Translate

sobota, 6 maja 2023

#409 - DELTA 2


 
 
Słowacja. Nieduży lecz niezwykle piękny, górzysty kraj w Karpatach. Nasz południowy sąsiad. Graniczy jeszcze z Czechami, Austrią, Węgrami i Ukrainą. Słynie z dobrych win, dobrego piwa, świetnej kuchni. W Tatrach i Karpatach znajduje się wiele atrakcyjnych kurortów i miejsc do aktywnego wypoczynku. Wspaniale utrzymane stoki narciarskie i uzdrowiska termalne czekają na spragnionych relaksu. Miłośnicy historii znajdą du wiele starych zamków i pałaców. 
Słowacja 
No dobrze. A jak tam na Słowacji z motoryzacją? Dziś sprawa jest jasna. W Bratysławie produkuje się Volkswageny, Seaty, Audi, Skody oraz Porsche. W Żylinie samochody produkuje koreański koncern HYUNAI - KIA.  

A jak było kiedyś? No właśnie, przemysł motoryzacyjny Słowacji przez kilkadziesiąt lat pozostawał w cieniu fabryk w Czechach. Przyczyną tego był fakt pozostawania Słowacji w jednym organizmie państwowym z Czechami z którymi tworzyła Czechosłowację. Ten fakt oraz zależność ekonomiczna, technologiczna i polityczna od większego i ekonomicznie silniejszego członka tej federacji, sprawiał że większość inwestycji w sektorze samochodowym umieszczana była w Czechach. Nie znaczy to że na Słowacji nic się nie działo. W Bratysławie  działała firma BAZ.  Produkowały one, w ramach powiązań branżowych z koncernem Skoda liczne modele samochodów osobowych. BAZ opracowywał też szereg prototypów które były wprowadzane do produkcji przez Skodę. Szereg z nich planowano produkować na Słowacji pod marką BAZ. Niestety niewiele z tego udało się osiągnąć.  
 
BAZ MNA 1989r
BAZ 120 FURGONET
KANAREKDRIVER: BAZ Furgonet - Skoda 105/120 z garbem 
BAZ 120 FURGONET
BAZ MNA 901 P1 - 1986r

BAZ 6953
BAZ PROTOTYP

 Planowano też uruchomić produkcję nowoczesnego ciężarowego samochodu terenowego BAZ DEVIN. Pisałem o nim https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/auto-story-baz-devin.html
 
W zakładach TAZ również produkowano dostawcze wersje SKODY.  Na rynku można je było nabyć pod marką TAZ 1500.File:TAZ-1500KAT-ROL a Škoda-1203-obytna Jilemnice-WP20170826152011.jpg -  Wikimedia Commons 

autoArchiwum | CZYTELNIA: GWIAZDA CZECHOSŁOWACKIEJ TV: SKODA 1203  

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 


W Povazskiej Bistricy zaraz po II Wojnie Światowej, w oparciu o przedwojenną fabrykę amunicji uruchomiono fabrykę produkującą lekkie motocykle. Fabrykę
 w roku 1928 założył słowacki inżynier o nazwisku Roth. Był on właścicielem podobnych fabryk amunicji w Bratysławie i Brnie. Po założeniu kolejne fabryki  w mieście Povazska Bystrica, nazwał ją "Ceske Municne a Korodelne Zavody Brno fabryka no 2". W czasie wojny fabryka produkowała amunicję na potrzeby armii słowackiej, niemieckiego Wehrmahtu. Po II Wojnie Światowej w 1948 roku fabryka  została upaństwowiona i przemianowana na „ Povazske Strojarne”. Pod tą marką  funkcjonuje do dziś. Radykalne zmniejszenie produkcji broni po II WŚ sprawiło że fabryka PS uruchomiła produkcję lekkich motocykli. PS już wcześniej kooperowała z czechosłowacką firmą JAWA. Dlatego też właśnie tą firmę wybrano jako strategicznego partnera w produkcji mototocykli.

Pierwszym motocyklem który narodził się z tej współpracy był motocykl Manet 90. Był to model z jednocylindrowym silnikiem o poj 90 cm3.
 
 
MANET 90 
Największe zasługi w jego projektowaniu i uruchomieniu produkcji ma inż. Josef Ulman.
 
W 1955 na rynek trafił mały skuter nazwany Pionier 50 z 3 biegową skrzynią. Jawa 550 – Wikipedia, wolna encyklopedia 
Później pojawiły się Pionier 550Monografie: Jawa 550 z roku 1956 – Jawa 50 Pionýr
Pionier 555,Jawa 50 typ 555 Pionýr - Motocykle Jawa - Blog  
oraz Jawa 20 Abrex Jawa 50 Pionyr typ 20, 1967, khaki 11666875468 - Allegro.pl i w 1967 roku model 21 JAWA 50 type 21 yellow 1967 Abrex 1:18 | MODELE W SKALI 1:18 | FAJNEFURY.PL 
W tym samym czasie na ulice wyjechał także JAWA 50 Mustang. Jawa 50 Mustang 
 Wszystkie posiadały silniki o pojemności 50 cc.  Wiele z nich odniosło znaczący sukces eksportowy. Spotykane często były w Polsce, Węgrzech, Bułgarii, Jugosławii ale także w krajach Europy zachodniej. Ponad to Pionier 555 był produkowany na licencji w Indiach oraz w Egipcie. Produkcja motocykli  nie ograniczała się tylko do modeli o pojemności 50cc.  W 1956 z fabryki wyjeżdżały skutery o pojemności 100cc i 125cc pod nazwami Manet S-100 (wyprodukowano ich 51 244 )Manet S-100 samochód osobowy - Truck1, ID: 6722053 
 i Tatran 125. Skuter Tatran 125 Manet vespa puch osa trol iwl berlin ifa Limanowa -  Sprzedajemy.pl Eksportowano je na rynki: Węgierski, Bułgarski, Rumuński i do wschodnich Niemiec. 

Kolejnym produktem fabryki PS był MANET KORADO. Mopedy Manet Korado – Jawa 50 Pionýr 
Był on efektem zakupu licencji w włoskiej firmie Piaggio. W miejsce włoskiego silnika zastosowano jednak austriacką jednostkę napędową z firmy Puch o poj. 48,9 cm3 i mocy 1,9 KM. Pojazd był niezwykle ekonomiczny. Zużywał do 1,7 l benzyny na 100 km. 
  
Moped ten odniósł spory sukces rynkowy.

Na przełomie wieków postanowiono znacząco zmodernizować ten produkt. Do produkcji wszedł projekt słowackiego projektanta i konstruktora Stefana Kleina Štefan Klein predáva prototyp lietajúceho auta za pol milióna: Našiel  slovenského kupcu - Fotografia č.8 | Nový Čas 
Większość z miłośników motoryzacji może go kojarzyć z projektami super nowoczesnych latających samochodów. Mam nadzieję niedługo skończyć artykuł na jego temat.Stefan Klein flying car: Slovakia complete first air car test flight wit  BMW engine - BBC News Pidgin 

W jego projektowaniu wziął udział też słowacki rzeźbiarz Vladimír Suchánek.
 
 



Ukazały się trzy generacje prototypu Delta oznaczane numerami 1, 2 i 3. Trzeba obiektywnie przyznać że Delta jest mopedem bardzo ładnym, starannie zaprojektowanym. Z informacji do których dotarłem wykonano kilkadziesiąt prototypów. Niektóre egzemplarze można znaleźć na rynku wtórnym.






Manet M-90 

BIBLIOGRAFIA

https://cs.wikipedia.org/wiki/Manet_S-100

https://cs.wikipedia.org/wiki/Manet_M-90

http://manet.wz.cz/ 

https://www.eurooldtimers.com/cze/galerie_stroj.php?id=1486

https://zurnal.pravda.sk/spolocnost/clanok/300014-vzrusujuca-cesta-k-lietajucemu-autu/ 

http://www.jawamoped.com/html/manet_korado.html 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Manet_(motocykl) 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatran_S-125

https://www.motorkari.cz/motokatalog/manet/manet-tatran-s-125.html 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.


Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz