Zaraz mi ktoś napisze że miał być felieton o STARZE 200. No a tu kolejny felieton o innym modelu. No tak. Model 28/29 podobnie jak wcześniej model 21 też miał być modelem przejściowym przed podjęciem seryjnej produkcji modelu 200. Tak się jednak składało że pomiędzy modelami 25 a docelowym 200 istniała ogromna przepaść technologiczna. To tak jak między FSO WARSZAWA M20 a POLSKIM FIATEM 125p. O ile w przypadku aut z Żerania posłużono się kupując licencję to w Starachowicach samochód konstruowali od początku do końca polscy inżynierowie. No, prawie do końca.
Stary 28 i 29 wprowadzono do produkcji w 1968 roku. Od Starów 200 różniły się głównie ładownością. W ich konstrukcji wykorzystano wiele zmodernizowanych elementów ze Starów 25 i 27. Wśród najważniejszych były: silnik o powiększonej mocy, skrzynia biegów o wzmocnionych kołach zębatych oraz wzmocniony most tylny. Wszystkie pozostałe podzespoły pochodziły z projektowanego i przygotowywanego do produkcji Stara 200. Stare elementy konstrukcyjne były stopniowo usuwane, aż do osiągnięcia 100% udziału części Stara 200, czyli przekształcenia w nowy model.
W Starach 28/29 zastosowano silniki:
- A/wysokoprężny typu S530A1 o mocy 100 KM w modelu Star 28
- B/benzynowy typu S47A o mocy 105 KM w modelu Star 29.
Oba modele były przeznaczone do transportu po drogach o nawierzchni ulepszonej. Pozostałe zespoły napędowe, układ hamulcowy, układ kierowniczy oba samochody mają identyczne. Samochody Star 28 i Star 29 mają kabinę opracowaną we współpracy z firmą CHAUSSON. Zapewniał ona kierowcy stosunkowo wygodne warunki pracy - anatomiczne siedzenia z możliwością regulacji, ogrzewanie, wentylacja, regulowanie położenia koła kierowniczego, możliwość zainstalowania radia i umywalki. Dzięki niej samochody Star 28 i Star 29 zbliżyły się do standardów europejskich. Oprócz podstawowych modeli Star 28 i Star 29 produkowane były jeszcze:
- ciągnik siodłowy Star C28,
- podwozie pod żuraw Star Ż28 lub urządzenia specjalne,
- podwozie BW 28 pod wywrotkę,
- podwozie pod furgony specjalne.
Wadami samochodu były też braki wspomagania w układzie kierowniczym (co czyniło pracę kierowcy męczącą - szczególnie podczas manewrowania) oraz niesynchronizawana skrzynia biegów.
Obecnie STAR 28/29 to już zabytek ale jeszcze czasem można je spotkać jak po prawie 50 latach jeszcze do brze robią swoją robotę.
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz