Trzy może cztery lata temu (chyba jeszcze przed narodzinami Męskiego Bigosu https://meskibigos.blogspot.com/search?q=M%C4%99ski) zobaczyłem zdjęcie dziwnego samochodu. Było bez podpisu więc nieznana była marka, model ani kraj pochodzenia. Jedyne co że auto było w stylistyce lat 50-tych. Przypominało Austina Lancera z 1958r.
Moskwicza 402
Morrisa Oxford
może trochę Opla Kadetta czy też Volkswagena typ 3 (bardzo podobna stylizacja przodu samochodu)
Nie był to jednak żaden z tych samochodów. Jedyna pomocna wskazówka to tablice rejestracyjna pisana cyrylicą. Pierwsza myśl że to jakiś prototyp Moskwicza 402 a że wtedy posta o tym aucie nie miałem nawet w dalekich planach śledztwo zostało odłożone na półkę i tak przeleżało aż do wiosny tego roku. W czerwcu br. ukazał się post o Moskwiczu 400/420 https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-opel-kadett-nie-to-moskwicz.htmla w lipcu artykuł o 402 https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-moskwicz-402-nowa-epoka.html. Jednocześnie odżyła sprawa zapomnianej fotografii nieznanego modelu samochodu.
Przeglądając strony rosyjskiego internetu, ( tu wielkie podziękowania dla śp. pana prof. Alberta Maliszewskiego któremu zawdzięczam niezłą znajomość rosyjskiego ), natknąłem się na ten ciekawy materiał.
W Bułgarii był kiedyś prototyp coupe na bazie M-407, wyprodukowany tylko w 2 egzemplarzach. Udało mi się zebrać kilka danych technicznych: „Bałkan-1200” Jedyny zachowany egzemplarz w muzeum zakładu "Bałkan", Łowecz, Bułgaria.
Po części wzorowano się na projekcie radzieckiego samochodu MZMA „Moskwicz-402”. Jednostka napędowa oraz skrzynia biegów pochodziła z VW-Transporter I, (silnik typu boxer).
Do opracowania nowego nadwozia początkowo zatrudniono rzeźbiarza z Sofii, który zgodził się wykonać to zadanie za dwie średnie miesięczne pensje. Jednak jego ciekawy i nietypowy w kształcie model został przyjęty jedynie jako rezerwowy. W końcu zadanie to wykonał zespół inżyniera Damyanova. W jego skład wchodzili w tym czasie Yuli Kostov, inżynier Kancho Kanchev, inżynier Ivan Petrov (zastępca głównego inżyniera zakładu), Georgi Filipov, Peycho Peychev , Georgi Lazarov i kilku innych.
Część zespołu, który przeprowadza wstępne przygotowania do stworzenia „Balkan 1200”, z jednym z pierwszych gipsowych modeli samochodu.
Tłoczenie
poszczególnych elementów blaszanych korpusów odbywało się w całości
ręcznie za pomocą drewnianych młotków na skórzanych poduszkach
wypełnionych piaskiem.
Osobą odpowiedzialną za wykonanie modeli był Marin Radev, a elementy zewnętrzne wykonał Georgi Lazarov.
Prezentacja „Balkan 1200” na Międzynarodowych Targach Próbek w Płowdiwie we wrześniu 1960 roku.
Oba prototypy zostały po raz pierwszy pokazane publiczności 1 maja 1960 roku w mieście Łowecz, a wkrótce potem na innych oficjalnych imprezach.
Tym, co szczególnie komplikuje zespół inż. To z niego wszystkie środki do produkcji szablonów są następnie usuwane, z których powstają detale drewnianego modelu. Ostatni etap pracy wiąże się z pocięciem drewnianego modelu na oddzielne części, z których odlewane są metalowe stemple zewnętrznych form korpusu.
Warto zauważyć, że w początkowym etapie wstępnego przygotowania wszystkie reżimy związane z przygotowaniem kompletnej dokumentacji konstrukcyjnej, oferowaniem i omawianiem projektów graficznych i modeli gipsowych samochodu, a także wykonaniem kilku modeli drewnianych w skali 1:10 były ściśle przestrzegane (z których jeden do dziś można oglądać w fabrycznym muzeum firmy "Balkan").
Pierwsza oficjalna prezentacja dwóch ukończonych prototypów dla publiczności odbyła się 1 maja 1960 roku w Łoweczu, a we wrześniu jeden z dwóch egzemplarzy, pomalowany na biało-czerwono, został wystawiony w plenerze na Międzynarodowych Targach w Płowdiw.
Niestety do produkcji nie doszło a wkrótce wszystkie plany stworzenia oryginalnego bułgarskiego samochodu przeszły do historii (choć jak już wam o tym pisałem nie do końca). Nadchodzi czas licencjonowanych instalacji.
Później było
kilka samochodów zostało wyprodukowanych na bazie MZMA
„Moskwicz-407” pod marką „Rila-1400”.
Również na podstawie Moskale 407 i 408 montowano minibusy „Balkan-T800” w Bułgarii zwanych też "Rila-700". Od 1965 montaż 100% egzemplarze na licencji MZMA, Moskwicz - 408 i 412, pod oficjalną marką "Rila-1400/II"
Mam nadzieję że niedługo będę mógł wam więcej napisać o bułgarskiej marce Rila.
BIBLIOGRAFA
https://www.drive2.ru/c/288230376151922013/
https://www.drive2.ru/b/942236/
https://bg-nacionalisti.org/BNF/index.php?topic=1477.0
https://duma.bg/nashestvieto-na-avtomobila-n143826?h=pdfarchive&pdfarchiveId=2863
Szanowni czytelnicy.
https://www.classiccar-bg.com/index.php?topic=4092.100
https://www.youtube.com/watch?v=61sHTh0gX7s
https://www.youtube.com/watch?v=z6MfQSTcLV0
https://www.youtube.com/watch?v=SRln_8gQPpI
https://www.youtube.com/watch?v=9pcJg7iLN2c
https://docplayer.pl/17433282-Konstrukcje-bulgarskich-samochodow-osobowych-w-latach-1945-1990.html
UWAGA: Na temat samochodów Bulgarrenault i Bulgaralpine a także innych marek tj. Balkan, Pirin, Hebros, Sofia, Madara, Czavdar, Preslav, Kenta i innych jest bardzo mało materiałów. Jeśli więc ktoś nimi dysponuje, szczególnie wśród moich bułgarskich przyjaciół, to będę wdzięczny za ich udostępnienie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz