Translate

środa, 29 września 2021

#184 - AUSTIN JUGOSLAVIA - IMV Industrija Motornih Vozil

 

 Austin Maxi 1750 (1976)


Ten duży a ten mały. Oba z Jugosławii.

 

 Mini (1963)IMV AUSTIN MINI 1000 1963

IMV to jugosłowiański producent samochodów. Firma, znana obecnie jako REVOZ, została założona w Novo Mesto w 1954 roku pod nazwą Moto Montaža. Od roku 1960 produkowała samochody głównie na wewnętrzny rynek jugosłowiański.

 

IMV logo.png Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów... - fajnyprojekt -  Wykop.pl

Uruchomienie seryjnej produkcji samochodów było zwieńczeniem dwuletnich starań kierownictwa firmy jak i załogi. W Jugosławii nie brakowało fachowej kadry i młodych pasjonatów, którzy byli w stanie skonstruować i przygotować jego seryjną produkcję. A przecież żeby opracować tak skomplikowany produkt, jakim jest samochód potrzeba wiele wiedzy, samozaparcia no i oczywiście ogromnego kapitału.. Projektując i produkując samochód, trzeba też mieć dużo zaufania do własnej siły i możliwości. 

Pomyślano też o tym że nawet najlepsi fachowcy nie dokonają tego bez doświadczenia i wiedzy nabttej bezpośrednio przy produkcji samochodów.

I tak oto w 1955 roku zawarto umowę z niemiecką firmą Auto Union DKW na produkcję małego samochodu dostawczego DKW Schnellaster .(będzie oddzielny post)

IMV DKW SCHNELLASTER


Produkcja ruszyła w 1955 i trwała do 1960 roku. Jednocześnie trwały prace badawczo konstrukcyjne nad własnym samochodem dostawczym o ładowności około 1500 kg. 


Podstawowymi założeniami jakie postawili przed sobą konstruktorzy były:  

Samochód miał mieć niewielkie gabaryty przy stosunkowo dużej ładowności.

Miał mieć przedni napęd.

Miał mieć estetyczny, nie odstający od obowiązującej mody, wygląd.

W 1960 roku rozpoczęła się seryjna produkcja samochodów krajowych samochodów dostawczych IMV. (będzie oddzielny post)

IMV 1600R - tu w wersji camper

Po pierwszych dziesięciu latach od rozpoczęcia seryjnej produkcji tego samochodu dostawczego i jego wariantów, wszyscy członkowie zespołu IMV patrzyli z dumą na swoje dzieło i z nadzieją spoglądali w przyszłość. Byli głęboko przekonani, że ich zasady i postawy jakie przyjęli są jedyną słuszną drogą prowadzącą do zbudowania silnej pozycji własnej marki.imv-proizvodnja

 W 1960 roku zakończono wszystkie prace rozwojowe i rozpoczęto seryjną produkcję pierwszego jugosłowiańskiego samochodu dostawczego, który, jeszcze w latach 70. utrzymywał swoją pozycję na rynku jugosłowiańskim. Prototyp krajowego samochodu dostawczego został wystawiony na jesiennych targach w Zagrzebiu w 1958 roku, a zainteresowanie klientów uzasadniło wygraną koncepcję konstrukcyjną. 

Równolegle z pracami nad testowaniem prototypu prowadzono przygotowania do produkcji seryjnej, co oznaczało przygotowanie i przeszkolenie personelu, organizację współpracy oraz budowę przestrzeni produkcyjnej. Pierwszy jugosłowiański samochód dostawczy jest w całości dziełem młodych projektantów, którzy swoją wiedzę i entuzjazm włożyli w tę konstrukcję i organizację produkcji seryjnej.The Car Factoids 🚗 on Twitter: "Factoid Extra:@neilmbriscoe @TopOfTheTower  @t2stu @DarraghMcKenna @Nigel_Mutt @Roadster_Life A great pic of a Yugoslav  Mini police car. This Minu was locally assembled by IMV, which later  switched

W 1959 roku wybudowano nową halę. W tym samym czasie zakończono serię testową nowych samochodów. Kolektyw roboczy zmienił swoją poprzednią nazwę „Motomontaža” na „Industrija motornih vozila Novo Mesto”, co było bardziej zgodne z nową działalnością firmy. Przyjęto również nowy znak towarowy. Na targach technologicznych w Belgradzie, jesienią 1959 roku, zaprezentowano już całkowicie nowy program produkcyjny pojazdów IMV. Wystawa okazała się wielkim sukcesem i nadeszły pierwsze zamówienia. W 1960 roku wyprodukowano pierwszych 100 krajowych samochodów dostawczych i kontynuowano dalsze prace nad udoskonaleniem i rozszerzeniem programu produkcji samochodów.

 IMV 1970 Morris 1300 | Suv, Morris, Suv car

W 1963 roku samochody IMV otrzymały certyfikat w Austrii. Dopuszczał on samochody IMV do ruchu na terenie Austrii. Był to pierwszy jugosłowiański samochód z certyfikatem w Europie Zachodniej. W tym samym roku rozpoczął się eksport samochodów „IMV” jako pierwszego i jedynego jugosłowiańskiego samochodu na rynek zachodnioeuropejski. Trzeba było przekonać zagranicznego nabywcę, że przemysł jugosłowiański jest w stanie zrobić solidny samochód. "IMV" się to udało. Racjonalnie dobrany i przyjęty program produkcji przyczep kempingowych (również produkowanych przez IMV pod marką ADRIA) otworzył szeroko drzwi IMV na eksport do wszystkich krajów Europy Zachodniej, kładąc tym samym podwaliny pod nieograniczony rozwój w przyszłości. Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne • Zobacz temat - 1967-1972 IMV  Austin 1300ProAuto – Vremeplov: Austin 1300 Made in Yugoslavija [Galerija]

W 1965 roku zawarto umowę z brytyjskim koncernem BMC umowę na produkcję w Novo Mesto kolejnych modeli samochodów. Były to Austin Mini, Austin Midi 1300 oraz Austin Maxi 1500/1750. Produkcja ruszyła w 1967 roku i trwała do 1972 roku.

 

IMV AUSTIN MIDI 1300 1963 http://globalcarbrands.com/make/imv-austin-1300/index.html

 Austin Maxi 1750 (1976)

 IMV AUSTIN MAXI 1750 (1976)

ado16.info club desk added a new photo. - ado16.info club desk


Po zakończeniu produkcji samochodów Austin oraz ciągłym rozwojem mini ciężarówek IMV 1600 oraz przyczep Adria zaowocowało rozpoczęciem współpracy i produkcji francuskich samochodów RENAULT. To jednak już inna opowieść którą miebawem będziecie mogli przeczytać.


Dziś w Novo Mesto w Słowenii znajduje się muzeum pojazdów IMV. W Muzeum IMV w Novo mesto eksponowane są modele od początku istnienia firmy. Od nawiązania współpracy z Autounion/DKW do dnia dzisiejszego. Są tu również trzy-cztery prototypy wojskowe nad konstrukcją których też pracowano w IMV.   

W muzeum znajdują się również modele Austin, Renault 4, 14, 16, 18 i nowsze Clio, a także wiele modeli vanów IMV od samego początku do końca produkcji.

 

Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html

 

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 
 
 
 BIBLIOGRAFIA

 

https://siol.net/avtomoto/imv-jeva-zgodba-o-uspehu-dezela-cvicka-je-postala-gospodarska-zibelka-slovenije-231590

 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz