IMV to jugosłowiański producent samochodów. Firma, znana obecnie jako REVOZ, została założona w Novo Mesto w 1954 roku pod nazwą Moto Montaža. Od roku 1960 produkowała samochody głównie na wewnętrzny rynek jugosłowiański.
Uruchomienie seryjnej produkcji samochodów było zwieńczeniem dwuletnich starań kierownictwa firmy jak i załogi. W Jugosławii nie brakowało fachowej kadry i młodych pasjonatów, którzy byli w stanie skonstruować i przygotować jego seryjną produkcję. A przecież żeby opracować tak skomplikowany produkt, jakim jest samochód potrzeba wiele wiedzy, samozaparcia no i oczywiście ogromnego kapitału.. Projektując i produkując samochód, trzeba też mieć dużo zaufania do własnej siły i możliwości.
Pomyślano też o tym że nawet najlepsi fachowcy nie dokonają tego bez doświadczenia i wiedzy nabttej bezpośrednio przy produkcji samochodów.
I tak oto w 1955 roku zawarto umowę z niemiecką firmą Auto Union DKW na produkcję małego samochodu dostawczego DKW Schnellaster .https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/brand-story-dkw-jugoslavia-moto-montaza.html
Produkcja
ruszyła w 1955 i trwała do 1960 roku. Jednocześnie trwały prace
badawczo konstrukcyjne nad własnym samochodem dostawczym o ładowności
około 1500 kg.
Podstawowymi założeniami jakie postawili przed sobą konstruktorzy były:
Samochód miał mieć niewielkie gabaryty przy stosunkowo dużej ładowności.
Miał mieć przedni napęd.
Miał mieć estetyczny, nie odstający od obowiązującej mody, wygląd.
W 1960 roku rozpoczęła się seryjna produkcja samochodów krajowych samochodów dostawczych IMV
Po
pierwszych dziesięciu latach od rozpoczęcia seryjnej produkcji tego
samochodu dostawczego i jego wariantów, wszyscy członkowie zespołu IMV
patrzyli z dumą na swoje dzieło i z nadzieją spoglądali w przyszłość. Byli głęboko przekonani, że zasady i
postawy jakie przyjęli są jedyną słuszną drogą prowadzącą do zbudowania silnej pozycji własnej marki.
W 1959 roku wybudowano nową halę. W tym samym czasie zakończono serię testową nowych samochodów. Kolektyw roboczy zmienił swoją poprzednią nazwę „Motomontaža” na „Industrija motornih vozila Novo Mesto”, co było bardziej zgodne z nową działalnością firmy. Przyjęto również nowy znak towarowy. Na targach technologicznych w Belgradzie, jesienią 1959 roku, zaprezentowano już całkowicie nowy program produkcyjny pojazdów IMV. Wystawa okazała się wielkim sukcesem i nadeszły pierwsze zamówienia. W 1960 roku wyprodukowano pierwszych 100 krajowych samochodów dostawczych i kontynuowano dalsze prace nad udoskonaleniem i rozszerzeniem programu produkcji samochodów.
W 1963 roku samochody IMV otrzymały certyfikat w Austrii. Dopuszczał on samochody IMV do ruchu na terenie Austrii. Był to pierwszy jugosłowiański samochód z certyfikatem w Europie Zachodniej. W tym samym roku rozpoczął się eksport samochodów „IMV” jako pierwszego i jedynego jugosłowiańskiego samochodu na rynek zachodnioeuropejski. Trzeba było przekonać zagranicznego nabywcę, że przemysł jugosłowiański jest w stanie zrobić solidny samochód. "IMV" się to udało. Racjonalnie dobrany i przyjęty program produkcji przyczep kempingowych (również produkowanych przez IMV pod marką ADRIA) otworzył szeroko drzwi IMV na eksport do wszystkich krajów Europy Zachodniej, kładąc tym samym podwaliny pod nieograniczony rozwój w przyszłości.
Szanowni czytelnicy.
Dziś w Novo Mesto w Słowenii znajduje się muzeum pojazdów IMV. W Muzeum IMV w Novo mesto eksponowane są modele od początku istnienia firmy. Od nawiązania współpracy z Autounion/DKW do dnia dzisiejszego. Są tu również trzy-cztery prototypy wojskowe nad konstrukcją których też pracowano w IMV.
W muzeum znajdują się również modele Austin, Renault 4, 8, 14, 16, 18 i nowsze Clio, a także wiele modeli vanów IMV od samego początku do końca produkcji.
Jeśli interesujecie się motoryzacją polecam ten artykuł https://rajdkolobrzeski.pl/panamera-w-wydaniu-specjalnym-robi-wrazenie-prawda/. Znajdziecie w nim Panamere w specjalnym wyadaniu. Piekne auto! Na pewno każdy fan motoryzacji będzie zachwycony.
OdpowiedzUsuń