Wbrew pozorom nie będę tu pisał o pojazdach wojskowych lecz opisanej przeze mnie historii nie należy traktować z przymrużeniem oka.
SVP 152 / BTR 152
Starsi, zapewne dobrze pamiętają a młodsi mogą sobie przeczytać, ( wszelkie źródła na ten temat są ogólnie dostępne), w internecie lub w bibliotece analogowej że armie dawnego Układu Warszawskiego, opierały się głównie na uzbrojeniu rodem z kraju Wielkiego Brata na wschodzie. Dotyczyło to absolutnie każdego rodzaju wyposażenia. Procent nasycenia sowieckim sprzętem, był różny w różnych krajach. Kraje takie jak Polska i Czechosłowacja, w dosyć dużym stopniu korzystały też z własnych rozwiązań. NRD w swojej NVA - Narodowo Ludowej Armii, poza samochodami osobowymi, Wartburg, Trabant, Barkas, SACHSENRING P2 i P3 i lekkimi ciężarówkami IFA, Robur, G5, Phänomen oray motocyklami MZ używało sprzętu sowieckiego.
SACHSENRING P3
SACHSENRING P2
ROBUR L1800
IFA W50
WARTBURG 353/400
TRABANT 601 TRAMP
Ogólnie, wszystkim osobom, interesującym się sprawami związanymi z wojskowością, obronnością, uzbrojeniem, techniką wojskową, wiadomo że na nic zda się super sprzęt i uzbrojenie jeśli nie będzie ludzi potrafiących obsługiwać ten sprzęt. W krajach totalitarnych, przykłada się ogromną wagę, do budowy silnej i licznej armii oraz wyszkolonych rezerw osobowych czyli tzw. "Mięsa Armatniego".
Już bowiem, wielki teoretyk wojskowości, urodzony we Wrocławiu, gen. Carl Phillip Gottlieb von Clausewitz, powiedział że " Wojna jest jedynie kontynuacją polityki innymi środkami, oraz że Pokój to zawieszenie broni pomiędzy dwiema wojnami.".
Jeśli do tego dodamy stare rzymskie powiedzenie, przypisywane Tytusowi Liwiuszowi, "Si vis pacem, para bellum" - "Chcesz pokoju szykuj się do wojny" nie będzie niczym dziwnym że kraje pod rządami totalitarnymi, często skłócone z sąsiadami, same prowadząc politykę agresywną, intensywnie, do tej wojny się szykują. Nie należy do rzadkości, zaangażowanie ogółu obywali w proces budowy obronności (tak było a Albanii za rządów Envera Hodży) a nawet wykorzystywania w tym celu dzieci. O ile w Polsce, sprowadzało się to do, wesołych, lekcji "Przysposobienia Obronnego", to na przykład w ZSRR traktowano to bardzo poważnie. Podobnie było w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Zarówno w "Pionierorganisation Ernst Thälmann", zrzeszającej dzieci w wieku szkolnym
jak i w "Freie Deutsche Jugend" FDJ , obejmującą młodzież starszą, na szeroką skalę, zajęcia mające przygotować ją do bycia w przyszłości, żołnierzem, niezłomnie stojącym na straży Marksizmu i Leninizmu, przywódców partii komunistycznej, no i oczywiście socjalistycznej ojczyzny.
Nie powiem że wszystko, czego tam uczono, było złe i nieprzydatne. Poza indoktrynacją polityczną, ogromna ilość zajęć dawała dobrą bazę do wejścia w dorosłe życie. Uczono tam wielu praktycznych umiejętności, dziś często zapomnianych. Starsi oraz współcześni harcerze i skauci dobrze wiedzą jakich.
Jedną z nich była umiejętność prowadzenia pojazdów mechanicznych. Armia będzie przecież, tysięcy kierowców. Będą oni w przyszłości kierować czołgami, ciężarówkami, dżipami czy transporterami opancerzonymi.
Trudno jednak, podczas szkolenia kandydatów na kierowców, posadzić ich za kierownicą np. KTO ROSOMAK. Samo mówienie, opowiadanie czy nawet oglądanie filmów instruktarzowych, nie zastąpi fizycznego uczestnictwa w kierowaniu pojazdem. Będzie nudne i nieatrakcyjne.
Zdawano sobie z tego sprawę w NVA oraz w kierownictwie partii SED. Jednocześnie chciano by dzieci i młodzież z zapałem i radością uczestniczyła w tych zajęciach. Postanowiono więc budować pojazdy imitujące pojazdy wojskowe, gabarytami jednak, przystające do wzrostu i wagi kursantów.
Budowę takich pojazdów zlecono w 1959 roku, VEB Automobilwerk Sachsenring Zwickau. Firma ta to nikt inny jak producent polarnych Trabantów. Konstruktorzy za podstawę wzięli Trabanta w wersji Tramp. By pojazd był wizualnie atrakcyjny postanowiono wzorować się na sowieckim transporterze opancerzonym BTR 152. W niemieckiej nomenklaturze był on oznaczony jako SPW 152, „Schützenpanzerwagen 152”. Był to pojazd powszechnie użytkowany w NVA oraz Volkspolizei. Potocznie żołnierze nazywali „Eisenschweinem” czyli Żelazna Świnia.
W aktach Archiwum Miejskiego Halle, pod sygnaturą 15/1, znajduje się projekt uchwały z 14 czerwca 1967 r., który przewidywał powołanie do 7 października 1967 r. gabinetu wojskowo-politycznego w Domu Młodych Pionierów , 1967.
W tym kontekście właścicielem pojazdu do jesieni 1989 roku był Urząd Miasta Halle/Sa., Dom Młodych Pionierów „Fritz Weineck”, AG Junger VK, Peißnitzinsel 4.
Konwersja na model SPW została przeprowadzona dnia
zgodnie z instrukcjami rady powiatu i kierownictwa okręgu SED Halle w
VEB IFA Fahrzeugwerke Halle.
Nadwozie opracowała i wykonała VEB IFA Farzeugwerke w Halle. Z Trabanta wykorzystano płytę podłogową, kompletne przednie i tylne zawieszenie wraz z układem hamulcowym, silnikiem, skrzynią biegów i układem wydechowym. Ponadto zaadaptowano przednie siedzenia oraz deskę rozdzielczą i układ kierowniczy. Dodano trzecią oś z tyłu. Nie posiadała ona jednak hamowana.
Pojazd miał długość: 4,20 m / Szerokość: 1,45 m / Wysokość: 1,50 m. Ważył: 800kg - Posiadał 2 miejsca siedzące z przodu oraz dwie ławki z tyłu dla 6 osób.
Nadwozie, imitujące SPW 152, wykonano z cienkich płyt stalowych.
Pojazd wyposażono w plandekę. Przeznaczenie pojazdu jako pojazdu do nauki jazdy wymusiło zamontowanie drugiego zastrzału z kompletem pedałów dla instruktora.
W stosunku do SPW 152, nasz pojazd jest luźną jego kopią w skali 1:2.
Ogółem zbudowano trzy takie pojazdy. Drugi identycznie skonstruowany pojazd został oddany do użytku w latach 1978/79 w fabryce naprawy pojazdów mechanicznych w Halle/Sa, oddział Holzplatz, za co jego budowniczowie zostali odznaczeni. Trzeci egzemplarz został zbudowany w pionierskim domu w Halle an der Saale w 1983 roku. Niestety nie udało mi się ustalić jakie były ich losy. Wiadomo że brały one czynny udział w patriotycznym szkoleniu młodzieży. Uczestniczyły w różnych zawodach oraz młodzieżowych poligonach wojskowych. Dumnie jechały w pochodach pierwszomajowych oraz innych paradach organizowanych przez władze NRD.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.
Do naszych czasów zachował jeden taki pojazd. Do dziś zachowało się też mnóstwo zdjęć, instrukcji obsługi, regulaminów i innych wydawnictw związanych z tym pojazdem. Muzeum Zwickau kupiło go w 2009 roku za 9 000 euro.
Po rekonstrukcji w 2019 roku znalazł swoje miejsce obok Sachsenringa P240 Repräsentant i Sachenringa P3.
Wraz z zachowanymi dokumentami (książki dla dzieci, zabawki, instrukcje szkoleniowe, zdjęcia, egzemplarze gazet itp.) pojazd ten jest świadectwem ducha czasu oraz indoktrynacji i militaryzacji dzieci i młodzieży w byłej NRD.
Każda stolica powiatu i wiele większych miast utrzymywało domy pionierskie z takimi bazami przed wojskowymi. Mieli oczywiście swobodę w wyborze sprzętu wojskowego i byli silnie uzależnieni od lokalnego przemysłu i jego możliwości produkcyjnych. Mimo pozorów atrakcyjności, iluzji dobrej "Zabawy w Wojnę", wszystko sprowadzało się do oswojenia dzieciaków z bronią, hukiem wystrzałów i ukształtowania z nich posłusznych, bezwolnych biorobotów do zabijania.
Obecnie, stojąc w muzeum Augusta Horcha w Zwickau, ubogaca muzealną kolekcję ale jest też przestrogą dla następnych pokoleń.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
BIBLIOGRAFIA
https://de.wikipedia.org/wiki/Freie_Deutsche_Jugend
https://www.panzerbaer.de/types/nva_spw_btr152_trabant-a.htm
https://trabantbrno.net/obrnenec.php
https://www.oblivion-art.de/index.php/4-schuetzenpanzerwagen-fuer-kinder-spw-152-trabant-halle-saale
https://seryj221221.livejournal.com/431401.html
https://360carmuseum.com/en/museum/34/exhibit/1772
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz