Translate

niedziela, 4 grudnia 2022

#346 - Autobusy (i nie tylko) TAM. Słoweńskie słońce na polskich drogach.

Ostatnio przeczytałem w komentarzach że dawno nic nowego nie opublikowałem, że jak ktoś to powiedział "odgrzewam stare kotlety".  Trochę w tym mojej winy, bo przyzwyczaiłem, Was, moi drodzy czytelnicy, do dużej ilości publikowanych felietonów. Bywało że miesięcznie było ich ponad dwadzieścia. Ostatnio jest ich mniej. Takie niestety jest życie że nie samym blogiem człowiek żyje i trzeba też poświęcić sporo czasu na inne sprawy. Ponadto by felieton był dla Was interesujący muszę poświęcić sporo czasu na zdobywanie informacji oraz materiałów ikonograficznych. To zaś, uwierzcie mi, zabiera sporo czasu. Obiecuję jednak że się poprawię. Mam obecnie zaczętych kilkadziesiąt tematów, więc możecie się spodziewać nowych felietonów. Będzie też kilka felietonów na zamówienie. Taki właśnie jest dzisiejszy artykuł. Mam nadzieję że opowieść o jugosłowiańskich autobusach TAM zadowoli nie tylko pana Piotra Lemańskiego z Warszawy, który swoim zamówieniem natchnął mnie do jego napisania.

 

 

Ten piękny autobus pamięta bardzo wielu Polaków. Nie tylko zresztą ich. Mimo wielu lat które upłynęły od zaprzestania jego produkcji można go ciągle spotkać na drogach wielu krajów. W Polsce był w latach 70-90-tych XX w. bardzo powszechnym środkiem transportu publicznego. 

 Image

 Fotogaleria Transportowa]=- - TAM 170 A 11 #63-57-SA 

Snując w myślach opowieść o autobusach TAM uświadomiłem sobie że historia tej firmy jest o wiele bogatsza i tak naprawdę to zaczyna się gdzieś w latach 30-tych XXw.  Autobusy to ułamek produkcji tej wielkiej firmy ale też olbrzymi wkład wniesiony w rozwój dwudziestowiecznej myśli technicznej.

 

 tam autobus w Oficjalnym Archiwum Allegro - archiwum ofert 

 Gdy Słowenia wraz z prawie całą Jugosławią dostała się pod okupację III Rzeszy, w 1942 roku w Mariborze powstała fabryka silników lotniczych. Produkowała silniki głównie do samolotów Messerschmitt. Alianci szybko jednak podjęli właściwą decyzję i zbombardowali fabrykę. Messerschmitt Bf 109 F-2 model do sklejania Revell 03893

Po II wojnie światowej odbudowano hale fabryczne i od tej pory służyły do produkcji różnych urządzeń przemysłowych. Już w 1946 roku uruchomiono tam też produkcję podzespołów samochodowych. Głównie były to części do samochodów eksploatowanych w Armii i państwowych firmach. Wkrótce fabryka otrzymała nową nazwę Maribor Tezno Tovarna Avtomobilov. 

 MARSZAŁEK JOSIP BROZ TITO — WIELKI MĄŻ STANU CZY KRWAWY DYKTATOR ??? -  Stacja Bałkany

31 grudnia 1946 r. bohater narodowy i Prezydent Jugosławii Josip Broz Tito  podpisał dekret o zmianie profilu produkcyjnego fabryki z silników lotniczych na fabrykę samochodów, która od tej pory nosiła nazwę Tovarna avtomobilov Maribor. Produkcja samochodów ruszyła w 1947 roku. Pierwszym produktem były ciężarówki Pionir o ładowności 3 ton, na licencji czechosłowackiego przedsiębiorstwa. Było to wznowienie licencyjnej produkcji tego samochodu pamiętającej lata trzydzieste XXw. Do 1962 roku w Mariborze powstało ponad 17 tysięcy tych pojazdów.

 

W 1961 roku zachodnioniemiecka firma KHD Klockner Humboldt Deutz sprzedała licencję TAM-owi, po podpisaniu której ruszyła produkcja ciężarówek TAM 4500 o ładowności 4,5 tony. TOVARNA AVTOMOBILOV IN MOTORJEV MARIBOR - Kamra 

Konstrukcja TAM-a 4500 posłużyła później jako baza do produkcji autobusów TAM 

A3000.

 IMCDb.org: TAM A 3000 in "Idu dani, 1970" 

Uruchomiona została także produkcja 2-tonowego samochodu ciężarowego  TAM-a 2000. Występował zarówno jako pojazd skrzyniowy, furgon, DoKa oraz mały autobus. Ten samochód był blisko spokrewniony z IMV 2200 produkowanym w Novo Mesto. Pisałem o nim tu - https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/auto-story-imv-100016002200.html

TAM 2000 (KAMION) | Museums.EU  

 https://autoportal.hr/wp-content/uploads/2021/06/TAM-2000-b.jpg#main 

https://autoportal.hr/wp-content/uploads/2021/06/TAM-2000-c.jpg#main

 

W tym samym roku fabryka zmieniła nazwę na Tovarna avtomobilov in motorjev – Maribor. TAM jako zakład bazowy skupiał ponad 30 niezależnych przedsiębiorstw motoryzacyjnych zatrudniających łącznie 25 tysięcy pracowników. W samym Mariborze liczba personelu wynosiła 7500 osób. Rocznie przedsiębiorstwo produkowało 10 tysięcy ciężarówek. W ramach kooperacyjnych wspólnie z przedsiębiorstwem ITAS wytwarzane były naczepy, a kooperacja z firmą VOZILA GORICA owocowała ciągnikami siodłowymi. Firma TAM rozpoczęła także eksport do Europy Zachodniej.

Z początkiem lat 70. nastąpiła zmiana profilu produkcyjnego.  Do produkcji wszedł model TAM 75TAM 75, Light Truck | Number seen: 12 to 15. Bol, at the isl… | Flickr 

który zastąpił model 2000, TAM 130 i 170 zastąpił model 4500. 

Pomimo że KHD stał się częścią nowego koncernu IVECO - FIAT współpraca była kontynuowana. W 1981 roku  TAM pokazał własne konstrukcje – modele 130, 190 i 260 z odchylaną do przodu kabiną. 

 TAM 130 T11, 1991 god. TAM 130T11

 TAM 190 T15 - YouTube 

TAM 190T15

 Dimitrije Dejanic - 1983 TAM 260 T26 Dumper 

TAM 260

Nowe modele weszły na rynek w 1983 roku. Opracowana została także wersja militarna – TAM 110T 4x4TAM 110 4x4:picture # 5 , reviews, news, specs, buy car 

 i 150T 6x6. 

 TAM 150 T 11 BV -6x6 :: Avtonet ::

TAM zaczął montować pojazdy specjalne. Produkował chłodnie, cysterny, transportery drewna, mieszarki betonu, dźwigi, wozy strażackie i całą gamę innych wersji specjalistycznych. Wszystko to z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb gospodarki jugosłowiańskiej ale też na bardzo dynamicznie rozwijający się export.

Poza rozwijającą się produkcją  samochodów ciężarowych TAM stale rozwijał produkcję autobusów. Był jednym z trzech wielkich producentów autobusów w Jugosławii. Pozostali to FAS SANOS https://meskibigos.blogspot.com/2021/11/brand-story-fas-sanos-powiew-luksusu.html  oraz FAP DUBRAVA

Wikibus | Public Transport Encyclopedia 

 O tych ostatnich niedługo będzie felieton.

TAM A3000 pomimo wielu modernizacji przeprowadzanych przez wszystkie lata powoli stawał się konstrukcją przestarzałą. 

 SPAŠEN OD ZABORAVA: U Muzej oldtimera Presečki stiže TAM 3000 iz 1963.  godine - Zagorje International | Saznajte više, informirajte se bolje 

TAM A3000 

Brzi Vinko s peći i kutnom garniturom na ulicama Zagreba - Večernji.hr  

1965 TAM A 3000 

TAM Tovarna Avtomobilov Maribor Slovenia Buses and Trucks – Myn Transport  BlogTAM AS 3500 EM | Museu.MSAUTOBUS AS 3500 E | Museu.MS

 Po zakończeniu produkcji modelu TAM A 3000 w latach 70-tych XXw. wprowadzono do produkcji całą serię bardzo nowoczesnych autobusów. Zaowocowała u ponownie współpraca z firmą MAGIRUS DEUTZ. Były produkowane w najróżniejszych konfiguracjach. Były więc i autobusy międzymiastowe, turystyczne i miejskie. To właśnie turystyczna wersja TAM 170/190 została dobrze zapamiętana w Polsce. Praktycznie wszystkie ówczesne biura podróży, ORBIS, TURYSTA, GROMADA, ALMATUR itd. eksploatowały z powodzeniem te pojazdy. Chwalono ich komfort i niezawodność. W latach 90-tych w okresie transformacji ekonomiczno - ustrojowej wiele z nich trafiło do prywatnych firm transportowych. Również obecnie czasami można jeszcze spotkać TAM-a 170 pracującego w transporcie osobowym gdzieś na prowincji. Mimo prawie 50-ciu lat na karku dalej dobrze robi swoją robotę.

 Magnes na Lodówkę ,,TAM 190" autobus - 7374112609 - oficjalne archiwum  Allegro 

Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne • Zobacz temat - TAM 190A11  

TAM - T190 - Autobusy 

Transport Database and Photogallery - TAM 170 A 11 #63-57-SA IMCDb.org: 1979 TAM 170 A11 T Avtomontaža in "Doslo doba da se ljubav  proba, 1980" Tam as-3500 Photo and Video Review. Comments.

Tam as-3500 Photo and Video Review. Comments.TAM Tovarna Avtomobilov Maribor Slovenia Buses and Trucks – Myn Transport  Blog

Po rozpadzie Jugosławii TAM znalazł się w Słowenii. Zostały naruszone więzi kooperacyjne z firmami w innych państwach powstałych w wyniku rozpadu. Silna konkurencja ze strony wtórnego rynku ciężarówek i autobusów z państw zachodnich sprawił że w 1996 r. TAM zbankrutował. Rząd słoweński dla ratowania TAM-a utworzył nową grupę przedsiębiorstw samochodowych, 14 producentów podzespołów samochodowych weszło w jej skład. 

W kwietniu 2001 roku powstała nowa firma – Tovarna vozil Maribor d.o.o., mająca ścisłe powiązania z Iveco. Sektor autobusów nadzorował Neoplan. Natomiast współpraca z Magirus Deutz  zaowocowała ciężarówkami nowej generacji. 

W ramach współpracy z Neoplanem w 2004 roku uruchomiono licencyjną produkcję autobusów lotniskowych dla sieci tego producenta. W ramach tej współpracy w sieci przedsiębiorstwa Neoplan wiosną 2009 r. zaczęto oferować autobus turystyczny klasy midi MARBUS VIVE TH. 6.-MARBUS-VIVE-TH-34-OSOBOWY.jpg 

W 2008 roku przedsiębiorstwo TVM ogłosiło, że umowa z Neoplanem wygasła i rozpoczęła sprzedaż autobusów lotniskowych na własną rękę. W marcu 2009 r. zdobyła duży kontrakt w jednym z państw arabskich. W czerwcu 2009 roku przedsiębiorstwo VISEON BUS, wydzielone z marki Neoplan, wniosło sprawę do słoweńskiego sądu o ochronę dóbr intelektualnych. Jednocześnie niemiecki koncern MAN, który posiada 20% akcji spółki VISEON wstrzymał dostawy podzespołów dla przedsiębiorstwa TVM.  Zrezygnowano również ze sprzedaży autobusów tej marki w sieci Neoplana. W 2011 roku przedsiębiorstwo ogłosiło bankructwo, a w 2013 roku powróciło jako TAM Durabus.Tak oto marka TAM powróciła do rodziny producentów autobusów i ciężarówek. Czekamy na nowe ciekawe konstrukcje.

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 

TAM 4500
 
 TAM 125

  
TAM 80
 
TAM 150
 
TAM 190
 
TAM 260


TAM A3000

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

2 komentarze:

  1. W tekście jest trochę nieścisłości. Do Polski ze wszystkich TAMów sprowadzono najwięcej egzemplarzy modelu AS3500E, który trafiał nie tylko do biur podróży, ale też do kilku okręgów PKSów. Po drugie, modele 170 i 190 nie były jakoś szczególnie bardziej nowoczesne od AS3500. Miały nieco mocniejsze silniki i nowe nadowozia tworzone z resztą przez zewnętrzne firmy (Avtomontaža Lubljana i Neobus Nowy Sad). Dopiero model 260 A120T miał zawieszenie pneumatyczne. Po trzecie ciężarowe TAMy do Polski w małej ilości jako specjalistyczne wozy strażackie do zakładów chemicznych - dokładnie były to 26p T26 z zabudową jugosłowiańskiego Vatrospremu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię serdecznie. Dziękuję za bardzo ciekawe uwagi. Każda uwaga jest cenna. O budowie nadwozi przez Avtomontaža Lubljana i Neobus Nowy Sad nie wiedziałem. Muszę o tym porozmawiać z przyjacielem z Ljubliany który mocno siedzi w tematyce historycznej firmy TAM. . Co się tyczy ciężarówek TAM to rzeczywiście import tych aut był śladowy choć poza wozami strażackimi pamiętam wywrotki TAM. Było to tak w połowie lat 70-tych. Niestety to były ilości niewspółmiernie małe w porównaniu ze Steyrami czy Berlietami. Pozdrawiam Wojtek

      Usuń