FAP 1414
Historia
FAP Priboj została założona jako przedsiębiorstwo państwowe przez rząd Federalnej Ludowej Republiki Jugosławii w 1953 roku. Firma istnieje i działa do dziś jako spółka akcyjna.
Jugosławia dzięki polityce Josipa Broz Tito, była dość luźno powiązana z tzw. Wspólnotą Socjalistyczną. Jako kraj neutralny nie wiązała się sojuszami z wielkimi mocarstwami. Tym samym opierała się presji ZSRR na działania gospodarcze i pełnymi garściami czerpała pomoc i możliwości współpracy oraz pozyskiwania technologii od każdego kto taką wolę wyraził. Byle na warunkach jugosłowiańskich.
Takim przedsięwzięciem był FAP Priboj.
Rozpoczęło się od zakupu licencji w firmie SAURER na produkcję ciężarówek
FAP 4G i FAP 6G.
Kolejny zakup u Saurera dotyczył licencji na silniki, których produkcja została ulokowana w Sarajewie, gdzie została utworzona Fabrika automobili Sarajewo (w skrócie Famos). Famos kupił także licencje silniki Diesla marki Leyland i Perkins.
Ciężarówki na licencji Saurera montowano do połowy lat 70.
FAP 7GV1
W 1959 r. powstała nowa linia montażowa, która pozwalała rocznie wyprodukować 3600 samochodów. W 1962 r. wszedł do produkcji nowy model – FAP 18.
FAP 1314
W 1965 r. powstał model o nazwie FAP 15B, konstrukcji FAP.
FAP 1314 STRAŻ POŻARNA
Następnie rodzinę modeli powiększyły FAP 18/22 i FAP 10.
Modele 10 i 15 posiadały już kabinę wagonową. W 1970 roku FAP Famos podpisał umowę licencyjną i kooperacyjną z zachodnioniemieckim koncernem Daimler-Benz. W tym samym roku FAP Famos montował modele DB 113 i DB 1213 oraz pojazdy na licencji Saurera.
FAP 13S
FAP 1620BD
Dwa lata później FAP kupił licencję od zachodnioniemieckiej firmy ZF na nowoczesne skrzynie biegów. Od 1978 r. FAP Famos produkował m.in.: modele FAP 1616B,
FAP 1620 DB, FAP 2225 BK i FAP 2026 DB 6x6.
FAP 2928 6X6
FAP 2022 RBK
W tym samym roku udało się podnieść poziom produkcji do 7000 sztuk. Program produkcyjny lat 80. oparty był na licencji Mercedesa i obejmował modele 1213, 1216 i 2232. W produkcji pojawiały się ciężarówki o ładowności do 20 ton. Kabiny dostarczał Mercedes, natomiast podzespoły napędowe pochodziły z Jugosławii. Stopniowo zanikła produkcja pojazdów na licencji Saurera.
FAP 1921BK
W 1984 r. w Belgradzie wybudowano nowy zakład o powierzchni 45 tys. m². W 1993 r. FAP obchodzi jubileusz 40-lecia istnienia przedsiębiorstwa. Rozpad Federacji Jugosławii na niezależne państwa osłabił potencjał przedsiębiorstwa, a wojna ograniczyła możliwości rozwojowe.
FAP 2629VB
Już w listopadzie 1990 roku FAP wkroczyła w fazę rozwoju przekształceń własnościowych. Proces przekształceń własnościowych kapitału miał na celu umożliwienie intensyfikacji rozwoju FAP. W dalszym procesie transformacja powinna umożliwić firmie zajęcie bardziej adekwatnego miejsca na rynku krajowym i światowym.
FAP 2640
Wprowadzenie nowej gamy produktów, podniesienie warunków produkcji na wyższy poziom oraz zapewnienie znacznie wyższego standardu pracowników w FAP i gmina. Wydarzenia, które nastąpiły później, prawie całkowicie zatrzymały te procesy.
Oprócz spółki macierzystej FAP założył również cztery spółki z ograniczoną odpowiedzialnością:
DOO „Livnica sa nadogradnjom” –Prijepolje,
DOO „Autodelovi” –Rudo,
DOO „Lim” –Priboj i
DOO „Stan” –Priboj.
W przyszłości planowano rozszerzenie zdolności produkcyjnych pojazdów do poziomu FR Jugosławia i stworzenie jednego dużego koncernu którego działalność opierałaby się na wspólnych projektach i wspólnym kapitale. Wydarzenia, które nastąpiły w Jugosławii zniweczyły te bardzo ambitne plany.
Głównym celem korporacji FAP było połączenie i zjednoczenie wszystkich znaczących uczestników produkcji istotnych części i zespołów do pojazdów użytkowych w Jugosławii. Ta orientacja opierałaby się na wspólnych projektach i wspólnym kapitale.
Wszystkie w/w spółki DOO nie należą już do FAP. Zostały zlikwidowane lub sprywatyzowane.
Już w pierwszej dekadzie swojej działalności FAP wyrósł na największego producenta ciężkich pojazdów użytkowych i autobusów na Bałkanach. Obecny poziom technologiczny i techniczny wszystkich mocy produkcyjnych pozwala na roczną produkcję 15 000 pojazdów. W ciągu czterdziestu lat istnienia FAP wyprodukował łącznie 147 831 pojazdów. Koniec lat osiemdziesiątych stanowił punkt zwrotny w wielkości produkcji. Kosztem ilości wzrosła jakość, ponieważ unowocześniono program produkcyjny i zwiększono produkcję pojazdów o większych kategoriach wagowych.
Z linii produkcyjnej FAP zjechały gotowe pojazdy, podwozia, skrzynie, wywrotki, ciągniki, ale także samochody dostawcze, cysterny, silosy, pojazdy użytkowe itp. Obecnie na rynku krajowym jeździ ok. 80 000 pojazdów FAP, a za granicą ok. 70 000.
Pojazdy FAP można
spotkać na drogach Rosji, Bułgarii, Danii, Grecji, Polski, Rumunii,
Iraku, Iranu, Czech, Słowacji, Chin, Egiptu, Syrii i Arabii Saudyjskiej.
Samochody ciężarowe produkowane od 1993 roku do dnia dzisiejszego:
Modele pod zabudowę 1213 1417 1418 1921 2021RBK 2022RBK 2023RBK 2021RBSK 2022RBSK 2023RBSK 2628RBK 2634RBK 2635RBK 2635RBKM 2640RBK 3234RBK 3234RBKM 4140BK
Skrzyniowe 1213 1315 1317 1318 1620 1621 1627 1721 1823 1824 1828 1829 2235 Autobusy A-537 A-637 A-777 403 RHD 404 RHD
FAP A 537.5
Midibus 559,4
Ciągniki siodłowe 1317
1835RBDT
FAP A 559.4
SORA 122
FAP 3240
FAP 13
FAP 1118
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz