Translate

sobota, 6 maja 2023

#411 - DKW F11/F12

 


DKW F 12 zastąpił model DKW Junior w styczniu 1963 roku. Był rozwiniętym Juniorem de Luxe.  
DKW Junior (1959–1962)  
 DKW JUNIOR DE LUXE (1959–1962)
 
Ten zaś w prostej linii był potomkiem DKW F89 oraz AUTO UNION 1000. Ten samochód był zaś mocno spokrewniony z produkowanym w NRD IFA F9 (1950 - 1956). IFA F9 front 20040924.jpg
 
 DKW F 89 P Meisterklasse  
AUTO UNION DKW F89
AUTO UNION 1000 (1958 - 1963) 
Auto Union 1000 (Baujahr 1958)
AUTO UNION F93 SONDERKABRIOLET 
 DKW F 91 Sonderklasse Cabriolet
 
 
W stosunku do poprzednika wprowadzono szereg ulepszeń. 
Ulepszeniami technicznymi były hamulce tarczowe ATE Dunlop na przednie koła, które zostały umieszczone na wałkach wyjściowych skrzyni biegów. Zastosowano stabilizator na przedniej osi oraz ogrzewanie z wymiennikiem ciepła i wentylatorem. Zmodernizowano ramę  uodporniając ją na skręcanie. Zwiększono rozstaw osi o 75 mm.  
Sekcja dachu została podniesiona z tyłu i wyposażona w dyskretną krawędź spojlera, dzięki czemu wysokość pojazdu wzrosła o 50 mm, a przednie i tylne szyby zostały powiększone. Ponadto osłona chłodnicy i tylne światła zostały powiększone. Na życzenie F 12, podobnie jak Junior, mógł być dostarczony z dwukolorowym wykończeniem.  
F 12 był napędzany trzycylindrowym, dwusuwowym silnikiem o pojemności skokowej 889 cm³, mocy 40 KM, który rozpędzał samochód do prawie 125 km/h. Zastosowano automat mieszający paliwo z olejem i tym samym uniknięto uciążliwego ręcznego mieszania mieszanki znanego nam z Syreby czy Trabanta.  Pedał gazu miał punkt nacisku ze spiralną sprężyną, który sygnalizował wejście w zakres pełnego obciążenia, a tym samym pomagał oszczędzać paliwo. undefined 
Od lutego 1965 r. montowano wersję 45-konnego silnika 900 o wyższym stopniu sprężania, co nieznacznie zwiększyło osiągi. Ta wersja standardowo posiadała skrzynię biegów z wolnobiegiem, aby uniknąć nieprzyjemnego szarpania podczas wybiegu - po zwolnieniu pedału przyspieszenia. 
Jednym z mankamentów tego modelu pozostało podwozie wymagające intensywnej konserwacji. Wymagało ono smarowania w 40 punktach co 10 000 km. Wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej modelu F 12 firma Auto Union wprowadziła hojne warunki gwarancyjne, w tym dwuletnią gwarancję bez limitu przebiegu na silnik, skrzynię biegów i mechanizm różnicowy.

 DKW F 12 Roadster, kabriolet z silnikiem o mocy 45 KM, został zaprezentowany we wrześniu 1963 roku i był produkowany w małych seriach od początku 1964 do początku 1965 roku przez firmę Baur Karosserie- und Fahrzeugbau w Stuttgarcie.  

 undefined

F 11 Samochód zaprezentowany w tym samym czasie co DKW F 102 w sierpniu 1963 był uproszczoną, tańszą wersją DKW F 12 z nadwoziem, ale technicznie prostym junior de luxe z silnikiem o mocy 34 KM (25 kW) i pojemności skokowej 796 cm³.

  undefined 

F 11 był oferowany do czerwca 1965 roku. 

DKW Junior był  przez pewien czas najlepiej sprzedającym się małym samochodem w Republice Federalnej Niemiec. Auto Union zaprzestało produkcji tych pojazdów po przejęciu przez koncern Volkswagena w marcu 1966 roku.  DKW F 102 

AUTO UNION DKW F102

Stało się tak pomimo dalszego rozwoju F 12 i wprowadzenia nowego modelu F 102. Podatny na awarie olejowy automat psuł wizerunek DKW i doprowadził do licznych uszkodzeń silnika jeszcze w okresie gwarancyjnym, doprowadzając firmę na skraj niewypłacalności. To definitywnie zakończyło budowę samochodów osobowych z silnikami dwusuwowymi w Niemczech Zachodnich. W produkcji pozostał jedynie pojazd terenowy DKW Munga który był budowany dla niemieckich sił zbrojnych do grudnia 1968 roku. 

DKW Munga 6





 

 

 

FOT. Vlaszacs Roland

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym. 
 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 



BIBLIOGRAFIA

https://swiatmotocykli.pl/motocykle/dkw-rt-125-najpopularniejszy-motocykl-swiata/ 

https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_Munga 

https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F_102 

https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F_91 

https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F_89 

https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F_11/F_12 

https://classiccarcatalogue.com/DKW_1964.html 

https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/dkw-commercial-for-f11-f12-1964-2238 

https://www.autoscout24.pl/lst/oldtimer/dkw 

 

2 komentarze:

  1. Mega są te auta. Marzy mi się kiedyś mieć takiego prawdziwego klasyka. Pozdrawiam ja i Arek

    OdpowiedzUsuń