O Argentyńskiej motoryzacji i
produkowanych tam samochodach w Polsce naprawdę nie wiele wiadomo.
Ostatnio jednak, trochę się w tej materii zmienia. A to za sprawą
Polskiego Fiata 125p, który w naszym kraju stał się, niemal że,
przedmiotem kultu. Nie będę tu nikogo krytykował bo sam zaliczam się do
miłośników tego samochodu i w swoim życiu przepuściłem przez swoje ręce
kilka egzemplarzy tego auta. Podobne, prawie identyczne auto produkowano
właśnie w Argentynie oprócz oryginalnego Fiata 125. Uważni czytelnicy
Męskiego Bigosu zapewne pamiętają artykuły o tych właśnie samochodach.
Jeśli ktoś nie czytał to odsyłam do biblioteki bloga
No
tak, Fiat to jednak nie cała argentyńska motoryzacja. Poza nim na
tamtejszym rynku obecne a produkowane w tym kraju były Siam, DKW,
Chevrolet, Ford, IKA Torino, Isard, Jusicialista, Linea Dodge, Opel,
Peugeot, Rambler, Renault, Valiant, VW i jeszcze parę innych. Postaram
się przybliżyć Wam te konstrukcje i man nadzieję że się Wam spodobają.
Po maleńkim, argentyńskim, mikrosamochodzie Dinarg D-200 czas na coś większego i w rozmiarach prawdziwego samochodu osobowego. Przed nami Siam Di Tella 1500.
Siam Di Tella 1500 to samochód osobowy segmentu D produkowany w Argentynie, na licencji British Motor Corporation Ltd.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Pragnę
tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i
postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi ona tworzyć jeszcze ciekawsze
felietony o motoryzacji.
buycoffee.to/meskibigos
Nadwozie jest dziełem włoskiej firmy Pininfarina. Podobnie jak Polski Fiat 125p oraz argentyński Fiat 1600 były kompilacją włoskiego Fiata 125 z Fiatem 1300/1500, tak ten samochód był połączeniem kilku innych modeli. Czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowe wersje wiejskie kombi Traveller łączą przód od Rileya 4/68 z tylnym wykończeniem Austina Cambridge. Bazą konstrukcji był zaś Austin A-55 i A-60
Austin A-55
Rileya 4/68
Austin Cambridge
Siam Di TellaTraveller
Specjalnie w tym kraju opracowano wersję pick-up o masie 500 kg o nazwie Siam Di Tella Argenta.
Siam Di Tella Argenta.
Siam Di Tella Argenta Double Cabin
Pojazd wyposażony jest w czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 1489 cm3, który wytwarza moc 56 KM (42 kW) przy 4500 obr./min. Posiada manualną skrzynię biegów, z czterema biegami do przodu i jednym do tyłu. Jego maksymalna prędkość wynosi 117 km/h. W zużyciu paliwa: co 25,3 km zużywa jeden litr. Zbiornik paliwa ma pojemność 46 litrów (na pełnym zbiorniku może przejechać 1100 km)
Historia
Siam Di Tella Magnette. Firma Siam Di Tella powstała w 1911 roku.
SIAM (skrót od Servicio Industrial Amasadoras Mecánicas, dawniej SIAM Di Tella) to argentyńska marka sprzętu AGD, obecnie należąca do „Grupo Industrial Newsan”, lidera segmentu w regionie.
Pierwotna firma „Siam Di Tella” została założona w Buenos Aires przez Torcuato di Tella w 1911 roku, zajmując się produkcją mechanicznych maszyn do pieczenia chleba.
Następnie dywersyfikowano produkcję poprzez włączenie produkcji lodówek, pralek, kuchni, telewizorów, skuterów, samochodów dostawczych, samochodów osobowych oraz elementów dla przemysłu prywatnego i sektora publicznego, takich jak urządzenia do pompowania oleju, duże transformatory elektryczne, rury stalowe i generatory do lokomotywy spalinowo-elektryczne.
W latach czterdziestych XX wieku firma stała się największym przemysłem obróbki metali w Ameryce Południowej.
Firma została znacjonalizowana w 1972 r., a w 1986 r., za rządów Raúla Alfonsína, została rozwiązana i sprzedana oddzielnie trzem prywatnym grupom biznesowym (Techint, Pérez Companc i Aurora).
Po zabezpieczeniu praw do marki „SIAM” firma Newsan ponownie otworzyła dawną fabrykę Siam Di Tella w Piñeiro w Buenos Aires w dniu 30 kwietnia 2014 r., inwestując ponad 35 mln dolarów.
Obecnie Newsan (firma zatrudniająca ponad 3500 pracowników i posiadająca licencję Sanyo, Philco i innych firm elektronicznych) produkuje lodówki pod marką „SIAM” w fabryce w Piñeiro.
Dystrybutor paliw firmy Siam
Nowoczesne pralki, piecyki, lodówki, produkowane często w oparciu o umowy z producentami takimi jak Bosch, Electrolux, sprzedawały się wyśmienicie na chłonnym rynku argentyńskim. Również rozwijał się eksport do innych krajów Ameryki Południowej.
Sukces firmy Siam Di Tella zachęcił jej właścicieli do rozszerzenia działalności na inne obszary produkcyjne. W ten sposób wyprodukowali później odnoszące sukcesy lodówki elektryczne Siam.
W latach 50-tych, dzięki porozumieniu z włoską firmą Lambretta, w Argentynie zaczęto produkować skutery zwane Siambretta.
Siam Di Tella Automotores SA powstała w wyniku decyzji firmy Siam, dotychczas zajmującej się wyłączną produkcją sprzętu AGD, o rozpoczęciu działalności w branży motoryzacyjnej. Decyzja ta miała na celu wykorzystanie nowego Programu Promocji Przemysłu Motoryzacyjnego, zapoczątkowanego przez rząd Arturo Frondiziego w 1959 roku.
We wspomnianym roku firma została włączona w reżim promocji motoryzacji, co umożliwiło jej produkcję brytyjskich modeli na licencji. Następnie zostaje utworzona Siam Di Tella Automotores SA.
Samochodem wybranym do rozpoczęcia lokalnej produkcji był Austin A-60, nazywany w Argentynie Di Tella 1500, chociaż osłona chłodnicy i detale z przodu odpowiadały Rileyowi 4/68.
Montaż Siam Di Tella 1500.
Na potrzeby produkcji zaadaptowano pusty lokal należący do firmy w miejscowości Monte Chingolo w Buenos Aires. Prace adaptujące obiekt o powierzchni 50 000 metrów kwadratowych rozpoczęły się pod koniec października 1959 r., a po 126 dniach pracy zakład został otwarty 15 marca 1960 r.
Zaledwie dwa tygodnie później, 2 kwietnia, pierwszy Siam Di Tella 1500 zjechał z taśmy. Zapotrzebowanie było bardzo duże i w krótkim czasie, do 2 września wyprodukowano pojazd nr 1000. Linię produkcyjną nadzorowali angielscy technicy z BMC, a głównym celem było skrócenie czasu produkcji w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania, która w pierwszym roku osiągnęła 4000 sztuk.
Ponieważ był to samochód konkurencyjny cenowo, był idealny dla klasy średniej. W następnym roku liczby te potroiły się, wraz z ówczesnym wzrostem produkcji samochodów i przemysłu w ogóle.
Dzięki prostej i niezawodnej mechanice sukces SIAM Di Tella 1500 był znaczny i szybki, stając się w krótkim czasie samochodem idealnym dla rodziny z klasy średniej, a także dla taksówkarzy: z pierwszych 14 500 wyprodukowanych egzemplarzy wykorzystano 3870 jako taksówka.
BMC była jedną z pierwszych firm, które eksperymentowały i produkowały nadwozia samonośne. Model Siam odpowiedział na tę koncepcję i został specjalnie zaprojektowany przez Pininfarinę.
Samochód miał bardzo klasyczną konstrukcję mechaniczną, chłodzony wodą, czterocylindrowy rzędowy silnik z przodu, umieszczony wzdłużnie i napęd na tylne koła, z czterobiegową zsynchronizowaną skrzynią biegów, z wyjątkiem pierwszego i wstecznego.
Na tej samej bazie mechanicznej sedanowi towarzyszyło kombi , wiejski podróżnik Traveler, którego wyprodukowano 1915 sztuk.
Od 1966 roku produkcja była kontynuowana w rękach IKA i jej spółki zależnej CIDASA, która zmieniła nazwy samochodów na oryginalną angielską: Riley, Morris i M.G.
Siam Di Tella 1500 jest wyposażony w silnik serii „B”, pochodzący z Austin, z żeliwnym blokiem, czterosuwowy, benzynowy , z czterema cylindrami rzędowymi, z prostą, solidną i trwałą mechaniką. Jego moc wynosi 56 KM (42 kW) przy 4500 obr./min. Zawory umieszczone są w głowicy (OHV) z tłoczyskami i bocznymi popychaczami. Układ chłodzenia ma wspólny obieg wody z pompą napędzaną przez silnik i ciśnieniowym korkiem chłodnicy.
Układ smarowania wymuszony jest za pomocą pompy olejowej pod ciśnieniem.
Zespół mechaniczny oferuje dwa nietypowe rozwiązania w latach 60-tych w Argentynie: Pierwsze z nich, gaźnik „SU” (Skinner United), wyposażony w zwężkę Venturiego o zmiennym ciągu, sterowaną tłokiem ze stożkowym prętem dozującym (igłą), który reguluje dawkowanie benzyny poprzez jej ruch, w zależności od dokładnego zapotrzebowania silnika przy przyspieszaniu: Informacja o dawkowaniu mieszanki paliwowo-powietrznej kontrolowana jest przez podciśnienie wlotowe, które dociera przez podłączony wąż gumowy do pokrywy zaworów silnika.
Drugą cechą wyróżniającą była pompa paliwa - mechaniczna w większości samochodów - SIAM Di Tella posiada napędzaną elektrycznie pompę membranową marki Lucas (Joseph Lucas Ltd. Birminghan), a także resztę wyposażenia elektrycznego. Urządzenie to znacząco przyczyniło się do oszczędności paliwa.
Wbrew powszechnemu przekonaniu od czasu pojawienia się Dodge'a 1500 (Hillman Avenger w Wielkiej Brytanii), silnik serii „B” nie jest spokrewniony z silnikiem zaprojektowanym przez grupę Rootes dla Chryslera. Należy zaznaczyć, że seria „B”, z kolejnymi modyfikacjami od czasu jej podstawowego stworzenia w 1936 roku przez Austina, z niewielkimi wariantami, do których zalicza się ten utożsamiany z Austinem Ambasador z Indii – indyjski sedan oparty na Morrisie Oxford Mk.1, również słynie głównie jako taxi – uważany jest za silnik najdłużej produkowany nieprzerwanie; w ten sam sposób, w jaki gaźnik Skinner United (S.U.) jest uważany za najlepiej sprzedający się w całej historii gaźników, w obu przypadkach na całym świecie.
Siam 1500 to przestronny samochód, należący do segmentu „D”, mieszczący pięć osób łącznie z kierowcą. Ma długość 4520 mm, szerokość 1620 mm i wysokość 1520 mm. Rozstaw osi wynosi 2520 mm. Rozstaw kół przednich wynosił 1241 mm, a rozstaw tylny 1267 mm. Prześwit wynosił 17 mm. Miał koła 4 1/2 J x 4, a rozmiar opon wynosił 5,90x14 przy ciśnieniu 23 Lb/pg2 dla przednich kół i 25 Lb/pg2 dla tylnych kół. Przybliżona masa w stanie gotowym do jazdy wynosiła 1090 kg.
Fakt dodania do konstrukcji samonośnej wzmocnienia dwóch belek wzdłużnych przegubami, zwłaszcza tej, która podpierała silnik i zawieszenie, sprawił, że był to samochód szczególnie wytrzymały. Posiadał zbiornik paliwa wygodnie umiejscowiony w bezpiecznym miejscu, nad tylną osią, wewnątrz bagażnika, o maksymalnej pojemności 46 litrów.
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów SIAM 1500 ma cztery biegi, z synchronizowanymi biegami 2. przy 50 km/h, 3. przy 83 km/h i 4. przy 117 km/h, i uruchamiana jest za pomocą dźwigni umieszczonej obok kolumny kierunku.
Sprzęgło suche konstrukcji Borg & Beck. Naciśnięcie pedału w celu włączenia pierwszego biegu jest krótkie, natomiast skok w celu włączenia biegu jest długi.
Zawieszenie Siam 1500 zostało bardzo docenione: zapewnia miękką, cichą i wygodną jazdę, a jednocześnie jest w stanie wytrzymać duże naciski. Zawieszenie przedniej osi to odkształcalny trapez z zawartymi w nim cewkami i amortyzatorami typu Armstrong. Tylna oś jest sztywna, z napędem Hotchkiss, z wzdłużnymi elastycznymi amortyzatorami Armstrong Super.
Hamulce hydrauliczne z taśmami i bębnami, pochodzenia Girling, działają na wszystkie cztery koła. Hamulec ręczny jest mechaniczny, uruchamiany na tylnych kołach za pomocą dźwigni umieszczonej po lewej stronie fotela kierowcy oraz linki.
Aby wyposażyć go zgodnie z kompatybilnością z argentyńskimi drogami, zmodyfikowano zawieszenie, wzmacniając przednią oś i mocowanie tylnych amortyzatorów.
Inne funkcje
Instrumenty marki Smiths obejmowały prędkościomierz, licznik dzienny i całkowity, wskaźniki temperatury silnika i ciśnienia oleju. Ponieważ akumulator był zasilany przez dynamo, posiadał oryginalną lampkę ostrzegawczą składającą się z czerwonego światła, które zapalało się jako sygnał rozładowania. Ponieważ to urządzenie ładowało akumulator tylko przy określonym trybie obrotów, zwykle dodawano analogowy wskaźnik natężenia/napięcia. Koło zapasowe było wygodnie przechowywane pod podłogą bagażnika, umieszczone w metalowej płycie, która opadała za pomocą przekładni ślimakowej obsługiwanej z wnętrza bagażnika za pomocą korby. Urządzenie to było szczególnie wygodne, ponieważ pozwalało uniknąć konieczności wyjmowania bagażu w przypadku konieczności wymiany koła. Z drugiej strony wspomniana korba miała inne zastosowanie: umożliwiała uruchomienie silnika bez interwencji rozrusznika w przypadku awarii lub utraty naładowania akumulatora, przy czym samochody te były ostatnimi wyprodukowanymi w Argentynie z mocowaniem uchwytu, które umożliwiało zaczepiany był do dolnego koła pasowego silnika poprzez przeznaczoną do tego szczelinę pośrodku zderzaka.
Produkcja
Produkcja Siam Di Tella
Di Tella 1500 (Sedan) (1959-1966): 45785
Traveler Di Tella (wiejski) (1963–1966): 1915
Razem: 47 700
To tyle o tym pięknym samochodzie i historii firmy która go produkowała.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
BIBLIOGRAFIA
Ciekawy i interesujacy materjal czekam juz na nastepne powodzenia
OdpowiedzUsuńDziękuję
Usuń