WSK 150 to prawdziwy biały kruk wśród polskich motocykli. Produkowano go tylko przez jeden rok w 1960 roku. Z taśmy zakładów w Świdniku zjechało 9988 sztuk tych motocykli. Wytwarzające wcześniej WSK tylko motocykle 125 cm3 na jeden rok rozszerzyło paletę swoich produktów o motocykl klasy 150 cm3. W 1961 roku zaniechano jego wytwarzania i fabryka skupiła się wyłącznie na modelu 125 cm3.
WSK 150
Co prawda konstruktorzy WSK w Świdniku eksperymentowali z motocyklami nawet 250 i 350 cm3. Konstrukcje te były opracowywane, głównie z myślą o sporcie wyczynowym. Na pierwszy motocykl o większej pojemności trzeba było czekać do 1972 roku. Był to motocykl WSK M21W2 z silnikiem konstrukcji inż. Wiatra o pojemności 175 cm3 i mocy 14 KM. Silnik ten był poprzednio stosowany w motocyklach SHL M11W oraz SHL M17 Gazela.
WSK M21W2
Silniki o pojemności 150 cm3 były produkowane w Warszawie w WFM. Stosowano je w motocyklach SHL M06 S32 150 cm3 produkowanych w Kielcach.
SHL MO6 S32 150
WFM M52 OSA z silnikiem S33
Wzrost popularności tych motocykli nie uszedł uwadze decydentów z WSK Świdnik. Postanowili rozszerzyć paletę produkowanych motocykli o model z silnikie 150 cm3. Silniki do tego motocykla także pochodziły z WFM
.
Jeśli ktoś z Was ma ochotę wesprzeć mnie tak by moje artykuły o motoryzacji, turystyce i dobrej kuchni były jeszcze ciekawsze zawsze może postawić mi wirtualną kawę. Możecie też u mnie zamówić artykuł o interesującym Was samochodzie lub motocyklu.
Silnik 150 (dokładnie 148 cm³) był to dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym. Średnica cylindra 57 mm, skok tłoka 58 mm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 6,5 KM przy 4800 obr/min. Skrzynia biegów nadal pozostawała 3 przekładniowa.
fot. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Ltn4_8xqBZ8
Rama kołyskowa, zamknięta, podwójna, spawana z kształtowników o przekroju prostokątnym. Zawieszenie koła przedniego stanowił widelcu teleskopowym z tłumieniem olejowym, o skoku 160 mm. Zawieszenie tylne był to wahacz wleczonym z dwoma elementami resorującymi, o skoku 93 mm.
Motocykl malowany był na dwa kolory - wiśniowy i czarny.
Motocykl osiągał prędkość maksymalną ok. 80 - 85 km/h, spalał według danych fabrycznych 3,3 l / 100 km, ważył w stanie gotowym do jazdy 190 kg.
WSK 125 wersji eksportowej. fot https://archiwum.allegro.pl/oferta/boczki-oslony-wsk-150-125-prototyp-i8208528682.html
WSK M15S AVIA-stadion.Świdnik 1966r.
fot.https://archiwum.allegro.pl/oferta/rama-wsk-150-shl-u-t-z-wfm-junak-m04-125-i8949561017.html
Motocykle marki WSK z lat 60-tych były jednym z podstawowych środków transportu. Użytkowane były tak długo jak tylko można było i jak były opłacalne jego naprawy. Później z reguły lądowały w stodole, jakiejś szopie lub na złomowisku. To jest właśnie dla którego zachowało się bardzo mało tych motocykli. Obecnie WSK 150 to prawdziwy rarytas a ładnie zachowane egzemplarze osiągają dość wysokie ceny.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz