Translate

czwartek, 1 września 2022

#345 - STAR 28/29

 Ilustracja 

Zaraz mi ktoś napisze że miał być felieton o STARZE 200. No a tu kolejny felieton o innym modelu. No tak. Model 28/29 podobnie jak wcześniej model 21 też miał być modelem przejściowym przed podjęciem seryjnej produkcji modelu 200.  Tak się jednak składało że pomiędzy modelami 25 a docelowym 200 istniała ogromna przepaść technologiczna. To tak jak między FSO WARSZAWA M20 a POLSKIM FIATEM 125p. O ile w przypadku aut z Żerania posłużono się kupując licencję to w Starachowicach samochód konstruowali od początku do końca polscy inżynierowie. No, prawie do końca.


Star 25 to był dobry samochód. Mimo swoich niedoskonałości spełniał rolę do której został stworzony. Jeździł po polskich drogach ale również powędrował do kilku innych krajów w ramach eksportu. Niestety konstrukcja 25-tki zaczynała się starzeć. Potrzebny był następca. Wprowadzenie niedopracowanego jeszcze 200 nie wchodziło w rachubę. No i te koszta - ogromne. Poza tym ciągle przedłużały się prace nad nowoczesnym dieslem o mocy 150 KM z wtryskiem bezpośrednim do 200-tki. Jak to w takich przypadkach bywa stworzono model przejściowy. STAR 28/29



Stary 28 i 29 wprowadzono do produkcji w 1968 roku. Od Starów 200 różniły się głównie ładownością. W ich konstrukcji wykorzystano wiele zmodernizowanych elementów ze Starów 25 i 27. Wśród najważniejszych były: silnik o powiększonej mocy, skrzynia biegów o wzmocnionych kołach zębatych oraz wzmocniony most tylny. Wszystkie pozostałe podzespoły pochodziły z projektowanego i przygotowywanego do produkcji Stara 200. Stare elementy konstrukcyjne były stopniowo usuwane, aż do osiągnięcia 100% udziału części Stara 200, czyli przekształcenia w nowy model. 

 Brak dostępnego opisu zdjęcia.


W Starach 28/29 zastosowano silniki:

  1. A/wysokoprężny typu S530A1 o mocy 100 KM  w modelu Star 28
  2. B/benzynowy typu S47A o mocy 105 KM w modelu Star 29.

Oba modele były przeznaczone do transportu po drogach o nawierzchni ulepszonej. Pozostałe zespoły napędowe, układ hamulcowy, układ kierowniczy oba samochody mają identyczne. Samochody Star 28 i Star 29 mają kabinę opracowaną we współpracy z firmą CHAUSSON. Zapewniał ona kierowcy stosunkowo wygodne warunki pracy - anatomiczne siedzenia z możliwością regulacji, ogrzewanie, wentylacja, regulowanie położenia koła kierowniczego, możliwość zainstalowania radia i umywalki. Dzięki niej samochody Star 28 i Star 29 zbliżyły się do standardów europejskich. Oprócz podstawowych modeli Star 28 i Star 29 produkowane były jeszcze:

  • ciągnik siodłowy Star C28,
  • podwozie pod żuraw Star Ż28 lub urządzenia specjalne,
  • podwozie BW 28 pod wywrotkę,
  • podwozie pod furgony specjalne.

Wadami samochodu były też braki wspomagania w układzie kierowniczym (co czyniło pracę kierowcy męczącą - szczególnie podczas manewrowania) oraz niesynchronizawana skrzynia biegów.






STAR 28 był produkowany aż do 1989 roku (benzynowy 29 do 1983). Jak na model przejściowy bardzo długo. W 1976 roku na taśmę trafił STAR 200. Pomimo to przez 13 lat oba modele były produkowane równolegle.  28/29 był po prostu tańszy.

Obecnie STAR 28/29 to już zabytek ale jeszcze czasem można je spotkać jak po prawie 50 latach jeszcze do brze robią swoją robotę.












JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz