Rumunia to bardzo piękny kraj. Mało gdzie w Europie można wędrować krętymi drogami, wijącymi się wokół wysokich karpackich szczytów, porośniętych bezkresnymi lasami. Mało gdzie można przy drodze spotkać prawdziwe, żywe niedźwiedzie. Rumunia to także kraj pełen cennych zabytków, świetnej kuchni, dobrego wina i wspaniałych, gościnnych ludzi.
Rumunia kierowcom kojarzy się oczywiście z Dacią. To oczywiście flagowy produkt tego kraju. Starsi pamiętają pewnie Oltcita i ARO. Jeszcze starsi samochody Carpati, Bucegi, DAC, Roman. Niektóre z nich były szeroko eksportowane, między innymi do Polski.
Ktoś by zapytał a motocykle rumuńskie. Przecież każdy demolud jakieś motorki produkował. Nie inaczej było w Rumunii. Jeśli jednak porównamy sobie skalę tej produkcji z innymi krajami to wypada ona raczej skromnie.
Do 1945 roku, a nawet 1939 produkcja motocykli praktycznie nie istniała. Z ustnych informacji, jakie dostałem od moich rumuńskich przyjaciół, próbowano w Rumuni uruchomić montaż motocykli DKW RT125.
Po wojnie w Zarnesti powstała firma pod nazwą UZINA 6 MARTIE. Od 1948 do 1990 firma ta zajmowała się produkcją zbrojeniową. Od 1953 roku uruchomiono tam też licencyjną produkcję motoroweru Simson SR2. Nadano mu później markę Carpati.
Poniżej Carpati Simson SR2e 1958 - 2 stroke engine, 47.7cc, 1.5HP, 2 gears, 45km/h - po kompleksowej odbudowie
Osiągi SR2 nie były jednak imponujące. W ramach modernizacji moped radykalnie przebudowano. Powiększono pojemność skokową, moc maksymalną a tym samym osiągi.
Carpati 1963 (Uzinele 6 Martie Zarnesti) - 2 stroke engine, 68cc, 50km/h
Poprawiono też komfort podróżowania zmieniając amortyzację tylnego koła.
W 1971 roku do produkcji trafił zupełnie nowy mały motocykl. Otrzymał markę MOBRA. Był wyposażony w nowy silnik wyprodukowany przez firmę METROM Braşov i montowany był w fabryce w Zărneşti. Był to jednocylindrowy, dwusuwowy silnik z wymuszonym chłodzeniem powietrzem o pojemności 50 cm3 i mocy 4 KM, a skrzynia biegów jest 4-stopniowa, zmieniana nogą. Zużycie 2,5 l/100 km przy przewożeniu 2 osób.
Produkowano modele: 50, 50 Super, Hoinar i motorower Mini. 50 i 50 Super Mobra 50 została wprowadzona na rynek w 1971 roku, a 50 Super była odmianą 50, z tym samym silnikiem, ale nieco zmodyfikowaną konstrukcją.
Cechy Modelu 50 były następujące:
Silnik: Jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony wymuszonym powietrzem
Pojemność cylindra: 50 cmc Moc: 4 KM
Zużycie paliwa: 2,5 l/100 km
Skrzynia biegów: 4 stopnie, zmieniana nożnie
Zawieszenie: amortyzatory hydrauliczne
Posiada blokadę kierownicy
Przewozi 2 osoby
Cena: 6325 Lei
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.
Szanowni czytelnicy.
Mobra Mini była motorowerem wprowadzonym na rynek wiosną 1977 roku i posiadała następujące cechy:
Silnik: Jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem
Pojemność cylindra: 49,6 cm3
Moc: 2 KM przy 5200 obr./min
Zużycie: 1,8 l/100 km
Sprzęgło: odśrodkowe, jednostopniowe, załączane na stałe
Instalacja elektryczna: 6 woltów
Hamulce: z szczękami wewnętrznymi
Prędkość maksymalna: 40 km/h
Waga: 45 kg
Maksymalna dopuszczalna waga: 130 kg
Cena: 4900 Lei
Mobra Hoinar (Wędrowiec) produkowana w latach 1986-1994 wyposażona jest w chłodzony powietrzem jednocylindrowy silnik o pojemności 49,6 cm3 i mocy 5 KM oraz 5-biegową skrzynię biegów sterowaną nożnym przełącznikiem. Maksymalna prędkość wynosi ponad 70 km/h
Mobra Hoinar została wprowadzona na rynek w połowie 1986 roku, chociaż była projektowana od 1983 roku i miała następujące cechy:
Silnik: jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem
Pojemność cylindra: 49,6 cm3
Moc: 5 KM przy 8200 obr./min
Zużycie: 2,5–3 l/100 km
Skrzynia biegów: 5 biegów, obsługiwana za pomocą wybieraka nożnego
Prędkość maksymalna: ponad 70 km/h
Zasięg jazdy: 450 km (w przybliżeniu)
Długość: 190 cm Prześwit: 16 cm
Waga: 83,5 kg
Cena: 11 000 Lei
Mobra Hoinar 1980 - 2 stroke engine, 50cc, 5HP, 5 gears, 70km/h max - stan oryginalny.
Od 1990 do 1998 firma działała pod nazwą UZINA MECANICA TOHAN Zarnesti. Obecnie S. TOHAN S.A. Zarnesti jest rumuńską osobą prawną z siedzibą jako spółka zależna N.C. Romarm S.A. Bukareszt, zgodnie z Decyzją Rządu nr. 979/2000, zmieniona i uzupełniona decyzją nr 952/2001.
W 1994 roku fabryka zaprzestała produkcji motocykli Mobra. Mimo to duża ich ilość jest łatwo dostępna na rynku wtórnym za niewielkie pieniądze. Jeśli więc ktoś pragnie mieć Mobrę w swojej kolekcji to zachęcam do Rumunii.
BIBLIOGRAFIA
http://andreistroescu.blogspot.com/2011/08/motojurnal-editia-xxxi.html
https://tavi2x.blogspot.com/2010/04/motorbike-exhibition.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz