Translate

wtorek, 16 sierpnia 2022

#323 - ZASTAVA 125 PZ "PEZEJAC"

 W 1970 z taśmy produkcyjne fabryki w Kragujevacu zjechał nowy model samochodu. Zakłady te do tej pory produkowały różne samochody osobowe i ciężarowe w oparciu o długoletnią wspłpracę z włoskim koncernem FIAT.

 

Były to modele BJ1400 


600/750/850



 101 


 850



 615/620 


 RIVAL


Nowy model ZASTAVY to też nowy partner biznesowy. Tym partnerem była polska Fabryka Samochodów Osobowych FSO Logo, HD Png, Brand Overview

a modelem ZASTAVA 125pz.

Zastava 125pz jest konstrukcją bliźniaczą Polskiego Fiata 125p, która była montowana w latach 1970-1983 w zakładach Zastava w Jugosławii na terenie dzisiejszej Serbii z dostarczonych z Polski standardów montażowych. Pojazd był napędzany  4-cylindrowymi, silnikami ( typoszereg 116C) o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1295 cm³ i mocy 60KM lub 1481 cm³ i mocy 75KM. Początkowo samochód był produkowany  z 4-biegową manualną skrzynią biegów, natomiast w późniejszym okresie zastosowano manualną przekładnię o 5 przełożeniach. W krajach byłej Jugosławii model ten zwany jest popularnie Pezejac.

Pojazdy były systematycznie naturalizowane przez Jugosłowian. Polskie podzespoły zastępowano identycznymi lub podobnymi produkowanymi w Jugosławii.

Silniki częściowo pochodziły z jugosłowiańskiej produkcji gdyż były identyczne z montowanymi   w ZASTAVIE 1300. Poznać je można po innej obudowie filtra powietrza. 

W pojazdach z silnikiem o pojemności 1500 (typoszereg 115C) stosowano silniki polskiej produkcji. Były one też montowane w ZASTAVIE 1500. 

Stosowano jugosłowiańskie mosty napędowe (wysoko cenione również w Polsce), koła i ogumienie, część osprzętu elektrycznego. 

Podobnym praktykom poddana była ZASTAVA 101, produkowana w Polsce jako ZASTAVA 1100P. Auto było systematycznie polonizowane a jego wersja trzydrzwiowa pod nazwą MEDITERAN 


 

 opracowana została w FSO i tam też wykonano tłoczniki blach do jej produkcji. Długi czas produkcja tej wersji opierała się na dostawach wytłoczek z FSO. Podobno istniała możliwość produkcji całych nadwozi MEDITERANÓW w Warszawie.


 

 






Ogółem w Kragujevacu wyprodukowano 114 526 sztuk ZASTAV 125PZ. W 1983 roku zakończono produkcję tego modelu. Do produkcji wszedł model ZASTAVA 125 PGZ czyli nasz polski POLONEZ. No ale to już inna historia.


Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

 



Charakterystyczna okrągła obudowa jugosłowiańskiego dyferencjału. Polskie były kwadratowe.

 





Pewną ciekawostką jest to że w początkowym okresie lat 70-tych sprzedawano dwa samochody o nazwie ZASTAVA 125 i ZASTAVA 125PZ. Pierwszy to włoski FIAT 125 1600 


a drugi to POLSKI FIAT 125p. w Tamtych czasach wszystkie produkty firmy FIAT sprzedawane w Jugosławii były montowane w systemie CKD lub SKD i sprzedawane pod marką ZASTAVA. Wynikało to z przepisów celno-podatkowych. Podobnie było z produktami FIATA w Polsce.




Jugosłowiański silnik 116C 1300






Obecnie ZASTAVA 125PZ to gatunek wymierający. Ostatnio sporo z nich trafia do Polski. Nasi kolekcjonerzy są nimi bardzo zainteresowani szczególnie że w południowym klimacie zachowały się w zaskakująco dobrym stanie. ZASTAVA 125PZ może być ciekawą alternatywą amatorów "kredensów". To przecież prawie to samo.

 

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz