Photo ou archives : Hughes Desceliers
Zupełnie inną drogę obrała firma Indian. Od 1946 roku na amerykańskim rynku obecne były czechosłowackie firmy JAWA i CZ. Obie oferowały szereg lekkich motocykli w klasach 50 cm3, 90 cm3 i 125 cm3. Były to własne konstrukcje czechosłowackich producentów. Trwałe, solidne i ekonomiczne. Do tego obie firmy dysponowały wieloletnim doświadczeniem w produkcji lekkich pojazdów i rozwiniętą siecią kontaktów serwisowych w USA. Sięgały one jeszcze czasów przedwojennych.
Zasadniczym problemem firmy Indian było to że, jeśli nie będziemy liczyli, modelu Prince 350 z lat dwudziestych, to nigdy nie produkowała ona małolitrażowych, lekkich motocykli. Tu wyraźną przewagę miał HD.
Już w latach 20 wypuszczał małe jednocylindrowce o niewielkich jak na USA pojemnościach.
Powoli dochodziło do sytuacji w której amerykanie czuli oddech europejskiej konkurencji na plecach. Pomyślmy ile mieli wtedy szczęścia że nie istniała wtedy jeszcze japońska konkurencja.
CZ 125 T
CZ 150 C
CZ 150 C - następca modelu CZ 125 T - ten model w 1952 roku rozszerzył paletę małych Indianów CZ o minimalnie większy model klasy 150 cm3. Posiadał nowy silnik i amortyzację obu zawieszeń.
CZ 125A
Licznik Indian CZ 125 wyskalowany w milach.
Problem narastał. Zdecydowano zastosować rozwiązanie inne niż w HD. Nawiązano ścisłą współpracę z europejskim producentem. Zakupiono czechosłowackie motocykle CZ 125 model T. Po obu stronach zbiornika paliwa nad logiem CZ umieszczono logo Indian i pod taką marką INDIAN CZ sprzedawano je w USA. Motocykl został po prostu przebrandowany.
Cena wynosiła 381$. Przy ówczesnej średnie pensji na poziomie 250 $ nie było to drogo. Cena najtańszego samochodu osobowego wynosiła około 800-1000 $.
Motocykl ten był produkowany latach 1945 - 1949 w Czechosłowacji. Produkowano aż trzy modele motocykla CZ klasy 125 cm3. Model A z przednim zawieszeniem trapezowym i sztywnym tyłem tylnym. Model B, który miał zmodernizowany silnik. Model T różnił się od modelu B nowoczesnym przednim zawieszenie teleskopowym. Tylne zawieszenie motocykla pozostawało sztywne.
I to właśnie ten model Amerykanie wybrali do roli małego Indiana. I tak już w 1947 roku pierwsze takie motocykle zostały sprzedane przez amerykańskie salony Indiana.
Indian CZ, miał silnik o pojemności skokowej 123 cm³, mocy 4,5 KM przy 4500 obr./min. Pojazd ważył 75 kg, osiągał prędkość maksymalną 75 km/h i zużywał średnio 2,5 l/100 km.
Doswiadczenia w sprzedaży i serwisowaniu czeskich dwusuwów zaowocowały uruchomieniem produkcji własnych, niedużych, dwusuwowych motocykli. Takim właśnie był Indian Brave moder R. Współpraca z firmami z Czechosłowacji trwała praktycznie aż do zawieszenia działalności firmy Indian w 1953 roku.Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
BIBLIOGRAFIA
https://pl.wikipedia.org/wiki/Indian
https://swiatmotocykli.pl/motocykle/dkw-rt-125-najpopularniejszy-motocykl-swiata/
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.652852114821211.1073741851.427624467343978&type=3
https://fichasmotor.com/pl/harley-davidson/harley-davidson-s-125-1948/
https://www.moto-collection.org/moto-collection/fmd-moto-CZ-8711.htm
https://www.motomagazin.cz/index.php?action=cz125150&menu=12&pos=cz150cvyvoz
Szanowni czytelnicy.
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz