Translate

wtorek, 25 maja 2021

#081 - POGOTOWIE RATUNKOWE W BLOKU WSCHODNIM / NOTFALL IM OSTBLOCK / EMERGENCY IN THE EAST BLOCK

 

 W jednym z ostatnich postów na tym blogu pisałem o samochodach specjalistycznych a mianowicie o autach pożarniczych używanych w tzw. Krajach Demokracji Ludowej czyli po wschodniej stronie Żelaznej Kurtyny. Jeśli ktoś tego nie czytał to serdecznie zapraszam. https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/straz-pozarna-w-bloku-wschodnim-fire.html.

W tym poście, jak pewnie się zorientowaliście pokażę wam samochody używane w tych krajach jako pojazdy Pogotowia Ratunkowego oraz różne sanitarki.

 Po zakończeniu II Wojny Światowej we wszystkich krajach brakowało wszelkiego rodzaju samochodów. Brakowało ciężarówek, autobusów, pojazdów specjalistycznych. Odbudowujący się przemysł powoli przestawiał się na produkcję cywilną. To wszystko było jednak bardzo mało. Posiłkowano się więc pojazdami z demobilu, praktycznie wszystkich armii uczestniczących w wojnie jak i pojazdami zdobycznymi. Tak było również z pojazdami sanitarnymi a one, jak wszyscy wiemy, są niezbędne w normalnie funkcjonującym społeczeństwie. I tak oto w szeregi Pogotowia Ratunkowego trafiały frontowe sanitarki DODGE.

Były radzieckie GAZ 05
 

 

oraz ZIS.

Były też zdobyczne niemieckie PHAENOMEN-y, OPEL a nawet maleńkie DKW F-5




Zdjęcie numer 5 w galerii - Karetki łódzkiego pogotowia. Najpierw był wóz konny [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]Dosyć szybko uruchomiono jednak produkcję sanitarek w oparciu o technologię sprzed wojny oraz o nowe konstrukcje wprowadzane na rynek. I tak w Niemczech wschodnich wznowiono produkcję samochodu PHAENOMEN i stał się on jedną z popularniejszch sanitarek. 
Może być zdjęciem przedstawiającym 1 osobaPojawiły się Chevrolety 3100 z USA. Do niego dołączył też samochód BMW / EMW 340 kombi w wersji sanitarnej. W Polsce ruszyła produkcja samochodu WARSZAWA M20 i na jego bazie uruchomiono produkcję karetek ratunkowych.Były też CITROENY GOELETTE w służbie ratunkowej.


 W Lublinie na bazie samochodu LUBLIN 51 budowano duże sanitarki.
  Głównie dla wojska ale spotykano je również w życiu cywilnym.

ŠKODA FAVORIT 904

ŠKODA SUPERB 640 - ŠKODA StoryboardA to przedwojenna SKODA SUPERB 640 używana jako ambulans po wojnie. 
W Czechosłowacji w firmie SKODA uruchomiono produkcję modelu 1101 kombi w wersji "SANITKA". Skoda 1101 Tudor Ambulance | Skoda, Cars, Škoda auto  Kolejnym modele SKODY sanitarnej był model 1201 a następnie 1202

Ambulance by PaSt1978 on DeviantArt | Skoda, Škoda auto, Ambulance SKODA 1202
W ZSRR w tym czasie uruchomiono produkcję GAZ M20 POBIEDA w wersji sanitarnej łudząco podobnej do polskiej WARSZAWA M20 (wersja sanitarna była polskiego pomysłu - nie licencyjna).  
 
 
W latach 60-tych XXw. uruchomiono w ZSRR produkcję samochodu RAF 977 Latvia w wersji sanitarnej. Występował on też pod innymi markami często niewiele nam mówiącymi , np ERAZ.
 Файл:GAZ-22 ambulance.jpg — Википедия Volga GAZ 22
 
 
 
W tym samym czasie w Polsce zmodernizowano samochód WARSZAWA wprowadzając najpierw sanitarkę w oparciu o model 202 FURGON a następnie w 1964/65 roku o model Pogotowie Ratunkowe - Warszawa: 2018203/204 kombi.
 Kultowe Auta PRL-u i Złota Kolekcja - 2016 (278361/0) - Strona 17 KUCHMODEL -wspólny projekt - motoshowminiaturaW NRD wprowadzono sanitarkę w oparciu o model FRAMO V902 Framo V 902 Krankenwagen Deutsches Rotes Kreuz - Bildersammlung von  Christof Rezbach        Zdjęcie numer 9 w galerii - Karetki łódzkiego pogotowia. Najpierw był wóz konny [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
a następnie BARKAS B1000 i WARTBURGA 353 TOURIST
 1974 Barkas Krankenwagen - | East german car, Cars trucks, Ad car 
W Jugosławii uruchomiono produkcję sanitarek na bazie samochodu ZASTAVA 620 

Autoantikvariát 
 oraz ZASTAVA 1300/1500 SANITET
 IMCDb.org: 1969 Zastava 1300 Sanitet [116] in "Mlad i zdrav kao ruza, 1971"  
Inną jugosłowiańską firmą produkującą sanitarki była IMV.
  
Wtedy też rusza produkcja najsłynniejszej chyba sanitarki bloku wschodniego. NYSA - we wszystkich swoich generacjach posiadała wersję sanitarną. Użytkowana była przez wszystkie służby sanitarne krajów socjalistycznych i nie tylko ich. Może być zdjęciem przedstawiającym tekstMoże być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzuNysa 522 R - Karetka przez duże R | Muzeum SKARB NARODUSE-248AD, TAZ (Trnava) 1.9 D (Senica District) License plate of Slovakia PRL999.pl - Wzorcowa karetka reanimacyjna na bazie Nysy... | FacebookРетро Музей - НРБ Цветан Атанасов | FacebookZdjęcie numer 4 w galerii - Karetki łódzkiego pogotowia. Najpierw był wóz konny [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
W Czechosłowacji rozpoczęto produkcję SKODY 1203
Może być zdjęciem przedstawiającym samochód i na świeżym powietrzua w Rumunii samochodu VT ROCAR w wersji sanitarnej. Rocar 40 S Ambulanta | Rable & bijuterii. Poezie de strada.W latach 70-tych dołączyły do tego grona liczne wersje samochodu DACIA 1300 

Po Bukareszcie jeździło też dużo polskich sanitarek NYSA 522Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu
 
 
Лековые пикапы (СССР) / Заводские модели и прототипы

Москвич ИЖ 27156 Скорая помощь

Факты про автомобили скорой помощи в СССР | carakoom.comVOŁGA GAZ 24 też występowała w różnych wersjach jako sanitarka. Pojawił się prototyp UAZ SULA i RAF 2203 LATVIA
 RAF Łatwija: Futurystyczny kanciak - Menway w INTERIA.PL RAF-2203 Latvija/Tamro – Spetsializirovannaya pediatricheskaya skoraya  pomoshch' (Rosja) | SŁUŻBY W SKALI  Stara retro karetka. zdjęcie stock. Obraz złożonej z benzyna - 25892534бус РАФ 22031 1990 тест драйв і огляд РАФ 22031 з фото - AUTO.RIAАлло, скорая: история медицинских автомобилей СССР и России - КОЛЕСА.ру –  автомобильный журналErAZ AmbulanceМосквич-2335 «скорая помощь»Moskwicz 2901
Автомодельное бюро: "Москвич-2901" 
 
W ZSRR produkowano też luxusowe karetki dla partyjnych dygnitarzy.
GAZ 14 CZAJKA oraz GAZ 12 ZIM
Również ZIL produkował takie pojazdy. ZIL 118 oraz ZIL 41042 I ZIL 114A - to przedstawiciele tych pojazdów.
1975 ZIL 114A Ambulance stationwagon emergency Hearse f wallpaper |  2048x1536 | 151415 | WallpaperUP

ArtStation - ZIL-118K, Nail Khusnutdinov

Luxusowe karetki produkowano też w
Czechosłowacji. TATRA 603 i 613
 
 
Na bazie UAZ 452 uruchomiono produkcję karetek z napędem 4x4.История о том как в лесу появилась скорая помощь. — Каропка.ру — стендовые  модели, военная миниатюраW latach 70-tych i 80-tych XXw wiele wersji sanitarnych zbudowano w Polsce i w Jugosławii w oparciu o POLSKIEGO FIATA 125p i POLONEZA 1500/1600 oraz montowaną w Kragujevacu ŁADĘ 2104.FSO 125p Sanitarka (1984) | Muzeum Techniki Wojskowej GRYF 
Fiat 125p kombi ambulans | Model railroad, Car, Suv
 fIAT 125P Sanitarka Karetka - arturfotografPolski Fiat 125p – fiat125p.pl



Zdjęcie numer 13 w galerii - Karetki łódzkiego pogotowia. Najpierw był wóz konny [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Prototyp Ambulansu 03 | MOTO-HISTORIA: Polskie karetki dawały radę w trudnych czasach | Północna.tv SBE 64CF - FSO Polonez Cargo 1,6 GLI/Auto Form - Szpital Powiatowy w  Będzinie*SK 9635R - FSO Polonez Caro 1,6 GLI/ZTS-Grójec - PCK Świętochłowice*Zdjęcie numer 14 w galerii - Karetki łódzkiego pogotowia. Najpierw był wóz konny [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
W Polsce testowano też prototypowe sanitarki ŻUK 34. i A45. Niestety nie weszły do seryjnej produkcji. Większość z tych sanitarek można było spotkać w prawie wszystkich krajach bloku wschodniego. Dziś to już tylko zabytki przypominające nam historię motoryzacji i ratownictwa medycznego.
Скорая помощь — Warszawa 223, 2.1 л., 1969 года на DRIVE2 
Sanitarka VOLGA - BUŁGARIA


Polecam też 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h6-ifa-h6.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-vomad-horch-g-5-ifa-g5.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/03/auto-story-zi.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-do-54-hugo-pietrowy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/syrena-sport-niespenione-marzenie.html

https://medicus.lublin.pl/article/ratujemy-historie-pogotowia/ 

https://www.komorazachranaru.cz/aktualita/jak-sel-cas-aneb-111-let-zachranarskych-skodovek-pripomente-si-slavne-sanitky 

https://twojsacz.pl/sadeckie-pogotowie-szykuje-sie-70-urodzin-poszukuje-zdjec/

 







































 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz