Nowy samochód odróżniał się od GAZ-M1 wydłużoną wypukłą atrapą
chłodnicy i innymi podłużnymi kratkami wylotowymi powietrza po bokach
maski. W związku z większą o 85 kg masą silnika, wzmocniono przednie
zawieszenie. Zmieniły się też zderzaki i deska przyrządów.
Produkcję samochodu wstrzymano w 1942 roku w związku z brakami dużych
arkuszy blachy do wytłaczania. Po wojnie zmontowano jeszcze niewielką
liczbę samochodów, do 1948 roku. Łącznie wyprodukowano 1250 GAZ-11-73.
GAZ-61 –radziecki samochód osobowy z napędem 4X4.
Decyzja opracowania nowego samochodu osobowego zapadła w ZSRR w roku 1930. Kilka lat później powstał prototyp , który otrzymał nazwę M1. W samochodzie zastosowano nowy silnik ,
zbiornik paliwa musiał mieścić na tyle dużo paliwa, by móc przejechać nim ok.
400 km bez tankowania. Prototyp nosił nazwę M1. Seryjną produkcję rozpoczęto w roku 1935. Auto osiągało prędkość 100 km/h. Jego zaletą był mocny czterocylindrowy, o mocy 50 KM
silnik. Samochód mieścił 4 dorosłe osoby i miał duży bagażnik. Zużycie
benzyny wynosiło 14,5 l/100 km. Drzwi otwierały się "pod wiatr" czyli
przeciwnie do kierunku jazdy. Samochód produkowany był w nowo zbudowanej
fabryce GAZ w mieście GORKI
(obecnie Niżny Nowogród). Powstała również wersja taxi oraz samochód
wyścigowy GAZ-GŁ1 z 1938, który osiągnął prędkość 147,8 km/h.
W 1939 r. opracowano wersję dla wojska. Wzmocniono tylne zawieszenie i dołączono platformę, dla 6 żołnierzy. Powstała również wersja dostawcza GAZ-M415.
Produkcję zakończono w 1943 roku.
M1 TAXI
GAZ-11-73
Odmianą rozwojową samochodu GAZ-M1 był GAZ-11-73, wyposażony w nowy silnik GAZ-11 o pojemności 3,5 l i mocy 76 KM.
Silnik ten był bezlicencyjną kopią amerykańskiego 87-konnego silnika
Dodge D-5, przy tym w procesie przewymiarowania go na system metryczny
zmniejszono pojemność z 3568 cm³ do 3485 cm³.
Silnik GAZ-11 pojawił się w 1938 roku, lecz zdołano go wdrożyć do
produkcji od 1940 roku (silnik ten stał się następnie podstawą do
opracowania silników dla samochodów GAZ 12, GAZ 51 i GAZ 52, produkowanych aż do 1992 roku).
Nowy samochód odróżniał się od GAZ-M1 wydłużoną wypukłą atrapą
chłodnicy i innymi podłużnymi kratkami wylotowymi powietrza po bokach
maski. W związku z większą o 85 kg masą silnika, wzmocniono przednie
zawieszenie. Zmieniły się też zderzaki i deska przyrządów.
Produkcję samochodu wstrzymano w 1942 roku w związku z brakami dużych
arkuszy blachy do wytłaczania. Po wojnie zmontowano jeszcze niewielką
liczbę samochodów, do 1948 roku. Łącznie wyprodukowano 1250 GAZ-11-73.
Oznaczenie "73" stanowiło kod nadwozia czterodrzwiowego.
Opracowano także 4-drzwiowy kabriolet GAZ-11-40, lecz nie wdrożono go do
produkcji przed atakiem Niemiec. Ocenia się, że zbudowano 6 nadwozi, z
których 5 zamontowano na podwoziu GAZ 61 . Opracowano również PICK-UP GAZ-11-415, ale zbudowano tylko jeden egzemplarz w 1940 roku. Silnik GAZ-11 zamontowano też w samochodzie wyścigowym GAZ-GŁ1, który osiągnął z nim prędkość 161,87 km/h (rekord ZSRR). Na podstawie GAZ-11-73 opracowano samochód terenowy GAZ 61 z napędem 4x4, produkowany w niewielkich seriach.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz