Translate

sobota, 6 maja 2023

#410 - MAŁY INDIANIN RODEM Z CZECHOSŁOWACJI

 CZ Indian motocyclette motorrad motorcycle vintage classic classique scooter roller moto scooter 

Photo ou archives : Hughes Desceliers

Indian Motorcycle logo.svgIndian Motorcycle logo.svgIndian Motorcycle logo.svgIndian Motorcycle logo.svg
 
8:05:1945. Kończy się II Wojna Światowa w Europie. Jeszcze kilka miesięcy i we wrześniu tego samego roku kapituluje Armia Kwantuńska i upada Cesarstwo wschodzącego Słońca. Świat zaczyna lizać rany po największej rzezi jaka miała miejsce w XX wieku. Rzezi którą można porównać jedynie do masowych mordów dokonywanych przez konkwistadorów, kolonizatorów i kościół rzymsko - katolicki w obu Amerykach.
Wojna się skończyła, a z nią, ustały zamówienia  rządowe na wszelkie pojazdy militarne. Społeczeństwa było zubożałe. W USA mimo iż działań zbrojnych na terenie Stanów Zjednoczonych nie prowadzono, to wkład wojskowy i ekonomiczny Stanów Zjednoczonych w wojnę sprawił że status ekonomiczny przeciętnego pana Smitha uległ znaczącemu pogorszeniu. Przeciętny Amerykanin, podobnie jak i Europejczyk poszukiwał pojazdów tanich i ekonomicznych. O ile w Europie od zawsze były dostępne lekkie motocykle z sinikami Sachs, ILO, DKW to w USA zawsze królowały ciężkie motocykle Harleya Dawidsona i Indiana. Były drogie i teraz stały w salonach. chętnych nie było. Kto bardzo chciał takiego potwora kupić, mógł za 10% ceny rynkowej kupić taki motocykl z demobilu armii amerykańskiej. Mówiąc krótko popyta był niewielki na duże i ekskluzywne motocykle, jakie od oferowali amerykańscy producenci. 
Na domiar złego firmy francuskie, włoskie i angielskie intensyfikowały eksport do USA. Oferowały małe motocykle, solidne i tanie. Często były to konstrukcje oparte o na legendarnym niemieckim motocyklu DKW RT 125. To było realne zagrożenie dla motocyklowych firm amerykańskich. Obaj giganci motocyklowi z każdym miesiącem traci klientów i cenne dolary.  Dość szybko obudził się Harley Dawidson wprowadzając mały model HD 125. Motocykle wjechały do salonów w 1946-47 roku i od razu zdobyły sympatię klientów.
 1956 Harley Davidson B125 Hummer | GAA Classic Cars

Zupełnie inną drogę obrała firma Indian. Od 1946 roku na amerykańskim rynku obecne były czechosłowackie firmy JAWA i CZ. Obie oferowały szereg lekkich motocykli w klasach 50 cm3, 90 cm3 i 125 cm3. Były to własne konstrukcje czechosłowackich producentów. Trwałe, solidne i ekonomiczne. Do tego obie firmy dysponowały wieloletnim doświadczeniem w produkcji lekkich pojazdów i rozwiniętą siecią kontaktów serwisowych w USA. Sięgały one jeszcze czasów przedwojennych.

NAS Analytics TAG

Zasadniczym problemem firmy Indian było to że, jeśli nie będziemy liczyli, modelu Prince 350 z lat dwudziestych, to nigdy nie produkowała ona małolitrażowych, lekkich motocykli. Tu wyraźną przewagę miał HD.undefined 

Już w latach 20 wypuszczał małe jednocylindrowce o niewielkich jak na USA pojemnościach. 

Powoli dochodziło do sytuacji w której amerykanie czuli oddech europejskiej konkurencji na plecach. Pomyślmy ile mieli wtedy szczęścia że nie istniała wtedy jeszcze japońska konkurencja.

CZ 125 T - Prawda że piękny.




CZ 125 T



CZ 150 C
CZ 150 C - następca modelu CZ 125 T - ten model w 1952 roku rozszerzył paletę małych Indianów CZ o minimalnie większy model klasy 150 cm3. Posiadał nowy silnik i amortyzację obu zawieszeń. 

Brak dostępnego opisu zdjęcia. 

CZ 125A
Licznik Indian CZ 125 wyskalowany w milach.




Holenderski cenni motocykli CZ



Problem narastał. Zdecydowano zastosować rozwiązanie inne niż w HD. Nawiązano ścisłą współpracę z europejskim producentem. Zakupiono czechosłowackie motocykle CZ 125 model T. Po obu stronach zbiornika paliwa nad logiem CZ umieszczono logo Indian i pod taką marką INDIAN CZ sprzedawano je w USA.  Motocykl został po prostu przebrandowany. 

Cena wynosiła 381$.  Przy ówczesnej średnie pensji na poziomie 250 $ nie było to drogo. Cena najtańszego samochodu osobowego wynosiła około 800-1000 $.

Motocykl ten był produkowany latach 1945 - 1949  w Czechosłowacji.  Produkowano aż trzy modele motocykla CZ  klasy 125 cm3. Model A z przednim zawieszeniem trapezowym i sztywnym tyłem tylnym. Model B, który miał zmodernizowany silnik. Model T różnił się od modelu B nowoczesnym przednim zawieszenie teleskopowym. Tylne zawieszenie motocykla pozostawało sztywne.

I to właśnie ten model Amerykanie wybrali do roli małego Indiana. I tak już w 1947 roku pierwsze takie motocykle zostały sprzedane przez amerykańskie salony  Indiana.

Indian CZ, miał silnik o pojemności skokowej 123 cm³, mocy 4,5 KM przy 4500 obr./min. Pojazd ważył 75 kg, osiągał prędkość maksymalną 75 km/h i zużywał średnio 2,5 l/100 km.     

    

Doswiadczenia w sprzedaży i serwisowaniu czeskich dwusuwów zaowocowały uruchomieniem produkcji własnych, niedużych, dwusuwowych motocykli. Takim właśnie był Indian Brave moder R. Współpraca z firmami z Czechosłowacji trwała praktycznie aż do zawieszenia działalności firmy Indian w 1953 roku.
 Photograph of Indian Brave motorcycle Model R (rigid frame) in red,

Indian Motorcycle logo.svgIndian Motorcycle logo.svgIndian Motorcycle logo.svgIndian Motorcycle logo.svg

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

BIBLIOGRAFIA

https://pl.wikipedia.org/wiki/Indian 

https://www.indianpoland.com/ 

https://swiatmotocykli.pl/motocykle/dkw-rt-125-najpopularniejszy-motocykl-swiata/ 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.652852114821211.1073741851.427624467343978&type=3 

https://fichasmotor.com/pl/harley-davidson/harley-davidson-s-125-1948/ 

https://www.scigacz.pl/Czechoslowacka,CZ,125,jako,maly,Indian,Amerykanie,obrandowali,motocykl,Czechow,47340.html?fbclid=IwAR0gQ7vIK1F7Efwx3KgMZZqaoRQP4VO1F-A0r4AyVsJQmtHczrlTtO4GPhk

 https://www.scigacz.pl/zdjecia/gallery/wiadomosci/2023/04/28/Motocykle_marki_Indian_byly_czeskimi_CZ_125_oklejonymi_tylko_logo_z_pioropuszem_Najwiekszy_mezalians_amerykanskiej_motoryzacji/6_Motocykl_Indian_CZ.jpg.html

https://www.moto-collection.org/moto-collection/fmd-moto-CZ-8711.htm 

https://www.motomagazin.cz/index.php?action=cz125150&menu=12&pos=cz150cvyvoz 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym. 
 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz