Nikt nie powie że Volkswagen to nie jest ważny gracz na światowym rynku motoryzacyjnym. Ogrom produkcji i nowatorstwo dobitnie świadczy o roli jaką odgrywa. Jeśli jednak, weźmiemy pod uwagę dorobek tej niemieckiej firmy, w produkcji samochodów służących, nie tylko do komunikacji między punktami A i B ale bardziej mających sprawiać przyjemność z jazdy, to okaże się on dosyć skromny. Laikowi będzie dość trudno wymienić Volkswageny do zabawy. Wszyscy chyba pamiętamy trzy generacje Scirocco, Corrado, niedanego Eosa. Starsi pamiętają dwie generacje Karmann Ghia. Celowo pomijam tu różne usportowione wersje Golfa czy Polo. To jednak nie wszystko. Byli bowiem styliści, którzy już w latach 40 i 50-tych XXw. kombinowali jak z paskudnego garbusa Typ 1, zrobić samochód ładny i dający przyjemność z jazdy.
Do takich konstruktorów należą właśnie bracia Ernst i Fritz Beutler.
Już w maju 1948 r, trzy lata po zakończeniu wojny, dwaj Szwajcarzy, bracia Ernst i Fritz Beutler zakładają firmę Carrosserie Gebrüder Beutler (właściwie Carrosserie Beutler & Co., Gebrüder Ernst und Fritz Beutler).
Młodszy z braci Ernst pracę na własny rachunek rozpoczął jeszcze wcześniej bo już w 1946 roku. Obaj pracowali wcześniej w firmach zajmujących się naprawami i budową karoserii samochodowych. Zdobyli tam całkiem niezłe umiejętności i doświadczenie. Nie zaczynali więc od zera.
Niewiele później zrealizowali pierwsze pod własnym szyldem zamówienie na skarosowanie podwozia francuskiego Salmsona.
Salmson
Póki siedziba Porsche mieściła się w austriackim Gmünd, bracia Beutler wykonali też sześć nadwozi dla nowego, bazującego na Garbusie modelu 356 – w tym prototyp kabrioletu, który pokazano na targach w Genewie w 1949 r.
Porsche 356 'Gmünd-Beutler' Cabriolet 1948
FOT. BONHAMS
Porsche 356 oczywiście nie było jedynym autem, które bazowało na tanim Volkswagenie Garbusie. W 1955 roku sam VW wprowadził przecież w 1955 r. bardzo udany stylistycznie Karmann Ghia.
Porsche 356B 1600S (616/2) T5 Coupe by Beutler
1958 Simca Aronde Beutler Coupé
Karmann Ghia cieszył się sporym zainteresowaniem klientów. Mimo to bracia Beutler postanowili zrobić Garbusa po swojemu.
W 1958 r. ponownie nawiązali oni współpracę z firmą Porsche. Dzięki czemu uzyskali zgodę na użycie jako bazy Porsche 356B Super 90 do budowy własnego projektu. Ciekawostką jest fakt, że ten model Porsche nie był wówczas jeszcze wprowadzony do produkcji.
FOT. BONHAMS
Szwajcarzy wydłużyli podłogę modelu 356 o 25 cm. Przy pracach nad autem korzystali z pomocy inżynierów Porsche'a. Powstał samochód nie tylko dłuższy od zwykłego Garbusa o 28 cm. Był także szerszy o 5 cm.
Jeśli ktoś z Was ma ochotę wesprzeć mnie tak by moje artykuły o motoryzacji, turystyce i dobrej kuchni były jeszcze ciekawsze zawsze może postawić mi wirtualną kawę. Możecie też u mnie zamówić artykuł o interesującym Was samochodzie lub motocyklu.
Był przy tym o wiele ładniejszy niż Karmann Ghia. Był smuklejszy i sprawiał wrażenie samochodu o klasę wyżej niż w był w rzeczywistości. Niestety był też samochodem droższym od Porsche mimo że większość ze zbudowanych 28 egzemplarzy dysponowało seryjnym układem napędowym Garbusa. Były to jednostki o poj.1,1-litra, i mocy na poziomie zaledwie 25 KM. Nawet gdyby to były większe silniki 1,2-litra o mocy 30 KM to i tak był to słaby pojazd. Dopiero w 1960 pojawił się silnik o mocy 34 KM.
FOT. BONHAMS
Bardziej wymagającym klientom oferowano także silniki 1.3 i 1.6 z Porsche o mocach odpowiednio 44 lub 60 KM. Mimo tego podstawowe wersje coupe braci Beutler jeździło jednak znacznie lepiej od Garbusa. Z racji większych rozmiarów było też cięższe o 46 kg. Środek ciężkości był umieszczony wyraźnie niżej, Samochód był bardziej stabilny. Poza tym auto było bardziej aerodynamiczne. Wyższy był także komfort jazd. Fotele zostały opracowane specjalnie dla tego modelu samochodu.
FOT. WIKIPEDIA.DE
Stylistycznie karoseria czerpie wiele z różnych samochodów tej epoki. Udało się uniknąć podobieństw, zarówno do VW typ 1, typ 3, Karmann Ghia 1 serii czy też Porsche 356. Mimo to wiele elementów tych samochodów zostało wykorzystanych przy jego budowie. Można dopatrzyć się także wpływów włoskich z Lancii czy Alfy Romeo ale także z Mercedesa.
FOT. BONHAMS
Również wnętrze samochodu zostało zaprojektowane tak by zapewnić maksymalny komfort i pozytywne doznania estetyczne. Ciekawym detalem jest zegarek umieszczony w centrum kierownicy.
FOT. BONHAMS
Deska rozdzielcza w niczym nie przypominała tej z Volkswagena czy Porsche'a
FOT. BONHAMS
Niestety, do naszych czasów zachowało się ledwie kilka egzemplarzy. Większość raczej w opłakanym stanie. Ceny auta w idealnym stanie przekraczają 700 tyś złotych.
FOT. BONHAMS
Bracia Beutler budowali jeszcze wiele innych samochodów na bazie Volkswagena i Porsche ale także wielu inny firm. Postaram się Wam o nich też napisać.Teraz tylko kilka przykładów dla zaostrzenia apetytu.
VW Käfer Pickup von Beutler 1951
Maico 500 Sport z nadwoziem Beutler
BIBLIOGRAFIA
https://www.rmw.lv/car/en/356b-1600s-6162-t5-coupe-by-beutler
https://spidersweb.pl/autoblog/beutler-garbus-na-sprzedaz/
https://www.rmw.lv/car/en/356b-1600s-6162-t5-coupe-by-beutler
https://die-testfahrer.com/2019/11/08/made-in-austria-der-porsche-356-aus-gmuend/
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz