Translate

sobota, 9 kwietnia 2022

#273 - Škoda VOS 1950-52 - Vládní osobní speciál

 Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina.  Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym.  Zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie  cesarstwa. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano Suiza  Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100. 

Obecnie  Škoda nie produkuje żadnej reprezentacyjnej limuzyny. Kiedyś jednak bywało inaczej.

 

Škoda VOS – to luksusowy osobowy samochód dla władz państwowych. Nazwa VOS jest skrótem od słów Vládní osobní speciál, czyli specjalny samochód osobowy dla władz. Łącznie wyprodukowano 107 egzemplarzy pojazdu.

Historia i opis modelu

Podwozie pojazdu zaprojektowane i produkowane było przez Skodę, natomiast karoseria wytwarzana była przez firmę KAROSA  (znacjonalizowane zakłady Sodomka) , która również montowała samochód. Wnętrze pojazdu zaprojektowane zostało przez firmę TATRA mającą spore doświadczenie w produkcji aut klasy lux.  Pojazd otrzymał modne opływowe nadwozie. Głównym konstruktorem i projektantem nadwozia był  inż. Oldrich Meduna. Auto otrzymało szeroką atrapę chłodnicy, z grubymi chromowanymi żebrami, oraz wyróżniające je ozdobne chromowane poziome żebra na błotnikach przednich. Produkowano wersję z cięższym podwójnym opancerzeniem (50 sztuk) oraz z lżejszym opancerzeniem (nazywaną także  VOS-L). Początkowo samochód miał rozstaw osi 3100 mm, później zwiększony o 100 mm dla polepszenia wygody (według anegdoty, kiedy małżonka prezydenta Klementa Gottwalda  miała trudności ze zmieszczeniem się z tyłu w prototypie samochodu)[2]. Rozstaw kół wynosił 1500 mm. 

Samochód posiadał czterodrzwiowe nadwozie typu limuzyna, z przednimi drzwiami otwieranymi do tyłu, a tylnymi drzwiami otwieranymi klasycznie, do przodu.

Pancerne blachy pojazdu miały pięć milimetrów grubości, natomiast szyby w ciężkiej wersji - 52 mm. Uchylić je można było wyłącznie na dwa centymetry. Lżejsza wersja miała szyby grubości 8 mm. Masa własna lżejszej wersji wynosiła 3355 kg, a ciężkiej 4115 kg, natomiast masa dopuszczalna z czterema osobami 3700 kg do 4440 kg.

Samochód napędzał zapożyczony od ciężarówki marki PRAGA  sześciocylindrowy silnik rzędowy OHV  o pojemności 5193 cm³ i mocy 120 KM  (88 kW). Pojazd rozpędzić się mógł maksymalnie do prędkości ponad 100 km/h. Zużycie paliwa wynosiło ok. 30 l/100 km[2].


Pred 180 rokmi sa narodil Emil Škoda, zakladateľ plzenskej Škodovky Emil Škoda 1839 - 1900

 Ernst Graf Waldstein Litho.jpg 

Arnost Franz de Paula Graf Waldstein (1821-1904)

Skoda VOS wytwarzana była również w wersji kabriolet. Produkcja tych pojazdów miała miejsce w latach 1950-1952, wyprodukowano około 100 pojazdów. Około 50 z nich było opancerzonych. Zostały one oznaczone jako ciężkie. W produkcji brały udział Praga, AZNP i Karosa. Silnik, skrzynię biegów i inne części dostarczyła Praga. Podwozie zostało wyprodukowane przez firmę Škoda, AZNP Mladá Boleslav. Nadwozie i opancerzenie wykonała Karosa Vysoké Mýto. Wszystko odbywało się w ścisłej tajemnicy pod nadzorem pracowników ochrony. Opony do samochodu VOS zostały wyprodukowane przez Mitas Praha. Samochód miał opony o rozmiarach 9,00-16 w lżejszej i 10,50-16 w cięższej wersji. W bagażniku znajdowała się krótkofalówka, a ciężkie wersje miały również klimatyzację. Bagaż był przewożony tym samym typem samochodu, tylko bez opancerzenia. Były dwa rozstawy osi, każdy w wersji normalnej i ciężkiej. Kilkadziesiąt samochodów wyeksportowano do Polski, Węgier i Chin. Po 1953 samochody VOS zostały zastąpione bardziej przestronnymi i komfortowymi samochodami ZiS-110



v o l g a n e a g r a: Drezina Skoda VOS, 1948 / 1948 Skoda VOS Draisine  Škoda VOS przerobiona na drezynę kolejową. Muzeum w Sinaia.
Glasul blindat al roţilor de teroare (galerie foto)

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 
Oni jeździli Škodą VOS

Ilustracja 
 Edvard Beneš Prezydent Czechosłowacji. To on miał używać  Škody VOS.
Ilustracja Klement Gottwald Prezydent Czechosłowacji - a to on jej używał.
Ilustracja Antonin Zapotocky Prezydent Czechosłowacji
Zhu De – Wikipedia, wolna encyklopedia ZHU DE

Mao Zedong MAO ZEDONG

Enver Hodża i socjalistyczna modernizacja Albanii - Odrodzenie komunizmu 
ENVER HODŻA - dyktator Albanii
Konstanty Rokossowski – Wikipedia, wolna encyklopedia KONSTANTY ROKOSSOWSKI - Marszałek Polski

Instytut Pamięci Narodowej on Twitter: "7⃣5⃣ lat temu "Prezydent"  kolaboracyjnej wobec okupanta sowieckiego KRN Bolesław #Bierut wydał dekret  "o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy", czyli o  grabieży na BOLESŁAW BIERUT - Prezydent Polski

SOC_00754-en Title: SOC_00754-en Reference code: SOC_00754Title: Studio  portrait of Ana PaukerPhotographer: UnknownCreation date: c.  1950-1952Physical description: an envelope containing: 1 film  negativeDimensions: black and white film ... 
ANA PAUKER - rumuńska rewolucjonistka.
Polecam również

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz