Translate

środa, 6 października 2021

#199 - IMV 1000/1600/2200

 




IMV to jugosłowiański producent samochodów. Firma, znana obecnie jako REVOZ, została założona w Novo Mesto w 1954 roku pod nazwą Moto Montaža. Od roku 1960 produkowała samochody głównie na wewnętrzny rynek jugosłowiański.

 


Uruchomienie seryjnej produkcji samochodów było zwieńczeniem dwuletnich starań kierownictwa firmy jak i załogi. W Jugosławii nie brakowało fachowej kadry i młodych pasjonatów, którzy byli w stanie skonstruować i przygotować jego seryjną produkcję. A przecież żeby opracować tak skomplikowany produkt, jakim jest samochód potrzeba wiele wiedzy, samozaparcia no i oczywiście ogromnego kapitału.. Projektując i produkując samochód, trzeba też mieć dużo zaufania do własnej siły i możliwości. 

Pomyślano też o tym że nawet najlepsi fachowcy nie dokonają tego bez doświadczenia i wiedzy nabttej bezpośrednio przy produkcji samochodów.

I tak oto w 1955 roku zawarto umowę z niemiecką firmą Auto Union DKW na produkcję małego samochodu dostawczego DKW Schnellaster .https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/brand-story-dkw-jugoslavia-moto-montaza.html

 




Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów... - fajnyprojekt -  Wykop.pl  


Produkcja ruszyła w 1955 i trwała do 1960 roku. Jednocześnie trwały prace badawczo konstrukcyjne nad własnym samochodem dostawczym o ładowności około 1500 kg. 


Podstawowymi założeniami jakie postawili przed sobą konstruktorzy były:  

Samochód miał mieć niewielkie gabaryty przy stosunkowo dużej ładowności.

Miał mieć przedni napęd.

Miał mieć estetyczny, nie odstający od obowiązującej mody, wygląd.

W 1960 roku rozpoczęła się seryjna produkcja samochodów krajowych samochodów dostawczych IMV

ZG 283-EN | DVD Dubrava Zagreb IMV 2200d | Vatrogasci | Flickr 

Po pierwszych dziesięciu latach od rozpoczęcia seryjnej produkcji tego samochodu dostawczego i jego wariantów, wszyscy członkowie zespołu IMV patrzyli z dumą na swoje dzieło i z nadzieją spoglądali w przyszłość. Byli głęboko przekonani, że zasady i postawy jakie przyjęli są jedyną słuszną drogą prowadzącą do zbudowania silnej pozycji własnej marki.

Równolegle z pracami nad testowaniem prototypu prowadzono przygotowania do produkcji seryjnej, co oznaczało przygotowanie i przeszkolenie personelu, organizację współpracy oraz budowę przestrzeni produkcyjnej. Pierwszy jugosłowiański samochód dostawczy jest w całości dziełem młodych projektantów, którzy swoją wiedzę i entuzjazm włożyli w tę konstrukcję i organizację produkcji seryjnej.

W 1959 roku wybudowano nową halę. W tym samym czasie zakończono serię testową nowych samochodów. Kolektyw roboczy zmienił swoją poprzednią nazwę „Motomontaža” na „Industrija motornih vozila Novo Mesto”, co było bardziej zgodne z nową działalnością firmy. Przyjęto również nowy znak towarowy. Na targach technologicznych w Belgradzie, jesienią 1959 roku, zaprezentowano już całkowicie nowy program produkcyjny pojazdów IMV. Wystawa okazała się wielkim sukcesem i nadeszły pierwsze zamówienia. W 1960 roku wyprodukowano pierwszych 100 krajowych samochodów dostawczych i kontynuowano dalsze prace nad udoskonaleniem i rozszerzeniem programu produkcji samochodów.

1974. IMV 1600 - 2.000€ - Autoslavia

W 1963 roku samochody IMV otrzymały certyfikat w Austrii. Dopuszczał on samochody IMV do ruchu na terenie Austrii. Był to pierwszy jugosłowiański samochód z certyfikatem w Europie Zachodniej. W tym samym roku rozpoczął się eksport samochodów „IMV” jako pierwszego i jedynego jugosłowiańskiego samochodu na rynek zachodnioeuropejski. Trzeba było przekonać zagranicznego nabywcę, że przemysł jugosłowiański jest w stanie zrobić solidny samochód. "IMV" się to udało. Racjonalnie dobrany i przyjęty program produkcji przyczep kempingowych (również produkowanych przez IMV pod marką ADRIA) otworzył szeroko drzwi IMV na eksport do wszystkich krajów Europy Zachodniej, kładąc tym samym podwaliny pod nieograniczony rozwój w przyszłości.

 
IMV 2200 D, 1985 [Auta5P ID:7070 GER] U Sarajevu se prodaje kombi kojeg je koristila jugoslovenska milicija:  Priča jednog oldtimera  

IMV 1600 


ZRB 37-92, IMV 1000 (Žďár nad Sázavou District). License plate of the Czech  Republic

 

Brak dostępnego opisu zdjęcia. 


 BIBLIOGRAFIA

 

https://siol.net/avtomoto/imv-jeva-zgodba-o-uspehu-dezela-cvicka-je-postala-gospodarska-zibelka-slovenije-231590

 

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 
 

Dziś w Novo Mesto w Słowenii znajduje się muzeum pojazdów IMV. W Muzeum IMV w Novo mesto eksponowane są modele od początku istnienia firmy. Od nawiązania współpracy z Autounion/DKW do dnia dzisiejszego. Są tu również trzy-cztery prototypy wojskowe nad konstrukcją których też pracowano w IMV.   

W muzeum znajdują się również modele Austin, Renault 4, 8, 14, 16, 18 i nowsze Clio, a także wiele modeli vanów IMV od samego początku do końca produkcji.

 

Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html

 

1 komentarz:

  1. Jeśli interesujecie się motoryzacją polecam ten artykuł https://rajdkolobrzeski.pl/panamera-w-wydaniu-specjalnym-robi-wrazenie-prawda/. Znajdziecie w nim Panamere w specjalnym wyadaniu. Piekne auto! Na pewno każdy fan motoryzacji będzie zachwycony.

    OdpowiedzUsuń