Nowy samochód odróżniał się od GAZ-M1 wydłużoną wypukłą atrapą chłodnicy i innymi podłużnymi kratkami wylotowymi powietrza po bokach maski. W związku z większą o 85 kg masą silnika, wzmocniono przednie zawieszenie. Zmieniły się też zderzaki i deska przyrządów. Produkcję samochodu wstrzymano w 1942 roku w związku z brakami dużych arkuszy blachy do wytłaczania. Po wojnie zmontowano jeszcze niewielką liczbę samochodów, do 1948 roku. Łącznie wyprodukowano 1250 GAZ-11-73.
GAZ-61 –radziecki samochód osobowy z napędem 4X4.
Decyzja opracowania nowego samochodu osobowego zapadła w ZSRR w roku 1930. Kilka lat później powstał prototyp , który otrzymał nazwę M1. W samochodzie zastosowano nowy silnik , zbiornik paliwa musiał mieścić na tyle dużo paliwa, by móc przejechać nim ok. 400 km bez tankowania. Prototyp nosił nazwę M1. Seryjną produkcję rozpoczęto w roku 1935. Auto osiągało prędkość 100 km/h. Jego zaletą był mocny czterocylindrowy, o mocy 50 KM silnik. Samochód mieścił 4 dorosłe osoby i miał duży bagażnik. Zużycie benzyny wynosiło 14,5 l/100 km. Drzwi otwierały się "pod wiatr" czyli przeciwnie do kierunku jazdy. Samochód produkowany był w nowo zbudowanej fabryce GAZ w mieście GORKI (obecnie Niżny Nowogród). Powstała również wersja taxi oraz samochód wyścigowy GAZ-GŁ1 z 1938, który osiągnął prędkość 147,8 km/h.
W 1939 r. opracowano wersję dla wojska. Wzmocniono tylne zawieszenie i dołączono platformę, dla 6 żołnierzy. Powstała również wersja dostawcza GAZ-M415.
Produkcję zakończono w 1943 roku.
M1 TAXI
GAZ-11-73
Odmianą rozwojową samochodu GAZ-M1 był GAZ-11-73, wyposażony w nowy silnik GAZ-11 o pojemności 3,5 l i mocy 76 KM. Silnik ten był bezlicencyjną kopią amerykańskiego 87-konnego silnika Dodge D-5, przy tym w procesie przewymiarowania go na system metryczny zmniejszono pojemność z 3568 cm³ do 3485 cm³. Silnik GAZ-11 pojawił się w 1938 roku, lecz zdołano go wdrożyć do produkcji od 1940 roku (silnik ten stał się następnie podstawą do opracowania silników dla samochodów GAZ 12, GAZ 51 i GAZ 52, produkowanych aż do 1992 roku).
Nowy samochód odróżniał się od GAZ-M1 wydłużoną wypukłą atrapą chłodnicy i innymi podłużnymi kratkami wylotowymi powietrza po bokach maski. W związku z większą o 85 kg masą silnika, wzmocniono przednie zawieszenie. Zmieniły się też zderzaki i deska przyrządów. Produkcję samochodu wstrzymano w 1942 roku w związku z brakami dużych arkuszy blachy do wytłaczania. Po wojnie zmontowano jeszcze niewielką liczbę samochodów, do 1948 roku. Łącznie wyprodukowano 1250 GAZ-11-73.
Oznaczenie "73" stanowiło kod nadwozia czterodrzwiowego. Opracowano także 4-drzwiowy kabriolet GAZ-11-40, lecz nie wdrożono go do produkcji przed atakiem Niemiec. Ocenia się, że zbudowano 6 nadwozi, z których 5 zamontowano na podwoziu GAZ 61 . Opracowano również PICK-UP GAZ-11-415, ale zbudowano tylko jeden egzemplarz w 1940 roku. Silnik GAZ-11 zamontowano też w samochodzie wyścigowym GAZ-GŁ1, który osiągnął z nim prędkość 161,87 km/h (rekord ZSRR). Na podstawie GAZ-11-73 opracowano samochód terenowy GAZ 61 z napędem 4x4, produkowany w niewielkich seriach.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz