Translate

wtorek, 5 października 2021

#190 - BAZ DEVIN

Około pół roku temu pisałem o czechosłowackiej ciężarówce terenowej z napędem 6X6 Praga V3S. https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-praga-v3s-niepokonana.html. Pod tym adresem znajdziecie historię tego modelu Pragi. 

 


Produkowana przez wiele lat V3S  do dzisiaj spotykana jest w wielu krajach świata a legenda o jej niezniszczalności krąży pośród kierowców mimo 31 lat jakie upłynęły od zakończenia jej produkcji. Dekretem rządu Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej nr 228 z 1982 r. nakazano przeniesienie produkcji samochodów V3S do Bratysławskich Zakładów Samochodowych. Produkcja V3S w BAZ rozpoczęła się w pierwszej połowie lat 80., zaczynając od współpracy przy produkcji komponentów. Od 1986 r. montowali tu całe samochody, kompletną produkcję rozpoczęto dopiero w drugiej połowie 1989 r. Produkcja seryjna samochodów V3S zakończyła się w 1990 r. Trzydzieści siedem lat produkcji to wyprodukowanie około 130 000 samochodów. 


Praga V3S była więc najdłużej produkowaną czechosłowacką ciężarówką.
W celu modernizacji wiekowej już V3S podejmowano w BAZ próby adaptacji do niej podzespołów z produkowanej na francuskiej licencji SAVIEM ciężarówki AVIA A15 i A30. Produkowano te samochody w krótkich seriach głównie dla zaspokojenia specjalistycznych potrzeb gospodarki narodowej.

 1995 Avia A31 Turbo 4x4 (a154x4)Avia P-V3S M6-T / M8 (Commercial vehicles) - TrucksplanetAvia P-V3S M6-T / M8 (Commercial vehicles) - TrucksplanetAvia P-V3S M6-T / M8 (Commercial vehicles) - TrucksplanetAvia P-V3S M6-T / M8 (Commercial vehicles) - Trucksplanet

Musimy jednak pamiętać o tym że głównym odbiorcą V3S była armia czechosłowacka. Corocznie pochłaniała większą część produkcji zakładów w Bratysławie. Ona również od pewnego czasu naciskała władze państwowe oraz producentów samochodów żądaniami nowych ale też dużo nowocześniejszych pojazdów. V3S niestety zestarzała się trochę. Armia Czechosłowacji w ramach tzw, Układu Warszawskiego, charakteryzowała się zaspokajaniem własnych potrzeb w oparciu o rodzimy przemysł. Dotyczyło to dosłownie wszystkiego od broni po samochody inne materiały potrzebne w wojsku. Bardzo niechętnie kupowano cokolwiek w ZSRR. Jeśli można było to kooperowano z Polską, Bułgarią czy Węgrami. We współpracy z Polską produkowano transportery opancerzone SKOT. W ZSRR kupowano co najwyżej licencje które szybko przerabiano i udoskonalano.

 Na początku lat 80. przestarzałe pojazdy Praga V3S dały początek budowie nowej średniej wielkości ciężarówki. Jednym z wymogów rozwoju auta stało się wykorzystanie istniejącej bazy produkcyjnej oraz połączenie, w tym z wykorzystaniem podzespołów, z pojazdem Praga V3S

Pierwsze studium powstało 12 listopada 1981 r. w praskiej Avia i otrzymało oznaczenie STNA (średnia ciężarówka terenowa) 6×6. Na polecenie rządu ostatecznym realizatorem zadania stała się Bratysławska Fabryka Samochodowa (BAZ), która przejęła pierwotny projekt samochodu. W 1983 roku zespół badawczy przedstawił pomysł i studium dla STA (średni samochód terenowy) 6×6 w wersji wojskowej oraz SNA (średni samochód ciężarowy) 6×6, 6×4 i 4×2 do użytku cywilnego.

Podstawą zaprojektowanej ciężarówki była prostokątna rama ze stałymi osiami. Jako jednostkę napędową użyli zmodyfikowanego silnika ciągnika Zetor. Pojazd posiadał stały napęd obu tylnych osi z możliwością podłączenia napędu przedniej osi. Nadwozie składało się z całkowicie metalowej dwudrzwiowej kabiny i platformy lubfurgonu z płaską platformą. Pierwsze dwa prototypy STA 6 × 6 zostały ukończone 28 grudnia 1984 r. 

W 1989 r. zakończono rozwój samochodu Děvín w wersjach STA i SNA (6 × 6 i 4 × 4), a pojazdy były gotowe do produkcja seryjna. W sumie powstało 15 prototypów w różnych projektach. W czerwcu tego samego roku prezydium rządu zdecydowało o przesunięciu rozpoczęcia seryjnej produkcji samochodu do czasu, gdy rząd Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej zadecyduje o ostatecznym programie produkcji  BAZ Bratysława. Fotografie BAZ SNA 4x2 Devín - Múzeum dopravy Bratislava | Škoda 706 RT 31  (?) Múzeum dopravy Bratislava | Bratislava, Múzeum dopravy |  evidencia-dopravcov.euCZK - STA VV 6x6 Děvín : Czechoslovakia / Czech Republic / Slovak Republic  (CZK/CZE/SVK)

Zmiany polityczne pod koniec 1989 roku i podział Republiki Czechosłowackiej w styczniu 1993 roku oznaczały definitywny koniec projektu. BAZ nie dysponował środkami niezbędnymi do wyposażenia linii produkcyjnych i nie miał gwarancji sprzedaży pojazdów. To również zakończyło wszelkie nadzieje na seryjną produkcję samochodów Děvín. Prototyp o numerze seryjnym 000002 został zakupiony przez VHÚ do kolekcji muzealnej w 1992 roku .

Wykorzystano też niektóre rozwiązania z prototypowej ciężarówki AVIA S430 z lat 1968 - 71. (będzie oddzielny post)




 

 

 

 

 Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu

 1987 BAZ SNA 4x2 P15 Ďevín | 24 February 2013, Bratislava, S… | Flickre·designum·Zbierky

1987 BAZ SNA 4x2 P15 Ďevín | 24 February 2013, Bratislava, S… | Flickr VHU PRAHA Na zdjęciach prezentujemy czwarty prototyp STA w postaci kontenerowca (NK) ze zbiorów Muzeum Historii Wojskowości w Pieszczanach, na którym testowano silnik i skrzynię biegów. Ciekawostką jest to, że nie jest i nie był wyposażony w hamulce.

 VHU PRAHAVHU PRAHA

projekt devin - Truck & Business

Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6×6 „Děvín“

Dane techniczne konstrukcji STA VV 6×6 (średnia ciężarówka wojskowa platforma)

Długość całkowita: 7590 mm 

Szerokość: 2500 mm 

Wysokość: 3100 mm  

Miernik: -przód: 2058 mm -tył: 2040 mm  

Rozstaw osi: 3850 + 1300 mm  

Wysokość w świetle: 380 mm 

Silnik: doładowany, sześciocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa wywodzący się z silników serii ciągników Zetor UŘ IV (dla wojskowej konstrukcji wielopaliwowej) -objętość: 7 298 cm³ -moc: 121 kW  

Skrzynia biegów: mechaniczna, czterobiegowa + wsteczna, z możliwością elektropneumatycznego przełączania dwóch stopni stałego załączenia 

Dodatkowa skrzynia biegów: dwubiegowa z przekładnią elektropneumatyczną i wyjściem do napędu wyciągarki lub pompy  

Całkowita waga to 11 000 kg, 

Prześwit to 380 mm 

Głębokość brodzenia 1500 mm.

Maks. prędkość: 90 km/h


 






Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6×6 „Děvín“ 

 

 

 Projekt średniego pojazdu terenowego na Słowacji został częściowo zrealizowany staraniem inż. Pavel Paliatka w dawnych zakładach Tatr w Bánovcach nad Bebravou, gdzie obecna firma Tanax Trucks dostarcza Siłom Zbrojnym Republiki Słowackiej samochód Aktis, który został wprowadzony do jej arsenału w październiku 2000 roku

TANAX AKTIS 

 

Może być zdjęciem przedstawiającym ‎tekst „‎SNA 6x6 DEVIN 自×רר× SNA 6-VALNÍK ROZMERY: Sirka kabinu 7590 mm JAZDNE VLASTNOSTI: rychlost Max. 3850 Rozchod vyška zat 2088 mm zatacania km/h 90 km/h HMOTNOSTI: hmotnost Nosnost: terén moment 6460 4690 sucha ednokotucova Prevodovy agregat Nm mm sklopná, celkovom zatażeni: predná naprava zadna náprava miest Predpokladany 9550 kg začatia vyroby: 1991 DEVÍN SNA Vyuzitefny najroznejsich podmienkach dopravy cestnej terénnej sortimentu prepravovaného materialu. Má široké použitie hTadis- BAZ BRATISLAVSKE AUTOMOBILOVÉ ZÁVODY, NÁRODNÝ PODNIK BRATISLAVA INFORMÁCIA Rozvojovy úsek, Bojnická 31 Bratislava Tel.: Telex: 93276‎”‎



BIBLIOGRAFIA

http://www.vhu.cz/exhibit/prototyp-stredniho-terenniho-automobilu-sta-vv-6x6-devin/

https://books.google.pl/books?id=FtgoDwAAQBAJ&pg=PA194&lpg=PA194&dq=BAZ+DEVIN&source=bl&ots=DxgV738zrF&sig=ACfU3U3hKm3VuoTQ8RhzxIg4x3LVCUUacg&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwi4-omRsf_yAhUDlIsKHc1KDcYQ6AF6BAgZEAM#v=onepage&q=BAZ%20DEVIN&f=false 

https://www.auto.cz/baz-pripomente-si-historii-bratislavskych-automobilovych-zavodu-vite-ze-mely-vyrabet-alfy-112332

https://www.flickr.com/photos/skitmeister/8541922658/in/photostream/ 

 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.



 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz