Translate

piątek, 1 grudnia 2023

#484 - Huanghe Yellow River JN150 (1960 r)

   


W 1956 roku w Chinach wylądowała grupa inżynierów z Czechosłowacji. Kraj, do którego przybyli, był jeszcze wówczas ekstremalnie biedny i wyjątkowo zacofany technicznie. Powierzona Czechosłowakom misja była więc tym bardziej istotna. Mieli oni wdrożyć lokalną produkcję wysokotonażowych ciężarówek, uruchamiając pierwszą chińską fabrykę tego typu pojazdów.

Przed 1956 rokiem, park samochodowy w Chinach składał się głównie ze starych samochodów z demobilu amerykańskiego oraz pozostałości porzuconych przez japońską Armię Kwantuńską. Niewielką ilość stanowiły samochody radzieckie GAZ 51 i ZIS 150 (uruchomiono później licencyjną produkcję tych samochodów w firmie NANJING AUTO). Użytkowano też pewną ilość polskich samochodów STAR 21 wyposażonych w wysokoprężny, hiszpański silnik firmy Barreiros. 

  

STAR 21 BARREIROS


ZIS 150

  

GAZ 51

 

Konieczne było uruchomienie produkcji ciężarówek we własnych, chińskich, fabrykach. Niestety brak było potencjału na zbudowanie własnych konstrukcji.  Chiny były w tym czasie krajem niezwykle biednym i totalnie zacofanym technologicznie. Wyprodukowanie nawet prostych maszyn było tam niezwykłym problemem.

 

Zdecydowano się skorzystać z oferty firmy Skoda z bratniej Czechosłowacji. W rachubę wchodził model 706 RT.

 

Fabryka oraz jej pierwszy produkt były gotowe w 1960 roku. Przedsiębiorstwo nazwano Jinan Automobile Works (JMW). 

 

Jej pierwszą marką było Huanghe (po chińsku „Rzeka Żółta”), a pierwszym modelem JN150, czyli chiński bliźniak Skody 706. 

Pojazd otrzymał dokładnie to samo nadwozie, wyglądając po prostu jak Skoda, mając takie same właściwości użytkowe i taki sam silnik o mocy 160 KM. Niemniej cała jego produkcja odbywała się w Chinach, między innymi przy udziale fabryki silników diesla z Szanghaju.



Yellow River JN150 został wyprodukowany przez fabrykę samochodów Jinan Auto Manufacturing Plant, obecnie Sinotruck, w wielkim mieście Jinan w prowincji Shandong.  

Yellow River JN150 bazowała na Skodzie 706RT (zdjęcie) z byłej Czechosłowacji. Inżynierowie Skody udali się do Chin w 1956 roku, aby pomóc swoim komunistycznym braciom i siostrom w zakładaniu fabryki.

Yellow River JN150 truck from China

 

Yellow River JN150 truck from China

W kwietniu 1960 roku zakończono wszystkie prace i z linii produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz Yellow River JN150. Tysiące ludzi przyszło zobaczyć ciężarówkę na własne oczy w fabryce w Jinan. JN150 mógł unieść 8 ton, a moc pochodziła z sześciocylindrowego silnika wysokoprężnego „6135Q”, wyprodukowanego przez Shanghai Diesel Engine Factory z Szanghaju.

Yellow River JN150 truck from China

Na początku produkcja była niewielka, tylko 30 w 1960 r., 148 w 1964 r. i 650 w 1966 r. Produkcja w zasadzie zamarła podczas rewolucji kulturalnej (1966–1976), ale później ruszyła pełną parą i trwała aż do 1985 r. 

Nie jest jasne, ile dokładnie wyprodukowano. większość źródeł podaje około 10 000, co  wydaje się możliwe. Pod koniec 1985 roku, po 25 latach, JN150 został zastąpiony mocniejszym JN162. 

Revisiting the classics: real shots of the old Yellow River heavy trucks Yellow River JN 162 

Yellow River JN150 truck from China

Yellow River JN150 okazał się mocnym i niezawodnym koniem pociągowym chińskiego transportu drogowego. Wiele z nich nadal pełni czynną służbę. Ten żółty egzemplarz to auto pracujące w mieście Weihai w prowincji Shandong.

Yellow River JN150 truck from China

Ten doskonale odrestaurowany egzemplarz powstał specjalnie na 50. urodziny Sinotrucka w 2010 roku.

Yellow River JN150 truck from China

Przed placu Tiananmen w Pekinie.

Yellow River JN150 truck from China

Instrukcja obsługi. Cóż, niezła ciężarówka to była Yellow River JN150. 

BIBLIOGRAFIA

https://inf.news/en/auto/b3285f1356c3bc7155150af7f5fd3553.html 

http://m.pl.csc-trucks.com/news/huanghe-truck-drives-on-side-of-yellow-river-40054774.html


Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę. Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji. buycoffee.to/meskibigos Szanowni czytelnicy. Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. Proszę Was też o łapki w górę i stałe obserwowanie mojego bloga. Łatwo można się do jego obserwacji zapisać na pasku po prawej stronie tekstu. Wiecie to te algorytmy. Ja was zapraszam do obserwowania Męskiego Bigosu, komentowania moich postów (nawet krytycznie bo przecież No body perfect). Przede wszystkim zachęcam jednak do czytania i jeśli możecie to udostępniajcie dalej. Cały rejestr moich felietonów znajdziecie w Bibliotece Męskiego Bogosu. Polecam też inne artykuły na moim blogu: https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.    

Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.

buycoffee.to/meskibigos

 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Proszę Was też o łapki w górę i stałe obserwowanie mojego bloga. Łatwo można się do jego obserwacji zapisać na pasku po prawej stronie tekstu. Wiecie to te algorytmy.
 
Ja was zapraszam do obserwowania Męskiego Bigosu, komentowania moich postów (nawet krytycznie bo przecież No body perfect). Przede wszystkim zachęcam jednak do czytania i jeśli możecie to udostępniajcie dalej. 
 
Cały rejestr moich felietonów znajdziecie w Bibliotece Męskiego Bogosu.  

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm

 

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz