Translate

piątek, 24 września 2021

#179 - Dacia 500 Lăstun / Jaskółka z podciętymi skrzydłami

 



RUMUNIA piękny kraj w południowych Karpatach. Kiedyś kraj wakacyjnych wyjazdów do Eforie, Constanty. Kraj pięknych kobiet, świetnego wina i wspaniałej muzyki. To stąd pochodzą znani na całym świecie Gheoghe Zamfir i Adriana Antoni versuri - ROAdriana Antoni. Kraj dzielnych ludzi którzy potrafili definitywnie pozbyć się politycznego bandyty (niejakiego Nicolae Ceaușescu)Ceausescu. Koniec dyktatora - rp.pl Och gdyby tak inne narody potrafiły pozbyć się takich szkodników. 

No, ale tu miejsce nie na politykę a na motoryzację, historię, turystykę i dobre jedzenie. W tym artykule nie uciekniemy jednak od polityki. Na samochodzie o którym mowa to właśnie polityka prowadzona przez idiotów myślących że pozjadali wszystkie rozumy świata, odcisnęła swoje złe piętno.

 

W krajach socjalistycznych motoryzacja rozwijała się zupełnie innymi torami niż w krajach gospodarki rynkowej. Powszechne upaństwowienie, tzw. gospodarka planowa, brak konkurencji, odizolowanie ośrodków badawczych od przemysłu, permanentny brak wymienialnych pieniędzy i wszechobecna presja radzieckich komunistów w połączeniu ze służalczością lokalnych kacyków, sprawiła że nawet najlepsze pomysły często trafiały do zamkniętych magazynów. Jeszcze gorzej gdy trafiały na śmietnik jak to miało miejsce w Polsce. Pisałem o tym w artykułach https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/syrena-sport-niespenione-marzenie.html oraz https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-polski-fiat-1100-zastava.html

Zdarzali się jednak wizjonerzy którzy próbowali przebić się przez ten mur bezdusznej polityczno - urzędniczej ignorancji. Tak było w Rumunii. 

Już w latach 70-tych w krajach bloku wschodniego zaczęto dostrzegać konieczność stworzenia warunków do zmotoryzowania społeczeństwa. Politycy w rodzaju Władysława Gomułki czy Iona Iliescu, uważający że człowiekowi pracy wystarczy rower, odeszli w niebyt. Widziano sukcesy jakie odnosiły rynkowe hity, popularne samochody na zachodzie Europy. IlustracjaMini Austin, IlustracjaFiat 500, IlustracjaCitroen 2CV, IlustracjaSEAT 850 - na ulicach miast i wsi było i co nie miara.

 Podobnie było w Polsce, NRD, Jugosławii. IlustracjaPolski Fiat 126p, IlustracjaZastawa 750 czy Trabant 601 to samochody na które długo czekało się w kolejce. Nawet w ZSRR podjęto produkcjęPlik:Elektryczna Łada Oka.jpg VAZ 1111 Oka

Również w Rumunii dostrzeżono potrzebę produkcji takiego małego samochodu. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych XXw. głośnym echem w rumuńskich mediach odbiła się dyskusja nad zakupem licencji na Citroena 2CV.  Na "kaczkę" nigdy licencji nie kupiono ale zaowocowały one podjęciem produkcji w 1982 roku samochodu Oltcit Club Ilustracja Był to taki odrzut z pracowni projektowych PSA. Drogi i awaryjny w eksploatacji. Nie spełniał założeń małego, popularnego samochodu dla masowego odbiorcy. 

Wtedy to w Timişoarze w Zakładach Techniki Cieplnej opracowano projekt małego, taniego samochodu miejskiego. Jego nazwa  "Lăstun" znaczy „Jaskółka”. Taką jaskółką miał być dla coraz bardziej przestarzałej rumuńskiej motoryzacji.

Produkcja odbywała się w dawnych zakładach Tehnometal w Timişoarze, które później przekształciły się w Timişoara Car Company. Dla większej rozpoznawalności i ułatwienia sprzedaży przyjęto markę i logo Dacia

 Nowe logo marki Dacia w 2021 – Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny


Produkcja ruszyła w 1988 roku. Samochód napędzany był dwucylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem o pojemności 499 cm³ i mocy 22,5 KM. Dacia 500 Lăstun rozpędzała się do 106 km/h, zużywając przy tym 3,3 l benzyny na 100 km. Nadwozie zostało wykonane z włókna szklanego. Cieszył się niewielkim powodzeniem. W 1989 roku zaprezentowano prototyp, który charakteryzował się dłuższym nadwoziem. Łącznie wykonano 6532 egzemplarze

 Dacia 500.jpg

Wstępna koncepcja przewidywała ekonomiczny samochód do transportu miejskiego o maksymalnej pojemności 2+2 osób (2 dorosłych i 2 dzieci), niskim zużyciu paliwa do 3 litrów/100 km i maksymalnej prędkości 70 km/h. Czterosuwowy silnik, który był wyposażony w model Lăstun, miał 2 pionowe równoległe cylindry, 499 cm3, 22,5 KM i zużycie 3,3 l / 100 km w trybie pozamiejskim, odpowiednio 4,5 l / 100 km w cyklu miejskim. Trzeba przyznać że był bardzo oszczędny.

Umieszczony był poprzecznie nad przednią osią, a chłodzenie odbywało się powietrzem przez wentylator napędzane silnikiem elektrycznym. Było to dzieło inżynierów z Instytutu Silników Cieplnych w Bukareszcie. Skrzynia biegów była manualna, z czterema biegami, a skrzynia biegów znajdowała się za kierownicą (jak w modelach Trabanta).

Napędzana była oś przodnia, lecz wszystkie hamulce były bębnowe. Koła miały opony 125 SR 12 i 3,5-calowe koła. Maksymalna prędkość wynosiła 106 km/h 

Nadwozie było w dwóch wersjach hatchback, z 2 drzwiami i tylną klapą, wykonane z odpornych na korozję żywic syntetycznych. Klamki drzwi były schowane wewnątrz, wycieraczka szyby była umieszczona centralnie, a zderzaki miały wbudowane spojlery. Masa samochodu wynosiła 590 kg, a silnika 67 kg. Wypuszczono Były trzy serie modelu Jaskółka. 

 Dacia 500 Lastun

Pierwsza seria miała wszystkie elementy nadwozia z włókna szklanego, drzwi z włókna szklanego, brak tapicerki wewnątrz, winylowe siedzenia, małe tylne światła, brak świateł cofania i przedni grill zintegrowany z maską. 

Druga seria posiadała zarówno elementy karoserii z blachy i włókna szklanego, drzwi z blachy, tapicerowane od wewnątrz oraz siedzenia tapicerowane winylem lub tapicerowane. 

Ostatnia seria, wyprodukowana dopiero po 1989 roku, miała wszystkie elementy karoserii z blachy, duże, szerokie tylne światła, ze światłami przeciwmgielnymi i cofania, tylną klapę z zewnętrznym zamkiem, atrapę chłodnicy oddzieloną od maski, a w niektórych modelach wycieraczkę tylnej szyby.

 

W 1989 roku prototyp Lăstun z wydłużonym nadwoziem został wystawiony na Międzynarodowych Targach w Bukareszcie. W tym wariancie samochód mógł przewozić cztery osoby w podwyższonym komforcie, zachowując miejsce na bagaż. Produkcja trwała do 1991 roku, podczas którego wyprodukowano zaledwie kilka tysięcy sztuk. Niewiele okazów przetrwało do dziś, wiele z nich zostało porzuconych w latach 90. W 1992 r. rząd zamknął fabrykę w Timișoarze, motywując to, że Lăstun nie jest już konkurencyjna i nie reprezentuje już narodu rumuńskiego. Awaryjność modelu przypisuje się złej jakości.


 https://i0.wp.com/www.autogreen.ro/wp-content/uploads/2009/01/motor-lastun.jpg

 

I tak to, jak to w krajach socjalistycznych bywało dobry pomysł, niezły i w miarę nowoczesny projekt nie wzleciał. Permanentne niedofinansowanie, konieczność stosowania przestarzałych rozwiązań (hamulce bębnowe) uniemożliwiających eksport, urzędnicze przekonanie o własnej nieomylności i korupcja sprawiły że Jaskółka umarła. Nie dane jej było osiągnąć sukces lokalny w Rumunii. O sukcesie jaki odniósł Polski Fiat 126p czy Zastava 750 nawet nie wspomnę. Dzisiaj nieliczne Lăstuny można zobaczyć w krzakach na rumuńskiej wsi. Dobrze że i tam są kolekcjonerzy wyciągający je z zarośli i ratujący niemałym nakładem czasu i pieniędzy.

https://i1.wp.com/www.autogreen.ro/wp-content/uploads/2009/01/lastun-mihai.jpg  

Ogólna charakterystyka: - 3 drzwi - miejsca (2+2) 

- prędkość maksymalna: 106km/h 

- prędkość ekonomiczna: 70km/h 

- Maksymalne nachylenie wznoszenia przy maksymalnym obciążeniu: 18 stopni 

- Rozkład masy i obciążenia: 

- Pusty samochód w stanie jazdy: 590kg Oś przednia: 344 kg Oś tylna: 246kg 

- maksymalna dopuszczalna waga całkowita: 910 kg oś przednia: 430kg oś tylna: 480kg 

- maksymalna ładowność 310kg 

- 2 cylindrowy rzędowy, nachylone pod kątem 15 stopni

- średnica tłoka 74mm 

- skok tłoka58mm

- pojemność skokowa 499 cc 

- 9: 1 stopień kompresji 

- moc nominalna 22,5 KM przy 5500 obr/min 

- maksymalny moment obrotowy 3,45 daN. m przy 3500 obr/min 

- maksymalna prędkość 6000 obr/min 

- Wałek rozrządu w głowicy cylindrów Sterowanie wałkiem rozrządu za pomocą paska zębatego 

-Benzyna premium 1 

-Pojemność zbiornika 22l 

-Pojemność miski olejowej 3 litry 

-Pojemność skrzyni biegów 1,2 litra 

-Układ chłodzenia powietrzem Wentylator o ciągłej pracy 

-Zawieszenia przednie: typ Mac Pherson - dolne trójkątne ramię - sprężyny śrubowe - amortyzatory hydrauliczne

_Zawieszenie tylne - oś sztywna(?) 

 


BIBLIOGRAFIA

https://www.autogreen.ro/auto/dacia-lastun-smartul-romaniei/#google_vignette 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Dacia_500_L%C4%83stun 

https://adevarul.ro/life-style/auto/foto-povestea-lastunului-autoturism-interzis-protectia-consumatorului-1_5156acad00f5182b8566f660/index.html 

http://www.automobileromanesti.ro/Dacia/Dacia_500/

 

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-311312313.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-127p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-128-3p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-132-p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-130-p.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-bmw-emw-3273.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-krupp-protze.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-polski-fiat.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sr-carpati-i-sr-bucegi.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/fap-famos-najwiekszy-bakanski-producent.html  

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-skoda-1000-mb-nowe-otwarcie.html


Na zakończenie tego smutnego posta trochę rumuńskiej muzyki w najlepszym wykonaniu. 

 



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz