Nową stronę w historii pojazdów terenowych Gorky otworzył GAZ-69, opracowany pod kierownictwem Grigorija Wassermana w 1950 r. I opanowany w 1953 r.
Otrzymał zapożyczony od Pobiedy 52-konny silnik i 3-biegową skrzynię biegów. Od podstaw opracowano zaś, czterowałkową skrzynię rozdzielczą z wbudowanym demultiplikatorem i rozłączającym sprzęgłem przedniej osi. Podobnie jak dzisiejsze GAZ SOBOL, montowano go oddzielnie od skrzyni biegów. Przełożenia - 1,15 i 2,78.
Wraz z modelem podstawowym wyprodukowano wygodniejszy pięcio miejscowy GAZ-69A, potocznie zwany "Komandorka" i amfibię GAZ-46.
W 1956 r. Produkcja Gazów „sześćdziesięciu dziewiątych” została całkowicie przeniesiona do zakładów UAZ. Produkowano je tam do 1973 roku.
Przez dwie dekady siły oba zakłady wyprodukowały 634 000 takich „gazików”.
Produkcję seryjną rozpoczęto 25 sierpnia 1953 r. Produkowano w GAZ-ie do 1956 r., później produkcję przeniesiono w całości do Uljanowska – do byłego UlZIS, który w czasie wojny montował ciężarówki ZIS-5V, a pod koniec lat 40. XX w. ciężarówki – GAZ-MM. Wraz z rozpoczęciem produkcji GAZ-69 nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Zakład Samochodowy w Uljanowsku (UAZ).
GAZ-69A
Od samego początku nowy samochód był produkowany w dwóch wersjach: GAZ-69 z dwudrzwiowym, ośmiomiejscowym nadwoziem (sześć osób na podłużnych trzyosobowych ławkach, składana tylna klapa) oraz rolniczy (dowódca) GAZ-69A z czterodrzwiowe, pięciomiejscowe nadwozie z wygodnym trzymiejscowym tylnym siedzeniem.
Fabryka Gorkiego rozpoczęła produkcję rodziny GAZ-69 w 1953 r., Równolegle (od grudnia 1954 r.) te pojazdy terenowe były również montowane w Fabryce Samochodów w Uljanowsku. Po 1956 roku UAZ przejął całkowitą produkcję GAZ-69 i GAZ-69A z silnikami własnej produkcji.
W ciągu dwóch dekad produkcji GAZ-69 i GAZ-69A wyprodukowano ponad 600 tysięcy samochodów. GAZ-69 był eksportowany do 56 krajów świata w różnych wersjach klimatycznych (GAZ-69M i GAZ-69AM), ponadto w 1957 roku dokumentacja techniczna do produkcji masowej została przeniesiona do rumuńskiej firmy ARO (samochody IMS-57 i ARO -M461), a w 1962 r. - do Korei Północnej.
ARO M59 - licencyjna wersja GAZ 69
ARO M461 - licencyjna wersja GAZ 69
GAZ 69A - Wnętrze tyłu pojazdu
Różne zakłady naprawy samochodów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych ZSRR modyfikowały samochód, usuwając markizę i instalując całkowicie metalowy dach. Podobnie postępowała Armia Radziecka dostosowując pojazd do swoich potrzeb.
GAZ 69A ze sztywnym dachem - prototyp
Nadwozie samochodów GAZ-69 i GAZ-69A jest otwarte, ze zdejmowaną markizą na zdejmowanej metalowej ramie. Górne boki drzwi są zdejmowane z płótna na metalowych łukach (ze szkłem).
W literaturze krajowej nadwozie określane jest jako „faeton” na tej podstawie, że posiadało zdejmowane, a nie podnoszone szyby boczne. Ramy przedniej szyby unoszące się do przodu i do góry sprawiały. Po złożeniu markizy przednia szyba została całkowicie złożona na wspornikach maski i zabezpieczona haczykami. Nagrzewnica umieszczona w kabinie dostarczała ciepłe powietrze wyłącznie na przednią szybę za pomocą wentylatora elektrycznego. Ciepłe powietrze docierało do stóp kierowcy i pasażera dopiero wtedy, gdy samochód przejeżdżał przez wlot powietrza otwierany za maską. Zimą w zaparkowanym samochodzie było zimno.
Boczne panele poszycia maski można było zdjąć, co latem znacznie ułatwiało chłodzenie silnika.
GAZ-69 ma ośmiomiejscowe nadwozie, kierowca i jeden pasażer siedzą z przodu, sześciu pasażerów umieszczono na trzymiejscowych, bocznych ławkach podnoszonych, pod którymi znajdują się skrzynki z narzędziami. GAZ-69 przeznaczony jest do transportu rannego na noszach karetki. Tył przedniego siedzenia pasażera odchyla się do przodu, nosze mocuje się w uchwytach na poręczy pasażera i z tyłu samochodu. Lewe drzwi kierowcy są węższe niż prawe drzwi pasażera i mają inny kształt. Koło zapasowe znajduje się za drzwiami kierowcy na wsporniku.
GAZ-69A - czterodrzwiowy, pięciomiejscowy.
Dostęp do bagażnika z przedziału pasażerskiego (jak w samochodach z nadwoziem kombi i hatchback) jest niemożliwy. Tylna klapa GAZ-69 i GAZ-69A jest składana, podwójna, wewnętrzna przestrzeń z boku przeznaczona jest do przechowywania liny holowniczej, trójkąta ostrzegawczego i innych przedmiotów.
GAZ-69A ma jeden zbiornik paliwa, GAZ-69 ma dwa.
Na ramie samochodu znajdował się zamontowany gruboziarnisty filtr paliwa (z miską olejową). Drobny filtr paliwa był przy pompie paliwa. Kierowca mógł zmierzyć poziom benzyny w głównym zbiorniku paliwa samochodu GAZ-69 bez wstawania (miarka poziomu za dźwigniami skrzyni rozdzielczej).
W GAZ-69 zainstalowano także dodatkowy zbiornik paliwa - pod siedzeniem pasażera. Wentylacja dodatkowego zbiornika paliwa znajduje się pod podłogą nadwozia. Tankowanie – przy otwartych drzwiach pasażera.
Wskaźnik na desce rozdzielczej pokazywał ilość paliwa tylko w zbiorniku głównym. Ile benzyny znajduje się w dodatkowym zbiorniku, możesz dowiedzieć się jedynie zaglądając do szyjki wlewu. Przełącznik zbiornika paliwa znajduje się na podłodze siedzenia kierowcy.
Kąt zwisu przedniego (kąt natarcia) - 45°
Kąt zwisu tylnego (kąt zejścia) - 35 °
Dziś GAZ 69 i 69A to prawdziwe klasyki. Produkcję zakończono ponad 50 lat temu. Z racji iż był to samochód wykorzystywany przez wojsko jest dosyć łatwo dostępny. Można go kupić na wolnym rynku lub z demobilu sprzedawanego przez Agencję Mienia Wojskowego. Często te samochody są ciągle eksploatowane w Wojsku Polskim. Sam znam jednostkę wojskową gdzie ciągle jeszcze jeżdżą te samochody.
Dziś jest też często samochodem używanym w wyścigach terenowych. Często z innym silnikiem, innym zawieszeniem i napędem. Jest też, przede wszystkim zabytkiem motoryzacji.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi ona tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.
buycoffee.to/meskibigos
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
BIBLIOGRAFIA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz