Yuejin NJ130
W latach 50-tych XXw. ZSRR dostarczało do Chin olbrzymie, jak na swoje możliwości, ilości pojazdów. Były to głównie samochody ciężarowe. Wynikało to głównie z faktu chińskiego czynnego zaangażowania w wojnie koreańskiej 1951-53. Dostawy samochodów były traktowane na równi z dostawami uzbrojenia dla komunistycznych Chin i komunistycznej Korei Północnej. Inną, być może nawet ważniejszą przyczyną był eksport rewolucji proletariackiej do tych krajów. W perspektywie dwóch potężnych militarnie i gospodarczo, wschodnich sąsiadów ZSRR mogło stanowić silną barierę odstraszającą dla Stanów Zjednoczonych.
Szanowni czytelnicy.
Jak wiemy było w tej polityce wiele racji. Jednym z pojazdów radzieckich dostarczanych masowo do CHRL był GAZ 51. W ramach umowy gospodarczej był on również montowany a następnie produkowany w zakładach YUEJIN pod marką Yuejin NJ 130.
Niestety dostawy podzespołów do montażu ciężarówek z ZSRR były niewystarczające. Dlatego też wspólnie z radzieckimi inżynierami opracowano samochód o ładowności 2,5 tony oparty na radzieckim GAZ 51 z wykorzystanie części produkowanych w Chinach oraz części amerykańskiego samochodu DODGE WC. Olbrzymie zapasy tych części posiadał ZSRR z okresu dostaw w ramach Leand Lease Act. Wiadomo że GAZ 51 był spokrewniony z Dodge-em. Radzieccy inżynierowie budując GAZ-a 51 mocno inspirowali się jego konstrukcją.
Nanjing Auto Works opracowało kilka różnych wersji NJ130, w tym cysternę i długie podwozie pod zabudowę. Samochód posiadał, wzorem DODGE-a WC bardzo uproszczoną kabinę. Obniżało to w znaczący sposób koszty produkcji. Produkcja Nanjing Yuejin NJ130 rozpoczęła się w 1958 roku i trwała około dziesięciu lat, wyprodukowano około 5000 egzemplarzy.
Maksymalne obciążenie to 2,5 tony, moc pochodziła z czterocylindrowego silnika wysokoprężnego o mocy 70 KM. Fabryka znajdowała w wielkim mieście Nanjing, stolicy prowincji Jiangsu.
NJ130 został ostatecznie zastąpiony przez NJ230, który był oparty na GAZ 63.
GAZ51
był zaś produkowany pod tym samym oznaczeniem co YUEJIN NJ130. Produkowanie dwóch bardzo podobnych samochodów ciężarowych, spełniających te same zadania okazało się nawet u komunistów ekonomicznie nieuzasadnione. Zastąpienie go licencyjnym GAZ-em 63 czyli YUEJIN NJ230 okazało się dobrym posunięciem. Było to jeszcze o tyle zasadne że w latach 50-60-tych XXw. Chiny potrzebowały wielkich ilości ciężarówek prostej konstrukcji o wysokiej idioto odporności.
Poniżej niezwykle rzadkie kolorowe zdjęcie z Yuejin NJ130. To niebieska ciężarówka, druga w kolejce. Z przodu NJ230. Do dziś, o ile mi wiadomo, nie zachował ani jeden NJ130. W tamtych czasach Chiny nie miały pieniędzy, czasu ani woli, by za bardzo dbać o przeszłość i muzea.
Obecnie nie zobaczymy już nigdzie sprawnego YUEJIN NJ 130 pierwszej serii. Natomiast licencyjne GAZ-y 51 czyli YUEJIN NJ 130 I NJ230 do dziś można spotkać na chińskiej prowincji.
BIBLIOGRAFIA
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz