Translate

wtorek, 16 sierpnia 2022

#321 - STAR 266 AMFIBIA

Wojsko to taka dziwna instytucja. Czasami miewa różne zachcianki. Wymaga by konstruktorzy i przemysł tworzyli na jego potrzeby często bardzo dziwaczne pojazdy. Wiele z nich trafia do produkcji  i na wyposażenie armii. Z czasem rozwiązanie w nich zastosowane trafiają do pojazdów cywilnych. Jednak jeszcze więcej tych szalonych pomysłów jest niczym strzał kulą w płot. Jest też wiele tzw. "szalonych" pomysłów które mimo ich oczywistych zalet trafiają gdzieś na półkę. Leżą tam, porastając kurzem a może ktoś sobie o nich przypomni, odnajdzie i zastosuje. 

Wojsko poza pojazdami bojowymi (czołgi, działa samobieżne, transportery opancerzone, BWP, BWR itp.) używa olbrzymiej ilości pojazdów kołowych, zarówno tych zwykłych jak i tych o podwyższonych zdolnościach terenowych. Wiele z nich jest dostosowane do potrzeb jednostek powietrzno desantowych. 

 Polska Zbrojna

Jeszcze inne wykorzystywane są przez jednostki desantu morskiego. 

Operacja „Dragoon”

 W desancie morskim używa się głównie typowych amfibii. Zarówno małych, dla dowódców i zwiadowców. Inne to duże amfibie służące do pokonywania przeszkód wodnych i przewozu piechoty i uzbrojenia. 

 Żądło: Co z następcą PTS-M, czyli o niewidzialnym grancie z Dęblina 

Amfibia PTS-M

BAW011121.jpg 

German Schwimmwagen Typ 166 1:35 35224

 Pojazdy te mimo zwiększonych możliwości pokonywania terenu mają jednak dużo ograniczeń. Przede wszystkim ograniczona ładowność, ograniczona ilość miejsc dla żołnierzy a nade wszystko podwyższone koszty obsługi.


No dobrze a co by było gdyby przystosować tradycyjny samochód do pływania? Takich pomysłów było wiele. Stosowano najróżniejsze sposoby by pojazd uzyskał pożądaną pływalność. Były to między innymi boczne pływak.

 Cape to Cape Expedition Autoruote 4x4 - Web magazine sulla mobilità 4x4 e sull'offroad: CAMEL  TROPHY STORY (1980-2000)

The amphibious Land Rover Discovery - Daily Record 

Budowano też prototypy w których wykorzystywano rodzaj tratw pontonowych na których stał nasz samochód a napędzane to było sinikiem doczepionym do drugiej tratwy sprzężonej z pierwszą.

30 years on: how the Discovery changed Land Rover | Autocar 


W strukturze Wojska Polskiego PRL-u istniały jednostki pod nazwą PW. Przedstawicielstwo Wojskowe. Były one zlokalizowane przy przedsiębiorstwach dostarczających zaopatrzenie na potrzeby armii. Były one wysoko wyspecjalizowane i zajmowały się jakością dostaw, ich terminowością. Każda branża miała swoje PW.  Czasem duże przedsiębiorstwo miało swoje PW. Tak było min. w przypadku FSC STARACHOWICE czyli głównego dostawcy samochodów ciężarowych i ciężarowo terenowych dla Wojska Polskiego.Było to 110 PW.

 Starachowice-Net - Ścieżka STARa w Starachowicach. STAR 25P stanął na  Osiedlu Michałów 

Starachowice na archiwalnych zdjęciach. Jak kiedyś budowano samochody?  [ZDJĘCIA] | Starachowice Nasze Miasto Fabryka Samochodów Ciężarowych – zarys historii 

To właśnie tam narodził się pomysł zbudowania amfibii na bazie jednego z najlepszych ówczesnych średnich samochodów ciężarowo terenowych. Na bazie rewelacyjnego STAR-a 266.

 Star 266

 

Z pomysłem wyszedł niejaki Pułkownik Zalewski służący właśnie w tzw. 110 PW, zajmującym się nadzorem i odbiorem prod.wojskowej z FSC.

 Doszedł do wniosku że skoro STAR 266 jest tak dobrze byłoby rozszerzyć jego możliwaći i sprawić by nasza gwiazda mogła jeszcze pływać.
Tak powstał STAR AMFIBIA.

Przygotowanie Stara do pływania polegało głównie na uszczelnianiu go na wszystkie możliwe sposoby. Uszczelniona została skrzynia ładunkowa. To sprawiło że pojazd zyskał dosyć dużą wyporność. Poza tym uszczelniono wszystko co się dało. Zadbano o zabezpieczenie zespołu napędowego przez zainstalowanie snoorkela doprowadzającego powietrze do silnika. 
W trakcie pokazu nowych możliwości
STAR w obecności wszystkich zaproszonych oficjeli wjechał do wody i nie utonął jak się spodziewano. Zaczął pływać!. 

Auto wróciło na brzeg. Oficjele i generalicja weszli na skrzynię ładunkową. Wypłyneli na ok 1,5 km i o dziwo paka nigdzie nie przeciekała. Kabina nie była uszczelniana ze względu na wyważenie konstrukcji dlatego tam zbierało się trochę wody. Gdyby nie to  to przód za bardzo by się wynurzał i groziłoby to zanurzeniem końca skrzyni. Zaproszeni generałowie i pułkownicy z odpowiednich służb wojskowych wyrażali zadowolenie i zainteresowanie tym rozwiązaniem. 


Niestety, jak to zwykle bywa pomysł poszedł na półkę w FSC albo w MON-ie. Słuch o nim zaginął aż do obecnych lat. Niedawno na jednej z grup FB znalazłem wzmiankę o tym samochodzie. Niestety poza zdjęciem z FB nie udało mi się zdobyć więcej obrazów STAR-a amfibii. Jeśli więc ktoś dysonuje takimi to będę wdzięczny za podzielenie się nimi. Liczę tu bardzo na miłośników FSC.
 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 

 
 
 
BIBLIOGRAFIA
 
 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz