DKW F 12 zastąpił model DKW Junior w styczniu 1963 roku. Był rozwiniętym Juniorem de Luxe.
DKW JUNIOR DE LUXE (1959–1962)
Ten zaś w prostej linii był potomkiem DKW F89 oraz AUTO UNION 1000. Ten samochód był zaś mocno spokrewniony z produkowanym w NRD IFA F9 (1950 - 1956).
AUTO UNION DKW F89
AUTO UNION 1000 (1958 - 1963)
AUTO UNION F93 SONDERKABRIOLET
W stosunku do poprzednika wprowadzono szereg ulepszeń.
Ulepszeniami technicznymi były hamulce tarczowe ATE Dunlop na przednie koła, które zostały umieszczone na wałkach wyjściowych skrzyni biegów. Zastosowano stabilizator na przedniej osi oraz ogrzewanie z wymiennikiem ciepła i wentylatorem. Zmodernizowano ramę uodporniając ją na skręcanie. Zwiększono rozstaw osi o 75 mm.
Sekcja dachu została podniesiona z tyłu i wyposażona w dyskretną krawędź spojlera, dzięki czemu wysokość pojazdu wzrosła o 50 mm, a przednie i tylne szyby zostały powiększone. Ponadto osłona chłodnicy i tylne światła zostały powiększone. Na życzenie F 12, podobnie jak Junior, mógł być dostarczony z dwukolorowym wykończeniem.
F 12 był napędzany trzycylindrowym, dwusuwowym silnikiem o pojemności skokowej 889 cm³, mocy 40 KM, który rozpędzał samochód do prawie 125 km/h. Zastosowano automat mieszający paliwo z olejem i tym samym uniknięto uciążliwego ręcznego mieszania mieszanki znanego nam z Syreby czy Trabanta. Pedał gazu miał punkt nacisku ze spiralną sprężyną, który sygnalizował wejście w zakres pełnego obciążenia, a tym samym pomagał oszczędzać paliwo. Od lutego 1965 r. montowano wersję 45-konnego silnika 900 o wyższym stopniu sprężania, co nieznacznie zwiększyło osiągi. Ta wersja standardowo posiadała skrzynię biegów z wolnobiegiem, aby uniknąć nieprzyjemnego szarpania podczas wybiegu - po zwolnieniu pedału przyspieszenia. Jednym z mankamentów tego modelu pozostało podwozie wymagające intensywnej konserwacji. Wymagało ono smarowania w 40 punktach co 10 000 km. Wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej modelu F 12 firma Auto Union wprowadziła hojne warunki gwarancyjne, w tym dwuletnią gwarancję bez limitu przebiegu na silnik, skrzynię biegów i mechanizm różnicowy.
DKW F 12 Roadster, kabriolet z silnikiem o mocy 45 KM, został zaprezentowany we wrześniu 1963 roku i był produkowany w małych seriach od początku 1964 do początku 1965 roku przez firmę Baur Karosserie- und Fahrzeugbau w Stuttgarcie.
F 11
Samochód zaprezentowany w tym samym czasie co DKW F 102 w sierpniu 1963 był uproszczoną, tańszą wersją DKW F 12 z nadwoziem, ale technicznie prostym junior de luxe z silnikiem o mocy 34 KM (25 kW) i pojemności skokowej 796 cm³.
F 11 był oferowany do czerwca 1965 roku.
DKW Junior był przez pewien czas najlepiej sprzedającym się małym samochodem w Republice Federalnej Niemiec. Auto Union zaprzestało produkcji tych pojazdów po przejęciu przez koncern Volkswagena w marcu 1966 roku.
AUTO UNION DKW F102
Stało się tak pomimo dalszego rozwoju F 12 i wprowadzenia nowego modelu F 102. Podatny na awarie olejowy automat psuł wizerunek DKW i doprowadził do licznych uszkodzeń silnika jeszcze w okresie gwarancyjnym, doprowadzając firmę na skraj niewypłacalności. To definitywnie zakończyło budowę samochodów osobowych z silnikami dwusuwowymi w Niemczech Zachodnich. W produkcji pozostał jedynie pojazd terenowy DKW Munga który był budowany dla niemieckich sił zbrojnych do grudnia 1968 roku.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
buycoffee.to/meskibigos
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Jeżeli
podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony
to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to
udostępniajcie swoim znajomym.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
BIBLIOGRAFIA
https://swiatmotocykli.pl/motocykle/dkw-rt-125-najpopularniejszy-motocykl-swiata/
https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_Munga
https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F_102
https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F_91
https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F_89
https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F_11/F_12
https://classiccarcatalogue.com/DKW_1964.html
https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/dkw-commercial-for-f11-f12-1964-2238
https://www.autoscout24.pl/lst/oldtimer/dkw
Mega są te auta. Marzy mi się kiedyś mieć takiego prawdziwego klasyka. Pozdrawiam ja i Arek
OdpowiedzUsuńSpełnienia marzeń wam życzę.
Usuń