Prototyp minibusa Tatra 603 MB był pierwszym pojazdem opracowanym w zakładzie rozwojowym nr 5 spółki Tatra Kopřivnice w Bratysławie - Mlynské Nivy. Zakład ten został założony w 1960 roku. Samochód był pomyślany jako wersja użytkowa samochodu osobowego Tatra 603.
Postanowiono w ten sposób maksymalnie wykorzystać jego produkcję poszerzając asortyment i pozyskując nowe grupy odbiorców. Widziano tu lukę rynkową oraz sukces polskich samochodów Nysahttps://meskibigos.blogspot.com/2021/09/nysa-opowiesc-o-socjalistycznej.html i ŻUKhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-historia-pana-zuka.html. Zapełniały one tę lukę nie posiadając praktycznie żadnej konkurencji w Europie wschodniej. Tatra mogła by być uzupełnieniem tej oferty jako luksusowy van.
Minibus zbudowany w 1961 roku był właściwie funkcjonalnym prototypem planowanej nowej gamy pojazdów użytkowych, więc jego konstrukcja koncentrowała się głównie na rozwiązaniu problemów technicznych. Ze względu na przyspieszenie realizacji projektu pojazdu zaprojektowano w tym celu jako tymczasowe nadwozie z wykorzystaniem elementów kabiny Tatry 805.
Oferta pojazdów użytkowych została zaplanowana dość hojnie i miała składać się, oprócz minibusa, jako modelu podstawowego, m.in. pick-up w wersji klasycznej jak i niskopodłogowej dla browarów. Już na tym etapie rozwoju projektu zakład w Bratysławie pracował nad nowym, całkiem udanym pod względem stylistycznym nadwoziem, które miało zastąpić stosunkowo surowy projekt prototypu.
Mimo to, wygląd nadwozia Tatry 603 MB był ciągle krytykowany.
Nadwozie miało 11 miejsc siedzących. W wersji luksusowej można było ograniczyć ilość miejs do 6-7. Pojazd bez problemu osiągnął prędkość maksymalną ponad 120 km/h przy przyzwoitych parametrach dynamicznych i zużyciu benzyny około 16 l/100 km. Dzięki napędowi na przednią oś, szerokiemu rozstawowi osi i stosunkowo nisko położonemu środkowi ciężkości minibus miał doskonałe właściwości pokonywania zakrętów i bardzo przyzwoity komfort zawieszenia.
Pomimo postępowej koncepcji pozostał jednak tylko jeden funkcjonalny prototyp, który na szczęście zachował się do dziś jako eksponat Bratysławskiego Muzeum Transportu Słowackiego Muzeum Techniki.
Tatra 603 NP to niskoplatformowa wersja nadwoziowa. T 603 NP została stworzona jako druga i zarazem ostatnia modyfikacja serii pojazdów użytkowych wywodzących się z T 603. Miała zatem taką samą koncepcję jak T 603 MB i chociaż była również próbka funkcjonalna, . Przedłużona kabina Tatry 805 miała smuklejszy kształt, zaokrąglona z tyłu i składana w celu lepszego dostępu do silnika. Pojazd przeszedł testy funkcjonalne podczas dystrybucji towarów drogeryjnych w Bratysławie i ostatecznie służył w macierzystym zakładzie w Kopřivnicy jako pojazd przeznaczony do transportu zakładowego Nie wiadomo co się z ni stało później. Niektórzy twierdzą że został zezłomowany. Według innych osób został sprzedany.
Przez wiele lat wspomniane warianty użytkowe Tatra 603 były jedynymi typami pojazdów Tatra z napędem na przednie koła, z którym producent nie mógł sobie poradzić przez wiele lat. Do tej koncepcji powrócono w 1996 roku w swoim ostatnim samochodzie użytkowym Tatra Beta, który jednak był już tylko łabędzim śpiewem przy produkcji tego typu samochodów w Koprzywnicy.
Szanowni czytelnicy.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html
BIBLIOGRAFA
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tatra_603_MB
https://de.wikipedia.org/wiki/Tatra_Mikrobus
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_603_MB
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_603_MB
https://sk.wikipedia.org/wiki/Tatra_Beta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz