Translate

wtorek, 14 listopada 2023

#462 - VW - Porsche BEUTLER Coupe

Beutler Volkswagen Porsche Coupé, 1957 [Auta5P ID:18111 EN] 


 Nikt nie powie że Volkswagen to nie jest ważny gracz na światowym rynku motoryzacyjnym. Ogrom produkcji i nowatorstwo dobitnie świadczy o roli jaką odgrywa. Jeśli jednak, weźmiemy pod uwagę dorobek tej niemieckiej firmy, w produkcji samochodów służących, nie tylko do komunikacji między punktami A i B ale bardziej mających sprawiać przyjemność z jazdy, to okaże się on dosyć skromny. Laikowi będzie dość trudno wymienić Volkswageny do zabawy. Wszyscy chyba pamiętamy trzy generacje Scirocco, Corrado, niedanego Eosa. Starsi pamiętają dwie generacje Karmann Ghia. Celowo pomijam tu różne usportowione wersje Golfa czy Polo. To jednak nie wszystko. Byli bowiem styliści, którzy już w latach 40 i 50-tych XXw. kombinowali jak z paskudnego garbusa Typ 1, zrobić samochód ładny i dający przyjemność z jazdy.Beutler Volkswagen - Page 2 - COACHBUILD.com

  Do takich konstruktorów należą właśnie bracia Ernst i Fritz Beutler.

 Porsche Beutler 696 Spezial-Coupe 1957 | Porsche, Classic sports cars,  Classic cars 

Już w maju 1948 r, trzy lata po zakończeniu wojny, dwaj Szwajcarzy, bracia Ernst i Fritz Beutler zakładają firmę Carrosserie Gebrüder Beutler (właściwie Carrosserie Beutler & Co., Gebrüder Ernst und Fritz Beutler).  

Młodszy z braci Ernst pracę na własny rachunek rozpoczął jeszcze wcześniej bo już w 1946 roku.  Obaj pracowali wcześniej w firmach zajmujących się naprawami i budową karoserii samochodowych. Zdobyli tam całkiem niezłe umiejętności i doświadczenie. Nie zaczynali więc od zera. 

Niewiele później zrealizowali pierwsze pod własnym szyldem zamówienie na skarosowanie podwozia francuskiego Salmsona. 

 

Salmson

Póki siedziba Porsche mieściła się w austriackim Gmünd, bracia Beutler wykonali też sześć nadwozi dla nowego, bazującego na Garbusie modelu 356 – w tym prototyp kabrioletu, który pokazano na targach w Genewie w 1949 r.

1948 Porsche 356 'Gmünd-Beutler' Cabriolet (the oldest surviving production  Porsche) | Vintage porsche, Porsche 356, Classic porsche 

Porsche 356 'Gmünd-Beutler' Cabriolet 1948

Garbus na sprzedaż

FOT. BONHAMS

Porsche 356 oczywiście nie było jedynym autem, które bazowało na tanim Volkswagenie Garbusie. W 1955 roku sam VW wprowadził przecież w 1955 r. bardzo udany stylistycznie Karmann Ghia.

Porsche 356B 1600S (616/2) T5 Coupe by Beutler - Porsche 

Porsche 356B 1600S (616/2) T5 Coupe by Beutler

 1958 Simca Aronde Beutler Coupé

1958 Simca Aronde Beutler Coupé

 

Karmann Ghia cieszył się sporym zainteresowaniem klientów. Mimo to bracia Beutler  postanowili zrobić Garbusa po swojemu.

W 1958 r. ponownie nawiązali oni współpracę z firmą Porsche. Dzięki czemu uzyskali zgodę na użycie jako bazy Porsche 356B Super 90 do budowy własnego projektu. Ciekawostką jest fakt, że ten model Porsche nie był wówczas jeszcze wprowadzony do produkcji.


Garbus na sprzedaż

FOT. BONHAMS

Szwajcarzy wydłużyli podłogę modelu 356 o 25 cm.  Przy pracach nad autem korzystali z pomocy inżynierów Porsche'a. Powstał samochód nie tylko dłuższy od zwykłego Garbusa o 28 cm. Był także szerszy o 5 cm. 

Jeśli ktoś z Was ma ochotę wesprzeć mnie tak by moje artykuły o motoryzacji, turystyce i dobrej kuchni były jeszcze ciekawsze zawsze może postawić mi wirtualną kawę. Możecie też u mnie zamówić artykuł o interesującym Was samochodzie lub motocyklu.

buycoffee.to/meskibigos

   

 

Był przy tym o wiele ładniejszy niż Karmann Ghia. Był smuklejszy i sprawiał wrażenie samochodu o klasę wyżej niż w był w rzeczywistości. Niestety był też samochodem droższym od Porsche mimo że większość ze zbudowanych 28 egzemplarzy dysponowało seryjnym układem napędowym Garbusa. Były to jednostki o poj.1,1-litra, i mocy na poziomie zaledwie 25 KM. Nawet gdyby to były większe silniki 1,2-litra o mocy 30 KM to i tak był to słaby pojazd. Dopiero w 1960 pojawił się silnik o mocy 34 KM.



 

Garbus na sprzedaż

FOT. BONHAMS

Bardziej wymagającym klientom oferowano także silniki 1.3 i 1.6 z Porsche o mocach odpowiednio 44 lub 60 KM. Mimo tego podstawowe wersje coupe braci Beutler jeździło jednak znacznie lepiej od Garbusa. Z racji większych rozmiarów było też cięższe o 46 kg. Środek ciężkości był umieszczony wyraźnie niżej, Samochód był bardziej stabilny. Poza tym auto było bardziej aerodynamiczne. Wyższy był także komfort jazd.  Fotele zostały opracowane specjalnie dla tego modelu samochodu.

FOT. BONHAMS

undefined

FOT. WIKIPEDIA.DE

Stylistycznie karoseria czerpie wiele z różnych samochodów tej epoki. Udało się uniknąć podobieństw, zarówno do VW typ 1, typ 3, Karmann Ghia 1 serii czy też Porsche 356. Mimo to wiele elementów tych samochodów zostało wykorzystanych przy jego budowie. Można dopatrzyć się także wpływów włoskich z Lancii czy Alfy Romeo ale także z Mercedesa.

FOT. BONHAMS

Również wnętrze samochodu zostało zaprojektowane tak by zapewnić maksymalny komfort i pozytywne doznania estetyczne. Ciekawym detalem jest zegarek umieszczony w centrum kierownicy.

FOT. BONHAMS

Garbus na sprzedaż

 FOT. BONHAMS

Deska rozdzielcza w niczym nie przypominała tej z Volkswagena czy Porsche'a

FOT. BONHAMS

Niestety, do naszych czasów zachowało się ledwie kilka egzemplarzy. Większość raczej w opłakanym stanie. Ceny auta w idealnym stanie przekraczają 700 tyś złotych.


Garbus na sprzedaż

FOT. BONHAMS

Bracia Beutler budowali jeszcze wiele innych samochodów na bazie Volkswagena i Porsche ale także wielu inny firm. Postaram się Wam o nich też napisać.Teraz tylko kilka przykładów dla zaostrzenia apetytu.

undefined 

VW Käfer Pickup von Beutler 1951

 undefined

 Maico 500 Sport z nadwoziem Beutler

BIBLIOGRAFIA

https://www.rmw.lv/car/en/356b-1600s-6162-t5-coupe-by-beutler

https://spidersweb.pl/autoblog/beutler-garbus-na-sprzedaz/ 

https://www.rmw.lv/car/en/356b-1600s-6162-t5-coupe-by-beutler 

https://die-testfahrer.com/2019/11/08/made-in-austria-der-porsche-356-aus-gmuend/

 

 

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz