Translate

wtorek, 14 listopada 2023

#463 - SIAM DI TELLA 1500

 undefined 

O Argentyńskiej motoryzacji i produkowanych tam samochodach w Polsce naprawdę nie wiele wiadomo. Ostatnio jednak, trochę się w tej materii zmienia. A to za sprawą Polskiego Fiata 125p, który w naszym kraju stał się, niemal że, przedmiotem kultu. Nie będę tu nikogo krytykował bo sam zaliczam się do miłośników tego samochodu i w swoim życiu przepuściłem przez swoje ręce kilka egzemplarzy tego auta. Podobne, prawie identyczne auto produkowano właśnie w Argentynie oprócz oryginalnego Fiata 125. Uważni czytelnicy Męskiego Bigosu zapewne pamiętają artykuły o tych właśnie samochodach. Jeśli ktoś nie czytał to odsyłam do biblioteki bloga2016-02-20-10.45

No tak, Fiat to jednak nie cała argentyńska motoryzacja. Poza nim na tamtejszym rynku obecne a produkowane w tym kraju były Siam, DKW, Chevrolet, Ford, IKA Torino, Isard, Jusicialista, Linea Dodge, Opel, Peugeot, Rambler, Renault, Valiant, VW i jeszcze parę innych. Postaram się przybliżyć Wam te konstrukcje i man nadzieję że się Wam spodobają.

 

 undefined  

 Po maleńkim, argentyńskim, mikrosamochodzie Dinarg D-200 czas na coś większego i w rozmiarach prawdziwego samochodu osobowego. Przed nami Siam Di Tella 1500.

 undefined  


undefined


Siam Di Tella 1500 to samochód osobowy segmentu D produkowany w Argentynie, na licencji British Motor Corporation Ltd.

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

 Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi ona tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji. 

buycoffee.to/meskibigos

  

Nadwozie jest dziełem włoskiej firmy Pininfarina. Podobnie jak Polski Fiat 125p oraz argentyński Fiat 1600 były kompilacją włoskiego Fiata 125 z Fiatem 1300/1500, tak ten samochód był połączeniem kilku innych modeli. Czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowe wersje wiejskie kombi Traveller łączą przód od Rileya 4/68 z tylnym wykończeniem Austina Cambridge. Bazą konstrukcji był zaś Austin A-55 i A-60

Lot 37 - 1958 Austin A55 Saloon  

Austin A-55

  Riley 4/68 and 4/72 - Classic Car Review | Honest John 

Rileya 4/68

 Austin Cambridge - Wikipedia

 Austin Cambridge

Siam Di Tella Traveller | Compras, Cosas para comprar

Siam Di TellaTraveller

Specjalnie w tym kraju opracowano wersję pick-up o masie 500 kg o nazwie Siam Di Tella Argenta.  

 Siam Di Tella Argenta (Argentina) | Autos argentinos, Autos exoticos, Autos 

Siam Di Tella Argenta. 

Siam Di Tella Doble Cabina | MercadoLibre 📦

Siam Di Tella Argenta Double Cabin

Pojazd wyposażony jest w czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 1489 cm3, który wytwarza moc 56 KM (42 kW) przy 4500 obr./min. Posiada manualną skrzynię biegów, z czterema biegami do przodu i jednym do tyłu. Jego maksymalna prędkość wynosi 117 km/h. W zużyciu paliwa: co 25,3 km zużywa jeden litr. Zbiornik paliwa ma pojemność 46 litrów (na pełnym zbiorniku może przejechać 1100 km)



undefined 


Historia 
 
Siam Di Tella Magnette.  Firma Siam Di Tella powstała w 1911 roku.
SIAM (skrót od Servicio Industrial Amasadoras Mecánicas, dawniej SIAM Di Tella) to argentyńska marka sprzętu AGD, obecnie należąca do „Grupo Industrial Newsan”, lidera segmentu w regionie. 
Pierwotna firma „Siam Di Tella” została założona w Buenos Aires przez Torcuato di Tella w 1911 roku, zajmując się produkcją mechanicznych maszyn do pieczenia chleba.  
 
Następnie dywersyfikowano produkcję poprzez włączenie produkcji lodówek, pralek, kuchni, telewizorów, skuterów, samochodów dostawczych, samochodów osobowych oraz elementów dla przemysłu prywatnego i sektora publicznego, takich jak urządzenia do pompowania oleju, duże transformatory elektryczne, rury stalowe i generatory do lokomotywy spalinowo-elektryczne.  Siam Di Tella Usado en Mendoza, deRuedas
 
W latach czterdziestych XX wieku firma stała się największym przemysłem obróbki metali w Ameryce Południowej. Firma została znacjonalizowana w 1972 r., a w 1986 r., za rządów Raúla Alfonsína, została rozwiązana i sprzedana oddzielnie trzem prywatnym grupom biznesowym (Techint, Pérez Companc i Aurora). 
 
Po zabezpieczeniu praw do marki „SIAM” firma Newsan ponownie otworzyła dawną fabrykę Siam Di Tella w Piñeiro w Buenos Aires w dniu 30 kwietnia 2014 r., inwestując ponad 35 mln dolarów. Obecnie Newsan (firma zatrudniająca ponad 3500 pracowników i posiadająca licencję Sanyo, Philco i innych firm elektronicznych) produkuje lodówki pod marką „SIAM” w fabryce w Piñeiro.
 undefined Dystrybutor paliw firmy Siam
 
Nowoczesne pralki, piecyki, lodówki, produkowane często w oparciu o umowy z producentami takimi jak Bosch, Electrolux, sprzedawały się wyśmienicie na chłonnym rynku argentyńskim. Również rozwijał się eksport do innych krajów Ameryki Południowej.
 Heladera Siam Di Tella | MercadoLibre 📦 Fundación IDA on Instagram: "SIAM DI TELLA + AGENS 👉 Piezas de la  colección de IDA en la exhibición “Del cielo a casa. Conexiones e  intermitencias en la cultura material argentina” en @
Sukces firmy Siam Di Tella zachęcił jej właścicieli do rozszerzenia działalności na inne obszary produkcyjne. W ten sposób wyprodukowali później odnoszące sukcesy lodówki elektryczne Siam.  
W latach 50-tych, dzięki porozumieniu z włoską firmą Lambretta, w Argentynie zaczęto produkować skutery zwane Siambretta.  
 
 [img] 
 [img] Brak dostępnego opisu zdjęcia.
 
Siam Di Tella Automotores SA powstała w wyniku decyzji firmy Siam, dotychczas zajmującej się wyłączną produkcją sprzętu AGD, o rozpoczęciu działalności w branży motoryzacyjnej. Decyzja ta miała na celu wykorzystanie nowego Programu Promocji Przemysłu Motoryzacyjnego, zapoczątkowanego przez rząd Arturo Frondiziego w 1959 roku. 
We wspomnianym roku firma została włączona w reżim promocji motoryzacji, co umożliwiło jej produkcję brytyjskich modeli na licencji.  Następnie zostaje utworzona Siam Di Tella Automotores SA.  
Samochodem wybranym do rozpoczęcia lokalnej produkcji był Austin A-60, nazywany w Argentynie Di Tella 1500, chociaż osłona chłodnicy i detale z przodu odpowiadały Rileyowi 4/68. Montaż Siam Di Tella 1500. 
 
Na potrzeby produkcji zaadaptowano pusty lokal należący do firmy w miejscowości Monte Chingolo w Buenos Aires. Prace adaptujące obiekt o powierzchni 50 000 metrów kwadratowych rozpoczęły się pod koniec października 1959 r., a po 126 dniach pracy zakład został otwarty 15 marca 1960 r.
 
Zaledwie dwa tygodnie później, 2 kwietnia, pierwszy Siam Di Tella 1500 zjechał z taśmy. Zapotrzebowanie było bardzo duże i w krótkim czasie, do 2 września wyprodukowano pojazd nr 1000. Linię produkcyjną nadzorowali angielscy technicy z BMC, a głównym celem było skrócenie czasu produkcji w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania, która w pierwszym roku osiągnęła 4000 sztuk. 
 
Ponieważ był to samochód konkurencyjny cenowo, był idealny dla klasy średniej. W następnym roku liczby te potroiły się, wraz z ówczesnym wzrostem produkcji samochodów i przemysłu w ogóle. Dzięki prostej i niezawodnej mechanice sukces SIAM Di Tella 1500 był znaczny i szybki, stając się w krótkim czasie samochodem idealnym dla rodziny z klasy średniej, a także dla taksówkarzy: z pierwszych 14 500 wyprodukowanych egzemplarzy wykorzystano 3870 jako taksówka.  CRUISER - Clásicos en escala 1/43 (1:43 Classics): SIAM DI TELLA TAXI DE  BUENOS AIRES (1963)
 
BMC była jedną z pierwszych firm, które eksperymentowały i produkowały nadwozia samonośne. Model Siam odpowiedział na tę koncepcję i został specjalnie zaprojektowany przez Pininfarinę. Samochód miał bardzo klasyczną konstrukcję mechaniczną, chłodzony wodą, czterocylindrowy rzędowy silnik z przodu, umieszczony wzdłużnie i napęd na tylne koła, z czterobiegową zsynchronizowaną skrzynią biegów, z wyjątkiem pierwszego i wstecznego.  
 
Na tej samej bazie mechanicznej sedanowi towarzyszyło kombi , wiejski podróżnik Traveler, którego wyprodukowano 1915 sztuk.  
 
Od 1966 roku produkcja była kontynuowana w rękach IKA i jej spółki zależnej CIDASA, która zmieniła nazwy samochodów na oryginalną angielską: Riley, Morris i M.G.  








 
 Siam Di Tella 1500 jest wyposażony w silnik serii „B”, pochodzący z Austin, z żeliwnym blokiem, czterosuwowy, benzynowy , z czterema cylindrami rzędowymi, z prostą, solidną i trwałą mechaniką. Jego moc wynosi 56 KM (42 kW) przy 4500 obr./min. Zawory umieszczone są w głowicy (OHV) z tłoczyskami i bocznymi popychaczami. Układ chłodzenia ma wspólny obieg wody z pompą napędzaną przez silnik i ciśnieniowym korkiem chłodnicy. 
Układ smarowania wymuszony jest za pomocą pompy olejowej pod ciśnieniem.  
 
Zespół mechaniczny oferuje dwa nietypowe rozwiązania w latach 60-tych w Argentynie: Pierwsze z nich, gaźnik „SU” (Skinner United), wyposażony w zwężkę Venturiego o zmiennym ciągu, sterowaną tłokiem ze stożkowym prętem dozującym (igłą), który reguluje dawkowanie benzyny poprzez jej ruch, w zależności od dokładnego zapotrzebowania silnika przy przyspieszaniu: Informacja o dawkowaniu mieszanki paliwowo-powietrznej kontrolowana jest przez podciśnienie wlotowe, które dociera przez podłączony wąż gumowy do pokrywy zaworów silnika.  
Drugą cechą wyróżniającą była pompa paliwa - mechaniczna w większości samochodów - SIAM Di Tella posiada napędzaną elektrycznie pompę membranową marki Lucas (Joseph Lucas Ltd. Birminghan), a także resztę wyposażenia elektrycznego. Urządzenie to znacząco przyczyniło się do oszczędności paliwa.  
 
Wbrew powszechnemu przekonaniu od czasu pojawienia się Dodge'a 1500 (Hillman Avenger w Wielkiej Brytanii), silnik serii „B” nie jest spokrewniony z silnikiem zaprojektowanym przez grupę Rootes dla Chryslera. Należy zaznaczyć, że seria „B”, z kolejnymi modyfikacjami od czasu jej podstawowego stworzenia w 1936 roku przez Austina, z niewielkimi wariantami, do których zalicza się ten utożsamiany z Austinem Ambasador z Indii – indyjski sedan oparty na Morrisie Oxford Mk.1, również słynie głównie jako taxi – uważany jest za silnik najdłużej produkowany nieprzerwanie; w ten sam sposób, w jaki gaźnik Skinner United (S.U.) jest uważany za najlepiej sprzedający się w całej historii gaźników, w obu przypadkach na całym świecie.  
 
 Siam 1500 to przestronny samochód, należący do segmentu „D”, mieszczący pięć osób łącznie z kierowcą. Ma długość 4520 mm, szerokość 1620 mm i wysokość 1520 mm. Rozstaw osi wynosi 2520 mm. Rozstaw kół przednich wynosił 1241 mm, a rozstaw tylny 1267 mm. Prześwit wynosił 17 mm. Miał koła 4 1/2 J x 4, a rozmiar opon wynosił 5,90x14 przy ciśnieniu 23 Lb/pg2 dla przednich kół i 25 Lb/pg2 dla tylnych kół. Przybliżona masa w stanie gotowym do jazdy wynosiła 1090 kg.  
 
Fakt dodania do konstrukcji samonośnej wzmocnienia dwóch belek wzdłużnych przegubami, zwłaszcza tej, która podpierała silnik i zawieszenie, sprawił, że był to samochód szczególnie wytrzymały. Posiadał zbiornik paliwa wygodnie umiejscowiony w bezpiecznym miejscu, nad tylną osią, wewnątrz bagażnika, o maksymalnej pojemności 46 litrów. 
 
Skrzynia biegów Skrzynia biegów SIAM 1500 ma cztery biegi, z synchronizowanymi biegami 2. przy 50 km/h, 3. przy 83 km/h i 4. przy 117 km/h, i uruchamiana jest za pomocą dźwigni umieszczonej obok kolumny kierunku.  
Sprzęgło suche konstrukcji Borg & Beck. Naciśnięcie pedału w celu włączenia pierwszego biegu jest krótkie, natomiast skok w celu włączenia biegu jest długi.  

Zawieszenie Siam 1500 zostało bardzo docenione: zapewnia miękką, cichą i wygodną jazdę, a jednocześnie jest w stanie wytrzymać duże naciski. Zawieszenie przedniej osi to odkształcalny trapez z zawartymi w nim cewkami i amortyzatorami typu Armstrong. Tylna oś jest sztywna, z napędem Hotchkiss, z wzdłużnymi elastycznymi amortyzatorami Armstrong Super. Hamulce hydrauliczne z taśmami i bębnami, pochodzenia Girling, działają na wszystkie cztery koła. Hamulec ręczny jest mechaniczny, uruchamiany na tylnych kołach za pomocą dźwigni umieszczonej po lewej stronie fotela kierowcy oraz linki. Aby wyposażyć go zgodnie z kompatybilnością z argentyńskimi drogami, zmodyfikowano zawieszenie, wzmacniając przednią oś i mocowanie tylnych amortyzatorów. Inne funkcje Instrumenty marki Smiths obejmowały prędkościomierz, licznik dzienny i całkowity, wskaźniki temperatury silnika i ciśnienia oleju. Ponieważ akumulator był zasilany przez dynamo, posiadał oryginalną lampkę ostrzegawczą składającą się z czerwonego światła, które zapalało się jako sygnał rozładowania. Ponieważ to urządzenie ładowało akumulator tylko przy określonym trybie obrotów, zwykle dodawano analogowy wskaźnik natężenia/napięcia. Koło zapasowe było wygodnie przechowywane pod podłogą bagażnika, umieszczone w metalowej płycie, która opadała za pomocą przekładni ślimakowej obsługiwanej z wnętrza bagażnika za pomocą korby. Urządzenie to było szczególnie wygodne, ponieważ pozwalało uniknąć konieczności wyjmowania bagażu w przypadku konieczności wymiany koła. Z drugiej strony wspomniana korba miała inne zastosowanie: umożliwiała uruchomienie silnika bez interwencji rozrusznika w przypadku awarii lub utraty naładowania akumulatora, przy czym samochody te były ostatnimi wyprodukowanymi w Argentynie z mocowaniem uchwytu, które umożliwiało zaczepiany był do dolnego koła pasowego silnika poprzez przeznaczoną do tego szczelinę pośrodku zderzaka.

Produkcja Produkcja Siam Di Tella 
 Di Tella 1500 (Sedan) (1959-1966): 45785 
 Traveler Di Tella (wiejski) (1963–1966): 1915 
 Razem: 47 700  
 
To tyle o tym pięknym samochodzie i historii firmy która go produkowała.
 
 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
 
BIBLIOGRAFIA 
 
 
 

2 komentarze: