W 1970 z taśmy produkcyjne fabryki w Kragujevacu zjechał nowy model samochodu. Zakłady te do tej pory produkowały różne samochody osobowe i ciężarowe w oparciu o długoletnią wspłpracę z włoskim koncernem FIAT.
Były to modele BJ1400
600/750/850
101
850
615/620
RIVAL
Nowy model ZASTAVY to też nowy partner biznesowy. Tym partnerem była polska Fabryka Samochodów Osobowych
Zastava 125pz jest konstrukcją bliźniaczą Polskiego Fiata 125p, która była montowana w latach 1970-1983 w zakładach Zastava w Jugosławii na terenie dzisiejszej Serbii z dostarczonych z Polski standardów montażowych. Pojazd był napędzany 4-cylindrowymi, silnikami ( typoszereg 116C) o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1295 cm³ i mocy 60KM lub 1481 cm³ i mocy 75KM. Początkowo samochód był produkowany z 4-biegową manualną skrzynią biegów, natomiast w późniejszym okresie zastosowano manualną przekładnię o 5 przełożeniach. W krajach byłej Jugosławii model ten zwany jest popularnie Pezejac.
Pojazdy były systematycznie naturalizowane przez Jugosłowian. Polskie podzespoły zastępowano identycznymi lub podobnymi produkowanymi w Jugosławii.
Silniki częściowo pochodziły z jugosłowiańskiej produkcji gdyż były identyczne z montowanymi w ZASTAVIE 1300. Poznać je można po innej obudowie filtra powietrza.
W pojazdach z silnikiem o pojemności 1500 (typoszereg 115C) stosowano silniki polskiej produkcji. Były one też montowane w ZASTAVIE 1500.
Stosowano jugosłowiańskie mosty napędowe (wysoko cenione również w Polsce), koła i ogumienie, część osprzętu elektrycznego.
Podobnym praktykom poddana była ZASTAVA 101, produkowana w Polsce jako ZASTAVA 1100P. Auto było systematycznie polonizowane a jego wersja trzydrzwiowa pod nazwą MEDITERAN
opracowana została w FSO i tam też wykonano tłoczniki blach do jej produkcji. Długi czas produkcja tej wersji opierała się na dostawach wytłoczek z FSO. Podobno istniała możliwość produkcji całych nadwozi MEDITERANÓW w Warszawie.
Ogółem w Kragujevacu wyprodukowano 114 526 sztuk ZASTAV 125PZ. W 1983 roku zakończono produkcję tego modelu. Do produkcji wszedł model ZASTAVA 125 PGZ czyli nasz polski POLONEZ. No ale to już inna historia.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Charakterystyczna okrągła obudowa jugosłowiańskiego dyferencjału. Polskie były kwadratowe.
Pewną ciekawostką jest to że w początkowym okresie lat 70-tych sprzedawano dwa samochody o nazwie ZASTAVA 125 i ZASTAVA 125PZ. Pierwszy to włoski FIAT 125 1600
a drugi to POLSKI FIAT 125p. w Tamtych czasach wszystkie produkty firmy FIAT sprzedawane w Jugosławii były montowane w systemie CKD lub SKD i sprzedawane pod marką ZASTAVA. Wynikało to z przepisów celno-podatkowych. Podobnie było z produktami FIATA w Polsce.
Jugosłowiański silnik 116C 1300
Obecnie ZASTAVA 125PZ to gatunek wymierający. Ostatnio sporo z nich trafia do Polski. Nasi kolekcjonerzy są nimi bardzo zainteresowani szczególnie że w południowym klimacie zachowały się w zaskakująco dobrym stanie. ZASTAVA 125PZ może być ciekawą alternatywą amatorów "kredensów". To przecież prawie to samo.
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz