Translate

środa, 12 lipca 2023

#440 MZ ETS 250 TROPHY SPORT

  
W 1968 roku, w jedynym, popularnym, tygodniku motoryzacyjnym "MOTOR", ukazała się informacja o wprowadzeniu do produkcji w fabryce Motorrad Zschopau, nowego modelu motocykla MZ ETS250. Wszyscy potraktowali ten model jako następcę popularnych i lubianych w wielu krajach motocykli MZ ES250/2, potocznie nazywanych "Jaskółka". 


MZ ES 250/2 - tu w wersji Side Car z dodatkową przyczepką


Ten wyjątkowo udany motocykl turystyczny, zaskarbił sobie sympatię wielu użytkowników w wielu krajach świata. Jego z daleka rozpoznawalna sylwetka stała się wzorcem dla dużej ilości motocykli innych producentów. 
 
SFM JUNAK M14 ISKRA (prototyp)




 SHL M17 GAZELA
 
 
Wielu miłośników "emzetek" zaczęło odliczać czas do momentu wprowadzenia nowego modelu na rynek. Niestety niewielu się doczekało.


Motocykle serii ETS 250 były produkowane w fabryce motocykli VEB w Zschopau w latach 1968-1973. Podążając za międzynarodowymi trendami rozwojowymi, niemieccy konstruktorzy odchodzili od przedniego zawieszenia z pełnym wahaczem na rzecz modeli z widelcami teleskopowymi. 
Nowy model motocykla oparty na MZ ES 250/2 został opracowany we współpracy z Centralnym Instytutem Projektowania w Berlinie. Ponadto podczas opracowywania modelu ETS zmieniono zbiornik paliwa na większy o pojemności 22 litrów paliwa i sportowe, wąskie błotniki. MZ ETS 250 był produkowany równolegle z modelem ES 250/2, z którym dzielił większość pozdzespołów. Rok później, w 1969 roku seria ETS została uzupełniona o mniejsze modele ETS 125 i ETS 150. Skrót ETS oznacza „Einzylinder, Teleskopgabel, Schwinge“, co po polsku znaczy „pojedynczy cylinder, widelec teleskopowy, wahacz”.

MZ ETS 125/MZ ETS 150 - 1969

Wiele części modeli ES zostało użytych w niezmienionej postaci do budowy nowych motocykli. Rama ES została zmieniona tylko nieznacznie:  mocowanie reflektorów, ogranicznik skrętu i punkty mocowania poszczególnych siedzeń zostały pominięte. Zmieniono mocowanie blokady kierownicy. Reflektor został przymocowany do widelca teleskopowego w sposób tradycyjny. Strumień światła podążał za ruchem kierownicy w przeciwieństwie do modelu ES. Początkowo motocykl miał symetryczne światła mijania, średnicę 160 mm i był wyposażony w dwu
włóknową żarówkę o mocy 35/35 W. Prędkościomierz został podniesiony na tym reflektorze za pomocą tulei dystansowej. W przeciwieństwie do modeli ES, przednie koło miało 18 cali. Uderzający swoim wyglądem był „zbiornik typu buffalo”, tak charakterystyczny dla motocykla ma pojemność około 22 litrów, był nowym rozwiązaniem. Do powierzchni bocznych przymocowane są duże osłony boczne. Zamykany schowek na narzędzia i drobne części jest zintegrowany z podstawą siedzenia. Tylny błotnik jest krótszy niż w ES.  
Do napędu zastosowano silnik dwusuwowy MM 250/2. Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej ES 250/2 zmieniono jego konstrukcję i nieznacznie zwiększono moc. Wzrost mocy uzyskano poprzez zmianę sekcji dolotowej między gaźnikiem a cylindrem, zmianę czasów sterowania i zwiększeniem kompresji.  
Na wybranych rynkach eksportowych moc została ograniczona do 17 KM. Od poprzednich modeli, począwszy od modelu RT 125/1 z 1954 r., przejęto sprawdzoną pełną obudowę łańcucha z osłoną łańcucha wykonaną z gumowych węży i ​​osłoną łańcucha wykonaną z Duroplastu.  
Na początku produkcji seryjnej ETS 250 miała miejsce jedna z nielicznych akcji zatrzymania produkcji i wycofywania ze sprzedaży pojazdów produkowanych w NRD. 6 tygodni po rozpoczęciu produkcji seryjnej sprzedaż i produkcja musiały zostać wstrzymane. Było to spowodowane reklamacjami, które wskazywały na tendencję do pękania dolnej głowicy zacisku widelca teleskopowego. W rezultacie zastosowano inny proces odlewania, który był już stosowany na maszynach przed seryjnych, dlatego błąd nie został zauważony podczas testów. Głowica mocująca została wymieniona we wszystkich maszynach dostarczonych do klientów jak i dealerów marki.


MZ ETS 125 / 150 TROPHY SPORT

W trakcie okresu produkcyjnego MZ ETS 250 był stale modyfikowany zewnętrznie i technicznie. Od 1970 roku stosowano znacznie udoskonalony reflektor z asymetrycznymi światłami mijania, aperturą światła 170 mm i mocą 40/45 W. 
MZ zażądał tego już na początku produkcji seryjnej, ale przemysł kooperantów nie mógł tego zapewnić w 1969 roku. Na początku motocykl lakierowany był tylko w  kolorach czarno/czerwony. Od czerwca 1971 roku usunięto ozdobne szparunki na bocznych osłonach, napis Trophy Sport zastąpiono naklejkami, błotniki polakierowano na srebrno, zbiornik i reflektory na czerwono lub żółto. Usunięto też chromowane tuleje amortyzatorów. Nad i pod napisem MZ na zbiorniku znajdowały się również elementy ozdobne ("półksiężyce")



Prototypy zostały przetestowane na dystansie ponad 7000 kilometrów. Stabilność jazdy i stabilność kierunkowa zostały pozytywnie podkreślone w porównaniu z modelem z wahaczem przedniego koła. Jednak ustalono że podnóżki powinny być cofnięte zgodnie ze sportowym designem. Krytykowano jakość opony tylnego koła. Efekt hamowania maszyny testowej został sklasyfikowany jako wymagający poprawy, ponieważ nie był pozbawiony szarpnięć. Osiągi silnika otrzymały dobrą ocenę, skrytykowano sztywne sprzęgło. Nawiasem mówiąc, w klasie pojemności skokowej 250 cm³ pożądana była pięciobiegowa skrzynia biegów.

Reflektor został oceniony jako krok wstecz, ponieważ nie oferował asymetrycznych świateł mijania w porównaniu z ES, a strumień świetlny również pozostawiał wiele do życzenia. Projekt motocykla był postrzegany jako udany i nowoczesny. Należy poprawić przedni błotnik i górną głowicę zaciskową widelca teleskopowego. Wiele magazynów motoryzacyjnych przyznało ETS 250 bardzo dobrą ocenę w międzynarodowej prasie. Mocny i niezawodny silnik, efekt hamowania, zamknięty łańcuch, dobry komfort jazdy dla pasażera i dobre prowadzenie zostały jednogłośnie docenione.  Było trochę krytyki toru (komfort, hałas). Opony Pneumant, które według francuskiej Moto Revue są nawet rekordzistami słabej przyczepności na mokrej nawierzchni, spotkały się z jednogłośną i ostrą krytyką.

MZ ETS 175 SPORT TROPHY

W 1969 roku do nieoficjalne produkcji trafił też model MZ ETS 175. Od wersji 250 ETS różnił się jedynie silnikie o zmniejszonej pojemności skokowej.  Według badań entuzjastów, opartych na statystykach z VEB MZ, wariant serii o pojemności skokowej 172 cm³ (podobno z produkowanym równolegle silnikiem ES 175/2) był również nieoficjalnie produkowany w latach 1969 i 1970. Z krótkiej serii zaledwie 113 dostarczonych ETS 175, 100 wyeksportowano do Tajlandii, siedem do Polski i jeden do Czechosłowacji. Pięć pozostało w NRD







MZ ES 175 TROPHY

 

Specjalny model MZ ETS Eskort został wykonany na zamówienie Ministerstwa Bezpieczeństwa Państwowego NRD na początku lat 70-tych. MZ ETS Eskort miał służyć jako maszyna eskortująca podczas wizyt państwowych. Wyprodukowano go w liczbie 60 maszyn (30 w 1973 i 30 w 1975).  

30 maszyn otrzymało własne służby państwowe Stasi i Bolkspolizei. Kolejnych 30 wyeksportowano na Węgry. W przeciwieństwie do seryjnej maszyny, Eskort był wyposażony w 5-biegową skrzynię biegów z maszyn crossowych MZ. Pełna przednia owiewka, prostokątne reflektory z samochodu Wartburg 353 i lusterko wsteczne również od Wartburga to rzucające się w oczy cechy Eskorta. Maksymalna prędkość podana jest jako 120 km/h. Masa własna wynosi około 160 kilogramów.

undefined

 
Dane techniczne podaję za https://de.wikipedia.org/wiki/MZ_ETS_250

Wraz z MZ ETS 250 Trophy Sport, milionowy motocykl od 1950 roku zjechał z linii produkcyjnej w Zschopau 21 czerwca 1970 roku.


  

Eksport MZ ETS 250 TROPHY SPORT za https://de.wikipedia.org/wiki/MZ_ETS_250


Jak widzimy, polscy motocykliści nie doczekali się nowego modelu MZ ETS 250. Te sześć sztuk wersji 175 prawdopodobnie trafiło do milicji lub do BOR-u. Pozostali musieli poczekać jeszcze parę lat na model MZ TS 250.

 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

BIBLIOGRAFIA

https://de.wikipedia.org/wiki/MZ_ETS_250 

https://sprzedajemy.pl/temat/mz+ets+250 

https://www.scigacz.pl/MuZ,ETS,250,Trophy,Sport,4717,bm.html 

https://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=10522 

https://www.mobile.de/pl/motocykl

/mz/vhc:motorbike,pgn:1,pgs:50,srt:price,sro:desc,mke:18400 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz