Historia fabryki w Kragujevacu rozpoczęła się w 1940 roku. Wtedy to wyprodukowano 400 ciężarówek "Chevrolet" dla armii jugosłowiańskiej. Potem przyszła wojna i okupacja. Produkcja samochodów kontynuowana była od 1953 roku, kiedy w fabryce Kragujevac wyprodukowano łącznie 162 pojazdy. Były to jeepy marki „Willis Overland”.
Umowę na zakup licencji z Fiatem podpisano 12 sierpnia 1954 roku, a trzy miesiące później rozpoczęto montaż pierwszych pojazdów modeli „AR-55”, „1400 BJ” i „1100 B”. Produkcja tych pojazdów to była bardzo dobra szkoła dla załogi przed rozpoczęciem masowej produkcji samochodów. Nowoczesne technologie i szkolenia w Turynie były tym co później zaowocowało świetną jakością produktów Crvenej Zastavy.
Produkcja samochodu "Zastava 600/750/850", popularnie nazywanego "Ficą", rozpoczęła się w 1955 roku, a zakończyła po 30 latach. https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-zastava-600750850-fica.html
"Fica" została opracowana na bazie "Fiata 600 D" z silnikami o pojemności 600 i 750 metrów sześciennych. W latach 1960-1962 Zastava wyprodukowała 613 egzemplarzy Fiata 1800/2100/2300 jako zamiennik przestarzałego modelu 1400 BJ.
W 1961 roku rozpoczęła produkcję „ZASTAVY 1300” na bazie licencji włoskiego „Fiata 1300”.
Do 20 grudnia 1979 roku wyprodukowano łącznie 201 160 modelu 1300. W 1968 roku zdolność produkcyjna fabryki została zwiększona do 85 000 pojazdów rocznie. To kończy pierwszy etap rozwoju tej fabryki samochodów.
W tym czasie Zastava już miała siedem fabryk, pięć w Kragujevac i po jednej w Macedonii i Kosmet. W 1961 r. Zastava rozpoczęła produkcję w swojej fabryce samochodów na licencji lekkiej ciężarówki Fiat 615, a rok później samodzielnie opracowaną wersję Zastavy 620B, która była dostępna z różnymi ulepszeniami, zgodnie z przeznaczeniem.https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-zastava-615-620.html
Modele 1300 i 1500 były niemal identyczne, ale różniły się pojemnością silnika, co znalazło odzwierciedlenie w ich nazwach.
Samochody były dostępne w wersjach sedan, kombi i kabriolet. Wszystkie miały nieco inne style nadwozia, ale były wyposażone w ten sam silnik 1300 lub 1500. Również 1300/1500 i oparte na nich modyfikacje były produkowane w Jugosławii w zakładach Zastava oraz w kontrolowanych przez Fiata niemieckich zakładach samochodowych Nekar.
Model 1500C został wykorzystany jako baza dla kolejnego modelu, Fiata 125, natomiast Fiat 125p, wyprodukowany w Polsce w zakładzie FSO Polski, został on zaprojektowany przez połączenie nadwozia 125 modeli i mechaniki (silnik, skrzynia biegów, 13/1500) .
We Włoszech 1300 został zastąpiony przez Fiata 124 w 1966 roku, a 1500 przez Fiata 125 rok później. W modelach 1300/1500 silnik znajdował się z przodu, wzdłużnie, przenosząc moment obrotowy przez czterobiegową skrzynię biegów na tylne koła. Silniki samochodowe miały tę samą konstrukcję, różniąc się jedynie objętością: Fiat 1300—1295 cm (średnica cylindra 72 x skok 79,5 mm), pojemność 60 l. s. przy 5200 obr./min Fiat 1500—1481 cm (średnica cylindra 77 x skok 79,5 mm), pojemność 73 litry. s. przy 5200 obr./min
Nowością w tym czasie było zastosowanie hamulców tarczowych na kołach przednich. Oba warianty samochodu miały podstawę o długości 2425 mm, ale od 1964 podstawa 1500 została zwiększona do 2505.
Szanowni czytelnicy.
Proszę o wasze komentarze i jeśli wam się podobało to udostępniajcie a jeśli podoba Wam się tematyka moich blogów (after the reset) i (MĘSKI BIGOS) , i uważacie moje teksty za interesujące to proszę o polubienie, lajkujcie i dopiszcie się do listy obserwujących. Z góry dziękuję i pozdrawiam.
PRZYPISY
https://en.wheelsage.org/zastava/fiat_1300/pictures/srywga
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Zastava_1300_in_Croatia.jpg
https://classiccarcatalogue.com/ZASTAVA_1969.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz