Translate

wtorek, 4 stycznia 2022

#256 - Yuejin NJ230 - Chiński wariant / Китайский вариант / Chinesische Variante / Chinese variant

 Yuejin NJ230 


  

 Jak już pisałem w felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2022/01/auto-story-yuejin-nj130-powrot-do.html w okresie Wojny koreańskiej w latach 1951-53 Związek Radziecki wysłał komunistycznej stronie konfliktu czyli Chinom ludowym i Korei północnej olbrzymią pomoc praktycznie w każdej dziedzinie życia. Oprócz tak prozaicznych towarów jak odzież czy żywność było to też najnowocześniejsze uzbrojenie i samochody. Na podstawie umów o przyjaźni i wzajemnej współpracy budowano w tych krajach fabryki produkujące min. samochody ciężarowe. 

 

 Amerykański żołnierz przy samochodzie GAZ 63 wziętym do niewoli w trakcie wojny koreańskiej. 

W ramach tej współpracy powstały zakłady  Nanjing Auto Works. Produkowały one licencyjne samochody GAZ 51 oraz chiński samochód ciężarowy YUEJIN NJ130. 

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Dostarczany na wyposażenie armii chińskiej i koreańskiej radziecki GAZ 63 z napędem 4X4 cieszył się wielkim uznaniem komunistycznych żołnierzy. W kraju pozbawionym praktycznie normalnych dróg jego właściwości terenowe okazywały się nieocenione. Doceniali je nawet żołnierze amerykańscy eksploatując w Korei zdobyczne GAZ-y 63. 

Ilustracja

Tak więc na mocy Układu o Przyjaźni i Pomocy Wzajemnej między ZSRR a ChRL rozpoczęto licencyjną produkcję tego samochodu. 


Przez lata samochód był wielokrotnie modernizowany. Zmodernizowano między innymi kabinę kierowcy. Zmieniono atrapę chłodnicy i błotniki przednie. Dzięki temu łatwo odróżnić go od GAZ-a 63. O ile w ZSRR był produkowany do 1968 roku to w ChRL jego wytwarzanie trwało o 30 lat dłużej i jest do dzisiaj często spotykanym autem na wyposażeniu armii chińskiej oraz w życiu cywilnym na chińskiej prowincji.

  Yuejin NJ230 

 

   Nanjing Yuejin NJ130 truck  

Poniżej niezwykle rzadkie kolorowe zdjęcie z Yuejin NJ130. To niebieska ciężarówka, druga w kolejce. Z przodu NJ230. Do dziś, o ile mi wiadomo, nie zachował ani jeden NJ130. W tamtych czasach Chiny nie miały pieniędzy, czasu ani woli, by za bardzo dbać o przeszłość i muzea.

 Nanjing Yuejin NJ130 truck

Salsabeel Cars - Logo

Китайский вариант  

Ciekawostką jest to że w tym samym czasie rozpoczęto produkcję GAZ-a 63 w KRLD pod marką SUNGRI 58. O tym jednak już niedługo w odrębnym felietonie.

 NAC logo.PNGBrak dostępnego opisu zdjęcia.

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Отголоски советско-китайской дружбы | S-AUTO | Яндекс Дзен  

China Car History: the Nanjing NJ230 truck at the Dalian Classic Car Museum  - CarNewsChina.com 

 

Type 63 on NJ 230 Truck - Military Ground Equipment Displays on  Waymarking.com  

 

 Разбитая иракския РСЗО БМ-14 на шасси китайского грузовика Yuejin NJ230 |  REIBERT.info

YUEJIN Symbol -Logo Brands For Free HD 3D

https://s38.wheelsage.org/picture/y/yuejin/nj230/yuejin_nj230.jpeg

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 
 
 BIBLIOGRAFIA
 
 
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz