Translate

czwartek, 23 września 2021

#178 - BALKAN 1200 / Балкан-1200

 


 

Trzy może cztery lata temu (chyba jeszcze przed narodzinami Męskiego Bigosu https://meskibigos.blogspot.com/search?q=M%C4%99ski zobaczyłem zdjęcie dziwnego samochodu. Było bez podpisu więc nieznana była marka, model ani kraj pochodzenia. Jedyne co że auto było w stylistyce lat 50-tych. Przypominało Austina Lancera z 1958r.
1963 Morris Major Elite (22907099900).jpg Moskwicza 402 Ilustracja

Morrisa Oxford 
może trochę Opla Kadetta Opel Kadett A Lahti2.JPG  czy też Volkswagena typ 3 (bardzo podobna stylizacja przodu samochodu)

The NOS is back - VW Typ 3 1500S: 1964er VW 1500 S im Bestzustand 


Nie był to jednak żaden z tych samochodów. Jedyna pomocna wskazówka to tablice rejestracyjna pisana cyrylicą. Pierwsza myśl że to jakiś prototyp Moskwicza 402 a że wtedy posta o tym aucie nie miałem nawet w dalekich planach śledztwo zostało odłożone na półkę i tak przeleżało aż do wiosny tego roku. W czerwcu br. ukazał się post o Moskwiczu 400/420 https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-opel-kadett-nie-to-moskwicz.htmla w lipcu artykuł o 402 https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-moskwicz-402-nowa-epoka.html. Jednocześnie odżyła sprawa zapomnianej fotografii nieznanego modelu samochodu. 



Przeglądając strony rosyjskiego internetu, ( tu wielkie podziękowania dla śp. pana prof. Alberta Maliszewskiego któremu zawdzięczam niezłą znajomość rosyjskiego ), natknąłem się na ten ciekawy materiał. 

W Bułgarii był kiedyś prototyp coupe na bazie M-407, wyprodukowany tylko w 2 egzemplarzach. Udało mi się zebrać kilka danych technicznych: „Bałkan-1200” Jedyny zachowany egzemplarz w muzeum zakładu "Bałkan", Łowecz, Bułgaria.  

Po części wzorowano się na projekcie radzieckiego samochodu MZMA „Moskwicz-402”. Jednostka napędowa oraz skrzynia biegów pochodziła z  VW-Transporter I, (silnik typu boxer). 

 

 Do opracowania nowego nadwozia początkowo zatrudniono rzeźbiarza z Sofii, który zgodził się wykonać to zadanie za dwie średnie miesięczne pensje. Jednak jego ciekawy i nietypowy w kształcie model został przyjęty jedynie jako rezerwowy. W końcu zadanie to wykonał zespół inżyniera Damyanova. W jego skład wchodzili w tym czasie Yuli Kostov, inżynier Kancho Kanchev, inżynier Ivan Petrov (zastępca głównego inżyniera zakładu), Georgi Filipov, Peycho Peychev , Georgi Lazarov i kilku innych. 

 

   

Część zespołu, który przeprowadza wstępne przygotowania do stworzenia „Balkan 1200”, z jednym z pierwszych gipsowych modeli samochodu.


 

Tłoczenie poszczególnych elementów blaszanych korpusów odbywało się w całości ręcznie za pomocą drewnianych młotków na skórzanych poduszkach wypełnionych piaskiem.
Osobą odpowiedzialną za wykonanie modeli był Marin Radev, a elementy zewnętrzne wykonał Georgi Lazarov.

   

  

Prezentacja „Balkan 1200” na Międzynarodowych Targach Próbek w Płowdiwie we wrześniu 1960 roku.

Oba prototypy zostały po raz pierwszy pokazane publiczności 1 maja 1960 roku w mieście Łowecz, a wkrótce potem na innych oficjalnych imprezach.

Tym, co szczególnie komplikuje zespół inż. To z niego wszystkie środki do produkcji szablonów są następnie usuwane, z których powstają detale drewnianego modelu. Ostatni etap pracy wiąże się z pocięciem drewnianego modelu na oddzielne części, z których odlewane są metalowe stemple zewnętrznych form korpusu. 

Warto zauważyć, że w początkowym etapie wstępnego przygotowania wszystkie reżimy związane z przygotowaniem kompletnej dokumentacji konstrukcyjnej, oferowaniem i omawianiem projektów graficznych i modeli gipsowych samochodu, a także wykonaniem kilku modeli drewnianych w skali 1:10 były ściśle przestrzegane (z których jeden do dziś można oglądać w fabrycznym muzeum firmy "Balkan"). 

Pierwsza oficjalna prezentacja dwóch ukończonych prototypów dla publiczności odbyła się 1 maja 1960 roku w Łoweczu, a we wrześniu jeden z dwóch egzemplarzy, pomalowany na biało-czerwono, został wystawiony w plenerze na Międzynarodowych Targach w Płowdiw. 

Może być zdjęciem przedstawiającym samochód i tekst

 

Niestety do produkcji nie doszło a wkrótce wszystkie plany stworzenia oryginalnego bułgarskiego samochodu przeszły do ​​historii  (choć jak już wam o tym pisałem nie do końca). Nadchodzi czas licencjonowanych instalacji.  


Później było kilka samochodów zostało wyprodukowanych na bazie MZMA „Moskwicz-407” pod marką „Rila-1400”. 

Również na podstawie Moskale 407 i 408 montowano minibusy „Balkan-T800” w Bułgarii zwanych też "Rila-700". Od 1965 montaż 100% egzemplarze na licencji MZMA, Moskwicz - 408 i 412, pod oficjalną marką "Rila-1400/II"

Mam nadzieję że niedługo będę mógł wam więcej napisać o bułgarskiej marce Rila.

 BIBLIOGRAFA

https://www.drive2.ru/c/288230376151922013/

https://www.drive2.ru/b/942236/ 

https://bg-nacionalisti.org/BNF/index.php?topic=1477.0

https://autobild.bg/%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BD-1200-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB/ 

https://www.sandacite.bg/%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D1%85%D0%BC%D0%B5-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5/

https://duma.bg/nashestvieto-na-avtomobila-n143826?h=pdfarchive&pdfarchiveId=2863 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

https://www.classiccar-bg.com/index.php?topic=4092.100

https://www.youtube.com/watch?v=61sHTh0gX7s 

https://www.youtube.com/watch?v=z6MfQSTcLV0

https://www.youtube.com/watch?v=SRln_8gQPpI 

https://www.youtube.com/watch?v=9pcJg7iLN2c

https://docplayer.pl/17433282-Konstrukcje-bulgarskich-samochodow-osobowych-w-latach-1945-1990.html 

 UWAGA: Na temat samochodów Bulgarrenault i Bulgaralpine a także innych marek tj. Balkan, Pirin, Hebros, Sofia, Madara, Czavdar, Preslav, Kenta i innych jest bardzo mało materiałów. Jeśli więc ktoś nimi dysponuje, szczególnie wśród moich bułgarskich przyjaciół, to będę wdzięczny za ich udostępnienie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz