Translate

piątek, 8 grudnia 2023

#491 - Sfora Ogarów - OGAR 12 1948 i inne

 Ostatnio miałem ciekawą przygodę. Po publikacji mojego felietonu o motocyklu JAWA Mistral na jednej z czeskich grup Facebook,owych  odezwał się do mnie miły pan z Czech i oświadczył że nigdy o takim motocyklu nie słyszał. Był też mocno zdziwiony że jest za granicami jego ojczyzny ktoś kto odszukał historię tego zapomnianego, ciekawego, motocykla. Muszę przyznać że było to dla mnie bardzo miłe. 

Przy okazji pomyślałem jak wiele jest zapomnianych marek samochodów, motocykli czy traktorów, kiedyś niezwykle kreatywnych i słynnych na całym świecie. Zapomnianych lub powoli odchodzących w zapomnienie. Simca, Facel Vega, Autobianchi, OM, Magirus, Saurer, Żuk, Lublin i Nysa, SAAB, Rover, Mercer, Mercury, Oldsmobile, Pontiac, Plymouth, Glass, Wołga, Ził, WSK, SHL, Meray, Deutz, Csepel, Pannonia, Balkan... Można by wymieniać godzinami. Niektóre powracają na rynek. Jednym się udaje, Romet, Junak, Jawa, Zündapp, Moskwicz  a innym nie, SAAB, Borgward, Honker. No cóż taki jest los. 

Taką zapomnianą, lecz niezwykle zasłużoną marką jest czechosłowacki OGAR. Od jego likwidacji minęło już prawie, 75 lat. Kto o nim pamięta? Niewielu. 

Sięgnąłem tedy po archiwalny numer Automobilisty  (105 numerze (12/2008)), by ponownie przeczytać arcyciekawy artykuł o Ogarze typ 12 z 1948r. Trochę to rozbudziło mój apetyt i zacząłem wertować inne źródła. Polskich jest niewiele. Pomocna jednak przydała się znajomość języka naszych braci Czechów. Znalazłem bardzo dużo informacji o Ogarach a część z tych źródeł wpisałem do Bibliografii.  

Przygotowałem dla Was króciutki felieton o Ogarach. Takie minimum w pigułce, okraszone przepięknymi fotografiami tych motocykli. Fotografie zostały pobrane ze źródeł wymienionych w Bibliografii.


Ogar była czechosłowacką  marką motocykli istniejącą w latach 1934-1949.  

W 1910 roku Jan Machek założył firmę Jan Machek zajmującą się sprzedażą części zamiennych do rowerów, motocykli i samochodów. 
W 1924 roku był współzałożycielem spółki giełdowej Machek i s-ka., która oferowała ten sam asortyment.  
W 1931 roku powstała siostrzana firma Autfit, która produkowała przekładnie i inne części zamienne dla firmy Machek i s-ka. w Pradze-Strašnice.  
W 1933 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji motocykli. Ich produkcję rozpoczęto w 1934 roku w nowo powstałej firmie Autfit.  
 
 Ogar | Katalog motocyklů a motokatalog na Motorkáři.cz JAWA LOGO'S
 
W 1942 roku Machek i s-ka. i Autfit połączyły się w spółkę akcyjną Ogar.  
W 1945 r. wprowadzono administrację państwową a od 1946 r. Ogar (wraz z Jawą) przeszedł w skład przedsiębiorstwa narodowego Zbrojovka Brno.  
 
Do bliskich współpracowników Jana Machka należeli František Malý (współwłaściciel i dyrektor), Oldřich Zadražil (współwłaściciel, szwagier Machkůva) i Václav Němec (prokurator, redaktor naczelny pisma firmowego, założyciel pierwszych oddziałów Machka i in.). 
 
W 1935 roku firma Machek i in. obchodziła swoje 25-lecie iw tym czasie w firmie pracowało 121 pracowników. Od początku lat 30. XX w. na praskich Vinohradach przy ulicy Římská 20 istniał dom towarowy oferujący kompletny asortyment dla zmotoryzowanych. Po 1950 roku w tym domu mieściła się siedziba Mototechny, a na parterze mieścił się sklep firmowy. 

 

Historia marki


undefined

 

W 1933 roku zdecydowano się na produkcję motocykli. Ogar była marką, producentem był Autfit z siedzibą w Pradze-Strašnice. Oprócz maszyn produkcyjnych wyprodukowano kilka motocykli wyścigowych z silnikami dwusuwowymi i czterosuwowymi oraz chłodzeniem wodnym i powietrznym:  

 Motocykly Ogar v technickém muzeu - Historie - Autokaleidoskop

OGAR 100 SACHS

Ogar 100 Sachs – Współczesne źródła wymieniają motocykle Ahoj 100 cm3 lub Ogar 100 cm3 z silnikiem Fichtel & Sachs. Nie można udowodnić produkcji fabrycznej. Prawdopodobnie była to prywatna modyfikacja roweru z zamontowanym na nim silnikiem o pojemności 98 cm3.  

 

OGAR STANDARD 1933

Ogar 200 Standard – W 1933 roku zakupiono licencję na belgijski motocykl FN 200, zgodnie z którą od 1934 roku produkowano motocykl o pojemności 250 cm3 z dwubiegową skrzynią biegów i manualną zmianą biegów pod oznaczeniem Ogar Standard. 

Średnica i skok wynosiły 68 x 68 mm, 8 koni mechanicznych, rama rurowa, przedni widelec typu tłoczony równoległobok z amortyzatorem układu kierowniczego i wahadłowego. Cena wyniosła 5350 CZK. Produkowany był w latach 1934-1940. 

 

Ogar 250 2 (1934–1936)  

 OGAR Standard 1934–1940

OGAR 2 1934r.


OGAR Standard 1934–1940

OGAR 250 typ 4

Ogar 250 4 – Jesienią 1935 roku firma wprowadziła na rynek motocykl Ogar 4 z czterobiegową skrzynią biegów z monoblokiem i automatyczną zmianą biegów za pomocą dźwigni ręcznej lub nożnej. Średnica i skok wynosiły 68x68 mm, pojemność skokowa 250 cm3, moc 8,5 KM. Konstrukcja ramy była taka sama jak w modelu Standard. Cena wyniosła 6400 CZK. Produkowany był w latach 1936–1941. W swoim czasie był to jedyny czechosłowacki motocykl czterobiegowy o pojemności 250 cm3. Standard Ogara 250 (1937–1939) Ogar 250 2 (1937 – chłodzenie wodne) – Zawodnicy Jan Lucák i Hugo Rosák zaczynali na zmodyfikowanych motocyklach Ogar 2 Standard z chłodzeniem wodnym.

 

Pies JAP Ogar 250 Elán – Wiosną 1938 roku wprowadzono model Ogar 250 Elán z trzybiegową, nożną skrzynią biegów i pompą olejową w pobliżu bloku silnika, która zapewniała smarowanie wszystkich łożysk silnika. Średnica i skok 68 x 68 mm, moc 9,5 KM, podwójna kwadratowa stalowa rama i kuty przedni widelec. Wyprodukowano około 350 sztuk. Wszystkie modele miały okablowanie Bosch. Produkowany był w latach 1938-1940. 

 Ogar Elán 

OGAR ELAN

Ogar 500 OHV Offroad – Autfit zbudował kilka motocykli terenowych Ogar z silnikiem JAP 500 cm3. (poszukuję informacji na temat tego motocykla)

 

Ogar 125 Sachs – Jesienią 1940 roku wprowadzono motocykl Ogar 125 z silnikiem Sachs z trzybiegową skrzynią biegów i nożną zmianą biegów. Średnica i skok 54 x 54 mm, moc 3,5 KM, rama rurowa i formowany przedni widelec.

  

OGAR 125 1940r.

Prototyp Ogara 250 (1940)    

 

Ogar 250 4 (1946-1948) – W czasie II wojny światowej przeprowadzono tajną modernizację modelu Ogar 4, który wprowadzono w 1946 roku z czterobiegową skrzynią biegów ze wspomaganiem nożnym i ręcznym. Średnica i skok 68 x 68 mm, moc 9,5 KM, rama rurowa i przedni widelec teleskopowy. Skrzynka rozdzielcza z kontrolką biegu neutralnego i ładowania była w zbiorniku. 

 Ogar 4 model 1946 OGAR 4 250 1946 r

Ogar 350 OHC 1946 – W 1946 roku wyprodukowano kilka sztuk motocykla Ogar 350 OHC zaprojektowanego przez Vincenzo Sklenářa o mocy 18 koni mechanicznych.  

  Ogar 350 OHC  OGAR 500 OHC 1946

 

  

OGAR 350 Typ 12 , Zastosowano silnik dwucylindrowy dwusuwowy chłodzony powietrzem 344 cm3 o mocy 12 KM, który rozpędzał maszynę do 110km/h. Wyprodukowany w ilości około tysiąca egzemplarzy. Powyżej prezentowany motocykl został opisany w 105 numerze (12/2008) miesięcznika AUTOMOBILISTA. Świetny artykuł - polecam każdemu miłośnikowi czechosłowackich motocykli.

Ogar 350 typ 12 – W 1948 roku rozpoczęto seryjną produkcję motocykla Ogar 350 typ 12 z nowoczesnym dwucylindrowym silnikiem 350 cm3 w ramie Jawa „Pérák”. Zastosowano gołębi szary kolor ze złotymi liniami. Średnica i skok 58x65 mm, moc 12 KM przy 4000 obr./min. Od 1950 roku motocykl nosił nazwę Jawa 350.  


 



Jeśli ktoś z Was ma ochotę wesprzeć mnie tak by moje artykuły o motoryzacji, turystyce i dobrej kuchni były jeszcze ciekawsze zawsze może postawić mi wirtualną kawę. Możecie też u mnie zamówić artykuł o interesującym Was samochodzie lub motocyklu.

buycoffee.to/meskibigos

  








Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html


BIBLIOGRAFIA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz