Translate

wtorek, 7 września 2021

#163 - ZASTAVA 1300/1500

 

 

Historia fabryki w Kragujevacu rozpoczęła się w 1940 roku.  Wtedy to wyprodukowano 400 ciężarówek "Chevrolet" dla armii jugosłowiańskiej. Potem przyszła wojna i okupacja. Produkcja samochodów kontynuowana była od 1953 roku, kiedy w fabryce Kragujevac wyprodukowano łącznie 162 pojazdy. Były to jeepy marki „Willis Overland”. 

Umowę na zakup licencji z Fiatem podpisano 12 sierpnia 1954 roku, a trzy miesiące później rozpoczęto montaż pierwszych pojazdów modeli „AR-55File:Zastava AR-55.jpg - Wikimedia Commons, „1400 BJ i „1100 BZastava 1957. Produkcja tych pojazdów to była bardzo dobra szkoła dla załogi przed rozpoczęciem masowej produkcji samochodów. Nowoczesne technologie i szkolenia w Turynie były tym co później zaowocowało świetną jakością produktów Crvenej Zastavy.

 

Produkcja samochodu "Zastava 600/750/850", popularnie nazywanego "Ficą", rozpoczęła się w 1955 roku, a zakończyła po 30 latach. https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-zastava-600750850-fica.html

"Fica" została opracowana na bazie "Fiata 600 D" z silnikami o pojemności 600 i 750 metrów sześciennych. W latach 1960-1962 Zastava wyprodukowała 613 egzemplarzy Fiata 1800/2100/2300 Fiat 1500L 63PS 1962 1.jpgjako zamiennik przestarzałego modelu 1400 BJ

W 1961 roku rozpoczęła produkcję „ZASTAVY 1300”  na bazie licencji włoskiego „Fiata 1300”.

https://www.balkancitymagazine.com/wp-content/uploads/2017/04/tristac-1.jpg

Do 20 grudnia 1979 roku wyprodukowano łącznie 201 160 modelu 1300. W 1968 roku zdolność produkcyjna fabryki została zwiększona do 85 000 pojazdów rocznie. To kończy pierwszy etap rozwoju tej fabryki samochodów.
Brak dostępnego opisu zdjęcia.

W tym czasie Zastava już miała siedem fabryk, pięć w Kragujevac i po jednej w Macedonii i Kosmet. W 1961 r. Zastava rozpoczęła produkcję w swojej fabryce samochodów na licencji lekkiej ciężarówki Fiat 615, a rok później samodzielnie opracowaną wersję Zastavy 620B, która była dostępna z różnymi ulepszeniami, zgodnie z przeznaczeniem.https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-zastava-615-620.html

 

Modele 1300 i 1500 były niemal identyczne, ale różniły się pojemnością silnika, co znalazło odzwierciedlenie w ich nazwach. 

 https://s38.wheelsage.org/picture/z/zastava/zastava_1.jpeg

Samochody były dostępne w wersjach sedan, kombi i kabriolet. Wszystkie miały nieco inne style nadwozia, ale były wyposażone w ten sam silnik 1300 lub 1500. Również 1300/1500 i oparte na nich modyfikacje były produkowane w Jugosławii w zakładach Zastava oraz w kontrolowanych przez Fiata niemieckich zakładach samochodowych Nekar

Model 1500C został wykorzystany jako baza dla kolejnego modelu, Fiata 125, natomiast Fiat 125p, wyprodukowany w Polsce w zakładzie FSO Polski, został on zaprojektowany przez połączenie nadwozia 125 modeli i mechaniki (silnik, skrzynia biegów, 13/1500) . Zastava-1300-1976-inside – Custom Culture HR

We Włoszech 1300 został zastąpiony przez Fiata 124 w 1966 roku, a 1500 przez Fiata 125 rok później. W modelach 1300/1500 silnik znajdował się z przodu, wzdłużnie, przenosząc moment obrotowy przez czterobiegową skrzynię biegów na tylne koła. Silniki samochodowe miały tę samą konstrukcję, różniąc się jedynie objętością: Fiat 1300—1295 cm (średnica cylindra 72 x skok 79,5 mm), pojemność 60 l. s. przy 5200 obr./min Fiat 1500—1481 cm (średnica cylindra 77 x skok 79,5 mm), pojemność 73 litry. s. przy 5200 obr./min

 Nowością w tym czasie było zastosowanie hamulców tarczowych na kołach przednich. Oba warianty samochodu miały podstawę o długości 2425 mm, ale od 1964 podstawa 1500 została zwiększona do 2505.

 


 

https://s38.wheelsage.org/picture/z/zastava/zastava_1.jpeg

 

 

   Zastava 1500 photo - 3





82fa62 006


Brak dostępnego opisu zdjęcia.
  Zastava 1300/1500 Start up/Palenje! - YouTube  Może być zdjęciem przedstawiającym 2 osoby, ludzie stoją, na świeżym powietrzu i tekst „M4132 4132”
https://www.balkancitymagazine.com/wp-content/uploads/2017/04/tristac-1.jpg 

Zastava 1500 

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Proszę o wasze komentarze i jeśli wam się podobało to udostępniajcie a jeśli podoba Wam się tematyka moich blogów (after the reset) i (MĘSKI BIGOS) , i uważacie moje teksty za interesujące to proszę o polubienie, lajkujcie i dopiszcie się do listy obserwujących. Z góry dziękuję i pozdrawiam.


 PRZYPISY

https://en.wheelsage.org/zastava/fiat_1300/pictures/srywga 

https://es.gta5-mods.com/vehicles/fiat-1300-zastava-1300-fiat-1500-add-on-replace-tuning-liveries-extras-lods 

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Zastava_1300_in_Croatia.jpg 

https://www.balkancitymagazine.com/magazin/automobilizam/tristac-brza-kola-za-brzu-akciju-taksiste-i-miliciju/attachment/tristac-1/ 

https://classiccarcatalogue.com/ZASTAVA_1969.html 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz