Translate

piątek, 18 czerwca 2021

#100 - CSEPEL CS 130

Pisałem już o samochodach  niemieckich, polskich, radzieckich, czechosłowackich, bułgarskich, jugosłowiańskich i rumuńskich. Przyszedł czas by opowiedzieć co nie co o motoryzacji węgierskiej. Pozdrawiam tu przyjaciół z grupy https://www.facebook.com/groups/464822383694143/?multi_permalinks=1861432900699744&notif_id=1623960537860773&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif   którzy tak długo czekali na węgierski akcent.

 File:Csepel 130.JPG

  

 Nasze dzisiejsze auto to CSEPEL CS 130

 

 

 

W 1949 roku w Budapeszcie zapadła decyzja o wykorzystaniu nieczynnej fabryki samolotów jako fabryki samochodów ciężarowych. W austriackiej firmie STEYR zostaje kupiona licencja i 11 listopada 1949 roku z taśmy zjeżdża testowy pierwszy pojazd – Csepel D300

 Csepel (przedsiębiorstwo) - Wikiwand konstrukcji Steyra z 1944 roku Wyposażono go w podzespoły Raba i Ikarus.  Pierwsze trzy ciężarówki wyjeżdżają na ulice 4 kwietnia 1950 roku. Cała produkcja w tym czasie przebiega pod nadzorem Armii Radzieckiej. Do 1954 wyprodukowano ok. 750 szt. samochodów Csepel B300 o ładowności 2,5 tony z silnikiem o mocy 85 KM. CSEPEL AUTO - Index Fórum

W 1955 roku rozpoczął się montaż modelu D420 o ładowności 4,5 tony, którego produkcja trwała do lat 60. W tym samym roku z fabryki zjeżdża tysięczna ciężarówka. W 1957 roku dzięki stworzeniu własnej pracowni konstrukcyjnej powstaje nowy model D450 o ładowności 5 ton i mocy 95 KM. Dzięki wzrostowi produkcji fabryka uruchamia eksport pojazdów do Polski, ZSRR i NRD a także do Egiptu, Syrii, Nigerii i Chin. Pod koniec lat 50. powstają także kolejne modele m.in. D700 o ładowności 7 ton, D350, D352 czy D400. 

 CSEPEL AUTO - Index Fórum

W połowie lat 60-tych, w odpowiedzi na zapotrzebowanie armii węgierskiej powstaje nowa konstrukcja – D130, który wzorowana jest na amerykańskim Dodge WC. Bazą dla modelu CS130 była ciężarówka D300 i jej pochodne. Pojazd ten posiadał napęd 4X4  oraz silnik o pojemności skokowej 5,8 l., powstało ich ok. 500 sztuk. Inne źródła mówią o ponad 1400 szt. 

 
Lekka ciężarówka wojskowa Csepel CS-130 była pierwszym krajowym wojskowym pojazdem transportowym i holowniczym nowych Sił Zbrojnych WRL. Amerykański Dodge WC służył do pewnego stopnia jako wzór dla Csepel Cs-130. Silnik był produkowany przez rodzimy przemysł na licencji austriackiego Steyra. Produkcja Cs-130 rozpoczęła się w 1951 roku w celu zastąpienia w armii amerykańskich samochodów Dodge. Produkcja została zakończona wiosną 1956 roku. W tym okresie powstało około 1420 egzemplarzy. Do tego czasu model stał się jednym z podstawowych, dominujących pojazdów wojskowych Węgierskiej Armii Ludowej.

 

Początkowo planowano opracowanie własnego typu samochodu ciężarowego który byłby bazą do konstrukcji wersji pochodnych. 
Na opracowanie nowego typu nie starczyło czasu, więc decydenci zdecydowali się na zakup prawa do produkcji istniejącego typu zagranicznego. Fabryka STEYR znajdowała się w radzieckiej strefie okupacyjnej. Ułatwiło to w znacznym stopniu zakup licencji. Wydatną pomoc świadczył też Janos Puch który przed wojną był wyższym urzędnikiem Przedstawicielstwa Steyr-Austro Daimler, a po nacjonalizacji wchodził w skład zespołu konstrukcyjnego. 

Csepel B130 '1950–52
Jesienią 1948 r. w ramach Centrum Przemysłu Ciężkiego (NIK) utworzono biuro Steyr, które koordynowało projekt, oraz Centralną Redakcję Motoryzacyjną (KAI). Kierowała ona pracami nad budową pojazdu. Firma KAI rozpoczęła prace nad NIK-130, 1,3-tonowym wojskowym pojazdem holowniczym z napędem na wszystkie koła, wzorowanym na  amerykańskiej serii Dodge WC 50 (typ T-214, WC 51 i WC 52).  Główne parametry techniczne NIK-130 zostały określone przez Instytut Techniki Wojskowej (HTI). Centrum Przemysłu Ciężkiego zleciło Dezső Winkler, głównemu inżynierowi z Győr, Magyar Vago, zorganizowanie biura projektowego KAI. To biuro projektowe rozpoczęło działalność w październiku 1948 r. przy zaangażowaniu starych, doświadczonych profesjonalistów  z fabryk samochodów, lokalnie najpierw w MÁVAG i innych. Ernő Kovácsházy, inżynier mechanik, został również powołany do kierowania Biurem Projektów Samochodów Centrum Przemysłu Ciężkiego. Tu, pod kierunkiem głównego konstruktora, a następnie kierownika wydziału, ukończono dwuosiowy samochód ciężarowy Cs-130 (NIK-130).

Prototypy zostały przetestowane na 100 000 km. Po testach obciążeniowych i terenowych zostały zaprezentowane przedstawicielom branży i Siły Zbrojne na poligonie w Pilisszántó Produkcja lekkiego SUV-a Csepel Cs-130 rozpoczęła się w 1953 roku. 

Mimo że samochód ważył o 640 kg więcej niż Dodge (cięższy silnik, mocniejsze nadwozie), miał jednak dobre zdolności terenowe. Dobrze przyspieszał i miał dobre właściwości jezdne. Jego duże opony były większe niż modele samochodów Dodge. Wyciągarka za zderzakiem działała z wyjścia skrzyni rozdzielczej i była w stanie wywierać siłę uciągu 350 kN. Podwozie to tłoczona, nitowana konstrukcja z tyłu ze sztywnym mostem prasowanym i spawanym, z półeliptycznymi resorami piórowymi na obu osiach, i amortyzatorami hydraulicznymi z przodu. 

 

Całkowita masa: 4800 kg

Masa własna: 3500 kg

Długość: 4840 mm  Szerokość: 2150 mm  Wysokość: 2195 mm  

Minimalny promień skrętu: 7,35 m  Rozstaw kół: 3000 mm

Max. prędkość na drodze: 78 km/h 

Pojemność zbiornika paliwa: 70 l

Zasięg na drodze: 300 km  Zdolność do wspinania: 30 °   Zdolność brodzenia: 0,8 m

Rozmiar opon: 4 + 1 / 9,00-20

Typ silnika: Csepel B-413 5322 cm3 napędzany benzyną, chłodzony wodą

Max. moc: 63/85 kW / L 

Skrzynia biegów: 5 + 1 bieg, ręczna Skrzynia biegów1. prędkość 8712. prędkość 4743. prędkość 2714. prędkość 1595. bieg 1,0 wsteczny 8.71

Sprzęgło: jednotarczowe, suche

Układ hamulcowy: serwis: hydrauliczny, zacisk: mechaniczny 

Instalacja elektryczna: 12 V

Oś tylna: sztywna, dwustronnie tłoczona, spawana oś, jedno przełożenie: 5.14

Maksymalna prędkość: 78 km/h


Podczas produkcji seryjnej, do 1956 r., w Fabryce Samochodów Csepel  wyprodukowano łącznie 520 kompletnych samochodów i niewiele ponad 900 podwozi pod zabudowę. Ze względu na małą ładowność (1300 kg ) nie spełniał już później wymagań armii, więc zaprzestano jego produkcji. Tak małą liczbę zbudowano, ponieważ do 1952 roku rząd zdecydował się oprzeć większość sprzętu wojskowego Węgierskiej Armii Ludowej na sowieckiej technologii. Tymczasem potrzeby użytkowników przesunęły się w kierunku pojazdów z silnikiem diesla. Wojsko stopniowo wycofywało część pojazdów napędzanych benzyną, a resztę przerabiało na wersje napędzane olejem napędowym.

Większość tych pojazdów została kompletnie wyeksploatowana a następnie zezłomowana. Efektem tego jest bardzo mała, jednostkowa wręcz ilość zachowanych egzemplarzy.

 

   Találatok (Csepel) 

 

 CSEPEL - Авто Мегаполис

File:Csepel 130.JPG

    












 

 
 

  

CS130 PK-I NO-3 - Makettinfo.hu  

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html



https://www.wikiwand.com/pl/Csepel_(przedsi%C4%99biorstwo) 

http://epa.oszk.hu/02700/02735/00082/pdf/EPA02735_katonai_logisztika_2016_2_282-297.pdf

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Csepel_130.JPG 

https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_order=&na_start=300&na_step=30&t=9135569

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz