W 1956 roku w Chinach wylądowała grupa inżynierów z Czechosłowacji. Kraj, do którego przybyli, był jeszcze wówczas ekstremalnie biedny i wyjątkowo zacofany technicznie. Powierzona Czechosłowakom misja była więc tym bardziej istotna. Mieli oni wdrożyć lokalną produkcję wysokotonażowych ciężarówek, uruchamiając pierwszą chińską fabrykę tego typu pojazdów.
Przed 1956 rokiem, park samochodowy w Chinach składał się głównie ze starych samochodów z demobilu amerykańskiego oraz pozostałości porzuconych przez japońską Armię Kwantuńską. Niewielką ilość stanowiły samochody radzieckie GAZ 51 i ZIS 150 (uruchomiono później licencyjną produkcję tych samochodów w firmie NANJING AUTO). Użytkowano też pewną ilość polskich samochodów STAR 21 wyposażonych w wysokoprężny, hiszpański silnik firmy Barreiros.
STAR 21 BARREIROS
GAZ 51
Konieczne było uruchomienie produkcji ciężarówek we własnych, chińskich, fabrykach. Niestety brak było potencjału na zbudowanie własnych konstrukcji. Chiny były w tym czasie krajem niezwykle biednym i totalnie zacofanym technologicznie. Wyprodukowanie nawet prostych maszyn było tam niezwykłym problemem.
Zdecydowano się skorzystać z oferty firmy Skoda z bratniej Czechosłowacji. W rachubę wchodził model 706 RT.
Fabryka oraz jej pierwszy produkt były gotowe w 1960 roku. Przedsiębiorstwo nazwano Jinan Automobile Works (JMW).
Jej pierwszą marką było Huanghe (po chińsku „Rzeka Żółta”), a pierwszym modelem JN150, czyli chiński bliźniak Skody 706.
Pojazd otrzymał dokładnie to samo nadwozie, wyglądając po prostu jak Skoda, mając takie same właściwości użytkowe i taki sam silnik o mocy 160 KM. Niemniej cała jego produkcja odbywała się w Chinach, między innymi przy udziale fabryki silników diesla z Szanghaju.
Yellow River JN150 został wyprodukowany przez fabrykę samochodów Jinan Auto Manufacturing Plant, obecnie Sinotruck, w wielkim mieście Jinan w prowincji Shandong.
Yellow River JN150 bazowała na Skodzie 706RT (zdjęcie) z byłej Czechosłowacji. Inżynierowie Skody udali się do Chin w 1956 roku, aby pomóc swoim komunistycznym braciom i siostrom w zakładaniu fabryki.
W kwietniu 1960 roku zakończono wszystkie prace i z linii produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz Yellow River JN150. Tysiące ludzi przyszło zobaczyć ciężarówkę na własne oczy w fabryce w Jinan. JN150 mógł unieść 8 ton, a moc pochodziła z sześciocylindrowego silnika wysokoprężnego „6135Q”, wyprodukowanego przez Shanghai Diesel Engine Factory z Szanghaju.
Na początku produkcja była niewielka, tylko 30 w 1960 r., 148 w 1964 r. i 650 w 1966 r. Produkcja w zasadzie zamarła podczas rewolucji kulturalnej (1966–1976), ale później ruszyła pełną parą i trwała aż do 1985 r.
Nie jest jasne, ile dokładnie wyprodukowano. większość źródeł podaje około 10 000, co wydaje się możliwe. Pod koniec 1985 roku, po 25 latach, JN150 został zastąpiony mocniejszym JN162.
Yellow River JN 162
Yellow River JN150 okazał się mocnym i niezawodnym koniem pociągowym chińskiego transportu drogowego. Wiele z nich nadal pełni czynną służbę. Ten żółty egzemplarz to auto pracujące w mieście Weihai w prowincji Shandong.
Ten doskonale odrestaurowany egzemplarz powstał specjalnie na 50. urodziny Sinotrucka w 2010 roku.
Przed placu Tiananmen w Pekinie.
Instrukcja obsługi. Cóż, niezła ciężarówka to była Yellow River JN150.
BIBLIOGRAFIA
https://inf.news/en/auto/b3285f1356c3bc7155150af7f5fd3553.html
http://m.pl.csc-trucks.com/news/huanghe-truck-drives-on-side-of-yellow-river-40054774.html
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz