IMV AUSTIN MINI 1000 1963
IMV to jugosłowiański producent samochodów. Firma, znana obecnie jako REVOZ, została założona w Novo Mesto w 1954 roku pod nazwą Moto Montaža. Od roku 1960 produkowała samochody głównie na wewnętrzny rynek jugosłowiański.
Uruchomienie seryjnej produkcji samochodów było zwieńczeniem dwuletnich starań kierownictwa firmy jak i załogi. W Jugosławii nie brakowało fachowej kadry i młodych pasjonatów, którzy byli w stanie skonstruować i przygotować jego seryjną produkcję. A przecież żeby opracować tak skomplikowany produkt, jakim jest samochód potrzeba wiele wiedzy, samozaparcia no i oczywiście ogromnego kapitału.. Projektując i produkując samochód, trzeba też mieć dużo zaufania do własnej siły i możliwości.
Pomyślano też o tym że nawet najlepsi fachowcy nie dokonają tego bez doświadczenia i wiedzy nabttej bezpośrednio przy produkcji samochodów.
I tak oto w 1955 roku zawarto umowę z niemiecką firmą Auto Union DKW na produkcję małego samochodu dostawczego DKW Schnellaster .(będzie oddzielny post)
IMV DKW SCHNELLASTER
Produkcja ruszyła w 1955 i trwała do 1960 roku. Jednocześnie trwały prace badawczo konstrukcyjne nad własnym samochodem dostawczym o ładowności około 1500 kg.
Podstawowymi założeniami jakie postawili przed sobą konstruktorzy były:
Samochód miał mieć niewielkie gabaryty przy stosunkowo dużej ładowności.
Miał mieć przedni napęd.
Miał mieć estetyczny, nie odstający od obowiązującej mody, wygląd.
W 1960 roku rozpoczęła się seryjna produkcja samochodów krajowych samochodów dostawczych IMV. (będzie oddzielny post)
IMV 1600R - tu w wersji camperPo pierwszych dziesięciu latach od rozpoczęcia seryjnej produkcji tego samochodu dostawczego i jego wariantów, wszyscy członkowie zespołu IMV patrzyli z dumą na swoje dzieło i z nadzieją spoglądali w przyszłość. Byli głęboko przekonani, że ich zasady i postawy jakie przyjęli są jedyną słuszną drogą prowadzącą do zbudowania silnej pozycji własnej marki.
W 1960 roku zakończono wszystkie prace rozwojowe i rozpoczęto seryjną produkcję pierwszego jugosłowiańskiego samochodu dostawczego, który, jeszcze w latach 70. utrzymywał swoją pozycję na rynku jugosłowiańskim. Prototyp krajowego samochodu dostawczego został wystawiony na jesiennych targach w Zagrzebiu w 1958 roku, a zainteresowanie klientów uzasadniło wygraną koncepcję konstrukcyjną.
Równolegle z pracami nad testowaniem prototypu prowadzono przygotowania do produkcji seryjnej, co oznaczało przygotowanie i przeszkolenie personelu, organizację współpracy oraz budowę przestrzeni produkcyjnej. Pierwszy jugosłowiański samochód dostawczy jest w całości dziełem młodych projektantów, którzy swoją wiedzę i entuzjazm włożyli w tę konstrukcję i organizację produkcji seryjnej.
W 1959 roku wybudowano nową halę. W tym samym czasie zakończono serię testową nowych samochodów. Kolektyw roboczy zmienił swoją poprzednią nazwę „Motomontaža” na „Industrija motornih vozila Novo Mesto”, co było bardziej zgodne z nową działalnością firmy. Przyjęto również nowy znak towarowy. Na targach technologicznych w Belgradzie, jesienią 1959 roku, zaprezentowano już całkowicie nowy program produkcyjny pojazdów IMV. Wystawa okazała się wielkim sukcesem i nadeszły pierwsze zamówienia. W 1960 roku wyprodukowano pierwszych 100 krajowych samochodów dostawczych i kontynuowano dalsze prace nad udoskonaleniem i rozszerzeniem programu produkcji samochodów.
W 1963 roku samochody IMV otrzymały certyfikat w Austrii. Dopuszczał on samochody IMV do ruchu na terenie Austrii. Był to pierwszy jugosłowiański samochód z certyfikatem w Europie Zachodniej. W tym samym roku rozpoczął się eksport samochodów „IMV” jako pierwszego i jedynego jugosłowiańskiego samochodu na rynek zachodnioeuropejski. Trzeba było przekonać zagranicznego nabywcę, że przemysł jugosłowiański jest w stanie zrobić solidny samochód. "IMV" się to udało. Racjonalnie dobrany i przyjęty program produkcji przyczep kempingowych (również produkowanych przez IMV pod marką ADRIA) otworzył szeroko drzwi IMV na eksport do wszystkich krajów Europy Zachodniej, kładąc tym samym podwaliny pod nieograniczony rozwój w przyszłości.
W 1965 roku zawarto umowę z brytyjskim koncernem BMC umowę na produkcję w Novo Mesto kolejnych modeli samochodów. Były to Austin Mini, Austin Midi 1300 oraz Austin Maxi 1500/1750. Produkcja ruszyła w 1967 roku i trwała do 1972 roku.
IMV AUSTIN MIDI 1300 1963
IMV AUSTIN MAXI 1750 (1976)
Po zakończeniu produkcji samochodów Austin oraz ciągłym rozwojem mini ciężarówek IMV 1600 oraz przyczep Adria zaowocowało rozpoczęciem współpracy i produkcji francuskich samochodów RENAULT. To jednak już inna opowieść którą miebawem będziecie mogli przeczytać.
Dziś w Novo Mesto w Słowenii znajduje się muzeum pojazdów IMV. W Muzeum IMV w Novo mesto eksponowane są modele od początku istnienia firmy. Od nawiązania współpracy z Autounion/DKW do dnia dzisiejszego. Są tu również trzy-cztery prototypy wojskowe nad konstrukcją których też pracowano w IMV.
W muzeum znajdują się również modele Austin, Renault 4, 14, 16, 18 i nowsze Clio, a także wiele modeli vanów IMV od samego początku do końca produkcji.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz