Translate

środa, 6 października 2021

#195 - AVIA A31TL 6x6

 



Avia A31 – samochód ciężarowy produkcji początkowo czechosłowackiej, a obecnie czeskiej firmy Avia. Był produkowany od 1983 do 1998 roku. Przyciągał uwagę ze względu na konkurencyjną cenę, a do dziś kojarzy się raczej (nawet na tle ówczesnej socjalistycznej konkurencji) ze spartańskimi warunkami jazdy.

 

 

Avia A31 – historia

Firma Avia powstała w 1919 roku, niedługo po ogłoszeniu niepodległości przez Czechosłowację. Początkowo firma produkowała samoloty wojskowe dla armii swojego kraju. W trakcie II wojny światowej używały ich jednak także nazistowskie Niemcy. W związku z niechlubną historią oraz po zmianie ustroju, firma została po wojnie przejęta przez państwo i zmieniła branżę – zaczęła produkować ciężarówki.

 

Czechosłowacja była krajem socjalistycznym, co wiązało się z wieloma trudnościami w produkcji samochodów, szczególnie w jej początkowej fazie. Aby przyśpieszyć ten proces, szefostwo Avii podjęło decyzję o zakupie licencji na produkcję (pod własnym logo) ciężarówek marki SAVIEM Renault. W ten sposób w 1967 roku powstały oparte na SAVIEM Renault SG4 Super Galion Saviem galion.jpg i SG2 Super Goelette Saviem SG 2.jpg modele Avia A15 oraz Avia A30.Avia: Ciężarówka z lotniczym rodowodem - Menway w INTERIA.PL

Ciężarówki firmy Avia były pojazdami nie odbiegającymi swoimi rozwiązaniami od konstrukcji innych firm. W latach 60. można je jeszcze było nazwać nowoczesnymi. Wpływały na to między innymi większy niż dotychczas spotykany udźwig oraz dobry dostęp do ładowni. W następnych dekadach w dalszym ciągu były tańsze od swoich francuskich odpowiedników, zaczęły być jednak uważane za nieco przestarzałe. Miały twarde zawieszenie i nie posiadały żadnych udogodnień dla kierowcy, takich jak wspomaganie kierownicy.

W odpowiedzi na problemy ze sprzedażą, Avia zdecydowała się na kosmetyczne poprawki dla samochodów ciężarowych ze swojej oferty. Firmy nie było stać na nowe projekty, pozostała więc przy swoich dotychczasowych modelach. Avia A30 została zastąpiona przez wersję nieco zmodernizowaną – Avię A31. Pierwszy egzemplarz tej ciężarówki wyjechał na ulice Czechosłowacji w 1983 roku.

Avia zyskała popularność również w innych krajach bloku wschodniego, chociaż jej pojazdy nie były nigdy uważane za cuda techniki. Znana była także w naszym kraju, a jej model Avia A31 kojarzony był przez kierowców z niską ceną, lecz w szczególności ze zdecydowanie zbyt twardym zawieszeniem. Ciężarówka sprawiała wrażenie jakby go nie posiadała w ogóle. Mimo to do końca lat 80. sprzedawała się dobrze.

Po rozpadzie Czechosłowacji na początku lat 90. doszło do kryzysu finansowego, w wyniku którego Avia po raz kolejny wpadła w kłopoty. Odpowiedzią miała być wersja tego samego samochodu, jednak tym razem z turbiną. Avia A31T powstała w 1993 roku i według planów, miała zapewnić firmie nowych klientów. Produkcja okazała się być jednak klęską. Po zaledwie roku kontrolę nad firmą przejął koreański koncern DAEWOO. Model A31 wycofano w roku 1998. Jej następcą została Avia A60. TO JEST JUŻ MATERIAŁ NA INNĄ OPOWIEŚĆ.

Podobnie jak SKODA, TATRA, PRAGA, BAZ również AVIA miała ochotę na kawałek tortu jakim są dostawy dla wojska. Eksperymentowano więc z napędem 4X4 i 6X6. Przez krótki czas produkowano nawet mały samochód terenowy Avia A11 Trend na bazie licencji zakupionej we francuskiej firmie Auverland. Będzie oddzielny post.

  

Podobnie jak pozostałe czechosłowackie firmy opracowała też prototypy samochodów mających zastąpić Pragę V3S. Pierwszym była Avia S430 

Nie znalazła ona jednak uznania u decydentów z MON. Kolejnym prototypem w 1993 roku była Avia A31T 4X4 oraz Avia 31 TL 6X6. 

Samochód ten mimo bardzo dużego pokrewieństwa z Pragą V3S również nie znalazł uznania w oczach wojskowych decydentów. Niewielkie ilości tych samochodów (budowanych na zamówienie) w wersjach specjalistycznych np. dźwigi samobieżne, trafiły do cywilnych odbiorców.






BIBLIOGRAFIA

https://autokult.pl/t/54010,avia-a31

https://en.wheelsage.org/avia/a31/avia_a31tl_4_4/pictures/470112/ 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz