Mniej więcej rok temu opublikowałem na błamach Męskiego Bigosu felieton o prototypie terenowej ciężarówki dla czechosłowackiej armii. Samochód nosił miano BAZ DEVIN. https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/auto-story-baz-devin.html Była to konstrukcja ciekawa, jednak częściowo wykorzystująca elementy mocno już leciwej PRAGI V3S i jak się można było spodziewać nie została zaakceptowana przez wojskowych decydentów. Mimo to znalazła swoje zaszczytne miejsce w gronie innych czechosłowackich dokonań na niwie konstruowania pojazdów mechanicznych a ocalałe prototypy cieszą oczy odwiedzających muzea i kolekcje oldtimerów.
Firma została założona 19 czerwca 1919 roku przez inżynierów Pavla Beneša i Miroslava Hajna
jako firma remontowo-produkcyjna branży lotniczej pod nazwą Avia. Warsztat naprawy i produkcji samolotów, wywodził się od Klubu Lotniczego, którego obaj założyciele byli członkami.
Po początkowej pracy z ośmioma pracownikami w wynajętym lokalu na Wysoczanach, latem 1921 roku do firmy dołączyli bracia Karel Bondyi Miloš Bondy.
Miloš Bondy założył firmę Miloš Bondy i ska. Fabryka produkowała samoloty. W 1924 r. już jako Avia - Miloš Bondy sp.z.oo, Fabryka samolotów.
Później (1925) fabryka przeniosła się do Holešovic. Szybko rozwijająca się firma zatrudniająca 350 pracowników, sprzedała się Grupie Škoda jesienią 1926 roku (przeniesienie nastąpiło w latach 1926-1928). Należąc do koncernu Škoda zachowała daleko posuniętą autonomię.
Rozpoczęto budowę nowej fabryki własnej firmy Avia, spółki akcyjnej przemysłu lotniczego Čakovice (1928) w Letňanach, dokąd została ostatecznie przeniesiona w 1931 roku.
W tym samym okresie sama Škoda przeniosła produkcję własnych samolotów z Pilzna i Mladej Boleslav do Pragi. Podczas II wojny światowej Grupa Škoda została sztucznie podzielona przez Niemców, ia Avia stała się niezależną firmą w ramach trustu Czechosłowackiej Fabryki Samochodów i Samolotów.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
buycoffee.to/meskibigos
W okresie rządów komunistycznych w Czechosłowacji firma była różnie nazywana, w maju 1949 przemianowano ją na Fabrykę Samochodów, n.p., zakład 2 Avia ewent. Avia n.p., Závody Jiřího Dimitrova później nazwa Avia została całkowicie pominięta przez stosunkowo długi czas, oficjalna nazwa brzmiała tylko Závody Jiřího Dimitrova, národní podnik (n.p. ZJD).
Stąd wzięła się nazwa gazety zakładowej, tygodnika Dimitrovec (tylko w okresie reformy 1968 r. Avia-noviny).
W 1961 roku Avia połączyła się z fabryką samochodów Praga (wtedy nazywaną Zakładami Samochodowymi Klementa Gottwalda) i w ten sposób powstała Zakłady Samochodowe Letňany z zakładami w Brnie – Horní Heršpice, Ivančice i Żylina na Słowacji.
Później z nich powstało Przedsiębiorstwo Przemysłowe Avia Letňany. Po 1989 roku firma nosi nazwę
Avia Letňany.
W1989 roku francuski państwowy producent samochodów Renault wystąpił z propozycją unowocześnienia fabryki poprzez sprowadzenie nowego sprzętu produkcyjnego, wprowadzenie do produkcji nowych modeli oraz możliwość spłaty kredytu gotowymi produktami.
Na początku 1992 roku Avia nawiązała kontakty i podjęła negocjacje z firmą Mercedes-Benz. Podpisano deklarację współpracy przy produkcji pojazdów użytkowych. Podobne umowy zawarł Mercedes także z LIAZ-em. Negocjował ją również z Tatrą. Warunkiem podjęcia współpracy było jednak wprowadzenie przez państwo 40-procentowego cła na import pojazdów użytkowych, zwolnienia od cła dostaw dla Mercedes-Benz oraz wakacji podatkowych na dziesięć lat. To było nie do przyjęcia. Avia została sprywatyzowana przez czeskie podmioty.
Szanowni czytelnicy.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jęśli podobał się Wam ten felieton to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Będzie mi bardzo miło gościć Was w gronie znajomych i obserwujących. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz