Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina. Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. Zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie cesarstwa. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano Suiza Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100.
Obecnie Škoda nie produkuje żadnej reprezentacyjnej limuzyny. Kiedyś jednak bywało inaczej.
Škoda VOS – to luksusowy osobowy samochód dla władz państwowych. Nazwa VOS jest skrótem od słów Vládní osobní speciál, czyli specjalny samochód osobowy dla władz. Łącznie wyprodukowano 107 egzemplarzy pojazdu.
Historia i opis modelu
Podwozie pojazdu zaprojektowane i produkowane było przez Skodę, natomiast karoseria wytwarzana była przez firmę KAROSA (znacjonalizowane zakłady Sodomka) , która również montowała samochód. Wnętrze pojazdu zaprojektowane zostało przez firmę TATRA mającą spore doświadczenie w produkcji aut klasy lux. Pojazd otrzymał modne opływowe nadwozie. Głównym konstruktorem i projektantem nadwozia był inż. Oldrich Meduna. Auto otrzymało szeroką atrapę chłodnicy, z grubymi chromowanymi żebrami, oraz wyróżniające je ozdobne chromowane poziome żebra na błotnikach przednich. Produkowano wersję z cięższym podwójnym opancerzeniem (50 sztuk) oraz z lżejszym opancerzeniem (nazywaną także VOS-L). Początkowo samochód miał rozstaw osi 3100 mm, później zwiększony o 100 mm dla polepszenia wygody (według anegdoty, kiedy małżonka prezydenta Klementa Gottwalda miała trudności ze zmieszczeniem się z tyłu w prototypie samochodu)[2]. Rozstaw kół wynosił 1500 mm.
Samochód posiadał czterodrzwiowe nadwozie typu limuzyna, z przednimi
drzwiami otwieranymi do tyłu, a tylnymi drzwiami otwieranymi klasycznie,
do przodu.
Pancerne blachy pojazdu miały pięć milimetrów grubości, natomiast
szyby w ciężkiej wersji - 52 mm. Uchylić je można było wyłącznie na dwa
centymetry. Lżejsza wersja miała szyby grubości 8 mm. Masa własna lżejszej wersji wynosiła 3355 kg, a ciężkiej 4115 kg,
natomiast masa dopuszczalna z czterema osobami 3700 kg do 4440 kg.
Samochód napędzał zapożyczony od ciężarówki marki PRAGA sześciocylindrowy silnik rzędowy OHV o pojemności 5193 cm³ i mocy 120 KM (88 kW). Pojazd rozpędzić się mógł maksymalnie do prędkości ponad 100 km/h. Zużycie paliwa wynosiło ok. 30 l/100 km[2].
Emil Škoda 1839 - 1900
Arnost Franz de Paula Graf Waldstein (1821-1904)
Škoda VOS przerobiona na drezynę kolejową. Muzeum w Sinaia.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz