Translate

sobota, 28 maja 2022

#314 - II WOJNA ŚWIATOWA NA KOŁACH - Ford GTB / Burma Jeep

 G-622 Ford GTB, Cargo, Low Silhouette, USMC 166487 pic2.JPG  

Ford GTB, powszechnie nazywany Burma Jeep, był ciężarówką 4x4 o masie 11⁄2 ton, produkowaną podczas II wojny światowej przez firmę Ford i używaną głównie przez armię Stanów Zjednoczonych, głównie Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych i Korpus Piechoty Morskiej. 

GTB był używany głównie w teatrze na Pacyfiku podczas II wojny światowej, a wiele z nich było używanych na "Birma Road". GTB pozostały w służbie po II wojnie światowej. Niektóre były używane jeszcze podczas wojny koreańskiej (1950-1953). Ostatnie sztuki wycofano ze służby dopiero w 1967 roku. Według nomenklatury armii USA GTB w Ordinance Standard miał oznaczenie G-622.


Brak dostępnego opisu zdjęcia.

  

Ford wyprodukował ponad 15 000 tych niskich, krótkich i zwrotnych pojazdów w pięciu wersjach, z których wszystkie oprócz GTBS miały podwójne tylne koła: 

 

  1. Kabina Forda GTB, Cargo, niska sylwetka  
  2. Ford GTB Low Silhouette Cargo U.S.N. #101471 ciężarówka GTB, Cargo, wersja podstawowa z leżanką transportową, wyposażoną w boczne składane kanapy,  
  3. Ciężarówka GTBA, (US Navy) Wszystkie wersje marynarki wojennej były produkowane w kolorze „Ocean Grey”  
  4. Ciężarówka GTBB, Wrecker, (rzadka, wyprodukowano tylko 50)  
  5. Ciężarówka GTBS, Bomb Service z dźwigiem (US Navy) Ciężarówka GTBC, Bomb Service z dźwigiem (USN, ulepszona)

  

The engine of the Burma Jeep exposed. When new, the G8T six-cylinder L-Head gasoline engine developed 90.7 bhp at 3,400 rpm. 

G-622 został pierwotnie opracowany dla armii amerykańskiej. Niestety w USArmy  byli i tacy, którzy nie wierzyli, że nadaje się do ich celów. Armia wolała coś cięższego i większego o większej ładowności. 

Nowy sześciocylindrowy silnik benzynowy G8T L-Head rozwijał 90,7 KM przy 3400 obr./min.  Podstawowa wersja G-622 ważyła 7250 funtów i mogła przenosić ładunek 3000 funtów, co było porównywalne z niektórymi znacznie większymi ciężarówkami. Pojazd mierzył 16,40 stopy długości, 7,28 stopy szerokości, a wysokość do górnej części maski silnika wynosiła 4,49 stopy. 

Marynarka wojenna i Korpus Piechoty Morskiej USA nie przejmowały się rozmiarami pojazdu tak bardzo, jak armia. I tak się stało, że przyjęli go do użytku prawie wyłącznie w jednostkach stacjonujących na Pacyfiku. Istnieją pewne wskazówki, że G-622 mógł być używany w niektórych liczbach na Ledo Road, trasie dostaw rozciągającej się na 717 mil od Ledo, aby połączyć się ze starą Birma Road i dalej do Chin, gdzie transportowano zaopatrzenie do Chińczyków. Trasa została zbudowana przez amerykański personel wojskowy, uzupełniony o ogromną lokalną siłę roboczą i być może od tego stowarzyszenia pojazd otrzymał przydomek „Birma Jeep”.

   

Wyposażony w sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy Ford Model G8T L-Head, rozwijający 90,7 KM przy 3400 obr./min, Jeep Birma mógł osiągać prędkość do 45 mil na godzinę. 

Był wyposażony w czterobiegową skrzynię biegów i dwubiegową skrzynkę rozdzielczą o zużyciu paliwa 9 mil na galon i zasięgu roboczym 200 mil z pełnym zbiornikiem na normalnych drogach. Jednak w trudnym terenie na drodze Ledo i w pełni załadowanym byłoby to znacznie ograniczone. 

WERSJE FORD GTB 

 Oprócz podstawowej wersji ciężarówki 

GTB pojazd był produkowany w czterech innych wariantach. Obejmowały one ciężarówkę GTBA, ciężarówkę do przewozu bomb na lotniskach GTBS i GTBC, ulepszoną ciężarówkę do przewozu bomb, z których wszystkie były używane przez US Navy. Czwarta wersja została oznaczona jako GTBB, która była ciężarówką do służby ratowniczej - taka wojskowa pomoc drogowa. GTBB jest najrzadszą ze wszystkich wersji, ponieważ zbudowano tylko pięćdziesiąt z nich. 

Obie wersje do przewozu bomb były wyposażone w dźwigi, co może tłumaczyć rozbieżności obserwowane w niektórych pracach referencyjnych dotyczące masy pojazdów. Wszystkie wersje miały promień skrętu 32 stopy i mogły pokonywać głębokość wody do 25 cali.  Ciężarówki w wersji bombowej były używane przez załogi naziemne do przezbrajania samolotów operujących z lotnisk na wyspach odbitych od Japończyków. Idealnie nadawały się do takiej pracy, a wojenne fotografie pokazują, jak holują wózki z bombami do czekającego samolotu.

The GTBC bomb truck version of the Ford GTB ‘Burma Jeep’ towing an M5 bomb trailer. The Burma Jeep could tow up to four of these trailers, each of which had a load capacity of 2.5 tons.

  Pojazd był wyposażony we wciągarkę typu Gar Wood lub Braden MU-6 zamontowaną z przodu i ważącą 10 000 funtów. Oprócz kierowcy jechało nim jeden lub dwóch mężczyzn, aby załadować ładunek. Nigdy nie był uzbrojony, a jedynym uzbrojeniem była broń osobista załogi.  Wszystkie modele, z wyjątkiem wersji GTBS, miały podwójne tylne koła. Kabina kierowcy miała brezentowy dach, a tylna przestrzeń ładunkowa była również pokryta brezentowym dachem wspartym na ramie.  Birma Jeep może być wyposażony w siedzenia do transportu żołnierzy, a nawet przewożenia noszy w sytuacjach awaryjnych. Fotel pasażera miał nietypową konfigurację, składany w stronę kierowcy. Oznaczało to, że pasażer podróżował siedząc bokiem. Unique on GTBs, the passenger’s seat folded away when not in use.

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Dubbed, “Old Ugly,” this GTB required seven years of restoration before owner, Mr. D Edwards of Taunton, Somerset, England, could show it with pride.

Podczas gdy armia odebrała birmańskie jeepy pomalowane na kolor oliwkowy, Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych preferowała pojazdy pomalowane na kolor „Ocean Grey”. Pojazd pozostał w służbie po wojnie, a niektóre były używane podczas wojny koreańskiej w latach 1950-1953. Uważa się, że ostatnie egzemplarze zostały wycofane ze służby dopiero w 1967 roku. Przykłady tych osobliwych „jeepów”, w tym wersje do obsługi bomb, są czasami pokazywane na pokazach, a każdy z nich został wiernie odrestaurowany przez prywatnych właścicieli.

Po wycofaniu z uzbrojenia większość uległa totalnej degradacji w tropikalnym klimacie Azji i Oceanii. Niewielka ilość ocalała w USA Australii i w Europie. Były używane przez służby leśne, Straż Pożarną czy po adaptacji jako Pomoc Drogowa. Nieliczne ocalałe są dziś ciekawymi eksponatami na zlotach i wystawach oldtimerów i pojazdów militarnych.

BIBLIOGRAFIA

https://www.facebook.com/152446451448600/posts/2390970444262845/ 

http://www.automobilista.com.pl/?fbclid=IwAR2iBCwQILONdb_mKEZcsgZOoT4dp45BFfWGk4XZOliwAvufZ1qFL9kBrLQ 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_GTB 

https://fr.wikipedia.org/wiki/Ford_GTB 

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%93_GTB 

https://www.militarytrader.com/military-vehicles/a-great-little-workhorse 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz