Translate

piątek, 25 sierpnia 2023

#456 - PRETIS MAXI 175 / NSU

  
 

Ten felieton powstał na prośbę pana Zenona Gruszeckiego z Siemianowic. Trochę to długo trwało ale starałem się zebrać maksimum wiarygodnych informacji na temat tego auta. Mam nadzieję, że informacje w nim zawarte, zadowolą pana Zenona. 
Jeśli chcecie bym napisał artykuł o interesującym Was samochodzie, motocyklu, traktorze czy innym pojeździe to napiszcie mi o tym w komentarzach.
 
  

O jugosłowiańskiej firmie motoryzacyjnej z Sarajewa (obecnie w Bośni i Hercegowinie), pisałem już kilka razy. W 1948 roku w miejscowości Vogošća niedaleko Sarajewa powstaje zakład zbrojeniowy Preduzeće Tito Sarajevo, w skrócie Pretis
 
MARSZAŁEK JOSIP BROZ TITO — WIELKI MĄŻ STANU CZY KRWAWY DYKTATOR ??? -  Stacja Bałkany 
Marszałek Josip Broz Tito - Prezydent Jugosławii
 
Dzięki mądrej polityce Josipa Broz Tito, Jugosławia była jedynym krajem socjalistycznym w którym dobra codziennego użytku dostępne w krajach Europy zachodniej, mógł nabyć każdy obywatel tego kraju. Tak było również z samochodami i motocyklami. 
Co więcej, wiele marek samochodów, w oparciu o umowy licencyjne, czy też umowy o współpracy, było produkowanych lub montowanych w Jugosławii. 
Zakłady "CRVENA ZASTAVA" z Kragujevaca budowały samochody w oparciu o umowy z Fiatem. Firma "CIMOS" współpracowała z Citroenem, LITOSTROJ i REVOZ z Renault, IDA z Oplem,  IMV z DKW i Austinem, SANOS z Mercedesem i polskim Autosanem, FAP z Saurerem i Mercedesem, TAM z KHD Magirus Deutz. Jugosłowiańskie firmy współpracowały też mocno z firmami z krajów z bloku wschodniego. ZASTAWA prowadziła szeroko zakrojoną współpracę z polskimi firmami FSO z Warszawy i FSM z Bielska Białej. TAM kooperował z czeską Pragą a TORPEDO z Rijeki z rumuńską firmą STEAGUL ROSU a producent autobusów ZEMUN z firmą Jelcz z Polski. O takiej współpracy różnych jugosłowiańskich firm pisałem wielokrotnie na łamach Męskiego Bigosu.
 
                           nsu pretis 175 slika 21863000 :: MyCity.rs

Związane to było też ze specyficznym podejściem władz państwa do zarządzania majątkiem odziedziczonym po znacjonalizowanych kapitalistach. W przeciwieństwie do pozostałych tzw. państw socjalistycznych w których cała gospodarka narodowa zarządzana była centralnie ze stolicy, a każda fabryka była własnością państwa, Jugosławia miała zupełnie inny model gospodarowania. Polegał on, z grubsza na tym, że każdy zakład był swego rodzaju kooperatywą / spółdzielnią w której decydujący głos w sprawie profilu produkcji, wyboru kooperantów, polityki handlowej itd. miało walne zebranie załogi. 
To właśnie pracownicy decydowali o tym jaką produkcję uruchomić, jakiego partnera wybrać. Często było to wykorzystywane w firmach zbrojeniowych, dysponujących dużymi rezerwami produkcyjnymi. Rezerwy te wykorzystywano dla uruchomienia produkcji artykułów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb jugosłowiańskiego społeczeństwa oraz cywilnych sektorów państwa. Tak było np. w przypadku słoweńskiej firmy Torpedo, która w ramach rezerw uruchomiła montownię rumuńskich ciężarówek marki SRT. Pisałem już o tej historii w felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/torpedo-z-fabryki-torped.html  
 
Podobnie było w zakładzie zbrojeniowym Preduzeće Tito Sarajevo. Od drugiej połowy lat 50. zajmuje się on montażem, a od 1961 roku produkcją, motocykli i skuterów na licencji zachodnioniemieckiej NSU.


O skuterze PRETIS NSU PRIMA 150 i jego historii pisałem już kilka miesięcy temu. Zainteresowanych odsyłam do artykułu https://meskibigos.blogspot.com/2023/07/433-pretis-nsu-prima-150.html .

Kolejnym jednośladem był udany motocykl PRETIS MAXI 175 będący licencyjną kopią niemieckiego motocykla NSU 175 LUX.

NSU Lux – Wikipedia, wolna encyklopedia  

Oryginalny NSU 175 LUX 

NSU Max z 1956

 Jako NSU motocykl ten występował również w innych klasach pojemnościowych.  Chłodzony powietrzem jednocylindrowy górnozaworowy silnik 247 cm3 zaprojektowany przez Alberta Rodera osiągał moc maksymalną: 18 KM przy 6750 obr/min. Czterostopniowa nożna skrzynia biegów. Waga pojazdu to 155 kg, maksymalna prędkość 133 km/h.

Był też produkowany w wersji jedno jak i dwuosobowej.



PRETIS 175 MAXI był motocyklem nie odstającym od trendów obowiązujących w budowie średnich motocykli. Posiadał modne wówczas, komfortowe, choć nie do końca bezpieczne, zawieszenie przedniego koła na wahaczu. Obecnie takie rozwiązanie stosuje jedynie w sidecarach. Bardzo modny był również, głęboki, uniesiony i charakterystycznie  ukształtowany przedni błotnik. Również bardzo oryginalna i modna, na przełomie lat 50-60-tych była konstrukcja ramy tego motocykla. Podobne rozwiązania stosowano np. w MZ ES250, JAWA 635 SPORT, PUCH SGS 250, DKW RT 175 czy polskich SHL M-11 i M-17 GAZELA.

MZ ES250



PUCH 250 SGS

DKW RT 175 1956 rok.
SHL M-11W 175 ccm

SHL M-17 GAZELA 175 ccm


LOGO PRETIS NSU




Stacyjka i kluczyk systemu PAL

Silnik o pojemności 175 cm3 i mocy 15 KM

Tabliczka znamionowa motocykla Pretis Maxi 175 z 1963 roku.

PRETIS NSU PRIMA 150   

 

 

 Pretis maxi 175 cieszył się sporą popularnością, Według posiadanych przeze mnie, niesprawdzonych informacji, z taśmy w Sarajewie zjechało około 150 tysięcy sztuk. Dziś to rzadkość. Jeśli jednak ktoś chciałby mieć taki motocykl, to warto poszukać na bośniackich czy serbskich wioskach. Można trafić nawet jeżdżące egzemplarze.

 

 NSU/Pretis Maxi 175 ccm SERVISNA KNJIGA 

INSTRUKCJA OBSŁUGI MOTOCYKLA https://www.index.hr/oglasi/PrintOglas.aspx?oid=214997


Poza wersją cywilną, produkowano również specjalnie wyposażoną wersję dla Milicji jugosłowiańskiej. Pełniły one służbę obok szeroko stosowanych niemieckich motocykli BMW. Niestety nigdzie nie udało mi się zdobyć zdjęcia tej ciekawej wersji Pretisa. Może ktoś z moich czytelników wie gdzie szukać? Będę wdzięczny za informację.

 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony. Czekacie na następne. A  może macie ochotę zamówić, u mnie,  artykuł o pojeździe który Was interesuje. Chętnie spełnię Waszą prośbę. Wielokrotnie już to robiłem. Można się o tym przekonać czytając moje posty. Jeśli macie ochotę pomóc mi w dokumentowaniu i upowszechnianiu historii motoryzacji to zawsze możecie wesprzeć i postawić mi wirtualną kawę. 

Z góry za to dziękuję




  

buycoffee.to/meskibigos

    

DANE TECHNICZNE PODAJĘ ZA https://bikez.com/motorcycles/nsu_pretis_1963.php

Engine and transmission
Displacement175.0 ccm (10.68 cubic inches)
Engine typeSingle cylinder, four-stroke
Power15.0 HP (10.9 kW))
Top speed120.0 km/h (74.6 mph)
Compression9.0:1
Valves per cylinder2
Fuel systemTurbo. BING
Lubrication systemWet pump - circulation
Cooling systemOil & air
Transmission typeChain   (final drive)
ClutchWet plates
Fuel consumption3.00 litres/100 km (33.3 km/l or 78.41 mpg)
Greenhouse gases69.6 CO2 g/km. (CO2 - Carbon dioxide emission)
Exhaust systemSingle stainless
Chassis, suspension, brakes and wheels
Frame typeSteel
Front suspensionInverted DELTA forks
Front brakesExpanding brake (drum brake)
Rear brakesExpanding brake (drum brake)
Physical measures and capacities
Dry weight155.0 kg (341.7 pounds)
Power/weight ratio0.0968 HP/kg
Fuel capacity10.00 litres (2.64 US gallons)
Other specifications
Color optionsBlack, blue
StarterKick
Update specsReport missing specs or required updates.
Further information
MaintenanceFind parts, fluids. filters, maintenance tools and service manuals at Amazon.com.
Ask questionsJoin the 63 NSU Pretis discussion group or the general NSU discussion group.
Related bikesList related bikes for comparison of specs.


BIBLIOGRAFIA

https://bikez.com/motorcycles/nsu_pretis_1963.php

https://nl.wikipedia.org/wiki/Preduze%C4%87e_Tito_Sarajevo 

https://www.njuskalo.hr/oldtimer-motori/nsu-pretis-oglas-3863227 

https://www.njuskalo.hr/oldtimer-motori/nsu-pretis-oglas-20033695 

https://www.bolha.com/oldtimer-motorna-kolesa/nsu-max-pretis-oglas-6261677 

https://www.njuskalo.hr/oldtimer-motori/nsu-pretis-175-oglas-477640 

https://www.willhaben.at/iad/gebrauchtwagen/d/motorrad/nsu-pretis-700713884/ 

http://www.autoslavia.com/tag/preduzece-tito-sarajevo/ 

http://zabytkowemotocykleirowery.pl/nsu_max/pl 

 

Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz