Translate

wtorek, 10 maja 2022

#289 - FRAMO / BARKAS V901

ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
 

 

Tak właściwie to felieton powinien być poświęcony osobie  Jørgen Skafte Rasmussena. Ten genialny konstruktor i przemysłowiec, wizjoner, zasłużył sobie ze wszech miar na obszerny artykuł w Męskim Bigosie. Być może, jeśli czas pozwoli, tak się stanie. 

 Rasmussen 1906.jpg

Jørgen Skafte Rasmussen założył w swoim życiu kilka firm motoryzacyjnych. Oprócz najsłynniejszej z nich czyli DKW były jeszcze FRAMO, Manderbach. 

 


Dziś porozmawiajmy o FRAMO. Firma powstała w latach 30-tych. Jej nazwa to skrót od Herstellungsort Frankenberg und Motorenwerke ab.  AB oznacza po duńsku Aktien Bolagen. Rasmussen był Duńczykiem. 

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Firma zajmowała się początkowo produkcją dostawczych trójkołowców. Prowadziła też zaawansowane prace nad samochodami z napędem 4WD oraz nad samochodami sportowymi. 

 

Furgonetki z saksońskiej fabryki Framo były lepsze niż auta z Niemiec  Zachodnich? [ZDJĘCIA] | Dziennik Bałtycki

Pod koniec 1938 roku do produkcji wszedł dostawczy model FRAMO V501.  Samochód miał dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności skokowej 500 ccm i moc 16 KM. Mógł się poruszać z prędkością 60-km/h.



FRAMO V501 przetrwał w produkcji do 1951.  Był jednym z pierwszych samochodów którego seryjną produkcję wznowiono w NRD.
Barkas Framo V901/2 Truck 1957 (7086) | 1957 Barkas Framo V9… | Flickr

Produkowany był w wersji ze skrzynią ładunkową, drewnianą. Byłteż oferowany jako podwozie pod zabudowę.

Bestimmungsbuch

Framo V 501/2 Kastenwagen am Leipziger Neumarkt, 1951

W 1951 roku do produkcji wprowadzono większego i nowocześniejszego następcę FRAMO V901.  W 1954 roku zmieniono markę samochodu. Było to efektem roszczeń jakie koncern AUTO UNION, który był właścicielem marki FRAMO zgłosił zarządcy fabryki w Chemnitz. 

 

Nowa marka to BARKAS V901/2.  Samochód produkowano w zakładach w Hainichen. Wyprodukowano 25 604 Barkasów V901/2. Ilość wyprodukowanych FRAMO V901 jest trudna do ustalenia ze względu na totalny bałagan jaki panował po wojnie w zakładach pod sowieckimi rządami. Ostrożnie oceniana jest ona na okoł 10000 szt.





Model ten wyposażony był w silnik o pojemności 900 cm³ i mocy 28 KM (20,6 kW)

Produkowany był jako zamknięty furgon, skrzyniowyModel samochodu Framo V901/2 Kastenwagen 1:87 🚗 SmallCars.pl, podwozie pod zabudowę, straż pożarna,Framo V 901 – Feuerwehr (Niemcy) | SŁUŻBY W SKALI 

 framo generated by VisualLightBox.com

 sanitarka, wersje specjalne dla wojska 

 Busch 51256 | NVA-Modelle

 i policji. 

 134 Framo (Barkas) V901-2 Ambulance Model 3D (1958) | Flickr

File:Framo (7913268072).jpg - Wikimedia Commons 

mikrobus / minivan 

 Framo - Barkas Foto & Bild | autos & zweiräder, oldtimer, oldtimer  youngtimer Bilder auf fotocommunity 

Samochód był dosyć szeroko eksportowany. Znalazł odbiorców w Czechosłowacji, na Węgrzech i w Jugosławii ale też w Holandii, Danii, Polsce i Niemczech zachodnich. 

Barkas - Zdjęcia i ilustracje - iStock 

 W 1961 roku pojawił się kolejny z rodu. BARKAS B1000. Ale to już materiał na inną opowieść. 


Pisząc ten felieton opierałem się głównie na własnych notatkach i zapiskach które gromadziłem przez kilka lat. Część informacji uzyskałem też od przyjaciół z Niemiec. Fotografie pochodzą z moich zbiorów i z Internetu.


Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz