Translate

sobota, 2 grudnia 2023

#485 - CSEPEL D-566

 

Csepel D-566 – węgierski samochód ciężarowy z napędem 6x6. Był produkowany od 1969 do 1978 roku.  Ogółem wyprodukowano 3008 egzemplarzy tego samochodu.

Był to trójosiowy pojazd z napędem na wszystkie koła. Csepel D-566 był napędzany sześciocylindrowym, wysokoprężnym silnikiem Raba-Man D-61433 o mocy 200 kW przy 2200 obr./min.

Dane techniczne

  1. Masa:
    własna: 9000 kg
    całkowita: 14 000 kg
  2. Prześwit: 0,575 m
  3. Rozstaw kół: 2,05 m
  4. Rozstaw osi: 2,9;1,4 m
  5. Prędkość maksymalna: 80 km/h
  6. Głębokość brodzenia: 1,2 m
  7. Ogumienie: 14.0x20

 

   

W połowie lat sześćdziesiątych w armiach Układu Warszawskiego weszły w życie główne wytyczne w zakresie budowy nowoczesnych pojazdów wojskowych. Oczywisty jest także wymóg zwiększenia nośności. Do szybszego transportu potrzebny jest samochód transportowy o większej ładowności tj. 5-8 ton.y to  zwiększanie możliwości terenowych, zwiększanie nośności i wszechstronności.
 
 
Wojskowy wymóg zwiększania zdolności terenowych wynika z faktu, że zadaniem pojazdów bojowych szczebla wojskowego jest ścisłe przestrzeganie porządku walki pododdziałów i oddziałów, aby zapewnić im ciągłe, niezakłócone zaopatrzenie. Wymaganie to można spełnić za pomocą trzech lub czterech osi napędzanych, dużych kół o zmiennym ciśnieniu wewnętrznym i kosztem zmniejszenia nacisków kół. 
Pojawiło się wtedy kilka modeli samochodów ciężarowo terenowych, spełniających te wymagania. Były to, radzieckie ZIŁ 137 
 ZiŁ-131 – Wikipedia, wolna encyklopedia 
 
i URAL 375
Ural-375 – Wikipedia, wolna encyklopedia 
 
Konkurowały z nimi polskie STAR 660 
 
 
oraz czechosłowacka TATRA 138
 
 Pin on Техника 

Wiadomo że Wielki Brat ze wschodu naciskał, by to jego produkty, stanowiły trzon transportu, podległym mu armii państw satelickich. Mimo tego w krajach takich jak Polska, Czechosłowacja, starano się rozwijać własne konstrukcje, powstające w oparciu o własny przemysł.
 
Podobnie postanowiono zrobić na Węgrzech. Było to o tyle możliwe dlatego że Węgry już od 1946 roku rozwijały produkcję własnych ciężarówek CSEPEL. Były to pojazdy mocno spokrewnione z austriackimi samochodami STEYR. Modelem posiadającym podwyższone własności terenowe był CSEPEL 344.

Csepel teherautó - #csepeltruck #csepelteherauto #csepeld344 #truckrepair # 4x4 #oldtimertruck #oldtruck #oldtimerrestauration | Facebook 

Samochód ten był jednak, pomimo stałych unowocześnień, nie spełniał nowych wymogów. Poza tym była to już trochę leciwa konstrukcja. Chcąc uniknąć zakupu samochodów w ZSRR, podjęto decyzję o budowie własnego pojazdu ciężarowo - terenowego w układzie 6x6. Początkowo planowano że produkcja tego samochodu zostanie zlokalizowana u producenta autobusów IKARUS.

 Prace nad nową ciężarówką przeprowadziły firmy AUTÓKUT, Csepel Autógyár przy pomocy specjalistów HTI.  
 
 
W 1969 roku zbudowano 3 eksperymentalne prototypy, a w 1970 zbudowano 352 pojazdy seryjne, po czym plan został unieważniony ze względu na sytuację ekonomiczną.  Prototypy te było wyposażone w kabiny z modelu D-700.
 D-566
 
Jednak w związku z socjalistycznym podziałem zadań pojawiającym się w węgierskim przemyśle, program Ikarus spadł na specjalistów firmy CSEPEL. 
Pojazd ten był ostatnią serią marki CSEPEL, jednak produkcję ciężarówek przeniesiono do firmy RABA. 
 
 
File:Img 5660 Csepel D-566 Crane Wikipedia, 47% OFF 

Tam też rozpoczęto produkcję silników wysokoprężnych typu MAN zakupionych pod koniec lat sześćdziesiątych. W 1969 roku KGM zaplanowało zamówienie na 7850 ciężarówek do produkcji w latach 1970-1975, ale zamówienie zostało anulowane już po roku.  
 Ungarn Teil 12/HUN-Csepel-D-566-6x6-Vorechovsky-120110-02 |  Militärfahrzeuge, Lkws, Ddr fahrzeuge
Cena samochodu była znacznie wyższa niż modeli importowanych, a Csepel Autó i MVG w Győr nie były w stanie osiągnąć wystarczającej jakości. Nieprzeszkolony personel nie był w stanie przeprowadzić delikatnej obsługi i konserwacji pojazdów. Tym samym w 1972 roku zamówienie zmniejszono już do 3000 sztuk, a montaż przełożono na 1978 rok. To sprawiło, że typ był jeszcze bardziej nieekonomiczny. 
 
W sumie wyprodukowano 2848 egzemplarzy w 566.03 wariantach ciężarówek. Do tego w latach 1974 i 1975 dodano 160 szt. 566,02; Podwozia 566.05 i 566.03, które otrzymały specjalne nadbudówki. Ogólna liczba wyprodukowanych towarów wyniosła 3008 sztuk. 
 File:Img 5660 Csepel D-566 crane car.jpg - Wikipedia
Ciężarówki powoli zastępowały starzejące się Csepele D-344. Najwięcej nowych pojazdów otrzymały jednostki artylerii przeciwlotniczej przechodzące przezbrajanie. Przekazano im łącznie 3005 sztuk. 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.    

Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.

buycoffee.to/meskibigos

 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Proszę Was też o łapki w górę i stałe obserwowanie mojego bloga. Łatwo można się do jego obserwacji zapisać na pasku po prawej stronie tekstu. Wiecie to te algorytmy.
 
Ja was zapraszam do obserwowania Męskiego Bigosu, komentowania moich postów (nawet krytycznie bo przecież No body perfect). Przede wszystkim zachęcam jednak do czytania i jeśli możecie to udostępniajcie dalej. 
 
Cały rejestr moich felietonów znajdziecie w Bibliotece Męskiego Bogosu.  
 
Podczas długotrwałej eksploatacji często zdarzały się awarie układu hamulcowego ciężarówki. Później dostawy części zamiennych spowodowały problemy, ponieważ Fabryka Samochodów Csepel wstrzymała program ciężarówek.

 D-566 terepjáró tehergépkocsi | Haditechnikai Intézet  

   

 


 



 

File:Img 5660 Csepel D-566 Crane Wikipedia, 47% OFF 
 
 


BIBLIOGRAFIA

https://haditechnikaiintezet.hu/fejlesztes/d-566-terepjaro-tehergepkocsi

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Img_5660_Csepel_D-566_crane_car.jpg 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Csepel_D-566

https://40ton.net/nieistniejace-marki-ciezarowek-wegierski-csepel-polskie-kabiny-i-biurokracja-rwpg/ 

https://dzen.ru/a/YsbMiVhnLja_Q7UP

http://opisybroni.pl/star-660/ 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ural-375

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%98%D0%9B-131 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz