Translate

wtorek, 16 sierpnia 2022

#322 - STAR 44/66/660

 


 

 

Już na przełomie lat 20-30 XXw. zdano sobie w Polsce sprawę z potrzeby zaopatrzenia Wojska Polskiego w średniej wielkości kołowy ciągnik artyleryjski z napędem 4X4 i 6x6. Działania badawcze i konstrukcyjne podjęło wiele firm w tym państwowy koncern Państwowe Zakłady Inżynieryjne. Były one producentem wielu samochodów, motocykli, ciągników, silników ale też czołgów, wozów pancernych i uzbrojenia.

Pierwszym projektem był PZInż. 312.

 Nie był zbyt udany ale to był tylko prototyp. Pierwsza wprawka w konstruowaniu tego rodzaju pojazdów.

 Sprzęt, który nie zdążyliśmy wdrożyć do września 1939 - strona 5 - IIRP -  Wojsko Polskie 1918-1939 - Forum Odkrywcy PZInż 312

Kolejny to PZInż 342 w oparciu o konstrukcję Polskiego Fiata 621 (oznaczany także C5P).

Kołowy ciągnik artyleryjski PZInż 342 został zaprojektowany do ciągnięcia 75 mm armaty przeciwlotniczej. Miał zastąpić używanego dotąd w tej roli ciągnika C4P. 

 Ciągnik artyleryjski C4P - Kampania Wrześniowa 1939.plCiągnik C4P. Wersja przeciwlotnicza | Wydawnictwo militarne ZBIAM 

Pojazd ten powstał na bazie doświaczeń zdobytych podczas prac nad ciągnikiem PZInż. 312. Jedną z cech, które różniły ciągniki PZInż 312 i PZInż 342 było inne zawieszenie. W przypadku pierwszego zastosowano zawieszenie niezależne, drugi zaś miał sztywne mosty.

PZInż 342 napędzany był silnikiem gaźnikowym PZInż. 725 o mocy 95 KM. Ponadto miał napęd 4X4 i wciągarkę linową. Jego ładowność wynosiła 2100 kg oraz mógł holować przyczepę o masie do 5000 kg.

Do 1 sierpnia 1939 roku zmontowano 5 egzemplarzy próbnych, zaś do 1 czerwca 1941 roku planowano wyprodukować ok. 200 ciągników.

W oparciu o konstrukcję PZInż 342 powstał też nieco mniejszy ciągnik –PZInż. 343, przeznaczony do holowania armat przeciwlotniczych kal. 40 mm.


Polskie ciągniki artyleryjskie PZInż 342 i PZInż 343 - SmartAge.pl PZInż 342Polskie ciągniki artyleryjskie PZInż 342 i PZInż 343 - SmartAge.pl PZInż 342

IlustracjaPodwozie ciągnika PZInż. 343

 Replika PZInż. 343


Jeżeli ktoś ma ochotę zobaczyć jak to jeździ to zapraszam tu:     https://www.youtube.com/watch?v=LjrBCSt7rpg

Rok 1952. Państwowa Komisja Planowania Gospodarki oraz Zarząd Główny Planowania Uzbrojenia i Techniki Wojennej ogłaszają konkurs na opracowanie dokumentacji technicznej terenowego samochodu ciężarowego średniej ładowności.  Pierwsze projekty zostały przedstawione już w czerwcu 1952 roku przez Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego. Po zatwierdzeniu zaprezentowanych projektów przez komisję konkursową, w 1953 roku zbudowano po dwa prototypy dwuosiowego modelu Star 44 oraz trzyosiowego Star 66.

 Rok 1952. Państwowa Komisja Planowania Gospodarki oraz Zarząd Główny Planowania Uzbrojenia i Techniki Wojennej ogłaszają konkurs na opracowanie dokumentacji technicznej terenowego samochodu ciężarowego średniej ładowności.  Pierwsze projekty zostały przedstawione już w czerwcu 1952 roku przez Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego. Po zatwierdzeniu zaprezentowanych projektów przez komisję konkursową, w 1953 roku zbudowano po dwa prototypy dwuosiowego modelu Star 44 oraz trzyosiowego Star 66.




- prototypy podczas prób / testów w 1953 r. (prototypowy Star 66 różnił się od wersji seryjnej, jak również wersje informacyjne które przekazano do wojska na testy, podczas eksploatacji wyszły pewne wady i po usunięciu ich pojazd otrzymał oznaczenie A-660).
Prace nad tymi samochodami terenowy (z głównym przeznaczeniem dla wojska) prowadzone były przez BKMot. w Warszawie i w Łodzi. 

W czerwcu 1952 r. przedstawiono projekty wstępne dwu pojazdów z napędem 4x4 i 6x6 (stąd wzięło się oznaczenie terenowych Starów: Star 4x4 to A-44, a 6x6 to A-66;

Litery n oraz w oznaczają sposób zamontowania skrzyni ładunkowej - wysokość zamontowania:

 n - niski ~ skrzynia ładunkowa z wnękami na koło / koła, umieszczona mniej więcej na wysokości błotnika przedniego koła, w dolnej belce miała takie jak by wycięcia na wysokości wlewu paliwa do zbiornika, skrzynia standardowo przystosowana do montażu ławek - podobnie jak w późniejszym STARZE 266; 

w - wysoki ~ podłoga skrzyni ładunkowej całkowicie płaska - bez wnęk na koła, umieszczona powyżej błotnika przedniego, standardowo nie była przystosowana do montażu ławek). 

W połowie 1953 r. gotowe dwa prototypy Stara 44, następnie dwa Stara 66 i przekazano do badań. 


 

W styczniu 1954 r. zakończył się pierwszy etap badań drogowych. 

We wrześniu rozpoczęły się badania poligonowe prototypów (w prototypie A-66 wprowadzono szereg zmian i udoskonaleń). 

Jesienią 1954 r. zaniechano dalszych prac nad prototypem A-44. 

W styczniu 1956 r. zatwierdzono dokumentację techniczną samochodu z napędem 6x6 STAR A-66 do produkcji seryjnej.

 

 Oto krótka charakterystyka obu tych pojazdów.




STAR A-44n / A-44w

 
- silnik: typ S-44, benzynowy R-6 o poj. skok. 4,68 l., moc max. 63 kW / 85,7 KM przy 2800 obr/min, max. mom. obr. 240 Nm przy 1750 obr/min,
- instal. elektr.: 12 V, biegun + połączony z masą, akumulator o pojemności 105 Ah,
- skrzynia przekładniowa: niesynchronizowana, 5b + wsteczny, skrzynka rozdzielcza zblokowana z reduktorem o 2-przełożeniach, była możliwość odłączenia napędu osi przedniej, w tylnym moście mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego, przełożenie przekładni głównej 7,17 (43/6),
- koła jezdne: tarczowe z dzielonymi obręczami, ogumienie dętkowe o rozm. 11.00-20,
- układ kierowniczy: bez wspomagania,
- układ hamulcowy: hydrauliczny, 1-obwodowy. Pneumatyczny, podciśnieniowy mechanizm wspomagający. Hamulce bębnowe. Hamulec postojowy (ręczny) mechaniczny, taśmowy, działający na wał napędowy,
- wymiary: długość 5775 mm, szerokość 2430 mm, wysokość bez opończy skrzyni ładunkowej 2470, rozstaw osi 3060 mm, rozstaw kół przód/tył 1750 mm,
- prześwit poprz. 350 mm, kąt natarcia 38 st., kąt zejścia 38 st.,
zdolność pokonywania wzniesień na Ib - 29 %, zdolność brodzenia 50 cm, najmniejsza śred. zawracania 15 m,
- masy: własna 4550 kg, dopuszcz. masa całkowita 8200 kg, ładowność: szosa 3500 kg / teren 2200 kg, dopuszczalna masa całkowita holowanej przyczepy 2500 kg,
- zbiornik paliwa (jeden) o pojemności 105 l.,
- V max. 65 km/h.



STAR A-66n / A-66w

 
- silnik: typ S-46, benzynowy R-6 o poj. skok. 4,68 l., o mocy 75,5 kW / 102,5 KM przy 3000 obr/min, max. mom. obr. 280 Nm przy 2200 obr/min,
- instalacja elektryczna: jak w A-44,
- układ napędowy: jak w A-44, z następującymi zmianami: układ 6x6, przystawka odbioru mocy do napędu jednobębnowej wyciągarki linowej (umocowanej za zderzakiem przednim),
- koła jezdne: jak w A-44,
- układ kierowniczy: bez wspomagania,
- układ hamulcowy: jak w A-44,
- wymiary: długość 6500 mm, szerokość 2430 mm, wysokość bez opończy skrzyni ładunkowej 2485 mm, rozstaw osi 3050 + 1204 mm, rozstaw kół (wszystkich osi) 1750 mm, powierzchnia skrzyni ładunkowej 8,2 m kw.,
- prześwit poprz. 340 mm, kąt natarcia 38 st., kąt zejścia 42 st., zdolność pokonywania wzniesień na Ib - 33%, zdolność brodzenia do 90 cm, najmniejsza średnica zawracania 18 m,
- masy: własna 5930 kg, dopuszczalna masa całkowita 10 200 kg, ładowność: szosa 4000 kg / teren 2500 kg, dopuszczalna masa całkowita holowanej przyczepy 3500 kg,
- dwa zbiorniki paliwa o pojemności 105 l. + 4 kanistry po 20 l. każdy, umieszczone w koszu za kabiną po prawej (następnie po lewej) stronie,
- V max. 68 km/h,
- zużycie paliwa: szosa ok. 37 l/100 km, teren ok. 52 l/100 km.
 


Ciekawostą która z tego zdjęcia wynika jest to że: Star 44 ma metalową skrzynię ładunkową (a we wszystkich opisach jest że drewniana z metalowymi okuciami) a Star 66 standardową drewnianą z metalowymi okuciami. Jak wiadomo metalowa skrzynia ładunkowa w Starach 660 pojawila się dopiero w 1968 r. w Starze A-660n/M2 i A-660w/M2.

 

 




  


STAR 660M2

 

Zarówno STAR 66 jak i STAR 660 dobrze zapisały się w naszej historii. dzielnie służyły w wojsku i gospodarce. Były też niezłym towarem eksportowym na wiele rynków zagranicznych - nie tylko tych socjalistycznych.

Wprowadzenie do produkcji modelu 266 nie zatrzymało produkcji 660-tki. Przez kilka lat były wytwarzane równolegle. 


Odrzucony projekt STARA 44 został odkurzony po latach by w latach 70-tych odrodzić się w postaci modelu STAR 244. 



JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 A u małe uzupełnienie i historia opowiedziana przez jednego z moich czytelników.

"

Formularz kontaktowy Bloggera no-reply@blogger.com

śr., 8 lut, 16:25

do mnie
Wspomniał pan ,przy opisie Stara , o pojazdach Star 66.Dodam swoją przygodę 
z tym pojazdem.Pierwszy raz zobaczyłem to auto będąc na wakacjach u 
dziadków w rodzinnej miejscowości mojej mamy ,Ciechanowcu. Był to pojazd w 
barwach wojskowych,ale nie miał oznaczeń,że to pojazd polski.
Ponieważ 
wtedy wszystko w wojsku było radzieckie ,to i ten kojarzył mi się z 
pojazdami wielkiego brata. Ponieważ był to rok 1960 ,chyba jeszcze 
oficjalnie nie mówiono o tej konstrukcji. Dopiero dwa lata później w 
Polskiej Kronice filmowej pokazano próby na poligonie  w Wąchocku 
dodając ,że jest to nasz Star 66. Rok później w 1963 r. z okazji Dnia Wojska 
Polskiego "Płomyk"/pismo dla dzieci starszych/ pokazał zdjęcie Stara 66 z 
osadzonym na nim mostem. Zdjęcie to ,jako pierwsze powędrowało do albumu.. 
Tak zaczynałem tworzyć swoje albumy samochodowe. Zdjęcie to następnie 
zdygitalizowałem i podkolorowałem. Wspomniał pan o ciągniku Mazur 350. Pojazd 
ten praktycznie widziałem tylko na filmie"Spotkanie ze szpiegiem" gdzie 
Ignacy Machowski ,grający tytułową rolę, fotografuje z ukrycia te właśnie 
pojazdy ciągnące sprzęt rakietowy. Pozdrawiam
Krzysztof
"

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz