Lata 50-te XXw. Całą Europę ogarnął szał na skutery. Po ulicach śmigały włoskie Vespy i Lambretty, francuskie Peugeoty i Motobencane, niemieckie Zündappy, Goggo i NSU.
MOTOBENCANE (FRANCJA)
PEUGEOT 156 (FRANCJA)
VESPA (WŁOCHY)
LAMBRETTA 125 (WŁOCHY)
Zündapp Bella (RFN)
GOGGO (RFN)
NSU PRIMA (RFN)
Również wschodnia Europa zaraziła się tą modą. Na ulicach pokazały się Trolle rodem z NRD, Cezet-y z Czechosłowacji, "radzieckie" Wiatki i Tuły, no i oczywiście nasza polska, cudowna WFM Osa.
IWL RT 125-1 (NRD)
O naszej polskiej Osie pisałem już na łamach Męskiego Bigosu. Zaiteresowanych odsyłam do mojego posta. https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/moto-story-wfm-osa-m50m52-feleton.html
Niektóre kraje nie budowały własnych skuterów, natomiast sięgały po gotowe konstrukcje i produkowały skutery w oparciu o licencje zagraniczne. Tak było w Jugosławii gdzie firma Pretis budowała swoje skutery na licencji NSU. O tym skuterze również możecie poczytać na Męskim Bigosie. https://meskibigos.blogspot.com/2023/07/433-pretis-nsu-prima-150.html
PRETIS PRIMA (Jugosławia)
Także Węgrzy, w latach pięćdziesiątych, idąc za modą zachodnioeuropejską, próbowali produkować skutery. Produkcję węgierskich skuterów podjęły budapesztańskie zakłady Csepel.
Węgierscy konstruktorzy z powodu niewielkich funduszy na budowę nowego pojazdu postanowili wykorzystać rozwiązania techniczne dostępne na Węgrzech. Nowy produkt oparto o sprawdzoną konstrukcję węgierskiego motoroweru BERVA.
BERVA 50 - Baza dla skutera PANNI
Panni, był produkowany w Csepel, ale nie w Szigetszentmiklós, Fabryce Motocykli znanej z produkcji motocykli Csepel 250.
Konstrukcję Panni oparto na podwójnej, ramie rurowej. Zawieszenie, prawie w całości przeniesiono z motoroweru Berva. Przednie koło resorowano krótkim wahaczem z gumowymi sprężynami. Tylny wahacz wsparty był na sprężynach śrubowych i teleskopach.
Jeśli ktoś z Was ma ochotę wesprzeć mnie tak by moje artykuły o motoryzacji, turystyce i dobrej kuchni były jeszcze ciekawsze zawsze może postawić mi wirtualną kawę. Możecie też u mnie zamówić artykuł o interesującym Was samochodzie lub motocyklu.
Estetycznie zaprojektowana karoseria, osłony na nogi oraz małe koła zapewniły komfort. Lepiej wyposażone wersje pojazdu zostały wyposażone także w prędkościomierz i blokadę kierownicy. W przeciwieństwie do Bervy nie było tu możliwości napędu na pedały. Rozruch silnika następował za pomocą ręcznej dźwigni umieszczonej po prawej stronie obudowy kolumny kierowniczej.
Niestety nie spełniły się marzenia konstruktorów i producenta. Panni nie sprzedawała się dobrze. Była dużo droższa od Bervy, więc nigdy się nie przyjęła na rynku.
W kwietniu 1960 roku, ze względu na organizację przemysłu, linia produkcyjna Panni została przeniesiona do Finomszerelvénygyár w Eger, gdzie była produkowana równolegle z Bervą.
Na początku 1962 roku wstrzymano produkcję skutera Panni. Wprodukowano ogółem około 20000 Panni, z czego połowa w zakładach Csepel. Tego samego roku, zaprzestano też produkcji motorowerów BERVA. Od tej pory na węgierskim rynku motorowerów i lekkich motocykli i skuterów, niepodzielnie panował enerdowski SIMSON. Niewielkie kawałki tego tortu przypadły producentom z Polski i czechosłowacji.
SPECYFIKACJE
Silnik: VT50R, jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem.
Cylinder odlany ze stopu metali lekkich, z tuleją odlewaną odśrodkowo.
Średnica cylindra 38 mm, skok 43 mm, pojemność skokowa 48,8 cm3.
Moc maksymalna 1,5 KM/5400/min. Kompresja 6,5. Gaźnik jednogardzielowy ze sterowaniem igłą.
Zapłon za pomocą magnesu na kole zamachowym.
Cewka 6V/17W.
Przeniesienie napędu: czterotarczowe sprzęgło sprężynowe oraz dwubiegowa manualna skrzynia biegów. Napęd pierwotny i wtórny z łańcuchem.
Rozmiar opon 23-2,25
Nadwozie oparte na jednorurowa, ramie centralnej, z tłoczonymi elementami płaskimi.
Zawieszenie przedniego koła z krótkim wahaczem, sprężyna śrubowa, skok sprężyny 48 mm.
Zawieszenie tylnego koła z wahaczem, teleskopowe, skok sprężyny 54mm.
Prędkość maksymalna 45 m/h, prędkość stała 35 km/h.
Z racji niewielkiej ilości wyprodukowany skuterów obecnie skutery PANNI R50 są cennymi eksponatami w muzeach i prywatnych kolekcjach.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
BIBLIOGRAFIA
https://www.ardorauctions.pl/peugeot-s-157-b/
https://www.nettimoto.com/en/nsu/prima-iii/2915476
https://meskibigos.blogspot.com/2023/07/433-pretis-nsu-prima-150.html
https://fineartamerica.com/featured/goggo-scooter-from-the-50s-monika-juengling.html
https://okteamclassic.com/en/archive/berva-moped/#lg=1&slide=4
https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/moto-story-wfm-osa-m50m52-feleton.html
https://retrovasak.hu/volt-egyszer-egy-panni/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz