ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Gustaw Hiller
GRANIT 25
GRANIT 1500
GRANIT 30K
I to właśnie z takimi pojazdami jak model Granit 27 i Granit 30 firma weszła w okres po II Wojnie Światowej. Czasy nie były lekkie. Co prawda zakłady w Zittau ocalały jednak od maja do lipca 1945 r. maszyny i urządzenia były rozbierane i wywożone w ramach reparacji dla Związku Radzieckiego.
Budynki i instalacje fabryczne zostały uratowane przed zburzeniem przez saksońskiego powiernika. W wyniku referendum z 30 kwietnia 1946 r. w sprawie ustawy o przejściu majątku zbrodniarzy wojennych i hitlerowskich na własność społeczeństwa, Phenomen-Werke AG również została wywłaszczona w czerwcu 1946 r. i stała się własnością publiczną.
Od czerwca 1946 roku nowa firma nosi nazwę Phänomen Werke Zittau, Industrieverwaltung 17, przedsiębiorstwo państwowe Fahrzeugbau w Saksonii. W 1948 roku firma została włączona do IFA. Oprócz produkcji pilnie potrzebnych masowo produkowanych przedmiotów (taczki, łopaty, kilofy) naprawiono tu około 1000 pojazdów Armii Czerwonej. W 1948 rozpoczęto produkcję silników stacjonarnych.
Dopiero w styczniu 1950 roku rozpoczęto seryjną produkcję pierwszej ciężarówki Phänomen Granit 27, która w dużej mierze odpowiadała przedwojennemu typowi Phänomen Granit 1500.
ROBUR GARANT
Już w 1949 r. kontynuowano przerwane przez wojnę prace rozwojowe nad chłodzonym powietrzem samochodowym silnikiem wysokoprężnym. Produkcja seryjna silnika wysokoprężnego rozpoczęła się w 1954 roku. Został on zamontowany w Phänomen Granit 32.
Zmodernizowano także silnik benzynowy i stopniowo zwiększano jego moc. Został zainstalowany w zjawisku Granit 30K.
Na początku 1957 roku firma została przemianowana na VEB Robur Werke Zittau. Był to efekt udanego procesu sądowego poprzednich właścicieli firmy o prawa do marki. Również oznaczenie modelu Granit zostało zastąpione przez Garant.
Imię Robur pochodzi z łaciny i oznacza moc lub siłę. Taką nazwę nosi również dąb niemiecki (Quercus robur).
Nowe logo Robur zostało zaprojektowane w
oparciu o wał korbowy.
Do firmy dodano kolejne zakłady produkcyjne, w tym karoserię Bautzen,
karoserię zimową w Zittau, karoserię Halle, fabrykę sprzętu
przeciwpożarowego w Görlitz i fabrykę silników Kamenz. Podjęto jednocześnie prace nad nowym modelem samochodu ciężarowego. Model Robur Garant zdecydowanie domagał się następcy.
Prace nad pojazdem rozpoczęto w 1957 roku, powstał wtedy m.in. prototyp LO 2500 w wersji autobus. W 1961 roku na wiosennych Targach Międzynarodowych w Lipsku odbył się debiut Robura LO 2500. W tym samym roku rozpoczęła się produkcja seryjna samochodu. Nowy Robur charakteryzował się nowoczesną stylistyką kabiny, chłodzonym powietrzem silnikiem R4 o pojemności 3,3 l i mocy 70 KM oraz ładownością do 2,5 tony.
Do produkcji weszła też też wersja z napędem 4x4 o ładowności 1,8 tony, która otrzymała oznaczenie LO 1800A. Była ona przeznaczona na potrzeby NVA NRD, policji ludowej, straży pożarnej, ratownictwa oraz służb leśnych. Od 1964 do 1973 roku powstało także około 2 tys. egzemplarzy z silnikiem Diesla.
ROBUR LO1800A
W 1968 roku nastąpiła modernizacja Roburów, która ograniczała się do nowej atrapy wlotu powietrza oraz nowych oznaczeń LO 2501 i LO 1801A.
ROBUR LO2501
ROBUR LO1801
Robury z napędem 4X4 były użytkowane przez wiele armii świata, w tym przez Wojsko Polskie.
W 1974 roku pojawił się model o ładowności do 3 ton, dostał on oznaczenie LO 3000, a wersja terenowa otrzymała oznaczenie LO 2002A.
ROBUR LO3000
ROBUR L02002
Model 2002 produkowano w latach 1973–1990 z przeznaczeniem dla armii NRD w wersjach: skrzyniowy, zdejmowany kontener sanitarny i wóz sztabowy. Jesienią 1982 roku pojawił się nowy silnik wysokoprężny, chłodzony powietrzem.
Modele z silnikiem Diesla otrzymały oznaczenia LD (od Diesel) 3001 i LD 3002 i charakteryzowały się m.in. powiększonym rozstawem osi.
Na rynek eksportowy do krajów zamorskich przeznaczona była wersja Safari z klimatyzowaną kabiną. Od 1972 do 1979 roku trwały prace we współpracy z Automobilwerk Ludwigsfelde ( IFA L60) nad prototypami 0611 i D609, które charakteryzowały się nową, kanciastą kabiną.
ROBUR SAFARI
Od 1972 do 1979 roku trwały prace we współpracy z Automobilwerk Ludwigsfelde ( IFA L60) nad prototypami 0611 i D609, które charakteryzowały się nową, kanciastą kabiną.
Z powodów ekonomicznych i politycznych pojazdy nie weszły do produkcji seryjnej.
W 1991 roku AUTOSAN rozpoczął współpracę z Robur-Werke. Strona niemiecka dostarczyła trzy podwozia Robura wraz z układem napędowym (4-cylindrowy silnik Deutz). Sanocka fabryka na bazie tego podwozia wykonała autobus międzymiastowy, towos z (7+1 miejscami siedzącymi) i furgon (2+1 miejsca).
AUTOSAN - ROBUR H6
Pogarszająca się sytuacja finansowa niemieckiego producenta spowodowała jednak zaniechanie dalszej współpracy.
W1990 roku na nowym rynku niemieckim Robur był już mocno przestarzałą konstrukcją. Próbowano uratować pojazd m.in. poprzez zastosowanie nowoczesnego silnika Diesla marki Deutz oraz unowocześnieniem kabiny w postaci nowego zderzaka, w który były wbudowane światła. Taka wersja dostała oznaczenie LD 3004 i powstała w liczbie ok. 350 sztuk.
ROBUR LD3004
ROBUR LD3004 Wywrotka
Nie pomogło to jednak w niekorzystnej sytuacji zakładów i w 1991 roku produkcja definitywnie została zakończona. Przez wszystkie lata produkcji z taśmy zakładów w Zittau zjechało ok. 250 tys. egzemplarzy.
Robur pomimo swojej niezbyt nowoczesnej konstrukcji posiadał jedną niezaprzeczalną zaletę. Był pojazdem niezwykle podatnym na wszelkiego rodzaju modyfikacje i budowę wersji specjalnych. Powstawały samochody skrzyniowe, wywrotki, furgony integralne, izotermy, furgony półintegralne, autobusy, wersje towarowo osobowe i wiele innych.
Ciekawostką jest wykorzystanie Robura do budowy drezyn kolejowych.
W 1995 roku powstało Robur-Fahrzeug-Engineering GmbH z planem wskrzeszenia ciężarówki. W 1999 roku powstało drugie takie przedsiębiorstwo o nazwie FBZ GmbH. Oba zajmują się modernizowaniem istniejących już Roburów o montaż silników Deutz, nowych hamulców, wspomagania kierownicy i innych[
Oprócz polskiego AUTOSANA, również inni producenci małych autobusów sięgali po podwozia i układy napędowe Robura. Jedną z nich był węgierski IKARUS. Poniżej jeden z prototypów małego Ikarusa na podzespołach Robura.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
buycoffee.to/meskibigos
Pragnę
tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i
postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze
felietony o motoryzacji.
W XXI wieku Robur coraz rzadziej gości na drogach. Wyparły nowocześniejsze i bardzie ekonomiczne Mercedesy, MAN-y, IVECO. Mimo to od kilku lat widać powrót Robura na drogi i bezdroża Europy. Moda na kampery i kamperwany, sprawiła że ten sympatyczny samochód stał się pożądanym samochodem, idealnie nadającym się do budowy takiego pojazdu. Szczególnie dotyczy to wersji 4x4.
BIBLIOGRAFIA
https://www.paledog.de/Automobile/vintage/1928-phaenomen-4-rl_k-landkraftpostwagen_front.jpg.html
http://www.joergs-oldtimer.de/phaenomen.htm
https://www.flickr.com/photos/71144572@N00/3029414345
http://muzeumgryf.pl/eksponaty/robur-lo-3000-1989/
https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-phanomen.html
http://www.ifa-modelle.de/html/robur_lo_2500_pritsche.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz