 km / h. 

Napis „Jubilee 25” został umieszczony na przednim prawym błotniku z okazji zbliżającego się jubileuszu ćwierćwiecza socjalistycznej Bułgarii,  9 września 1944 r. To niezwykły fakt, że trzydrzwiowy hatchback został opracowany pod koniec lat 60-tych! Planowano rozpocząć masową produkcję Hebros 1100 w 1969 roku, ale niestety likwidacja produkcji Bulgarrenault pokrzyżowała te ambitne zamierzenia. Wykonano tylko 3 kopie samochodu.

A tak został opisany ten samochód w jednej z bułgarskich gazet tamtych lat ... „Ten interesujący i światowej klasy bułgarski samochód Hebros 1100 był tworzony przez nieco ponad rok w fabryce Bulgarrenault w Płowdiw, pod kierownictwem głównego projektanta inżyniera Dimitara Sviracheva. 

Wszystkie innowacje w branży motoryzacyjnej, które ugruntowały się w ostatnich latach, znalazły zastosowanie w konstrukcji samochodu. Silnik, zaprojektowany pod kierunkiem inżyniera Ruseva, rozwija moc 52 koni mechanicznych przy 5400 obr/min i pojemności skokowej 1108 cm3. Znajduje się poprzecznie nad przednią osią i napędza przednie koła. Zbudowany jest w układzie OHC. Układ chłodzenia z termostatem i płynem niezamarzającym jest zamknięty w obudowie. Wentylator jest napędzany oddzielnym silnikiem elektrycznym i jest włączany i wyłączany w razie potrzeby przez termostat. Jako źródło zasilania używany jest alternaator prądu przemiennego.  Nadwozie samochodu jest nie mniej nowoczesne i współczesne. Szkielet nadwozia wykonany jest z profilowanej blachy stalowej, a jego poszycie z włókna szklanego. Warto podkreślić, że włókno szklane to w całości nasza produkcja: zarówno włókno szklane, jak i wiążąca je żywica. Aby zademonstrować ich doskonałe właściwości, wokół samochodu umieszczono kilka zapasowych zderzaków błotników. Informator w bardzo przekonujący sposób zilustrował jakość włókna szklanego - po prostu nadepnął na leżący na ziemi błotnik. Plastikowa skorupa pękała, pękała, wyginała się i traciła swój racjonalny kształt, ale gdy tylko informator z niej zszedł, natychmiast zwinnie przybierał swój dawny kształt bez śladu przemocy. Przeprowadzono setki takich „testów”, a mimo to błotniki z włókna szklanego były mocne i sprawne. Bardzo łatwo jest też naprawić wszelkie przebicia czy rozdarcia w okładzinie – przykleja się łatkę, której nie da się wtedy odróżnić od zdrowego miejsca. Hebros 1100 zachwyca niezwykle elegancką i nowoczesną linią – dzieło stylisty Kostadina Hinova, tylne drzwi, wygodny bagażnik, różnorodne opcje siedzeń, luksusowa tapicerka, cztery hamulce tarczowe – oczywiście tutaj znajdziemy wszystkie innowacje, jakie oferuje myśl projektowa . Auto ma 3980 mm długości, 1570 mm szerokości, co oznacza przestrzeń i komfort dla pasażerów. Maksymalna prędkość to 140 kilometrów na godzinę.”

http://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/avtomobil-hebros-1100.jpg https://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/hebros-1100-1.jpg

http://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/avtomobil-hebros.jpg 

http://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/hebros-1100.jpg 

http://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/balgarska-kola-hebros.jpg

 http://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/hebros-avtomobil.jpg 

To na razie tyle o tym ciekawym samochodzie. Mam nadzieję że uda mi się uzupełnić go o nowe informacje,

BIBLIOGRAFIA

https://www.allcarindex.com/search/people/dimitar-svirachev/

http://www.gruzovikpress.ru/article/13704-bolgarskie-gruzoviki-ch-1-srednetonnajnye-shassi-i-bolshegruznye-tyagachi/ 

https://www.drive2.ru/c/288230376151922013/

 








Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

https://www.classiccar-bg.com/index.php?topic=4092.100

https://www.youtube.com/watch?v=61sHTh0gX7s 

https://www.youtube.com/watch?v=z6MfQSTcLV0

https://www.youtube.com/watch?v=SRln_8gQPpI 

https://www.youtube.com/watch?v=9pcJg7iLN2c

https://docplayer.pl/17433282-Konstrukcje-bulgarskich-samochodow-osobowych-w-latach-1945-1990.html 

 UWAGA: Na temat samochodów Bulgarrenault i Bulgaralpine a także innych marek tj. Balkan, Pirin, Hebros, Sofia, Madara, Czavdar, Preslav, Kenta i innych jest bardzo mało materiałów. Jeśli więc ktoś nimi dysponuje, szczególnie wśród moich bułgarskich przyjaciół, to będę wdzięczny za ich udostępnienie.

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz