ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Tak właściwie to felieton powinien być poświęcony osobie Jørgen Skafte Rasmussena. Ten genialny konstruktor i przemysłowiec, wizjoner, zasłużył sobie ze wszech miar na obszerny artykuł w Męskim Bigosie. Być może, jeśli czas pozwoli, tak się stanie.
Jørgen Skafte Rasmussen założył w swoim życiu kilka firm motoryzacyjnych. Oprócz najsłynniejszej z nich czyli DKW były jeszcze FRAMO, Manderbach.
Dziś porozmawiajmy o FRAMO. Firma powstała w latach 30-tych. Jej nazwa to skrót od Herstellungsort Frankenberg und Motorenwerke ab. AB oznacza po duńsku Aktien Bolagen. Rasmussen był Duńczykiem.
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.htmlFirma zajmowała się początkowo produkcją dostawczych trójkołowców. Prowadziła też zaawansowane prace nad samochodami z napędem 4WD oraz nad samochodami sportowymi.
Pod koniec 1938 roku do produkcji wszedł dostawczy model FRAMO V501. Samochód miał dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności skokowej 500 ccm i moc 16 KM. Mógł się poruszać z prędkością 60-km/h.
FRAMO V501 przetrwał w produkcji do 1951. Był jednym z pierwszych samochodów którego seryjną produkcję wznowiono w NRD.
Produkowany był w wersji ze skrzynią ładunkową, drewnianą. Byłteż oferowany jako podwozie pod zabudowę.
W 1951 roku do produkcji wprowadzono większego i nowocześniejszego następcę FRAMO V901. W 1954 roku zmieniono markę samochodu. Było to efektem roszczeń jakie koncern AUTO UNION, który był właścicielem marki FRAMO zgłosił zarządcy fabryki w Chemnitz.
Nowa marka to BARKAS V901/2. Samochód produkowano w zakładach w Hainichen. Wyprodukowano 25 604 Barkasów V901/2. Ilość wyprodukowanych FRAMO V901 jest trudna do ustalenia ze względu na totalny bałagan jaki panował po wojnie w zakładach pod sowieckimi rządami. Ostrożnie oceniana jest ona na okoł 10000 szt.
Model ten wyposażony był w silnik o pojemności 900 cm³ i mocy 28 KM (20,6 kW)
Produkowany był jako zamknięty furgon, skrzyniowy, podwozie pod zabudowę, straż pożarna,
sanitarka, wersje specjalne dla wojska
i policji.
mikrobus / minivan
Samochód był dosyć szeroko eksportowany. Znalazł odbiorców w Czechosłowacji, na Węgrzech i w Jugosławii ale też w Holandii, Danii, Polsce i Niemczech zachodnich.
W 1961 roku pojawił się kolejny z rodu. BARKAS B1000. Ale to już materiał na inną opowieść.
Pisząc ten felieton opierałem się głównie na własnych notatkach i zapiskach które gromadziłem przez kilka lat. Część informacji uzyskałem też od przyjaciół z Niemiec. Fotografie pochodzą z moich zbiorów i z Internetu.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz