Ford GTB, powszechnie nazywany Burma Jeep, był ciężarówką 4x4 o masie 11⁄2 ton, produkowaną podczas II wojny światowej przez firmę Ford i używaną głównie przez armię Stanów Zjednoczonych, głównie Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych i Korpus Piechoty Morskiej.
GTB był używany głównie w teatrze na Pacyfiku podczas II wojny światowej, a wiele z nich było używanych na "Birma Road". GTB pozostały w służbie po II wojnie światowej. Niektóre były używane jeszcze podczas wojny koreańskiej (1950-1953). Ostatnie sztuki wycofano ze służby dopiero w 1967 roku. Według nomenklatury armii USA GTB w Ordinance Standard miał oznaczenie G-622.
Ford wyprodukował ponad 15 000 tych niskich, krótkich i zwrotnych pojazdów w pięciu wersjach, z których wszystkie oprócz GTBS miały podwójne tylne koła:
- Kabina Forda GTB, Cargo, niska sylwetka
- Ford GTB Low Silhouette Cargo U.S.N. #101471 ciężarówka GTB, Cargo, wersja podstawowa z leżanką transportową, wyposażoną w boczne składane kanapy,
- Ciężarówka GTBA, (US Navy) Wszystkie wersje marynarki wojennej były produkowane w kolorze „Ocean Grey”
- Ciężarówka GTBB, Wrecker, (rzadka, wyprodukowano tylko 50)
- Ciężarówka GTBS, Bomb Service z dźwigiem (US Navy) Ciężarówka GTBC, Bomb Service z dźwigiem (USN, ulepszona)
G-622 został pierwotnie opracowany dla armii amerykańskiej. Niestety w USArmy byli i tacy, którzy nie wierzyli, że nadaje się do ich celów. Armia wolała coś cięższego i większego o większej ładowności.
Nowy sześciocylindrowy silnik benzynowy G8T L-Head rozwijał 90,7 KM przy 3400 obr./min. Podstawowa wersja G-622 ważyła 7250 funtów i mogła przenosić ładunek 3000 funtów, co było porównywalne z niektórymi znacznie większymi ciężarówkami. Pojazd mierzył 16,40 stopy długości, 7,28 stopy szerokości, a wysokość do górnej części maski silnika wynosiła 4,49 stopy.
Marynarka wojenna i Korpus Piechoty Morskiej USA nie przejmowały się rozmiarami pojazdu tak bardzo, jak armia. I tak się stało, że przyjęli go do użytku prawie wyłącznie w jednostkach stacjonujących na Pacyfiku. Istnieją pewne wskazówki, że G-622 mógł być używany w niektórych liczbach na Ledo Road, trasie dostaw rozciągającej się na 717 mil od Ledo, aby połączyć się ze starą Birma Road i dalej do Chin, gdzie transportowano zaopatrzenie do Chińczyków. Trasa została zbudowana przez amerykański personel wojskowy, uzupełniony o ogromną lokalną siłę roboczą i być może od tego stowarzyszenia pojazd otrzymał przydomek „Birma Jeep”.
Wyposażony w sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy Ford Model G8T L-Head, rozwijający 90,7 KM przy 3400 obr./min, Jeep Birma mógł osiągać prędkość do 45 mil na godzinę.
Był wyposażony w czterobiegową skrzynię biegów i dwubiegową skrzynkę rozdzielczą o zużyciu paliwa 9 mil na galon i zasięgu roboczym 200 mil z pełnym zbiornikiem na normalnych drogach. Jednak w trudnym terenie na drodze Ledo i w pełni załadowanym byłoby to znacznie ograniczone.
WERSJE FORD GTB
Oprócz podstawowej wersji ciężarówki
GTB pojazd był produkowany w czterech innych wariantach. Obejmowały one ciężarówkę GTBA, ciężarówkę do przewozu bomb na lotniskach GTBS i GTBC, ulepszoną ciężarówkę do przewozu bomb, z których wszystkie były używane przez US Navy. Czwarta wersja została oznaczona jako GTBB, która była ciężarówką do służby ratowniczej - taka wojskowa pomoc drogowa. GTBB jest najrzadszą ze wszystkich wersji, ponieważ zbudowano tylko pięćdziesiąt z nich.
Obie wersje do przewozu bomb były wyposażone w dźwigi, co może tłumaczyć rozbieżności obserwowane w niektórych pracach referencyjnych dotyczące masy pojazdów. Wszystkie wersje miały promień skrętu 32 stopy i mogły pokonywać głębokość wody do 25 cali. Ciężarówki w wersji bombowej były używane przez załogi naziemne do przezbrajania samolotów operujących z lotnisk na wyspach odbitych od Japończyków. Idealnie nadawały się do takiej pracy, a wojenne fotografie pokazują, jak holują wózki z bombami do czekającego samolotu.
Pojazd był wyposażony we wciągarkę typu Gar Wood lub Braden MU-6 zamontowaną z przodu i ważącą 10 000 funtów. Oprócz kierowcy jechało nim jeden lub dwóch mężczyzn, aby załadować ładunek. Nigdy nie był uzbrojony, a jedynym uzbrojeniem była broń osobista załogi. Wszystkie modele, z wyjątkiem wersji GTBS, miały podwójne tylne koła. Kabina kierowcy miała brezentowy dach, a tylna przestrzeń ładunkowa była również pokryta brezentowym dachem wspartym na ramie. Birma Jeep może być wyposażony w siedzenia do transportu żołnierzy, a nawet przewożenia noszy w sytuacjach awaryjnych. Fotel pasażera miał nietypową konfigurację, składany w stronę kierowcy. Oznaczało to, że pasażer podróżował siedząc bokiem.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Podczas gdy armia odebrała birmańskie jeepy pomalowane na kolor oliwkowy, Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych preferowała pojazdy pomalowane na kolor „Ocean Grey”. Pojazd pozostał w służbie po wojnie, a niektóre były używane podczas wojny koreańskiej w latach 1950-1953. Uważa się, że ostatnie egzemplarze zostały wycofane ze służby dopiero w 1967 roku. Przykłady tych osobliwych „jeepów”, w tym wersje do obsługi bomb, są czasami pokazywane na pokazach, a każdy z nich został wiernie odrestaurowany przez prywatnych właścicieli.
Po wycofaniu z uzbrojenia większość uległa totalnej degradacji w tropikalnym klimacie Azji i Oceanii. Niewielka ilość ocalała w USA Australii i w Europie. Były używane przez służby leśne, Straż Pożarną czy po adaptacji jako Pomoc Drogowa. Nieliczne ocalałe są dziś ciekawymi eksponatami na zlotach i wystawach oldtimerów i pojazdów militarnych.
BIBLIOGRAFIA
https://www.facebook.com/152446451448600/posts/2390970444262845/
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_GTB
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ford_GTB
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%93_GTB
https://www.militarytrader.com/military-vehicles/a-great-little-workhorse
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz