Translate

poniedziałek, 27 listopada 2023

#474 - PANNI R50 - Mały naddunajski skuter

  

 Panni R50

Lata 50-te XXw. Całą Europę ogarnął szał na skutery. Po ulicach śmigały włoskie Vespy i Lambretty, francuskie Peugeoty i Motobencane, niemieckie Zündappy, Goggo i NSU. 

1954 MOTOBECANE SCC VINTAGE FRENCH SCOOTER - JBM5248066 - JUST BIKES 

MOTOBENCANE (FRANCJA)

https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2021/04/MKM_2975.jpg 

PEUGEOT 156 (FRANCJA)


 VESPA (WŁOCHY)

Lambretta LD 125 - Ardor Auctions 

LAMBRETTA 125 (WŁOCHY)


 

 Zündapp Bella (RFN)Scootermodel Zündapp Bella1:10, 20cm, beige-black, metalCollectors Edition  | SIP-Scootershop

Buy Goggo motorcycle from Germany, used Goggo motorcycles for sale with  mileage on mobile.de, autoscout24 in English 

GOGGO (RFN)

 NSU Prima III 150 cm³ 1960 - Lahti - Scooter - Nettimoto 

NSU PRIMA (RFN)

Również wschodnia Europa zaraziła się tą modą. Na ulicach pokazały się Trolle rodem z NRD, Cezet-y z Czechosłowacji, "radzieckie" Wiatki i Tuły, no i oczywiście nasza polska, cudowna WFM Osa.

 

TUŁA 200 (ZSRR)


WIATKA 150 (ZSRR)


IWL SR56 (NRD)

 

IWL RT 125-1 (NRD)


CEZET 500 (CZECHOSŁOWACJA)


WFM OSA M50 (POLSKA)



WFM OSA M52 (POLSKA)

O naszej polskiej Osie pisałem już na łamach Męskiego Bigosu. Zaiteresowanych odsyłam do mojego posta. https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/moto-story-wfm-osa-m50m52-feleton.html

Niektóre kraje nie budowały własnych skuterów, natomiast sięgały po gotowe konstrukcje i produkowały skutery w oparciu o licencje zagraniczne. Tak było w Jugosławii gdzie firma Pretis budowała swoje skutery na licencji NSU. O tym skuterze również możecie poczytać na Męskim Bigosie. https://meskibigos.blogspot.com/2023/07/433-pretis-nsu-prima-150.html

Panni Motor Scooter Matchbox Label Print — PAT BYRNE PRINTS



 
PRETIS PRIMA (Jugosławia)

 25 I L0VE ideas | matchbook art, matchbox art, kessel

Także Węgrzy, w latach pięćdziesiątych, idąc za modą zachodnioeuropejską, próbowali  produkować skutery.  Produkcję węgierskich skuterów podjęły budapesztańskie zakłady Csepel. Panni R50 Roller - OK Team Classic

Węgierscy konstruktorzy z powodu niewielkich funduszy na budowę nowego pojazdu postanowili wykorzystać rozwiązania techniczne dostępne na Węgrzech.  Nowy produkt oparto o sprawdzoną konstrukcję węgierskiego motoroweru BERVA. 

 

BERVA 50 - Baza dla skutera PANNI

Panni, był produkowany w Csepel, ale nie w Szigetszentmiklós, Fabryce Motocykli znanej z produkcji motocykli Csepel 250.





 

Konstrukcję Panni oparto na podwójnej, ramie rurowej. Zawieszenie, prawie w całości przeniesiono z motoroweru Berva. Przednie koło resorowano krótkim wahaczem z gumowymi sprężynami. Tylny wahacz wsparty był na sprężynach śrubowych i teleskopach.

 Motormatrica, Motor dekorációk - 02.Robogó matricák - Csepel - PANNI R50

Jeśli ktoś z Was ma ochotę wesprzeć mnie tak by moje artykuły o motoryzacji, turystyce i dobrej kuchni były jeszcze ciekawsze zawsze może postawić mi wirtualną kawę. Możecie też u mnie zamówić artykuł o interesującym Was samochodzie lub motocyklu.

buycoffee.to/meskibigos

   

 

Estetycznie zaprojektowana karoseria, osłony na nogi oraz małe koła zapewniły komfort. Lepiej wyposażone wersje pojazdu zostały wyposażone także w prędkościomierz i blokadę kierownicy. W przeciwieństwie do Bervy nie było tu możliwości napędu na pedały. Rozruch silnika następował za pomocą ręcznej dźwigni umieszczonej po prawej stronie obudowy kolumny kierowniczej.

  


Niestety nie spełniły się marzenia konstruktorów i producenta. Panni nie sprzedawała się dobrze.  Była dużo droższa od Bervy, więc nigdy się nie przyjęła na rynku. W kwietniu 1960 roku, ze względu na organizację przemysłu, linia produkcyjna Panni została przeniesiona do Finomszerelvénygyár w Eger, gdzie była produkowana równolegle z Bervą. Na początku 1962 roku wstrzymano  produkcję skutera Panni. Wprodukowano ogółem około 20000 Panni, z czego połowa w zakładach Csepel. Tego samego roku, zaprzestano też produkcji motorowerów BERVA. Od tej pory na węgierskim rynku motorowerów i lekkich motocykli i skuterów, niepodzielnie panował enerdowski SIMSON. Niewielkie kawałki tego tortu przypadły producentom z Polski i czechosłowacji.


 

SPECYFIKACJE 

Silnik: VT50R, jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem.  

Cylinder odlany ze stopu metali lekkich, z tuleją odlewaną odśrodkowo.  

Średnica cylindra 38 mm, skok 43 mm, pojemność skokowa 48,8 cm3. 

Moc maksymalna 1,5 KM/5400/min. Kompresja 6,5. Gaźnik jednogardzielowy ze sterowaniem igłą. 

Zapłon za pomocą magnesu na kole zamachowym.  

Cewka 6V/17W.  

Przeniesienie napędu: czterotarczowe sprzęgło sprężynowe oraz dwubiegowa manualna skrzynia biegów. Napęd pierwotny i wtórny z łańcuchem.  

Rozmiar opon 23-2,25  

Nadwozie oparte na jednorurowa, ramie centralnej, z tłoczonymi elementami płaskimi. 

Zawieszenie przedniego koła z krótkim wahaczem, sprężyna śrubowa, skok sprężyny 48 mm.  

Zawieszenie tylnego koła z wahaczem, teleskopowe, skok sprężyny 54mm.  

Prędkość maksymalna 45 m/h, prędkość stała 35 km/h.

 

 

Z racji niewielkiej ilości wyprodukowany skuterów obecnie skutery PANNI R50 są cennymi eksponatami w muzeach i prywatnych kolekcjach.

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

Volt egyszer egy Panni | retrovasak.hu


BIBLIOGRAFIA

https://itthonvagy.blogspot.com/2022/05/a-rovideletu-panni-folytatas-posztban.html?spref=fb&fbclid=IwAR22df6P9uXVWd85nmW_p_8W8g_WjPJrXc3LpSaXOj2wcJJ9D4CLc7v6jys

https://www.ardorauctions.pl/peugeot-s-157-b/ 

https://www.nettimoto.com/en/nsu/prima-iii/2915476

https://meskibigos.blogspot.com/2023/07/433-pretis-nsu-prima-150.html 

https://fineartamerica.com/featured/goggo-scooter-from-the-50s-monika-juengling.html

https://okteamclassic.com/en/archive/berva-moped/#lg=1&slide=4 

https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/moto-story-wfm-osa-m50m52-feleton.html

https://retrovasak.hu/volt-egyszer-egy-panni/ 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz