W 1963 roku w ZSRR zaprezentowano nietypowy samochód sportowy – Zaporożec Sport 900. Pojazd powstał z inicjatywy pracowników instytutu badawczo-rozwojowego przemysłu samochodowego i silnikowego NAMI. Zbudowano 6 prototypów, ale nigdy nie udało się uruchomić produkcji seryjnej.
Na początku lat 60. grupa pracowników instytutu NAMI w skład której wchodzili min. Edward Małczanow, Feliks Hajdukow, Igor i Lew Durnow, Władimir Jeltszew i Anton Suworotkin oraz dyrektor zakładów MZAK Kuzma Durnow rozpoczęła prace nad prototypem samochodu sportowego.
Zespół chciał stworzyć prototyp, który po prezentacji przedstawicielom władz mógłby wejść do seryjnej produkcji. Aby maksymalnie ułatwić prace i późniejszą produkcję, pojazd oparto w znacznej mierze na podzespołach samochodów ZAZ-965 i ZAZ-965A (wzorowanych na Fiacie 600).
Samochód otrzymał nazwę Zaporożec Sport 900. Zaprezentowano go w 1963 roku. Przez kolejnych 6 lat zbudowano jeszcze 5 prototypów, które nieznacznie różniły się od siebie podzespołami oraz wyglądem. Samochody miały układ coupe 2+2, przy czym tylne siedzenia były bardzo małe i niewygodne.
Napęd stanowił nieznacznie ulepszony czterocylindrowy silnik o pojemności 887 cm³ i mocy 23 KM, później zwiększonej do 27 KM umieszczony z tyłu. Ze względu na rozmiar jednostki napędowej, konstruktorzy wydłużyli tył auta. Masa samochodu wynosiła tylko 500 kg, czyli dosyć mało jak na auto o długości 3,7 m. Z racji ograniczonych możliwości wnętrze było bardzo ubogie i wykończone w prosty jeśli nie spartański, sposób.
O ile sam samochód spisywał się całkiem nieźle, to nie zyskał zainteresowania i aprobaty radzieckich władz. Komuniści nie byli zainteresowani produkcją samochodów mających sprawiać radość kierowcom. I to wszystko wbrew kierownictwu fabryki ZAZ na Ukrainie która była gotowa umieścić ten samochód w palecie oferowanych przez siebie modeli. Wszystkie 6 prototypów trafiło więc w ręce konstruktorów, którzy wykorzystywali je jako prywatne samochody przez długie lata.
Do obecnych czasów przetrwało kilka egzemplarzy. Prawie wszystkie są w bardzo złym stanie albo i bardzo złym stanie technicznym. Praktycznie wszystkie mają wiele przeszczepów z innych samochodów a o oryginalnej kompletacji można tylko pomarzyć. Jeden już został odrestaurowany. Niestety użyto tu wielu części z VAZ-a 2101 - np. atrapa przednia. Obecnie trwają przygotowania do odrestaurowania kolejnego z nich do stanu oryginalnego.
Zaporożec Sport 900 stylistycznie jest podobny do VW Karmann Ghia pierwszej generacji. Największym jednak podobieństwem poza stylizacją nadwozia było to że zarówno niemieckie auto oraz Sport 900 nie były do końca samochodami sportowymi, miały stanowczo za słabe silniki. Stylizacja górnej części nadwozia przypominała też trochę VOLVO P 1800.
BIBLIOGRAFIA
https://klassikauto.pl/zaporozec-sport-900-czyli-ukrainskie-porsche/
https://www.smartage.pl/zapomniany-zaporozec-sport-900/
https://smartagepl.tumblr.com/post/157938383609/w-1963-roku-w-zsrr-zaprezentowano-nietypowy
https://pl.wikipedia.org/wiki/ZAZ_Zaporo%C5%BCec
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz