Translate

poniedziałek, 13 listopada 2023

#460 - Dinarg D-200 (argentyński Mikrus)

 undefined

O Argentyńskiej motoryzacji i produkowanych tam samochodach w Polsce naprawdę nie wiele wiadomo. Ostatnio jednak, trochę się w tej materii zmienia. A to za sprawą Polskiego Fiata 125p, który w naszym kraju stał się, niemal że, przedmiotem kultu. Nie będę tu nikogo krytykował bo sam zaliczam się do miłośników tego samochodu i w swoim życiu przepuściłem przez swoje ręce kilka egzemplarzy tego auta. Podobne, prawie identyczne auto produkowano właśnie w Argentynie oprócz oryginalnego Fiata 125. Uważni czytelnicy Męskiego Bigosu zapewne pamiętają artykuły o tych właśnie samochodach. Jeśli ktoś nie czytał to odsyłam do biblioteki bloga

No tak, Fiat to jednak nie cała argentyńska motoryzacja. Poza nim na tamtejszym rynku obecne a produkowane w tym kraju były Siam, DKW, Chevrolet, Ford, IKA Torino, Isard, Jusicialista, Linea Dodge, Opel, Peugeot, Rambler, Renault, Valiant, VW i jeszcze parę innych. Postaram się przybliżyć Wam te konstrukcje i man nadzieję że się Wam spodobają.Estetik olarak hoş bir tasarıma sahipti Dinarg D200 

fot.https://www.kizlarsoruyor.com/arabalar/a164930-arjantin-in-mikro-otomobili-dinarg-d200

Na pierwszy ogień idzie argentyński mikrosamochód Dinarg D-200. To taki argentyński Mikrus.

Dinarg D-200 to samonośny mikrosamochód argentyńskiej konstrukcji. Jego odpowiednikami europejskimi były niemieckie samochody Messerschmidt, Fuldamobil, Goggomobil czy polskie Mikrus, Meduza, Smyk czy Gacek.

 Wyprodukowano zaledwie 300 sztuk tego mikrosamochodu, dlatego dziś uważany jest za samochód kolekcjonerski. Produkowany był wyłącznie w wersji dwudrzwiowej z dwoma siedzeniami, choć za siedzeniem posiada opuszczaną pokrywę i pomieści dwójkę dzieci na siedząco. 

 Jest to samochód o bardzo małych gabarytach (miał długość 2430 mm, szerokość 1240 mm i wysokość 1200 mm), osiągał prędkość zaledwie 75 km/h, mimo tych wad był to samochód bardzo tani, a przy tym czas bardzo rzadki. Na 17,5 km zużywa 1 litr paliwa.​ Około 5-6 litrów na 100km.

 undefined

Początki firmy, która zbudowała ten samochód, sięgają 1959 roku, kiedy grupa przemysłowców i inżynierów utworzyła spółkę akcyjną, którą nazwali Dinámica Industrial Argentina, z argentyńskim kapitałem.  Dinarg D-200 

fot.https://www.testdelayer.com.ar/pruebas/dinarg-d-200.htm

W tym czasie wiele krajowych i międzynarodowych firm rozpoczęło produkcję samochodów, korzystając z Programu Promocji Przemysłu Motoryzacyjnego, zapoczątkowanego przez rząd Arturo Frondizi w 1959 roku. Dinarg D-200 

fot.https://www.testdelayer.com.ar/pruebas/dinarg-d-200.htm

Kolejnym wyraźnym przykładem był Siam Di Tella 1500. O tym samochodzie już niedługo przeczytacie na Męskim Bigosie. Dinarg D-200 

fot.https://www.testdelayer.com.ar/pruebas/dinarg-d-200.htm

Na czele tej firmy stał inżynier José Fuad Elaskar (prezes) i wspólnie z inżynierami Melitonem Gonzálezem del Solar, Gilberto Anastasio Lamarque, Enrique Rodríguez Pardiña, Walter Ricardo Santa Cruz i Roberto Antonio Suárez.  Dinarg D-200 

fot.https://www.testdelayer.com.ar/pruebas/dinarg-d-200.htm

Postanowili oni zaprojektować mały, tani samochód zarówno w zakupie jak i w utrzymaniu.  

W 1960 roku ukończono trzy prototypy tego Dinarga D-200. Rok później przeprowadzono testy tych prototypów pokonując 100 000 km. Projekt zakończył się sukcesem i uzyskał zgodę Ministerstwa Przemysłu i Górnictwa w listopadzie 1961 roku. dekret 3693/59.  

Uzun karoseriyle araba daha hoş ve orantılı bir şekle kavuşmuştu 

fot.https://www.kizlarsoruyor.com/arabalar/a164930-arjantin-in-mikro-otomobili-dinarg-d200

W tym samym roku rozpoczęto produkcję tego pojazdu w zakładach przemysłowych w Chacras i Camino San Roque w Kordobie. W planach produkcyjnych na lata 1962, 1963 i 1964 przewidziano odpowiednio 2000, 2500 i 3000 sztuk. Choć nie ma oficjalnych danych, szacuje się, że do roku 1961, kiedy to przedsięwzięcie zakończono, całkowita produkcja jednostek sięgała około 300 egzemplarzy.

 Dinarg D200ün kokpiti çok sade bir yapıdaydı. 

fot.https://www.kizlarsoruyor.com/arabalar/a164930-arjantin-in-mikro-otomobili-dinarg-d200


 Silnik Dinarg D-200 sfotografowany na wystawie w mieście Rosario w Argentynie.

 

 Dinarg D200de 191 cc hacmindeki 2 zamanlı motosiklet motoru kullanılmıştı 

fot.https://www.kizlarsoruyor.com/arabalar/a164930-arjantin-in-mikro-otomobili-dinarg-d200

 

Jeśli ktoś z Was ma ochotę wesprzeć mnie tak by moje artykuły o motoryzacji, turystyce i dobrej kuchni były jeszcze ciekawsze zawsze może postawić mi wirtualną kawę. Możecie też u mnie zamówić artykuł o interesującym Was samochodzie lub motocyklu.

buycoffee.to/meskibigos

   

 

Dinarg D200ün mekanik yerleşim resmi  

rys.https://www.kizlarsoruyor.com/arabalar/a164930-arjantin-in-mikro-otomobili-dinarg-d200

 Charakterystyka

  Silnik Dinarg D-200 to jednocylindrowy, dwusuwowy silnik o pojemności skokowej 191 cm3, rozwijający moc 10,2 KM i generujący 5250 obr/min.  Dinarg D-200 

fot.https://www.testdelayer.com.ar/pruebas/dinarg-d-200.htm

Skrzynia biegów firmy Sachs z czterema zsynchronizowanymi biegami do przodu, bieg wsteczny uzyskano poprzez odwrócenie kierunku obrotów silnika, dlatego wymagało zatrzymania i ponownego uruchomienia go w przeciwnym kierunku. 

Gaźnik Bing opadowy, systemu Schnuerle, chłodzenie to turbina powietrzna (cylinder owinięty płaszczem chłodzącym).  

Prędkościomierz jest dość dokładny, sięga 100 km/h, a licznik kilometrów jest pięciocyfrowy. Dinarg D-200 nie ma jednak obrotomierza , ani nie ma wskaźnika poziomu paliwa. 

 Na środku kierownicy znajduje się czerwona dekoracja z logo firmy Dinarg, jednak nie jest to przycisk do obsługi klaksonu, a klakson obsługuje się pokrętłem na kolumnie kierownicy. Hamulce są bębnowe, a ze względu na niewielką masę samochodu hamowanie jest bardzo dobre, wystarczą około dziesięciu metrów, aby całkowicie zatrzymać samochód.

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

 

BIBLIOGRAFIA

 

https://es.wikipedia.org/wiki/Historia_de_la_industria_en_la_Argentina 

https://es.wikipedia.org/wiki/Dinarg_D-200 

https://www.autosdeculto.com.ar/argentinos-dinarg-d200/ 

https://www.testdelayer.com.ar/pruebas/dinarg-d-200.htm 

https://www.kizlarsoruyor.com/arabalar/a164930-arjantin-in-mikro-otomobili-dinarg-d200 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz