Translate

czwartek, 7 grudnia 2023

#490 - DKW HOBBY

Kolejny raz zaglądamy do Niemiec. Chyba nie ma na świecie kraju który posiadałby tak ogromny a jednocześnie różnorodny dorobek w zakresie konstruowania i produkcji pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym. To tu Karl Benz i Gottlieb Daimler budowali pierwsze samochody. To tu Marta Benz odbyła pierwszą udaną podróż samochodem.

Skuter DKW Hobby - Polecam

Marta Benz DKW Auto-Union Project: DKW Hobby Repair Manual - English

Także tu, w Niemczech, duński emigrant, inżynier Jorgan Skafte Rasmussen, w 1916 roku, zakłada w Saksonii fabrykę produkującą armaturę parową i w tym samym roku podejmuje próbę zbudowania Dampf Kraft Wagen „Pojazd z silnikiem parowym”. 

  inżynier Jorgan Skafte Rasmussen

W 1919 roku stworzył zabawkowy dwusuwowy silnik o nazwie Des Knaben Wunsch „ŻYCZENIE CHŁOPCA”. Kolejnym krokiem było powiększenie go i przekształcenie go w silnik motocyklowy pod nazwą Das Kleine Wunder „MAŁY CUD”, który coraz częściej uznawany jest za prawdziwy początek marki DKW.  

Manurhin Hobby advertDKW – Wikipedia, wolna encyklopediaFile:DKW Logo alt.svg - Wikipedia

Produkcja rozpoczęła się w fabryce we wschodnio niemieckim mieście Zschopau, która w latach trzydziestych XX wieku stała się największym producentem motocykli na świecie.

DKW Hobby

Przechodząc w czasie do tematu naszej prezentacji: DKW wprowadziło na rynek swój nowy skuter Hobby w 1954 roku. Ponieważ jest to zupełnie inna konstrukcja od motocykli, najpierw trochę się rozejrzymy, aby ocenić jej ogólne cechy. Zamiast typowo oczekiwanych kół tarczowych do skutera, Hobby toczy się na obręczach szprychowych 16 cali x 2,50 cala. Zastosowano konwencjonalne hamulce bębnowe z przodu i z tyłu. Również niezbyt częste w przypadku skuterów z epoki, przednie widelce są teleskopowe, a cała górna część jest zamknięta w nieregularnej osłonie, która przypomina bardziej na przemysłową rurę kanalizacyjną .Jest zwieńczona płaską półką, na której zamontowany jest prędkościomierz VDO wyskalowany do prędkości 60 mil na godzinę. Tu też znajdziemy dumny napis DKW. Prawdopodobnie został stworzone specjalnie dla tego skutera. 

 Skuter DKW Hobby - Polecam

 

 Hobby firmy DKW,  jest jedynym, w tamtych czasach, pojazdem dwukołowym wyposażonym w bezstopniową automatyczną skrzynię biegów. Firma nazwała ten system  "UHER”. Wszystkie mechanizmy zostały zgrabnie ukryte pod metalowym nadwoziem.  Jednoczęściowa stalowa skorupa nadwozia odchyla się od przodu po odkręceniu dwóch 10-milimetrowych śrub tuż nad podnóżkami pasażera, ale nie podnosi się zbyt wysoko. By ustawić ją pionowo niezbędnie  należy również zdjąć poduszkę siedzenia kierowcy (śruby 3 × 6 milimetrów ). Anzeige 1956: Eine DKW Hobby kann sich jeder leisten! - SLOGANS  Slutpris för DKW Hobby scooter plakat 1950'erne

Zbiornik paliwa podnosi się wraz z nadwoziem (inaczej niż w innych skuterach) i w zasadzie umożliwia dostęp do większości silnika w celu serwisowania.  Sworznie zawiasów można wyjąć, a całą skorupę nadwozia podnieść, aby uzyskać bardziej nieograniczony dostęp.

DKW Hobby

Zasadniczo jest to główny układ napędowy z napędem pasowym CVT (Constant Variable Transmission), który stał się obecnie powszechnie stosowany w praktycznie wszystkich skuterach o małej pojemności. Jedyną zasadniczą różnicą w tym wczesnym zestawie DKW jest to, że jest on wyposażony w ręczne sprzęgło, które powoduje załączenie przedniego stożka zewnętrznego podczas napędzania paska, więc przy dźwigni sprzęgła trzymanej przez zatrzask blokady uchwytu silnik może pracować na biegu jałowym tak, jakby był w położeniu neutralnym bieg.  

 DKW Hobby. Werbeblatt. von ( KFZ-Werbung ): (1956) | Klaus Kreitling  www.hortlund.se - 1955 DKW RT 125 175 200 250 350 Hobby 3=6 & DKW/30  broschyr

Napęd końcowy realizowany jest za pomocą łańcucha, który jest całkowicie zamknięty w dwuczęściowej obudowie. Tylne zawieszenie składa się z prostego układu wahaczy działających na gumowe zderzaki podczas ściskania i odbicia, więc prawdopodobnie nie będziemy oczekiwać żadnej luksusowej jazdy po tym systemie!  1950 DKW-Zweirad Union Hummel, Postcards

Z przodu przedziału znajduje się silnik, jednocylindrowy, chłodzony wentylatorem, dwusuwowy o pojemności 75 cm3, średnicy 45 milimetrów × 47 milimetrów skoku i stopniu sprężania 6,3/6,5:1, zasilany przez gaźnik Bing 14 mm, dla dane 3 KM przy 5000 obr./min.

DKW Hobby

Wiele z tych skuterów„starej generacji” ma dość solidną konstrukcję. Hobby z pewnością nie wydaje  zbudowany przy użyciu dużej oszczędności materiałów, biorąc pod uwagę silnik o małej mocy i małej pojemności, którego zadaniem jest ciągnięcie po tym zestawie wyprodukowanych pojazdów. Zastosowano odlewy ciśnieniowe ze stali i aluminium. Hobby mocno przechyla szalę jego masa to 81 kg. Auto Union badge

Tylna część nadwozia jest wyłożona aluminiowymi wykończeniami. Także jest dobrze wentylowana mimo braku dmuchawy. To właśnie dzięki szerokiemu rozmieszczeniu różnorodnych żaluzji, kratek, iluminatorów i ozdobnych kratek, sam pęd powietrza dobrze chłodził silnik.

DKW Hobby badge 

Oprócz plakietki DKW, nasz skuter Hobby jest również oznaczona nieco znajomym logo przedstawiającym cztery koła w linii oraz brandingiem Auto Union. więc zróbmy sobie odpowiednią przerwę od hulajnogi i prześledźmy nieco szersze tło. Obecnie czterokołowe logo jest najczęściej kojarzone z firmą Audi Motor Company, ale za tym połączeniem kryje się długa i burzliwa historia. To jednak opowieść na inną okazję.


DKW Hobby

. Wracając do naszego skutera. By uruchomić Hobby trzeba wykonać szereg czynności. Należy oczywiście odkręcić kranik paliwa.  Jeśli jednak nie znasz tej maszyny, prawdopodobnie będziesz miał kłopot i nigdy nie go nie znajdziesz. Należy  otworzyć przednie drzwiczki nadwozia, a następnie poszukać w prawym górnym rogu wnęki, aby znaleźć dźwignię, nacisnąć w dół, aby włączyć i ponownie, aby komorę pływakową. Przez otwory wentylacyjne w drzwiach wystaje dźwignia wzbogacania, (normalnie to dźwigienka na kierownicy) dzięki czemu można ją włączyć przy zamkniętych drzwiczkach. Ssanie wyłącza się automatycznie po otwarciu przepustnicy.

DKW Hobby

Uchwyt rozrusznika linkowego, taki jak w kosiarce spalinowej znajduje się po lewej stronie, pomiędzy końcem fartucha a tylnymi podnóżkami, a po wyciągnięciu stalowa linka wystaje na 70 cm. Nie powinno być większych problemów w przypadku odbicia. Poniżej zaczepu na kask/torbę w pasie przednim znajduje się blokada kierownicy, która wydaje się skutecznie, co w połączeniu z ukrytym kranikiem benzyny prawdopodobnie było skutecznym zabezpieczeniem przed kradzieżą. Niestety niezwykle ciężko działa dźwignia sprzęgła Hobby.  Odczyt prędkości jest dość dokładny. 
 
Buchversand Sokrates: [Annonce] o.A.: [Anzeige] Werbung / Reklame DKW-Hobby  Motorroller  DKW HOBBY | Motorroller, Werbung, Roller
 
Ponieważ Hobby nie był lekki, ograniczała jego prędkość maksymalną. Oscylowała około 55-60 km/h.  Testy okresowe zazwyczaj podają prędkość 40 MPH/75 km/h.  Hamulce Hobby uważane były za raczej słaby. Szczególnie dotyczy to hamulca przedniego. Przedni hamulec tak naprawdę wcale nie wygląda na hamulec, to po prostu dźwignia, którą można pociągnąć bez oczywistego celu. Pedał nożny zapewnia niewiele więcej niż jakikolwiek łagodny efekt zwalniający, niezależnie od zastosowanego nacisku. Jak napisał kiedyś jeden z recenzentów tego skutera "Jeśli kiedykolwiek będziesz potrzebował zatrzymania awaryjnego, hamulce w tym Hobby zabiorą Cię tylko w zapomnienie". Również słabo oceniano jego zawieszenie i amortyzację. Wszelkie korzyści z tylnego zawieszenia, jakie można uzyskać dzięki wahaczowi z gumy kompresyjnej, były dość minimalne.  
 
 DKW Hobby Motorroller Reparaturanleitung WerkstatthandbuchDKW Hobby Roller - DKW Motorrad Club | Dkw motorrad, Motorroller, Motorrad
Przekładnia CVT wydawała się utrzymywać prędkość obrotową silnika na stałym poziomie maksymalnej mocy niezależnie od prędkości, z jaką faktycznie jechał motocykl. Przy wysokich prędkościach  silnik zawsze pracował na tym samym poziomie, a jedyna szczęśliwa prędkość podróżna wydaje się być stała – w zasadzie tylko wtedy, gdy nie zwiększa się obrotów. Oczywistą zaletą napędu CVT jest to, że silnik o małej pojemności i stosunkowo niskich osiągach może być utrzymywany w trybie maksymalnej mocy przy wszystkich prędkościach, zatem powinien dość dobrze sobie radzić podczas przyspieszania oraz w niesprzyjających warunkach wiatru czołowego, pochyłości lub jazda z pasażerem na tylnym siedzeniu.
 
 
 DKW Hobby motor scooter, one-cylinder two-stroke engine, 74 ccm, 3 bhp,  1955 | Audi MediaCenter   revista motociclismo clasico n 207 dkw hobby ns - Buy Motorcycle magazines  on todocoleccion
Skuter posiadał instalację elektryczną o napięciu 6 V.  

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Proszę Was też o łapki w górę i stałe obserwowanie mojego bloga. Łatwo można się do jego obserwacji zapisać na pasku po prawej stronie tekstu. Wiecie to te algorytmy.
 
Ja was zapraszam do obserwowania Męskiego Bigosu, komentowania moich postów (nawet krytycznie bo przecież No body perfect). Przede wszystkim zachęcam jednak do czytania i jeśli możecie to udostępniajcie dalej. 
 
Kompletny rejestr moich felietonów znajdziecie w Bibliotece Męskiego Bigosu. 

Według doniesień produkcja DKW Hobby do końca 1957 roku wyniosła około 44 000 sztuk, zanim model zniknął z ofert na początku następnego roku.  

Rok 1958 był dla firmy punktem zwrotnym, kiedy to brand Auto Union powrócił na mały sedan Auto Union 1000, a jednocześnie wprowadził na rynek stylowy model SP coupé, produkowany przez konstruktorów autokarów Baur w Stuttgarcie. 

DKW HOBBY - gli scooter vintage - quelli "rari" – DannataVintage.com

Podczas gdy wzrost zamożności społeczeństwa oznaczał wzrost popytu na samochody osobowe, niemiecki przemysł motocyklowy popadał w poważną depresję, więc produkcja jednośladów DKW została wydzielona, aby połączyć się z Victoria i Express i utworzyć Zweirad Union.  

 

 DKW Hobby Roller - DKW Motorrad Club | Dkw motorrad, Motorrad, Motorroller

Licencję na oprzyrządowanie do produkcji obecnie wycofanego Hobby przekazano firmie Manurhin France, a produkcję w paryskiej firmie wznowiono pod koniec roku, z konwersją na automatyczne sprzęgło i kilkoma drobnymi zmianami w szczegółach.  

Probefahrt mit dem DKW Hobby Luxus Roller am Montag den 01. Juli 2013 -  Duisburg DKW HOBBY

The rare and beautiful Manurhin scooter | Vintage moped, Scooter bike,  Scooter 

Manuhrin

Jak widać nie była to zbyt udana konstrukcja, choć posiadała, niewątpliwie wiele nowoczesnych rozwiązań. Niestety nie mogła w latach 50-tych XXw. nawiązać równej walki ze skuterami włoskimi u francuskimi. Zarówno Peugeot jak i Lambretta a także Vespa biły go na głowę. I niestety nie pomogła mu renoma DKW. 

Dziś to cenny eksponat w kolekcjach jednośladów.

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę. Pragnę tu podziękować serdecznie wszystkim moim patronom. To dzięki Waszemu wsparciu, Waszym wirtualnym kawom mogę więcej czasu poświęcić wyszukiwaniu zapomnianych a jednak bardzo ciekawych, motoryzacyjnych historii.

 

buycoffee.to/meskibigos

  

BIBLIOGRAFIA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz